TRX-tråden

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
HansJ skrev:
2326536 @Orca:
Tror NLX menar gaffeloljan...
need
-ventilspel och shimsning, görs säkert i vilket fall som helst
-nya ventiltätningar, just in case
-nya packningar; topp, ventilkåpa, kylarrörskröken

nice
-kolla ventilsäten, ev brotscha
-kolla ventiler, ev. byta alt bara slipa in ventilerna
-förgasarsynk
-kolla kamdrivningens status

luxury
-plana
-porta

Apropå slitaget, jag mätte cylinder/kolvspel på min, som också gått ca 4000 mil, och glappet ligger på gränsen för vad verkstadsmanualen säger är OK... Misstänker att våra, i förhållande till de andra dåtida Yammamotorerna, tunga och stora kolvar slits/sliter mer. Glappet är nog ingen fara, det lär gå att köra många mil innan något händer, men jag tänkte nämna det som kuriosa.

Fjädrar och gaffeloljebyte går rätt enkelt själv, även om du inte är van att meka. (Och är m.a.o. inte så dyrt även om verkstaden gör det...)

Argh, det sliter i mig, risken är stor att bli rånad av verkstaden om de inte är seriösa... Har tyvärr mer än nog att göra, brukar ha svårt att hinna få ihop min till vårsäsongen.
/Hasse

Man får tacka för detta, nu blir det lättare att skriva ett adekvat andud :pannkyss :Bugar :tummenupp

nlx 567
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Tobbe. P skrev:
2323061 Hej på er bröder å systrar. :)
Tänkte kolla om någon av er är intreserade av att köpa ett "Fork emulator kit"
från Racetech. Kitet är nytt och heter FEGV S4101, gå ut å titta på-
www.racetech.com för mer info och bilder. :) Ja lovar att de blir en otrolig skilnad på dämpningen å följsamheten i gaffeln. :banana

Jag har också ett par DYNA TECH spolar, kompletta med kablar å tändhattar
till TRXen. Nya i kartong.

Pris 1000kr för spolarna å det samma för Emulator kitet. Är i ett skriande behov av peningar till min oturs motor. :huvet Så snälla ni köp köp köp. :Bugar Pma mig vid intresse.

Jaha ja! Då va Fork Emulator Kitet sålt. Tack Hasse, för det välbehövliga bidraget. :)

Tändspolarna finns kvar.

Mvh//Tobbe. P
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Killerwhale skrev:
2329175 Skulle det inte passa bättre med svarta burkar egentligen??
Ej nördigt PS arbete!! :fyllisar
coolfiber burkar e ju snyggt annars. Lite cbr1000f-varning över svarta burkar.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Killerwhale skrev:
2329321 Är ju annars lite inne på Zorst titan burkar med övergång från rött till svart.....men då blir det 2-1....och det vete faen!

alla åsikter är välkomna!! :)
Hade de helsystem? Kollade lite på deras sida som du länkat till, men missade
2-1. Är faktiskt åxå lite delad gällande 2-1 el 2-2. Tycker nog det ska vara 2-2 med det utseede som trx'en har. Byter man lite kåpor till en modernare look, så är det nog 2-1 som gäller.
Har du tålamod, så är det bara att söka vidare efter ett oversystem :Bugar
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Anehall skrev:
2329660 Hade de helsystem? Kollade lite på deras sida som du länkat till, men missade
2-1. Är faktiskt åxå lite delad gällande 2-1 el 2-2. Tycker nog det ska vara 2-2 med det utseede som trx'en har. Byter man lite kåpor till en modernare look, så är det nog 2-1 som gäller.
Har du tålamod, så är det bara att söka vidare efter ett oversystem :Bugar

Jopp, har "snackat" med Zorst och dom gör precis vad man vill egentligen...säkert ett 2-1-2 också. Är väl en av två (som jag hittat) i UK som har en "mandrel" ....undra vad det heter på Svenska...!?

Finns en Duc på sidan som har ett smalt och brett utblås under kåpan....RIKTIGT läckert!
Kolla på deras "one-off" sida så ser du krökar man knappt fattar dom får till!

2-1 är ju bra ekonomi....men som du säger...utseendemässigt funkar det inte!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Hejsan

Jag har något tråkigt att berätta:(
Jag var på Montza i måndags, ganska :) i sig men, nu när man fått upp farten och tekniken, så visar det sig tyvärr, att jag nu upplevt det ni tidigare pratat om i denna tråd, bromsarna är ganska kass, och gaffeln lämnar övrigt att önska, nu har jag förspännt den till sista ringen och då blev den någorlunda, men inte bra.
Nu till den stora frågan, börja skruva och förbättra eller köpa annat, eller köra som den är och acceptera dess brister.
Vi får se...

mvh
NLX567
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
nlx567 skrev:
2344286 Hejsan

Jag har något tråkigt att berätta:(
Jag var på Montza i måndags, ganska :) i sig men, nu när man fått upp farten och tekniken, så visar det sig tyvärr, att jag nu upplevt det ni tidigare pratat om i denna tråd, bromsarna är ganska kass, och gaffeln lämnar övrigt att önska, nu har jag förspännt den till sista ringen och då blev den någorlunda, men inte bra.
Nu till den stora frågan, börja skruva och förbättra eller köpa annat, eller köra som den är och acceptera dess brister.
Vi får se...

mvh
NLX567

Sålde precis mina bromsar, så där kan jag inte hjälpa dig längre.

Vad gäller gaffeln är det väl en investering på ca 1500:- för nya fjädrar och olja. Har du inte bytt gaffeloljan tidigare kan det göra stooor skillnad då den gamla mycket väl kan likna sump.

Å andra sidan körs en viss blå TRX här i tråden lååångt över dess förmåga av dess intet ont anande ägare. Man behöver inte de coolaste grejorna även om någorlunda normalt funtade människor tycker det känns bättre med grejor som sitter fast och fungerar som det är tänkt.

//P
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Svaret på frågan finns här redan i tråden.
1. www.wemi.nu har bättre fjädrar för dryga tusingen.
2. Froven har INTE ett komplett R1-bromspaket till salu för väldigt rimlig peng.
Svårare än så är det inte. Sen är det bara prioritering...
edit: froven har gjort en hacka :)
nlx567 skrev:
2344286 Hejsan

Jag har något tråkigt att berätta:(
Jag var på Montza i måndags, ganska :) i sig men, nu när man fått upp farten och tekniken, så visar det sig tyvärr, att jag nu upplevt det ni tidigare pratat om i denna tråd, bromsarna är ganska kass, och gaffeln lämnar övrigt att önska, nu har jag förspännt den till sista ringen och då blev den någorlunda, men inte bra.
Nu till den stora frågan, börja skruva och förbättra eller köpa annat, eller köra som den är och acceptera dess brister.
Vi får se...

mvh
NLX567
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tja, som du kan se här ovan har vi redan stakat ut vägen för dig. Välkommen i träsket......

Är du riktigt fattig så gå en kurs hos killen med den blåa och lär dig bortse från alla brister hos din hoj.

//P
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
nlx567 skrev:
2344286 Hejsan

..att jag nu upplevt det ni tidigare pratat om i denna tråd, bromsarna är ganska kass, och gaffeln lämnar övrigt att önska, nu har jag förspännt den till sista ringen och då blev den någorlunda, men inte bra.

mvh
NLX567
Stackars dig som var tvungen att köra på Monzta :hihi Jag ska dit på lördag :tungan

Jag tycker bromsarna funkar bra för min mediokra fart även om de känslan inte alls är i klass med en R1 (jo, jag har gjort en direkt jämförelse. På Monzta). Du kanske bara behöver se över vilka bromsbelägg du kör med eller kolla bromsvätska/slangar?

Om inget är gjort åt gaffeln kan jag förstå att den inte är rolig, köp nya fjädrar och olja samt ställ in efter de anvisningar du troligen får med där, eller använd "fusktrimmet" som Laila och jag kör med = 513 cc olja av tunnare kvalité (5w), förspänningen ungefär på 3 och dämpningen på 2. Klart bättre än original men troligen inte i nivå med nya fjädrar....

Att bara "spänna upp" gaffeln betyder ju antingen att den slutar fungera (om den är hyfsat fräsch) eller att oljan/fjädern redan slutat göra sitt jobb och bör bytas, inte att gaffeln i sig från början bör läggas på skroten. Du bör även kolla att bakfjädringen är rätt inställd, om dess inställning inte balanserar framgaffeln kommer du att uppleva gaffeln som dålig. Eller bakdämparen...

Den enkla utvägen är att byta hoj, den intressanta är att få TRX:en att fungera. Bevisligen går den att köra hyggligt fort med om det är målet :D
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2344715 Tja, som du kan se här ovan har vi redan stakat ut vägen för dig. Välkommen i träsket......

Är du riktigt fattig så gå en kurs hos killen med den blåa och lär dig bortse från alla brister hos din hoj.

//P
:lol Den blå ska kanske inte informeras, det är nog inte bra för humlan att den plötsligt vet att den inte kan flyga...

@NLX:
Och saknas pengar, så finns det lite mer ekonomiska varianter. Plocka isär bromsarna, gör rent och se till att kolvar rör sig lätt, byt olja och ev. andra "bettigare" belägg. Plocka isär gafflarna, byt olja, och tappa på ny, men med lite mindre luftkammare. Blir inte lika bra som byte av delar, men gör förmodligen en hel del även om det är snikjobb. Våra hojar har ju rullat snart 10 år, så lite TLC brukar göra dem glada. Kanske syns på Rörken, jag har varit upp 2 ggr utan att få köra, men hoppas det blir nån måndag framöver som jag kan komma ifrån i skaplig tid.

Hasse,
långtiniträsketsomfanfasttrivsändå...
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
HansJ skrev:
2344936 Kanske syns på Rörken, jag har varit upp 2 ggr utan att få köra

Man får tacka för all respons, köper man annat så rasar ju försäkringen i väg nåt så in i......, så kanske skall man sattsa lite på hojen ändå, det är ju ändå som så, att igentligen har man ju ingen nytta av 160+ hk till och från jobbet som ändå är 75% av nyttjandet av hojen.

HansJ, var det du som var där för två måndagar sedan? det va en röd TRX som stod parkerad vid sidan av grusvägen just innan där man får hojen besiktigad, jag gick och kikade efter ägaren men såg ingen, efter jag kört mitt pass så va hojen borta. Du bör vara där minst 17.00-17.15 för att vara säker på att få en plats i Orange grupp (näst snabbaste) är den absolut populäraste
där kör jag och det går inte så fasligt fort, grön däremot, där tok kör dom, det är en TRX ägare där ibland och han har snart inga fotpinnar kvar.....

Till alla er som varit på Montza, när och vilka växlar valde ni att använda?
Jag blir inte riktigt klok på detta jag har provat olika varianter, får det inte riktigt att stämma.

Häng med får ni se, ut och upp för backen 1,2,3:an

Första problemet
Här har vi en låååång höger, antingen bromsar man ned farten rejält, och skickar i 2:an men då tappar du i vrid nästan innan du lämnat kurvan
eller så växlar du upp till 3.an där man driver ut i mitten men då blir det ganska orytmiskt eller så bromsar du inte så hårt och bara släpper av lite och så går man på 3: an hela vägen.

chikanen efter älvrakan tar man på 2:an kastar in 3 an och ut på korta rakan

Andra problemet
Här blir det ännu knasigare, beroende på vilket spår man väljer men problemet är samma som långa högern, väljer man spåret som går att se r2d2 där man går ut till vänster, skär första innern, sikta på stenen (jo det liger en lite större sten i sanden att ta sikte på) just innan svängpunkt i med 2:an omkull med hojen och stå på ut, eller så går du högt upp i första delen och liksom rundar böjen, det blir lite tajt men det går och det går ganska bra på 3:an, men ut går det då ganska långsanmt, har du valt tvåan så blir det för högt varv och du har kort vrid kvar ut.

dubbelsvang inga problem, nu kommer det roligaste

Motorbroms på 3:an, flytgas, lägg ned höger och huuiii ned för backen, kort broms i svackan i med tvåan, kasta vänster och ut och tjoo va det går.

eller så är man lat och tuffar man runt på trean hela tiden, det går det med.

Hur gör ni har ni hittat något som ni tycler alltid passar?

NLX567
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
nlx567 skrev:
2345377
Till alla er som varit på Montza, när och vilka växlar valde ni att använda?
Jag blir inte riktigt klok på detta jag har provat olika varianter, får det inte riktigt att stämma.

Hur gör ni har ni hittat något som ni tycler alltid passar?

NLX567
Hmm, det här med växlar... :va

Om jag inte minns fel kör jag på 3:an resp 4:an hela banan. Med reservation för ändringar eller felaktigheter.... Hinner få i 5:an på rakorna om jag vill, men låter hellre hojen varva över för att slippa fippla.

Om vi talar hastighet istället (vet inte exakt, men har sneglat på mätaren litegrann när jag haft tid) handlar det om ungefär 160 km/h över krönet (4:an) efter depå, runt 120 (3:an) i ingången på norra, långa svängen. Ökar genom kurvan för att nå kanske 170 (4:an) innan bromsningen i slutet på Älvrakan.

Sen kommer esset som jag rimligen då tar på 3:an, går på fullt där ungefär från den punkt där jag lägger över åt vänster och fortsätter så till bromsningen inför Södra. Går antagligen ner till 3:an inför den.
Sen är det fullt igen på 4:an (som läggs i mitt i vänstern efter Södra...) upp på kullen, växla ner och vräk över, gasa neråt innan broms och sväng ut på depårakan fortfarande på trean. Lägg i nästa växel vid 8500 och fortsätt med full gas över krönet...

Ja, nåt sånt :crash Jag lovar att komma med en revidering efter helgen då jag varit där och friskat upp minnet :D

Jag är uppenbarligen inte jättesnabb, men detta ger ett varvtal som ligger mellan 4500-8500 rpm ungefär på min hoj med 42-kugg bakdrev.

Det här gör ju inte så mycket för din körning, men tipset är att du får räkna med att använda hojens vrid och gå ner på kanske 4000 rpm på vissa ställen om du ska få flyt :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top