Ja töm gärna ur er allt ni har hört etc.....fått tag på ägaren och han hämtar iaf bågen i morgon bitti...hans mek säger att han fyllde olja då motorn var varm...så förslaget är att vi skall mäta hur mycket olja som är i....oljan är över full strecket hyffsat kall iaf.....vad kan det då vara som håller oljan uppe??
Tyckte också att motorn gick varmare än normalt, brukar inte ha 65 grader på mätaren i 140kmh....vad kan det varit....12 grader ute....
Klassikern..ramlagren...kan du elaborera!? All info som sagt....vill inte bli MER blåst än jag redan blivit!
ThanX!
Jag skrev ramlagren, men menade kamlagren. Dvs att överfallen dragits för hårt, som gjort att kammen kärvat, gått varm och skurit. Fastnar kammen, kan antingen kedjan gå av, eller så rensas kuggen på veven. Står ventilerna öppna och kolven går upp i toppläge så blir det inget bra... Krökta ventiler, trasigt osv. Det är ju en av de vanligaste haveriorsakerna åtminstone efter vad jag sett på den tyska siten, att man lämnat in hojen för ventiljustering, och firmorna har efter inshimsning dragit överfallen för hårt (eller till rätt moment men med fel metod, eller inte kollat att kammen snurrar som den ska). Påfallande många ras direkt efter verkstadsjobb. Troligen är det samma sak som hände mig, at jag inte kollade att kammen gick runt lät efter det att jag dragit den (iofs med rätt moment). Jag klarade mig ju undan totalras i alla fall. Nu när toppen renoverats så ska "vi" skära upp en liten skåra i lagerbanorna för att förbättra smörjningen, och lagerbanorna ska vara honade till lite mer än man borde, bättre med lite för mycket spel än ras.
EDIT:
Ju mer jag funderar, desto mindre möjlighet ser jag att oljenivån skulle haft någon inverkan. I en våtsumpsmotor så ger ju en hög oljenivå mer vevhuskomp, och visst skulle det möjligen kunna resultera i att man skjuter nån packbox nånstans, men inte ens det skulle orsaka ett totalras så att startmotorn inte drar runt motorn, så länge det finns olja kvar vill säga, och det verkar det ju göra.
Last edited: