TRX-tråden

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Det blev nästan bra, men den fnyser

Hejsan alla
Jag hoppas på er hjälp.

Efter att jag nu fått cyllindrarna renoverade, ventilerna kontrollerade och ställda, genomgångna förgasare och TPS:en kontrollerad och ställd, (MC proffsen hägersten) och jag fått dit nya kolvringar, kolvar, packningar, oringar samt monterat på cylinder, toppen, och allat annat runt omkring så går hojen att starta och köra, men:
Den fnyser!!, ja ungefär så kan jag beskriva det, den nyser eller ja, fnyser

Jag inbillar mig att det har med någon av slangarna till förgasarna att göra, jag fick fem över som jag inte hittade någon anslutning till.

Jag har även problem med soppakranen, hojen går bara att köra på PRI, det är därför jag inser att jag måste glömt någon vakumslang eller likanande


De slangar jag ej hittade någon anslutning till är följande

2st från varje förgasarkopp,för att kunna tömma dem (Är ju ok)

2 st tjocka korta som har något tjockt på mitten jag inbillar mig att det är någon sorts backventil (utan att alls veta), de är ca 10-15cm långa, dom går kort ut från varje förgasare och vilar mot oljetråget och det är från dem det fnyser. (?)

1st slang som är något längre än ovanstående säg kanske 25-30cm, den hade ingen klämma på sig i lösa ändan och inget märke efter att det skulle ha varit en där, den utgår från det övre rör som går på tvären från den ena förgasaren till den andra, det känns som om jag skulle vilja ansluta den men jag hittade ingen tom anslutning och som sagt ej heller något märke som påtalade att det den ska ha sutit fast med en klämma. (?)

Nyset uppkommer såväl vid tomgång som tex vid 70km/h, och det kommer inte med jämna mellanrum utan lite då och nu, (men i alla fall så ofta som
30-40 ggr på 2,5 mil, drar jag iväg då drar den jämt och fint över hela varvtalsregistret, slår jag av, så motorbromsar den som den skall utan misständning, men varje gång nyset kommer, så är det något som slår till/från med ett klonk-liknande ljud och skapar en stöt som känns i hela hojen, fnyset och klonket uppträder samtidigt, och ett minimalt ryck uppträder i motorgången

Hynes ger ingen riktigt bra vägledning så jag hoppas på er expertis

Soliga hälsningar
NLX567

PS jag fick inget över efter det att all hopmontering skett,
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hejsan alla
Jag hoppas på er hjälp.
När man tar bort tanken är det tre slangar som måste lossas, 1 från undersida tanken och två från soppakranen. Är dessa tillbaka rätt? Jag tror nästan att du missat eller förväxlat nån av dessa eftersom den bara går på pri...

Två tjocka, korta från förgasare bara ligger där. Dränering/luftning.

Ventilationen från ventilkåpan som ansluter till luftburken, sitter den där den ska?

Två vacuumslangar från förgasargummi (fäste mot toppen) hoppas jag du fått dit och spärrat i andra änden. De ska ju inte fästa nånstans de heller...

Enligt gammal god mektradition så ska man vara misstänksam endast om det låter konstigt och vibrerar/klonkar samtidigt. Vilket du har... Är timingen på kammarna rätt? Om det är så mycket att den hoppar till känns det nästan som nåt hårt går i otakt, såvida det inte bara är det att motorn stannar och fortsätter eller du bara har ett vevaxelras.

I övrigt inga smarta lösningar :gnissla
 
Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Hej!
Jag tänkte bara flika in att jag härom dagen provkörde jag polarens TRX850 och det var ju en grymt rolig hoj att köra!

Polarn sa när jag kom tillbaka efter turen att han "i och för sig inte haft brillorna på sig men tyckte prrreeecciiiiiis det såg ut som om framhjulet var sådär en egen höjd över där det borde ha varit".

TRX, en av mina nya vilja-ha-hojar! :)

/Henning!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hejsan alla
Jag hoppas på er hjälp.
...
Soliga hälsningar
NLX567

Jag sätter också en slant på vakuumslangarna, dvs de två tunna som går från insuget mellan förgasare och topp. En ska gå till soppapumpen, och är den som "driver" soppa pumpen. En ska gå till soppakranen, och den öppnar kranen i ON resp RES-läget, dvs det måste finnas vakuum för att dessa lägen ska släppa fram soppa. I PRI så behövs inte vakuumet. Är en av dessa lös så går hojen bara på PRI, och den hostar pga att den suger tjuvlyft.
/Hasse
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Tack för tippsen skall kolla dem ikväll, vad är det som klonkar, när den tjuvluftar? Om jag inte hinner eller finner problemet i kväll, är det risk för att något skadas? om jag kör med hojen en 10 mil under lördagen?

Hinner inte fixa på lördagen innan jag skall åka iväg, på vägen till och från så skall jag passa på att svänga in till fûrstenhoffs SWT racing och sula om, söndag kan jag mecka igen och måndag morgon har jag besiktning.

Besiktningen skiter väl igentligen i detta eller måste det va fixat tills dess tror ni? Den /75 är det sedan premiär på rörken, man hinner väl inte köra den gången måste ju gå kursen först.

mvh NLX567
 

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
Jag har hämtat ut min nya hoj från handlaren igår..
På väg hem dör den efter några mil och när jag gasar är det som om den inte får någon bensin..tomgång är ok, men när jag gasar så händer inget. Öppnade tanklocket och det sööög in luft i tanken. Startade igen och nu gick den som en klocka igen. Tänkte att det var väll en engångsgrej.

Idag var jag ute och körde igen och efter ett antal mil hände samma sak :näsblod .. Upp med tanklocket och sug in luft och sen var det bara att gasa på igen.

Vad händer? Ska jag ha en luftning till tanken som är igensatt eller har ni någon annan idè?

mvh Jonas

.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag har hämtat ut min nya hoj från handlaren igår..
På väg hem dör den efter några mil och när jag gasar är det som om den inte får någon bensin..tomgång är ok, men när jag gasar så händer inget. Öppnade tanklocket och det sööög in luft i tanken. Startade igen och nu gick den som en klocka igen. Tänkte att det var väll en engångsgrej.

Idag var jag ute och körde igen och efter ett antal mil hände samma sak :näsblod .. Upp med tanklocket och sug in luft och sen var det bara att gasa på igen.

Vad händer? Ska jag ha en luftning till tanken som är igensatt eller har ni någon annan idè?

mvh Jonas

.

Låter som rätt rimligt. Nya hojen, vad har det blivit nu då?
 

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
Ny och ny....ny för mig dvs min TRX. Jag har inte hämtat ut den förens nu men köpte den för någon månad sedan.

Var sitter luftningsslangen till tanken?

mvh Jonas

.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Var sitter luftningsslangen till tanken?
Bredvid bensinkranen, under tanken på höger (broms) sida.

Det sitter även en liten slang ansluten till bensinkranen förutom den grova soppaslangen. Sitter lite trångt åt, men du kan se anlutningen eller slangen om du tittar på kranens vred.

Tycker det är trist när handlare inte kan se till att sätta tillbaka allt på rätt plats, det är väl det minsta man kan begära för pengarna. Hoppas det bara är nån av dessa som inte är anslutna eller att de sitter på fel ställe, då är det lätt åtgärdat och du är snart på g igen :tummenupp
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Fick en räkning på 12.000:- och 6hk mindre från sölle racing, snacka om screwed!!! :näsblod

Bredvid bensinkranen, under tanken på höger (broms) sida.

Det sitter även en liten slang ansluten till bensinkranen förutom den grova soppaslangen. Sitter lite trångt åt, men du kan se anlutningen eller slangen om du tittar på kranens vred.

Tycker det är trist när handlare inte kan se till att sätta tillbaka allt på rätt plats, det är väl det minsta man kan begära för pengarna. Hoppas det bara är nån av dessa som inte är anslutna eller att de sitter på fel ställe, då är det lätt åtgärdat och du är snart på g igen :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fick en räkning på 12.000:- och 6hk mindre från sölle racing, snacka om screwed!!! :näsblod
Vad i.... :va

Hur gick det till, är det bara mätt i en urkass bänk? Eller är det mätt annorlunda?

Edit: Läste ditt "andra" inlägg, är du säker på att sölle vet att det är en 90/270-gradersmotor de har att göra med? Det verkar ju lite konstigt med mindre effekt helt plötsligt.
Jag skulle lämnat tillbaka och sagt "gör om, gör rätt". Eftersom kammarna är omslipade original(kopior) kan det inte vara några som helst problem att få timingen rätt egentligen, de kan bara sitta på ett sätt.

En juste bestyckning av förgasarna är heller inte nån raketvetenskap direkt, speciellt inte om man har en bänk att tillgå.
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Skall prata lite mer ingående med kentcams också.
Hur som haver är det mätt i samma bänk så kass eller inte skiljer det 6hk, vad gäller gasarna var det inte mycket dom behövde ställa då 180 munstyckena jag chansade dit var ganska spot on....

Det jag är inne på är att det kanske behövs slottade kamdrev...även om andra säger att det INTE behövs...som sagt....det är ju omgjorda original kammar...

När dom flyttade en kugg var dom nere på 73 häst...

Du läste att jag hade 5nm mer vrid o ca 3,5 hk mer mellan 4-6000 varv!?

Hela grejjen är iaf strange...och jag fick ett smaskigt hål i lädret....allt för att man ville fixa till den lite inför bandagarna :mad:

Vad i.... :va

Hur gick det till, är det bara mätt i en urkass bänk? Eller är det mätt annorlunda?

Edit: Läste ditt "andra" inlägg, är du säker på att sölle vet att det är en 90/270-gradersmotor de har att göra med? Det verkar ju lite konstigt med mindre effekt helt plötsligt.
Jag skulle lämnat tillbaka och sagt "gör om, gör rätt". Eftersom kammarna är omslipade original(kopior) kan det inte vara några som helst problem att få timingen rätt egentligen, de kan bara sitta på ett sätt.

En juste bestyckning av förgasarna är heller inte nån raketvetenskap direkt, speciellt inte om man har en bänk att tillgå.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tror mig ha hittat dom "förlorade" hästarna...ledtråden var en sprängd motor och ett STORT blått moln bakom mig på väg hem mot GBG....som tur hann jag bara till sturup.

....någon stjärna till mek har fyllt upp hela glasrutan.....med kall motor!!!! :mad: :mad:

Jåke...HansJ....
Vad har blåst? Oljeringarna?? Packningen??
Vet att jag läst om detta på gamla TRX forumet....
ALL hjälp att tvåla till sölle racing uppskattas!! Amatörer!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2899952 Tror mig ha hittat dom "förlorade" hästarna...ledtråden var en sprängd motor och ett STORT blått moln bakom mig på väg hem mot GBG....som tur hann jag bara till sturup.

....någon stjärna till mek har fyllt upp hela glasrutan.....med kall motor!!!! :mad: :mad:

Jåke...HansJ....
Vad har blåst? Oljeringarna?? Packningen??
Vet att jag läst om detta på gamla TRX forumet....
ALL hjälp att tvåla till sölle racing uppskattas!! Amatörer!
Mennar du sölle i ystad lär det inte va något problem att få kompensation av något slag. Han är bra men hans mekaniker är öhh.. körd?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tror mig ha hittat dom "förlorade" hästarna...ledtråden var en sprängd motor och ett STORT blått moln bakom mig på väg hem mot GBG....som tur hann jag bara till sturup.

....någon stjärna till mek har fyllt upp hela glasrutan.....med kall motor!!!! :mad: :mad:

Jåke...HansJ....
Vad har blåst? Oljeringarna?? Packningen??
Vet att jag läst om detta på gamla TRX forumet....
ALL hjälp att tvåla till sölle racing uppskattas!! Amatörer!
Que?
Vad var det som hände? Funkar den öht nu?
Har för tillfället ingen bra idé, men fyll på med mer fakta så lossnar kanske de grå...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Mennar du sölle i ystad lär det inte va något problem att få kompensation av något slag. Han är bra men hans mekaniker är öhh.. körd?

Har osså tyckt dom verkar sjyssta....som tur är bor tjejen här i Ystad så man har sängplats i natt! ....med gos om man har tur! :tuttar

...men detta var sååå amatörmässigt!

Du har inte mobilnummer till ngn av dom....bågen står illa till som det är nu!!
Skulle gärna vilja ha tag i ngn av dom i kväll eller iaf i morgon!

Que?
Vad var det som hände? Funkar den öht nu?
Har för tillfället ingen bra idé, men fyll på med mer fakta så lossnar kanske de grå...


Meken har fyllt upp olja i motorn....hela "fönstret" o lite .....med KALL motor!!! Oljetrycket som blev gjorde att det small till som satan och tillverkade världens blårök moln bakom mig...sen gick knappt bågen....och nu roterar inte ens startmotorn kolvarna...
 
Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Ingen fungerande vevhusventilation? Brukar ju inte hända mer än att den trycker oljan genom den till luftboxen. Min gammelyamma hade en liter(!) för mycket olja utan att den tog någon skada. visst den gick som en påse skit och blårök samt fyllde luftboxen med olja, men det var allt.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ingen fungerande vevhusventilation? Brukar ju inte hända mer än att den trycker oljan genom den till luftboxen. Min gammelyamma hade en liter(!) för mycket olja utan att den tog någon skada. visst den gick som en påse skit och blårök samt fyllde luftboxen med olja, men det var allt.


Har aldrig varit ett problem innan....har dock ingen luftburk utan slangen från vevhuset går upp till ett sockfilter...
...och efter det small till går inte startmotorn runt så ngt har ju helt klart hänt!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har aldrig varit ett problem innan....har dock ingen luftburk utan slangen från vevhuset går upp till ett sockfilter...
...och efter det small till går inte startmotorn runt så ngt har ju helt klart hänt!

För mycket olja borde nog inte orsaka nån större skada, särskilt inte på torrsumpsmotorer, eller vad tror Jåke?

Har de inte gjort en klassiker och dragit kamlageröverfallen åt h-e för hårt, så att en kam skurit? Då kan ju allt möjligt ha hänt... Ventilsallad, resnat kugg på veven, kamkedja, osv. Vill ju inte måla f-n på väggen, men...

Enda indikationen jag hade att något kunde vara knas, var att motorn gick varmare än normalt och det märktes bara i stadskörning. Nu hann ju inte mina lager nypa, men om du märkte nåt liknande innan så.

Fy f-n vad trist, oavsett vad det är. Håller tummarna att det reder ut sig, och att verkstaden tar på sig det hela!

Du behöver lite gos i kväll :pannkyss
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
För mycket olja borde nog inte orsaka nån större skada, särskilt inte på torrsumpsmotorer, eller vad tror Jåke?

Har de inte gjort en klassiker och dragit ramlagren åt h-e för hårt, så att en kam skurit? Då kan ju allt möjligt ha hänt... Ventilsallad, resnat kugg på veven, kamkedja, osv. Vill ju inte måla f-n på väggen, men...

Enda indikationen jag hade att något kunde vara knas, var att motorn gick varmare än normalt och det märktes bara i stadskörning. Nu hann ju inte mina lager nypa, men om du märkte nåt liknande innan så.

Fy f-n vad trist, oavsett vad det är. Håller tummarna att det reder ut sig, och att verkstaden tar på sig det hela!

Du behöver lite gos i kväll :pannkyss

Ja töm gärna ur er allt ni har hört etc.....fått tag på ägaren och han hämtar iaf bågen i morgon bitti...hans mek säger att han fyllde olja då motorn var varm...så förslaget är att vi skall mäta hur mycket olja som är i....oljan är över full strecket hyffsat kall iaf.....vad kan det då vara som håller oljan uppe??

Tyckte också att motorn gick varmare än normalt, brukar inte ha 65 grader på mätaren i 140kmh....vad kan det varit....12 grader ute....

Klassikern..ramlagren...kan du elaborera!? All info som sagt....vill inte bli MER blåst än jag redan blivit!

ThanX!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top