TRX-tråden

nielsen

#10247
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FZ1 N -07
OK, hade det varit vajsing där borde du inte haft gnista, (eller kanske inte ens fått startmotorn att dra runt. :va Var ett tag sen jag satt på min nu :gnisslartänder. )
Går iofs att koppla förbi den, men jag tror inte det är där det är knas. Om du hade gnista så lägger vi ned elfel tillsvidare, och kikar på soppasidan i stället

Såg stiften blöta ut när du tagit ur dem? (Under förutsättning att du testat och starta precis innan).

Om de inte var blöta har du förmodligen inte soppatillförsel.
Om de var blöta så kan det vara det som påstås vara ett vanligt vårfel; att soppan blivit dålig, det har jag aldrig råkat ur för själv, men det kan ju vara ett enkelt test att tömma tank och fuggar och hälla på ny fin soppa. Långskottbortförklaring av att den startade för en månad sen: då drog den fram kondensvatten/dålig soppa. En liten droppe vatten kan ställa till med mycket elände...
,
ok det blir till o riva tanken då, får hoppas det löser sig tack för tipsen så länge återkommer med förhoppningsvis glädjande nyheter om ett par dagar.
Ciao trevlig kväll
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
,
ok det blir till o riva tanken då, får hoppas det löser sig tack för tipsen så länge återkommer med förhoppningsvis glädjande nyheter om ett par dagar.
Ciao trevlig kväll

Hävert, eller förlängd soppaslang funkar också. Som sagt, bara tips, inga garantier, det är lite svårt med felsökning på distans. Lycka till!
 

nielsen

#10247
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FZ1 N -07
Hävert, eller förlängd soppaslang funkar också. Som sagt, bara tips, inga garantier, det är lite svårt med felsökning på distans. Lycka till!
Nu är tanken av ,förgasarna tömda ,om man skall sätta på kn filter behöver man göra något med förgasarna?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Gaffelben

Någon som vet vilken ytterdiameter det är på trx'ns gaffelben?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nu är tanken av ,förgasarna tömda ,om man skall sätta på kn filter behöver man göra något med förgasarna?

Egentligen ja, men de går lite fett original, så det brukar bli bra utan fippel. Är man noga bör man alltid justera om efter alla förändringar, men frågan är om det är värt mödan. Gör man det själv, och är intresserad, så visst, men att lämna in till verkstad enbart för ombestyckning utan att ha gjort andra ingrepp är nog bortkastade pengar, om grundintsällningen var OK från början. Kika i mekarforumet, där finns en bra förklaring hur man kollar förgasaravstämningen, http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978
Man kan kolla på stiften också, de ger ett bra "medelvärde" av hur fett/snålt motorn går (om man inte kollar lite mer vetenskapligt och kör testrepor där man slår av tändningen direkt efter varje test, exempelvis en fullgas repa och slår av tändningen innan motorn hunnit gå ned på tomgång, då får man lite mer info om just fullgasområdet.)
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Kom att tänka på en sak...
Vad tankar ni era TRX:er med?

Jag har tankat 95 hela tiden men funderar nu på Shells V-power.
Något man bör tänka på då??
Kommer jag märka någon skillnad (har läst båda delarna angående piggare motor mm)?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kom att tänka på en sak...
Vad tankar ni era TRX:er med?

Jag har tankat 95 hela tiden men funderar nu på Shells V-power.
Något man bör tänka på då??
Kommer jag märka någon skillnad (har läst båda delarna angående piggare motor mm)?
Jag kör 95.

Har provat med både 98 och V-Power. Märkte kanske, kanske nån lite annorlunda motorgång med V-Power. Ingen mer effekt eller bättre drag dock. Inte värt pengarna enligt mig. Köp oktanbooster istället om du vill hålla förbränningsrummet rent, billigare per mil.
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Kom att tänka på en sak...
Vad tankar ni era TRX:er med?

Jag har tankat 95 hela tiden men funderar nu på Shells V-power.
Något man bör tänka på då??
Kommer jag märka någon skillnad (har läst båda delarna angående piggare motor mm)?

Jag kör V-power, det jag märkte var att den drog betydligt mindre olja än med statoil 98/95....och eftersom olja inte är jättebilligt fortsätter jag med V-power! :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tankar för det mesta 95, nån enstaka gång VPower. Har inte märkt någon skillnad mellan olika soppor öht. Enda anledningen att jag slår i VPower är att den påstås rensa lite mer, och att jag är för slö för att köpa tillsatser, jag är iofs skeptisk till sånt med, så jag vet inte varför jag tankar VPower heller. Håller väl på att bli en gammal grinig gubbe :hihi

Att oljeförbrukningen varierar har jag också märkt, men att den skulle bero på vilken soppa man slår i har jag svårt att tro? Hur skulle det gå till? :va

Får se om det behövs högre oktan med högkompkolvarna och TPS mod för att förhindra spikning, men jag tror knappt det. Fast var och en blir salig på sin tro!
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Okej. Får nog testa någon tank V-power då.

Hoppas att någon trx kommer till ön under Lelle träffen. Jag kommer iaf att vara där någon gång under den veckan.
 

nielsen

#10247
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FZ1 N -07
Äntligen fick jag igång min hoj. :tummenupp Det var stiften som var kassa gnista var där men inte på rätt ställe:huvet så nu få man bara vänta på att solen tittar fram sen e det dax för premiärturen.Glad påsk
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Äntligen fick jag igång min hoj. :tummenupp Det var stiften som var kassa gnista var där men inte på rätt ställe:huvet så nu få man bara vänta på att solen tittar fram sen e det dax för premiärturen.Glad påsk

Gott! Då rev du tanke i onödan mao... Solly!
 

pewe

pewe
Gick med
16 Apr 2004
Ort
skåne
Hoj
--------TRX---------
Instrumentbelysning TRX -98

Någon som har en sprängskiss på instrumenten ?

Behöver nämligen byta lampa i hastighetsmätaren ,sitter troligtvis 2 lampor i den ! tror jag !
:huvet
 

Kålle2

Medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Varberg
Hoj
2002, Suzuki Savage
Min koppling tar bara ytterst få mm och det slår och låter illa när jag lägger i ettan och i viss mån även 2an, känns som att kopplingen är inne på sista valsen eller skulle det kunna vara nått annat?

Vad går en koppling lös på och är det nått jobb man fixar själv som novis?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Min koppling tar bara ytterst få mm och det slår och låter illa när jag lägger i ettan och i viss mån även 2an, känns som att kopplingen är inne på sista valsen eller skulle det kunna vara nått annat?

Vad går en koppling lös på och är det nått jobb man fixar själv som novis?
Kan du inte spänna vajern uppe vid handtaget ?
JAG vet inte om någon som bytt koppling på sin TRX, trots att flera av dem gått långt.
Det smäller på de flesta när man lägger i ettan, speciellt när hojen är kall.
//P
 

Kålle2

Medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Varberg
Hoj
2002, Suzuki Savage
Kan inte spänna mer innan den slirar, men kanske kan vara att jag bara är ovan vid TRXen, skaffade den sent på hösten... och det har helt klart varit värst nu när det varit lite kallare ute.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Kan inte spänna mer innan den slirar, men kanske kan vara att jag bara är ovan vid TRXen, skaffade den sent på hösten... och det har helt klart varit värst nu när det varit lite kallare ute.


Min koppling var slut efter ~2100 mil (då jag köpte bågen).
Den användes mest som pendlar hoj i stadstrafik....och då med originaldrevning....därav låg dom 2 tidigare ägarna och slira koppling hela tiden.

Jag bytte kopplingen själv....köpte kedo´s kit med kraftigare fjädrar etc. (kanske inte att rekommendera om man inte har lite power i vänsternäven)

Det vart inte speciellt svårt...jag lät dock inte skivorna ligga tillräckligt länge i olja innan montering vilket gjorde att den betedde sig skumt innan allt snurrat till sig.

Läste dock om en snubbe i AU som inte drog skruven med angivet moment och en skruv gick av vilket trasha hela kopplingen.....mitt ute i "the outback" dessutom.....inte coolt!

//M
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top