TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ja töm gärna ur er allt ni har hört etc.....fått tag på ägaren och han hämtar iaf bågen i morgon bitti...hans mek säger att han fyllde olja då motorn var varm...så förslaget är att vi skall mäta hur mycket olja som är i....oljan är över full strecket hyffsat kall iaf.....vad kan det då vara som håller oljan uppe??

Tyckte också att motorn gick varmare än normalt, brukar inte ha 65 grader på mätaren i 140kmh....vad kan det varit....12 grader ute....

Klassikern..ramlagren...kan du elaborera!? All info som sagt....vill inte bli MER blåst än jag redan blivit!

ThanX!

Jag skrev ramlagren, men menade kamlagren. Dvs att överfallen dragits för hårt, som gjort att kammen kärvat, gått varm och skurit. Fastnar kammen, kan antingen kedjan gå av, eller så rensas kuggen på veven. Står ventilerna öppna och kolven går upp i toppläge så blir det inget bra... Krökta ventiler, trasigt osv. Det är ju en av de vanligaste haveriorsakerna åtminstone efter vad jag sett på den tyska siten, att man lämnat in hojen för ventiljustering, och firmorna har efter inshimsning dragit överfallen för hårt (eller till rätt moment men med fel metod, eller inte kollat att kammen snurrar som den ska). Påfallande många ras direkt efter verkstadsjobb. Troligen är det samma sak som hände mig, at jag inte kollade att kammen gick runt lät efter det att jag dragit den (iofs med rätt moment). Jag klarade mig ju undan totalras i alla fall. Nu när toppen renoverats så ska "vi" skära upp en liten skåra i lagerbanorna för att förbättra smörjningen, och lagerbanorna ska vara honade till lite mer än man borde, bättre med lite för mycket spel än ras.

EDIT:
Ju mer jag funderar, desto mindre möjlighet ser jag att oljenivån skulle haft någon inverkan. I en våtsumpsmotor så ger ju en hög oljenivå mer vevhuskomp, och visst skulle det möjligen kunna resultera i att man skjuter nån packbox nånstans, men inte ens det skulle orsaka ett totalras så att startmotorn inte drar runt motorn, så länge det finns olja kvar vill säga, och det verkar det ju göra.
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag skrev ramlagren, men menade kamlagren. Dvs att överfallen dragits för hårt, som gjort att kammen kärvat, gått varm och skurit. Fastnar kammen, kan antingen kedjan gå av, eller så rensas kuggen på veven. Står ventilerna öppna och kolven går upp i toppläge så blir det inget bra... Krökta ventiler, trasigt osv. Det är ju en av de vanligaste haveriorsakerna åtminstone efter vad jag sett på den tyska siten, att man lämnat in hojen för ventiljustering, och firmorna har efter inshimsning dragit överfallen för hårt (eller till rätt moment men med fel metod, eller inte kollat att kammen snurrar som den ska). Påfallande många ras direkt efter verkstadsjobb. Troligen är det samma sak som hände mig, at jag inte kollade att kammen gick runt lät efter det att jag dragit den (iofs med rätt moment). Jag klarade mig ju undan totalras i alla fall. Nu när toppen renoverats så ska "vi" skära upp en liten skåra i lagerbanorna för att förbättra smörjningen, och lagerbanorna ska vara honade till lite mer än man borde, bättre med lite för mycket spel än ras.

Pang o jättemoln blårök....kändes som att kompressionen försvann efter det...den gick framåt men inte mycket mer.....massa rök....blå....

Inga missljud som trasiga kugg....tjut som ofta nypt metall....

Kan nämnas att jag fick ett rökmoln på fm. efter ett "race" i strax under 180....jag slog av tändning för att ringa ett samtal....kanske 1 minut...sen när jag startade rök det till ordentligt en snabbis...skarp doft som faaaan. Jag trodde det var mina nya avgaslindor....men icke....

Kan det säga ngt kanske??

hUR SOM HAVFER....jag hänger med flickan ut på krog nu....säger jag vad som hänt till bartendern borde jag få gratis hela kvällen!!

Ha det gött alla....och tackar för hjälpen....i en stund som är S U R!!!!!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
bara för att visa siffror!

Första dynorun...allt gjort på en MJP2000 dyno:
Original:
83,99hp
82,75 nm
rpm 8543
STP corr: 1,009

Efter stage 1 portning och kentcams yam9:
78,08hp
88,57nm
rpm 8764 (trodde jag inte iofs...)
STP corr: 1,016

OM det nu skulle säga ngn ngt!!!!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
För mycket olja borde nog inte orsaka nån större skada, särskilt inte på torrsumpsmotorer, eller vad tror Jåke?
Tror å tror, jag vågar nog inte ha så mycket åsikt alls utan kan bara konstatera att en viss mek gjort bort sig.

Om det är väääldigt mycket olja fyller man ju upp tanken även på dessa motorer, då stiger såklart trycket i motorn också. Men det finns faktiskt ventilation i ventilkåpan som borde evakuera sånt. Den går dock normalt till luftburken, tydligen i det här fallet till ett filter då burken är borta. Har man satt igen ventilationen? Borde ändå inte resultera i såna problem.

Om nu inte cylindrarna varit av kan vi även utesluta felmonterade kolvringar och saknade packningar vid cylinderfoten (sitter faktiskt en ganska väsentlig o-ring där nere). Det resulterar annars i dåligt komp som försämras ganska snabbt med ohejdad oljeförbrukning som följd. Repiga cylinderväggar garanteras och eventuellt ringbrott om man har extrem otur.

Med eventuellt tappad komp talar vi om felmonterade kammar med krökta ventiler som följd. Är de krökta eller kanske helt av behöver de ju nödvändigtvis inte låta så illa längre, däremot finns inget komp då de inte stänger. Svårstartad bör den åxå vara. Men de körde den ju i bänk, så det verkar inte plausibelt heller.

Återstår skurna kammar. Dyrt för verkstaden och trist för vår käre vapenbroder oavsett spekulationer...:huvet

Är f.ö osams med den här tråden, dyker inte upp i mina "visa nya inlägg" så jag är lite off på vad som händer. :rolleyes:
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
KW, mina mörka tankar dyker nog upp bara för att det känns skönt att ngn annan har trassel ;) Har jag fel så visar det sig ju i morgon, och då kan du ju vara desto gladare. Och ingen blir gladare än jag om jag har varit för pessimistisk! Och visar det sig att det var så j-vligt som jag trott, så har du ju hunnit förbereda dig mentalt. Men oavsett vilket, så är det ju ingen anonym knarkare som sprungit iväg med några prylar, utan det finns ju någon som har svårt att krypa undan sitt ansvar... På dem bara!

Har f.ö. hämtat ut en sprojtans vev i fredags! Jåke hade rätt ang. försäkringen, hojens stöldförsäkring täckte den... Återstår bara att få hem stakar och topp, sen börjar operation hopmontering. Blir svettigt att få ihop hojen och hinna köra in motorn till GR 8/6, men det ska gå...
 

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
Jag kollade min oljenivå idag angående problemen som disskuterades ovan. Hojen var kall, men oljenivån täckte hela glaset. Det var alltså fyllt ända upp :näsblod. Vad kan hända? Ska jag försöka få ur oljan igen?

// Jonas

.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har f.ö. hämtat ut en sprojtans vev i fredags! Jåke hade rätt ang. försäkringen, hojens stöldförsäkring täckte den... Återstår bara att få hem stakar och topp, sen börjar operation hopmontering. Blir svettigt att få ihop hojen och hinna köra in motorn till GR 8/6, men det ska gå...
Då är det bara att gratulera. En idiotgrej som löst sig iaf :tummenupp

Inget stressmeck så du sätter nåt viktigt fel nu bara... :gnissla

Jag kollade min oljenivå idag angående problemen som disskuterades ovan. Hojen var kall, men oljenivån täckte hela glaset. Det var alltså fyllt ända upp :näsblod. Vad kan hända? Ska jag försöka få ur oljan igen?

// Jonas

.
Jag skulle försökt få ur lite olja om det varit min hoj. Antingen genom att tappa ur nån liter från den undre oljebulten eller genom en slang i påfyllningen.
Är det så mycket olja måste ju nån ha hällt i bra mycket mer än de 3,8 som står angivet på motorn. :va
Eller gjort det som HansJ provade med en gång :tungan
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
KW, mina mörka tankar dyker nog upp bara för att det känns skönt att ngn annan har trassel ;) Har jag fel så visar det sig ju i morgon, och då kan du ju vara desto gladare. Och ingen blir gladare än jag om jag har varit för pessimistisk! Och visar det sig att det var så j-vligt som jag trott, så har du ju hunnit förbereda dig mentalt. Men oavsett vilket, så är det ju ingen anonym knarkare som sprungit iväg med några prylar, utan det finns ju någon som har svårt att krypa undan sitt ansvar... På dem bara!

Har f.ö. hämtat ut en sprojtans vev i fredags! Jåke hade rätt ang. försäkringen, hojens stöldförsäkring täckte den... Återstår bara att få hem stakar och topp, sen börjar operation hopmontering. Blir svettigt att få ihop hojen och hinna köra in motorn till GR 8/6, men det ska gå...

Jo, jag hoppas bara inte det blir ARN och massa bös.
Fick dock en känsla av att det är överfyll av olja som varit problemet...och då bör skadorna vara minimala...fint inoljade gasare och packbox!?

Nåja, tjejen som kom och hämtade mig såg ju iaf att det var en god bit över översta strecket i oljefönstret efter stillastående 45 minuter...och det är fan inge bra!
Ägaren sa faktiskt i morse också att han/dom hade snurrat veven för hand och inget kärvade....överfallen dragna enligt spec. (hade lämnat min Haynes till dom så...)

Ja hoppas och tror på oljan!! ....hemma nu efter en trist x2000 tur, dom har inga billiga biljetter när man beställer samma dag! :gnissla

Tack för er input iaf...känns lite bättre för en som PRECIS klarar att byta kopplingen! :D

Vad kan hända?


:confused:

// Jonas

.


Om det är som jag tror o hoppas har oljetrycket skickat en dusch olja rätt på mina gasare (du har en slang från vevhuset som går till luftburken)...och till slut gick en packbox el.dyl.
Du kan ju kolla om du har olja i luftburken!

Jag återkommer när dom öppnat burken....som sagt så HOPPAS jag bara på oljan!
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vad kan hända?


:confused:

// Jonas

.

Innan du tappar ur olja, kolla oljenivån på rätt sätt först, dvs när du kört, stäng av, vänta ett litet tag, och kolla sen. Gör på samma sätt hädanefter med ungefär samma väntetid, annars får du olika värden hela tiden (exvis kollar 20 s efter du stängt av och nästa gång efter 7 min) Med kall motor utan att den varit startad, så kan du få mycket varierande avläsningar varje gång. (Antar att det har att göra med hur pumparna stannar, om det rinner genom olja eller inte?) Gör som sagt på samma sätt varje gång, och gärna efter varje körning, så får du bättre koll och känsla för ev. oljeförbrukning. Sen är det inte skitnoga, lite för mycket eller för lite gör inte så mycket, så länge du har koll på att det inte minskar och till sist är för lite.

Jag antar att Jåke menar mitt oljebyte, då jag trodde jag tömt all olja, och försökte hälla på 3,8 liter, men det blev fullt efter bra mycket mindre. Jag hade glömt att det var två oljepluggar :rolleyes: , till mycken glädje för läsarna av denna tråden :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Så har man då skaffat sig ännu en makalös manick från utriket :va

Eftersom jag sett hur det går när man försöker sig på ingrepp som kolvbyte, kamaxelbyte och liknande håller jag mig till billigare grejer :rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC00145_web.jpg
    DSC00145_web.jpg
    28.1 KB · Visningar: 50

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Så har man då skaffat sig ännu en makalös manick från utriket :va

Eftersom jag sett hur det går när man försöker sig på ingrepp som kolvbyte, kamaxelbyte och liknande håller jag mig till billigare grejer :rolleyes:

Däcksbyte? :va

Tog ett tag innan jag såg vad de blåa mojängerna var till för ;)
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Tjena, är det någon som vet var man kan köpa insugningsgummi på nätet?

Micke
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu är det lite kris!

Trevlig Valborg på er!

Jag har lite kris inför nästa helg. Det är avrostningar/grundskurser här då och jag står utan hoj. Är det nån som har motorn i bitar och törs låna ut en av de korta skruvarna till ventilkåpan? Jag behöver en denna vecka och har beställt men räknar inte med att få nåt förrän det är försent. Som vanligt :gnissla
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Trevlig Valborg på er!

Jag har lite kris inför nästa helg. Det är avrostningar/grundskurser här då och jag står utan hoj. Är det nån som har motorn i bitar och törs låna ut en av de korta skruvarna till ventilkåpan? Jag behöver en denna vecka och har beställt men räknar inte med att få nåt förrän det är försent. Som vanligt :gnissla

Du hade inte nån särskild person i åtanke :) Skruvar har jag liggandes i massor, saknar fortfarande mer vitala delar. Vilken skruv behöver du? De lite större som sitter på pinnbultarna, med gummipackning? PM eller bild så fixar jag det!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top