TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Anehall skrev:
2346883 profilen är procentuell av bredden på däcket. Enkelt förklarat. Exakt hur vet jag inte.
Edit: För att förtydligare lite. Ett bredare däck kan ha större omkrets än ett smalare däck trots att det smalare däcket har högre profil.

....o....k....e.....y..... :D

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Anehall skrev:
2346832 Hoho!
308 km/h med 18/35 180-55 @ 9000 rpm :D

Jaha.. då har man fått lite mer motivation :)
Och det blir en Busa kåpa då ;)

Anehall skrev:
2346883 profilen är procentuell av bredden på däcket. Enkelt förklarat. Exakt hur vet jag inte.
Edit: För att förtydligare lite. Ett bredare däck kan ha större omkrets än ett smalare däck trots att det smalare däcket har högre profil.
Jupp;
60 % av 160 = 96 mm högt
55 % av 180 = 99 mm högt

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Ni som kollat på era kammar.....

Hur ligger kammarna? ....lyfter dom ventilerna samtidigt eller om inte i vilken ordning?
Vill bara kolla så att dom kammarna jag skall skicka till kent är OK!

HansJ skrev:
Jupp;
60 % av 160 = 96 mm högt
55 % av 180 = 99 mm högt

Perfa, man lär sig något varje dag....hade inte en susning om att det var % värde på bredden! :tummenupp

Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Hoj
850cc
Vill bara bekräfta.
På vägen upp till Montza med mina 60 profilsdäck och 16/39 drevning så gick den inte en kilometer över 210km/h, detta i nedförbacke och jag låg på tanken, jag väger ca 70KG och väskan bak vägde kanske 12-15kg. Nästan full tank, och rätt tryck i däcken kontrollerat vid tankningen just ett par mil innan. Så jag kommer inte heller upp i de 240 som jåke nämnde.

NLX 567

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2346949 Hur ligger kammarna? ....lyfter dom ventilerna samtidigt eller om inte i vilken ordning?
Vill bara kolla så att dom kammarna jag skall skicka till kent är OK!
Hur menar du :va Dels är ju insugskammen och avgaskammen "timade" olika, dvs när du monterar dem så ska man ställa in veven och inbördes förhållande enl märkning på kamdreven. Sen ligger ju nockarna olika mellan 1:ans och 2:ans cylinder. Mina kammar ser ut såhär:

Bifogat

• DSCN5749.JPG
    DSCN5749.JPG
    99.9 KB · Visningar: 55

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
2346925 Och det blir en Busa kåpa då ;)

Nope! Var på tur i de mer suspekta delarna av småländska höglandet och på en bagageluckeloppis tjackade jag denna skapelse!
Den väger bara 27 Kg.
Den borde ge farter över 300. Bara den blå färgen gör nog 10 km/h

Bifogat

• Kjelle.jpg
    Kjelle.jpg
    28.2 KB · Visningar: 53

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
nlx567 skrev:
2347053 Vill bara bekräfta.
På vägen upp till Montza med mina 60 profilsdäck och 16/39 drevning så gick den inte en kilometer över 210km/h, detta i nedförbacke och jag låg på tanken, jag väger ca 70KG och väskan bak vägde kanske 12-15kg. Nästan full tank, och rätt tryck i däcken kontrollerat vid tankningen just ett par mil innan. Så jag kommer inte heller upp i de 240 som jåke nämnde.

NLX 567
Vad hade du för varvtal?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
nlx567 skrev:
2347053På vägen upp till Montza med mina 60 profilsdäck och 16/39 drevning så gick den inte en kilometer över 210km/h, detta i nedförbacke och jag låg på tanken,
...det är den sortens trafiksäkerhet man lär sig på Rörkens "Trafiksäkerhetsövning/Broms & kurv"...

Anehall skrev:
2347092Den borde ge farter över 300. Bara den blå färgen gör nog 10 km/h
Ser ut att passa rakt av på TRX:en dessutom :arsele

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
HansJ skrev:
2347061 Hur menar du :va Dels är ju insugskammen och avgaskammen "timade" olika, dvs när du monterar dem så ska man ställa in veven och inbördes förhållande enl märkning på kamdreven. Sen ligger ju nockarna olika mellan 1:ans och 2:ans cylinder. Mina kammar ser ut såhär:

Härligt med bild! Jo...jag menar att dom 3 nockarna för tex. cyl 1 ligger helt olika (nock 1 långt bak...2 fram...3 mitten av dom 2 första)
För cyl 2 ser det exakt likadant ut på...men så klart kommer dom efter i rotationen!

Lite nyfiken på att veta varför dom tre insugsventilerna öppnas i den ordningen...och varför inte bara öppna alla samtidigt!? :) ....och sedan öppna för avgaser även dom samtidigt (även dom nockarna är ju lätt förskjutna....)

Hoppas mitt lekmannaspråk förstås! :D

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Lite dokument å annat för er som söker info om TRX, fjädringsinställning å lite annat tjafs :)

www.r2d2.se/filarkiv

Kul program Hasse, klockrent att kolla växlar/varvtal/hastighet :tummenupp

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2347511 Härligt med bild! Jo...jag menar att dom 3 nockarna för tex. cyl 1 ligger helt olika (nock 1 långt bak...2 fram...3 mitten av dom 2 första)
För cyl 2 ser det exakt likadant ut på...men så klart kommer dom efter i rotationen!

Lite nyfiken på att veta varför dom tre insugsventilerna öppnas i den ordningen...och varför inte bara öppna alla samtidigt!? :) ....och sedan öppna för avgaser även dom samtidigt (även dom nockarna är ju lätt förskjutna....)

Hoppas mitt lekmannaspråk förstås! :D
Kommer i ärlighetens namn inte ihåg, och har tittat på de andra bilderna jag tog. Om det är en liiten förskjutning så kan det tänkas att det beror på att mittersta insugsventilen sitter lite förskjutet i förhållande till de båda andra ventilerna. Om dessutom avgasnockarna har en liten förskjutning så kan det vara någon form av strömningsoptimering, men det har jag inte hört eller sett något om. (Vilket inte behöver innebära att det inte skulle kunna vara så ;)) Nockförskjutningen du pratar om kommer jag i alla fall inte ihåg? Jåke?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
HansJ skrev:
2350049Om det är en liiten förskjutning så kan det tänkas att det beror på att mittersta insugsventilen sitter lite förskjutet i förhållande till de båda andra ventilerna.

Nockförskjutningen du pratar om kommer jag i alla fall inte ihåg? Jåke?
Jag skulle kunna tänka mig en anledning till en liten nockförskjutning, det är att minska belastningen på grejerna vid öppning. Det blir möjligen ett jämnare tryck att öppna en ventil i taget med lite förskjutning. Hur det däremot skulle optimera flödet överstiger mina magra kunskaper... Optimalt måste ju vara alla ventiler på respektive sida öppen så länge som möjligt utan att tappa komp?:va

Ventilplaceringen på insug gör förmodligen också som du säger att det blir en litet förskjutning, kommer inte ihåg hur de ser ut (flera månader sen jag rev) och hittar ingen bra bild heller...

normal_Bild%20009_1024.jpg

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2350103 Jag skulle kunna tänka mig en anledning till en liten nockförskjutning, det är att minska belastningen på grejerna vid öppning. Det blir möjligen ett jämnare tryck att öppna en ventil i taget med lite förskjutning. Hur det däremot skulle optimera flödet överstiger mina magra kunskaper... Optimalt måste ju vara alla ventiler på respektive sida öppen så länge som möjligt utan att tappa komp?:va

Ventilplaceringen på insug gör förmodligen också som du säger att det blir en litet förskjutning, kommer inte ihåg hur de ser ut (flera månader sen jag rev) och hittar ingen bra bild heller, jag tycker mig ana en liten förskjutning på den bortre (avgas).
Flöde var kanske inte ett adekvat ord, men jag tänkte att om en ventil öppnar lite innan de andra, så blir det lite virvel iförbränningsrummet, lite á la ölhävning... Spekulationer på hög nivå...

Men jag kommer banne mig inte ihåg om det var några förskjutningar öht :va

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
HansJ skrev:
2350107 Flöde var kanske inte ett adekvat ord, men jag tänkte att om en ventil öppnar lite innan de andra, så blir det lite virvel iförbränningsrummet, lite á la ölhävning... Spekulationer på hög nivå...

Men jag kommer banne mig inte ihåg om det var några förskjutningar öht :va

Tackar er båda för tankarna, skall tjöta lite med chefsmek på power-porformance när jag skall dit 16:e! :squid

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Äntligen snabbare än tjejerna

Jo, Laila börjar ju få rejäl fart på Dino nu efter mckursen: http://www.hembiobutiken.se/images/perra/mckursen_2006/pages/IMG_8342.htm
Till råga på allt är hon på CSS Steg 1 idag så det börjar bli lite svettigt att hålla undan på Monzta, speciellt om hon gör allvar av hotet om en multi-hkr-750...

Har varit lite mobbad ett tag över att vissa Tokholmare varit snabbare än mig runt slingan där uppe i skogen. Nu är ordningen åtminstone delvis återställd. Under minuten lär jag inte komma med TRX:en men jag är snabbare än damen ifråga även om det är marginellt. :tungan

Nya gaffelfjädrar, rejäl portning av toppen, skaffa vettig teknik och bort med backspeglarna så blir jag farlig :tomten

Den gamla traktorn rockar, man kunde nästan missta den för en sporthoj :yoparty

:D

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Lite trim kanske??

Om några dagar kommer det finnas ett K&N filter (ca:200 mil) samt ett helt nytt kit Factory Pro med deras förnicklade emulsionrör (köpte keihins istället!)
...luftburken går väl till skroten...?! ...och ingen köper väl gasare i original!?

PM:a!!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2356845 Om några dagar kommer det finnas ett K&N filter (ca:200 mil) samt ett helt nytt kit Factory Pro med deras förnicklade emulsionrör (köpte keihins istället!)
...luftburken går väl till skroten...?! ...och ingen köper väl gasare i original!?

PM:a!!
Se där ja, du fick tag på Keihiin fuggarna till ett bra pris! :tummenupp Jag har faktiskt sparat alla mina utbytta delar, vem vet, nån dag vill kanske någon originalrenovera, TRX:en har ju med lite optimism en förutsättning att bli en klassiker om några hundra år eller så... Eller så har jag bara för mycket plats...

Jåke skrev:
2356760 Jo, Laila börjar ju få rejäl fart på Dino nu efter mckursen
...
Har varit lite mobbad ett tag över att vissa Tokholmare varit snabbare än mig runt slingan där uppe i skogen.
...
:tungan

...
Kul, banintresset har tänts på allvar verkar det som!

Är det en viss R1:a som uppträtt i TRX kamoflage som du kört ifrån nu?

Kort resumé av senaste två veckorna. Inspirerad av dödarvalen så köpte jag nya skumgummihandtag också. Funkar bra, men dämpar inte vibrationerna så mycket som jag hoppades på. De är klart sköna att hålla i, lite fundersam bara hur de blir när det blir riktigt blött?

Sen har jag monterat GoldValve cartridge emulatorerna, som jag köpte av Tobbe. Egentligen ett väldigt enkelt jobb, om det inte varit semestertider och alla rörmokare, kylarreparatörer osv legat och pimplat öl nånstans... Det är några hål som måste sättas igen, därav jakten på försoffade hantverkare.

Håller fortfarande på att utvärdera inställningarna, men är generellt sett mycket nöjd än så länge. Mycket mjukare, fast bestämdare fjädring, mer följsam helt enkelt. Enda nackdelen är att justering blir lite bökigare, returen justeras mha oljeviskositet, för att justera dämpning så måste man plocka ur emulatorerna.

Tillverkade också en ersättning till Yamahas specialinstrument för att hålla fast dämpkolven när man ska lossa insexbulten som sitter under gaffelbenen. Bifogar en bild på den, består av en stång med en 27 mms mutter i ena ändan. För att lossa insexbulten behöver man en 8 mm insex, den som fanns i min hylsnyckelsats var för kort, men det finns längre insexhylsor att köpa, bl.a. på Mekonomen. (Inte deras standard hylsor, den måste vara ett par cm lång i alla fall.)

Bifogat

• DSCN6958.JPG
    DSCN6958.JPG
    76.9 KB · Visningar: 54
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
HansJ skrev:
2359068 Se där ja, du fick tag på Keihiin fuggarna till ett bra pris! :tummenupp Jag har faktiskt sparat alla mina utbytta delar, vem vet, nån dag vill kanske någon originalrenovera, TRX:en har ju med lite optimism en förutsättning att bli en klassiker om några hundra år eller så... Eller så har jag bara för mycket plats...

Min tanke är ju att ha kvar henne tills den inte går en meter till, det ÄR en perfekt hoj för min del! :tummenupp
Sen är det ngn som behöver delar är det ju egentligen bara att avyttra...så kanske man får igen ett par spänn iaf!
Återkommer med "rapport" då den in bänkad! :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...