TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ripnilpor skrev:
2345569 Är det någon som skall köra på Anderstorp idag????

Hur är det med vädret????
Jo jag har tänkt köra om det bara kunde sluta regna...
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Jåke skrev:
2345487 Jag är uppenbarligen inte jättesnabb, men detta ger ett varvtal som ligger mellan 4500-8500 rpm ungefär på min hoj med 42-kugg bakdrev.

Jag har 16/39. och är inte du inte jättesnabb?, jag skulle tro att inte många andra TRX ägare hinner med, jag ligger på ca 120 ut ur norra långsvängen, och når ca 160-170 innan inbromsning för chikanen, och här får gaffeln det jobbigt.
sedan har jag inte kikat mera på mätaren. men eftersom du har högre drevat så behöver du ha längre sträcka för att nå samma varv och hastighet som jag och du till och med slår det med bred marginal och dessutom hinner skicka i 4:an hmmmm det verkar som om man har en hel del kvar att lära, det är bara att :Bugar :Bugar :Bugar sig.skulle vara kul att köra tillsammans någon gåmg på Montza, vi får se om vi lyckas sammanstråla nästa år.
Om verksamheten nu får fortsätta, vi överskred max värdet i db i måndags men tanten från kommunen va snäll och noterade inte det värdet utan bara gjorde ett påpekande och dessutom pekade hon ut hojen så han fick slå av lite. så va allt frid och fröjd igen.

mvh
nlx567

mvh nlx567
nlx 567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
...
HansJ, var det du som var där för två måndagar sedan? det va en röd TRX som stod parkerad vid sidan av grusvägen just innan där man får hojen besiktigad, jag gick och kikade efter ägaren men såg ingen, efter jag kört mitt pass så va hojen borta. Du bör vara där minst 17.00-17.15 för att vara säker på att få en plats i Orange grupp (näst snabbaste) är den absolut populäraste
där kör jag och det går inte så fasligt fort, grön däremot, där tok kör dom, det är en TRX ägare där ibland och han har snart inga fotpinnar kvar.....
...
Det var nog jag det. Jag får hålla bättre uppsikt nästa gång, så kommer jag fram och hälsar! 17.00... Får väl försöka med det nästa gång, iofs tror jag man kan åka så gott som vilken grupp som helst, det går alltid att hitta lite "egen" banplats med lite planering och lite depåstopp. Sista måndagen skilde det en hel del på farten i gröna gruppen också, men TRX:en var där och brände runt :tummenupp

Och apropå fart osv, jag vet inte hur snabb du är, själv är jag rätt långsam, men en intressant sak att testa om du inte gjort det, är att köra runt en bana utan att bromsa öht. Det är förvånansvärt vad fort det går! Varvtiderna är om inte bättre, så åtminstone i samma bollpark. Så har vi löst ditt problem med gafflar och bromsar också :hihi
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
nlx567 skrev:
Jag har 16/39. och är inte du inte jättesnabb?,men eftersom du har högre drevat så behöver du ha längre sträcka för att nå samma varv och hastighet som jag och du till och med slår det med bred marginal och dessutom hinner skicka i 4:an hmmmm det verkar som om man har en hel del kvar att lära,

Jag misstänker att Jåke kör med 17 fram vilket gör att ni har...ungefär samma drevning. Har för mig att jag läst att 3 kugg upp bak är ~samma som en kugg färre fram.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2346314 Jag misstänker att Jåke kör med 17 fram vilket gör att ni har...ungefär samma drevning. Har för mig att jag läst att 3 kugg upp bak är ~samma som en kugg färre fram.
Stämmer, nlx har snarare lite högre drevning än mig. 16/39 (2,438) ligger ungefär som 17/40 (2,353) om man räknar snabbt.

Hur mycket 1 kugg fram motsvarar bak beror helt och hållet på grundförhållandena, det kan variera från 2 upp till flera...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2346323 Stämmer, nlx har snarare lite högre drevning än mig. 16/39 (2,438) ligger ungefär som 17/40 (2,353) om man räknar snabbt.

Hur mycket 1 kugg fram motsvarar bak beror helt och hållet på grundförhållandena, det kan variera från 2 upp till flera...
För at få samma utväxling som 16/39 med 17 fram, behöver man 41,4375 bak :mattias
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2346484 För at få samma utväxling som 16/39 med 17 fram, behöver man 41,4375 bak :mattias
Nånting fel i mitt schema alltså :argpådato

Hur som helst, med denna utväxling varvar den ut på 5:an, vilket den inte gör med original. Provade originaldrevning i helgen för att få mindre varv på långtur, men eftersom den inte orkar på högsta växeln slutade toppfarten på samma hastighet. Vilket inte hade med lugnare varv att göra iofs :rolleyes:

Tror idealet vore ett 41-kugg bak för min del, men då blir det att beställa hem alu-drev från Renthal och det orkar jag inte bry mig i just nu...
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
2346484 För at få samma utväxling som 16/39 med 17 fram, behöver man 41,4375 bak :mattias
Kan du räkna ut teoretisk hastighet åxå? 5'ans växel och 9000 rpm 16/39?

Edit: Hade ju varit kul med en tabell som visar hastighet vid ett givet varvtal och olika drevningar. Aja, färdignördat av mig nu :)
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2346510 Nånting fel i mitt schema alltså :argpådato

Hur som helst, med denna utväxling varvar den ut på 5:an, vilket den inte gör med original. Provade originaldrevning i helgen för att få mindre varv på långtur, men eftersom den inte orkar på högsta växeln slutade toppfarten på samma hastighet. Vilket inte hade med lugnare varv att göra iofs :rolleyes:

Tror idealet vore ett 41-kugg bak för min del, men då blir det att beställa hem alu-drev från Renthal och det orkar jag inte bry mig i just nu...
Vet inte om det är fel hos mig ellr i ditt schema :va, jag snabbräknade som följer: 39/16=x/17 => x=(17*39)/16...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
drev

Kom på en annan sak angående drev. Hur stora framdrev och små bakdrev finns det till trx'en? Vissa R6-drev ska vist passa fram.
För om allt går väl i vinter behöver jag en annan utväxling. Typ 18/30 eller ngt sånt kanske?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Anehall skrev:
2346715 Kan du räkna ut teoretisk hastighet åxå? 5'ans växel och 9000 rpm 16/39?

Edit: Hade ju varit kul med en tabell som visar hastighet vid ett givet varvtal och olika drevningar. Aja, färdignördat av mig nu :)
Fan vad jobbig du var då :huvet

:hihi

Finns ju ett par såna, bl.a. en fil från den tyska siten har jag för mig, slänger upp den om jag hittar den. Om den stämmer vet jag inte... Blir väl lite osäkerhet med olika däcksdimensioner/profiler också.

Shite, filen är lite för stor. Jag kan skicka den till dig Jåke om du vill lägga upp den. Kan skicka med en snabböversättning och instruktion också.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Anehall skrev:
2346744 Kom på en annan sak angående drev. Hur stora framdrev och små bakdrev finns det till trx'en? Vissa R6-drev ska vist passa fram.
För om allt går väl i vinter behöver jag en annan utväxling. Typ 18/30 eller ngt sånt kanske?
Renthal har en hel del, tror de har framdrev 15-18 och sedan passar bakdrev från TDM900 vilket gör att de har bakdrev från 39-48. Kolla på www.renthal.com

Enligt diagrammet nedan borde 18/39 och 180/55-17 ge toppfart på 277 km/h vid 9000 rpm :tummenupp
Annars borde det inte vara nåra problem för dig att skaffa drevämne på säg 35 kugg och borra egna hål...

HansJ skrev:
2346745Jag kan skicka den till dig Jåke om du vill lägga upp den. Kan skicka med en snabböversättning och instruktion också.
Har den redan i engelsk version:

http://www.r2d2.se/filarkiv/GearingCalculation_TRX.xls
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850

Bifogat

  • geardata.JPG
    geardata.JPG
    125.6 KB · Visningar: 62
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2346784En sån fin?
Nä, har bara ett simpelt Excel-ark :huvet

Känns det som nåt är fel, förutom att de räknar lite olika. En rent akademisk fråga, men min gör nu med 17/42 "bara" ~210 km/h vid 8500 rpm. Inte en chans att jag kommer upp i uträknade 240 km/h vid 9000...

Släng upp det om du vill, du har ju adressen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Enligt diagrammet nedan borde 18/39 och 180/55-17 ge toppfart på 277 km/h vid 9000 rpm :tummenupp
Och enligt mitt program, med 3 % "Schlupf", dvs lite "Slip" på engelska, så blir det 269 km/h. 0% Schlupf ger 277, så båda metoderna ger nog rätt :tummenupp

Jåke skrev:
2346795 Nä, har bara ett simpelt Excel-ark :huvet

Känns det som nåt är fel, förutom att de räknar lite olika. En rent akademisk fråga, men min gör nu med 17/42 "bara" ~210 km/h vid 8500 rpm. Inte en chans att jag kommer upp i uträknade 240 km/h vid 9000...

Släng upp det om du vill, du har ju adressen.
Lite "Schlupf" kanske :hihi

Kan ju som sagt bero på att däcksprofiler, lufttryck och annat spelar roll. Med 160/60 räknar programmet med omkrets på 1960 mm, med 180/55 blir det 1979. Orkar du räkna ut exakta omkretsen så kan man lägga in den i stället. Sen om den omkretsen är den samma i 200 + är ju en annan femma...
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hoho!
308 km/h med 18/35 180-55 @ 9000 rpm :D

Jaha.. då har man fått lite mer motivation :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
Med 160/60 räknar programmet med omkrets på 1960 mm, med 180/55 blir det 1979. Orkar du räkna ut exakta omkretsen så kan man lägga in den i stället. Sen om den omkretsen är den samma i 200 + är ju en annan femma...

Nu blev jag nyfiken....eller så är jag bara DUM!?
Kan du förklara hur en 55 profil kan ge en större omkrets än 60?? :näsblod
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Anderstorp idag, hade superflax med regnet. m.a.o inget regn mellan 17.00-19.30. inte så många hojar.

Tack Jocke för hjälpen med tidtagningen.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Killerwhale skrev:
2346861 Nu blev jag nyfiken....eller så är jag bara DUM!?
Kan du förklara hur en 55 profil kan ge en större omkrets än 60?? :näsblod
profilen är procentuell av bredden på däcket. Enkelt förklarat. Exakt hur vet jag inte.
Edit: För att förtydligare lite. Ett bredare däck kan ha större omkrets än ett smalare däck trots att det smalare däcket har högre profil.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top