TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tema gaffelolja:
du får inte ut allt med sug/hävert, eftersom det sitter grejor i vägen. Som Jke skrivit, ta bort gaffelbenen och vänd upp och ned på dem. Mutterpicka och specialverktyg behövs bara om man ska plocka sönder gaffeln fullständigt.

Tema Pferrer:
jag förståR det så att monteringssatsen måste beställas separat, och kostar 83 Euro utöver de 165.

Tema övningsturer och säsongspremiärer:
I wish... Hoppas få höra nåt från försäkringsbolag denna veckan. Just nu känns t.o.m. GR 8/6 tveksamt...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tema gaffelolja:
du får inte ut allt med sug/hävert, eftersom det sitter grejor i vägen. Som Jke skrivit, ta bort gaffelbenen och vänd upp och ned på dem. Mutterpicka och specialverktyg behövs bara om man ska plocka sönder gaffeln fullständigt.

Tema Pferrer:
jag förståR det så att monteringssatsen måste beställas separat, och kostar 83 Euro utöver de 165.

Tema övningsturer och säsongspremiärer:
I wish... Hoppas få höra nåt från försäkringsbolag denna veckan. Just nu känns t.o.m. GR 8/6 tveksamt...

Vore ju jävligt att missa GR, finns det inte "wish list" på ebay också....alltså att man skriver vad man vill ha!?
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Vad är det för specialverkzüg alla pratar om för att riva i gaffeln ?
Jag har rivit 2 TRXgafflar med hjälp av muttermaskin, och de togs isär i molekyler. Det enda som är lite avlägset special är att man får ha en ganska lång insex som man kan fästa i sin muttermaskin. Biltema har en fin bitssats för typ 149:- som gör jobbet där.
R1-gaffeln behöver man mer verktyg till om man skall få isär den ordentligt, men det gick bra att få ur oljan ändå.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vad är det för specialverkzüg alla pratar om för att riva i gaffeln ?
Jag har rivit 2 TRXgafflar med hjälp av muttermaskin, och de togs isär i molekyler. Det enda som är lite avlägset special är att man får ha en ganska lång insex som man kan fästa i sin muttermaskin. Biltema har en fin bitssats för typ 149:- som gör jobbet där.
R1-gaffeln behöver man mer verktyg till om man skall få isär den ordentligt, men det gick bra att få ur oljan ändå.

//Peter

du hade nog tur, eller så hade jag otur... Muttermaskinen knackade fint loss skruven, men den kärvade även efter det. Det innebar att hela innanmätet som skruven sitter i snurrade, och då behövde jag något för att hålla det stilla då jag skruvade ut skruven, därför byggde jag (nåja) en specialare.

Men det är överkurs, visst kan man göra rent mycket bättre men det räcker fint att bara byta olja.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Hej gott folk, är det någon som vet var man kan få tag i dynan på bilden?
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hej gott folk, är det någon som vet var man kan få tag i dynan på bilden?

www.kedo.com
Skjuter ut 4cm extra vilket var riktigt bra för egen del....
Yamaha har men dom var nog dubbelt så dyra....
sidan.jpg
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Nej, jag har inte provat kedo. Det är kanske inte så konstigt att dynan är risig med tanke på att hojen har gått 7600 mil:)
 

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
Alla bilder jag ser på TRX:er har gafflarna uppstickandes genom gaffelkronan en bra bit (flera centimeter), men min så ligger dom jäms med. Har jag min felinställd?

// Jonas

.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Alla bilder jag ser på TRX:er har gafflarna uppstickandes genom gaffelkronan en bra bit (flera centimeter), men min så ligger dom jäms med. Har jag min felinställd?

// Jonas
KW har rätt, original ska gaffelbenen sticka upp 18,5 mm ovanför överkant på clipon/handtagen. Skulle tro att din hoj är ganska trög i svängar som den är nu, ställ om så ska du se att du får en ny hoj!

Många brukar skjuta upp dem ännu mer för att få ännu brantare gaffelvinkel, men det är strängt taget inte alldeles nödvändigt om man inte är banfrälst och vill köra om R1-or på insidan :D

Jag har precis bytt fjädrar (som jag iofs är missnöjd med...), så mina gaffelben sticker upp 30 mm ovanför kanten på handtagen nu. Men då har jag även höjt bakänden på min hoj 25 mm... :rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2844918 KW har rätt, original ska gaffelbenen sticka upp 18,5 mm ovanför överkant på clipon/handtagen. Skulle tro att din hoj är ganska trög i svängar som den är nu, ställ om så ska du se att du får en ny hoj!

Många brukar skjuta upp dem ännu mer för att få ännu brantare gaffelvinkel, men det är strängt taget inte alldeles nödvändigt om man inte är banfrälst och vill köra om R1-or på insidan :D

Jag har precis bytt fjädrar (som jag iofs är missnöjd med...), så mina gaffelben sticker upp 30 mm ovanför kanten på handtagen nu. Men då har jag även höjt bakänden på min hoj 25 mm... :rolleyes:
Du måste ju får helt störda vägegenskaper med de inställningarna? :va
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
På vilket sätt påverkar fjädrarna uppsticket ?

@Gustav, Jåkes inställningar är väl inte speciellt extrema? Det är många som kör så och det funkar sweeeeet.

//P
 

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
Vad är det som ska sticka upp? Själva skruven eller den platta överdelen på gafflarna.
Förstår ni vad jag menar?

// Jonas

.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Du måste ju får helt störda vägegenskaper med de inställningarna? :va
Nejdå. Den blev visserligen instabilare än jag väntat, men jag ska justera in gaffeln så får vi se. Den är för mjuk nu och det ger tillsammans en vag känsla i framänden. Å andra sidan har jag 70-profil fram som kompenserar uppsticket till viss del.

Nä, fjädern har ju inget med uppsticket att göra. Men folk brukar ju av nån anledning skicka upp benen genom kronan i samband med att de byter fjäder... :rolleyes:

Vad är det som ska sticka upp? Själva skruven eller den platta överdelen på gafflarna.
Förstår ni vad jag menar?

// Jonas

.
Den platta överdelen, du räknar från överkanten på själva gaffelbenet. Den inre "skruven" med ränder är justering av fjäderförspänning och den lilla i mitten dämpning.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02

Nä, fjädern har ju inget med uppsticket att göra. Men folk brukar ju av nån anledning skicka upp benen genom kronan i samband med att de byter fjäder... :rolleyes:

Då är jag med igen. :)
Min blev lite instabilare med R1gaffeln, fast jag ville inte sänka den lika mycket fram med den gaffeln på då vissa haft problem med att framskärmen tog i kylet.
//Peter
 

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
Tema Pferrer:
jag förståR det så att monteringssatsen måste beställas separat, och kostar 83 Euro utöver de 165.
Jag brukar inte vara priskänslig, men shiiiiises. Nästan 3000kr inkl. frakt för en liten plastbit...+ lack :näsblod
Är det någon som har en fin TRX och visa upp som det sitter en "vanlig" bellypan på. Kan det bli snyggt?

Det finns ju att köpa för mer humana pengar bla här (1165 dkr):
http://www.sbfiberdesign.com/html/kaabeplove_udvalg.html

// Jonas

.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Översta bilden ser helt OK ut, men det ser lite konstigt ut på den nedre, som om det fattas något.

// Jonas

.
Tjaaa, den undre bilden är säkert 1 år äldre, hojen har inte sadeln monterad och dessutom sitter det andra ljuddämpare på. Annars är det nog bara vinkeln som luras lite...

Delarna köpta på *-Racing och sedan lackade för att matcha hojens röd-svarta färg med en kort övergång.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top