Ripnilpor
wrooom
Är det någon som skall köra på Anderstorp idag????
Hur är det med vädret????
Hur är det med vädret????
Jo jag har tänkt köra om det bara kunde sluta regna...Ripnilpor skrev:2345569Är det någon som skall köra på Anderstorp idag????
Hur är det med vädret????
Jåke skrev:2345487Jag är uppenbarligen inte jättesnabb, men detta ger ett varvtal som ligger mellan 4500-8500 rpm ungefär på min hoj med 42-kugg bakdrev.
Det var nog jag det. Jag får hålla bättre uppsikt nästa gång, så kommer jag fram och hälsar! 17.00... Får väl försöka med det nästa gång, iofs tror jag man kan åka så gott som vilken grupp som helst, det går alltid att hitta lite "egen" banplats med lite planering och lite depåstopp. Sista måndagen skilde det en hel del på farten i gröna gruppen också, men TRX:en var där och brände runtnlx567 skrev:...
HansJ, var det du som var där för två måndagar sedan? det va en röd TRX som stod parkerad vid sidan av grusvägen just innan där man får hojen besiktigad, jag gick och kikade efter ägaren men såg ingen, efter jag kört mitt pass så va hojen borta. Du bör vara där minst 17.00-17.15 för att vara säker på att få en plats i Orange grupp (näst snabbaste) är den absolut populäraste
där kör jag och det går inte så fasligt fort, grön däremot, där tok kör dom, det är en TRX ägare där ibland och han har snart inga fotpinnar kvar.....
...
nlx567 skrev:Jag har 16/39. och är inte du inte jättesnabb?,men eftersom du har högre drevat så behöver du ha längre sträcka för att nå samma varv och hastighet som jag och du till och med slår det med bred marginal och dessutom hinner skicka i 4:an hmmmm det verkar som om man har en hel del kvar att lära,
Stämmer, nlx har snarare lite högre drevning än mig. 16/39 (2,438) ligger ungefär som 17/40 (2,353) om man räknar snabbt.Killerwhale skrev:2346314Jag misstänker att Jåke kör med 17 fram vilket gör att ni har...ungefär samma drevning. Har för mig att jag läst att 3 kugg upp bak är ~samma som en kugg färre fram.
För at få samma utväxling som 16/39 med 17 fram, behöver man 41,4375 bakJåke skrev:2346323Stämmer, nlx har snarare lite högre drevning än mig. 16/39 (2,438) ligger ungefär som 17/40 (2,353) om man räknar snabbt.
Hur mycket 1 kugg fram motsvarar bak beror helt och hållet på grundförhållandena, det kan variera från 2 upp till flera...
Nånting fel i mitt schema alltsåHansJ skrev:2346484För at få samma utväxling som 16/39 med 17 fram, behöver man 41,4375 bak
Kan du räkna ut teoretisk hastighet åxå? 5'ans växel och 9000 rpm 16/39?HansJ skrev:2346484För at få samma utväxling som 16/39 med 17 fram, behöver man 41,4375 bak
Vet inte om det är fel hos mig ellr i ditt schema , jag snabbräknade som följer: 39/16=x/17 => x=(17*39)/16...Jåke skrev:2346510Nånting fel i mitt schema alltså
Hur som helst, med denna utväxling varvar den ut på 5:an, vilket den inte gör med original. Provade originaldrevning i helgen för att få mindre varv på långtur, men eftersom den inte orkar på högsta växeln slutade toppfarten på samma hastighet. Vilket inte hade med lugnare varv att göra iofs
Tror idealet vore ett 41-kugg bak för min del, men då blir det att beställa hem alu-drev från Renthal och det orkar jag inte bry mig i just nu...
Fan vad jobbig du var dåAnehall skrev:2346715Kan du räkna ut teoretisk hastighet åxå? 5'ans växel och 9000 rpm 16/39?
Edit: Hade ju varit kul med en tabell som visar hastighet vid ett givet varvtal och olika drevningar. Aja, färdignördat av mig nu
Renthal har en hel del, tror de har framdrev 15-18 och sedan passar bakdrev från TDM900 vilket gör att de har bakdrev från 39-48. Kolla på www.renthal.comAnehall skrev:2346744Kom på en annan sak angående drev. Hur stora framdrev och små bakdrev finns det till trx'en? Vissa R6-drev ska vist passa fram.
För om allt går väl i vinter behöver jag en annan utväxling. Typ 18/30 eller ngt sånt kanske?
Har den redan i engelsk version:HansJ skrev:2346745Jag kan skicka den till dig Jåke om du vill lägga upp den. Kan skicka med en snabböversättning och instruktion också.
5:ans växel, med 160/60 profil och 16/39 utväxling ger vid 9000 varv 237 km/hAnehall skrev:2346715Kan du räkna ut teoretisk hastighet åxå? 5'ans växel och 9000 rpm 16/39?
Edit: Hade ju varit kul med en tabell som visar hastighet vid ett givet varvtal och olika drevningar. Aja, färdignördat av mig nu
En sån fin?Jåke skrev:
Nä, har bara ett simpelt Excel-arkHansJ skrev:2346784En sån fin?
Och enligt mitt program, med 3 % "Schlupf", dvs lite "Slip" på engelska, så blir det 269 km/h. 0% Schlupf ger 277, så båda metoderna ger nog rättJåke skrev:Enligt diagrammet nedan borde 18/39 och 180/55-17 ge toppfart på 277 km/h vid 9000 rpm
Lite "Schlupf" kanskeJåke skrev:2346795Nä, har bara ett simpelt Excel-ark
Känns det som nåt är fel, förutom att de räknar lite olika. En rent akademisk fråga, men min gör nu med 17/42 "bara" ~210 km/h vid 8500 rpm. Inte en chans att jag kommer upp i uträknade 240 km/h vid 9000...
Släng upp det om du vill, du har ju adressen.
HansJ skrev:Med 160/60 räknar programmet med omkrets på 1960 mm, med 180/55 blir det 1979. Orkar du räkna ut exakta omkretsen så kan man lägga in den i stället. Sen om den omkretsen är den samma i 200 + är ju en annan femma...
profilen är procentuell av bredden på däcket. Enkelt förklarat. Exakt hur vet jag inte.Killerwhale skrev:2346861Nu blev jag nyfiken....eller så är jag bara DUM!?
Kan du förklara hur en 55 profil kan ge en större omkrets än 60??
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |