TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Du hade inte nån särskild person i åtanke :) Skruvar har jag liggandes i massor, saknar fortfarande mer vitala delar. Vilken skruv behöver du? De lite större som sitter på pinnbultarna, med gummipackning? PM eller bild så fixar jag det!
Njaeä... du och Anehall har spritt ut era hojar, det vet jag ju. Det kanske finns fler som gjort djupdykning i den gamla twinnen och fått grejer över :rolleyes:

Hur som helst, det jag saknar är en av de skruvar som sitter med bricka och gummitätning i ventilkåpan. Det finns 6 st av samma längd och 2 längre, jag har dragit av en av de korta. Bifogar bild med dem inringade.

Har du möjlighet att lägga en i ett kuvert och "maila" räddar du helgen. De jag beställt på Bike Trollhättan lär inte dyka upp förrän nästa vecka :gnissla

Försökte mig på en kväll i garaget igår för att byta framdäck på Laila's hoj och borra ur den resterna av skruven ur kamaxelöverfallet. Fick visserligen ur skruven men lyckades samtidigt spräcka toppkåpan på gixxern (utan att få däcket bytt) och knäcka ett borrstål som gjorde ett snyggt jack i lagerbanan på överfallet :huvet

Detta är inget TRX-år...
 

Bifogat

  • trx_04_head.jpg
    trx_04_head.jpg
    36.7 KB · Visningar: 45

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850

...
Har du möjlighet att lägga en i ett kuvert och "maila" räddar du helgen. De jag beställt på Bike Trollhättan lär inte dyka upp förrän nästa vecka :gnissla
...
Consider it done!

Försökte mig på en kväll i garaget igår för att byta framdäck på Laila's hoj och borra ur den resterna av skruven ur kamaxelöverfallet. Fick visserligen ur skruven men lyckades samtidigt spräcka toppkåpan på gixxern (utan att få däcket bytt) och knäcka ett borrstål som gjorde ett snyggt jack i lagerbanan på överfallet :huvet

Detta är inget TRX-år...
Berätta för mig... Fick en ny vev förra fredagen, har mätt ram- och vev-lager med Plastigage (och är fortfarande inte mycket klokare på lagerstorlekar, Yamaha manualen säger inget om storlekar, bara färger, och inget om vilken färg som är störst/minst...). Har också beställt ett ramlager,i onsdags, men det dyker nog inte upp förrän i morgon. Stressad som f-n inför GR, ska resa en massa, och det är inte många mekdagar kvar. Ska ju hinna köra in motorn något sånär också innan jag pinar skiten ur den på banan...

Var t.o.m. en sväng till Lelles, de skulle ha ett ramlager i rätt storlek hemma. Bad dem kolla "okulärt" att det verkligen fanns där och inte bara var ett imaginärt lagersaldolager, jodå, det fanns där. Kommer hem, och ska börja sätta ihop motorn, och ser att det är ett grönt vev-lager jag fått :huvet Upptäckte i förrgår att vev-tjyvarna förmodligen snott mina oljepumpar också, något som jag inte anmält till FB. De finns inte där motorn plockats isär, och inte i mitt garage heller, och jag vet att jag hade för avsikt att ta hem dem till mitt garage. Undrar vad de ska säga om det...

Nåja, motorn kommer så småningom att vara som ny :) Fattas väl bara att växellådan rasar snart...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
1 st. skruv lagd på lådan vid Centralen, du har den i morgon om Posten sköter sig.

Upptäckte ännu mer grejor som saknas, filtret som sitter i tråget är väck också. Undrar vad mer som blev stulet... Blir så trött...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
1 st. skruv lagd på lådan vid Centralen, du har den i morgon om Posten sköter sig.

Upptäckte ännu mer grejor som saknas, filtret som sitter i tråget är väck också. Undrar vad mer som blev stulet... Blir så trött...
Tack! Returnerar en ny så fort de dyker upp.

Men herrejösses :gnissla

Har du blivit drabbat av ett beställningsjobb? Nån verkstad som renoverat en TRX nyligen...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tack! Returnerar en ny så fort de dyker upp.

Men herrejösses :gnissla

Har du blivit drabbat av ett beställningsjobb? Nån verkstad som renoverat en TRX nyligen...

Hör av dig när du fått den, så jag vet om det blev rätt. Finns ju fortfarande en möjlighet att skicka nån ny. Inget annat du behöver när jag håller på? JE-kolvar, kamkedja, gula ramlager, inget som lockar :hihi

Nej, tror mest på klantiga pundare som haft lite bråttom, och tömt bilen på allt, t.o.m. den utskurna kartdelen från Telefonkatalogen, som jag bundit in med frystejp är ju borta :gnissla Skitjobbigt bara att inte ha koll på vad jag har och inte har, det är ju lite beställningstid på grejorna, och så kostar det en slant med. Undrar vad jag skulle säga till pundhuvudena om jag träffade dem :va
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hör av dig när du fått den, så jag vet om det blev rätt. Finns ju fortfarande en möjlighet att skicka nån ny. Inget annat du behöver när jag håller på? JE-kolvar, kamkedja, gula ramlager, inget som lockar :hihi
Fått den, precis vad TRX-doktorn ordinerat :tummenupp
Sen var det förståss ett par nya kolvar....:D

Jag skickar tillbaka skruven när min beställning dykt upp, har beställt en uppsättning nya i guld (om man får tro prislappen).

Fick ihop den nu ikväll som synes, så om ingenting läcker som det gjort de senaste 2 gångerna har du räddat helgen :Bugar Skulle det trots allt fortfarande läcka olja eller kylvätska vet du vart det finns en billig TRX om du behöver fler motordelar eller bara en snabb en i reserv :rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC00155a.JPG
    DSC00155a.JPG
    67.1 KB · Visningar: 58

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
Jag hade lite problem med min TRX då den stannade efter några mil pga vacum i tanken. När man öppnade tanklocket sööögs det in luft och hojen var bara att starta igen som om inget hade hänt.
Nu var jag på firman som sålt den till mig och dom trodde att det kunde vara igensatt i luftningshålen i tanklocket. Dom monterade av locket och blåste med tryckluft i alla hålen samt "överfyllnadsröret" i tanken och trodde det var bra sen,,,,
På väg hem stannade den naturligtvis igen :mad:
Har Ni några andra idèer vad det kan vara? Jag vill helst slippa stanna var annan mil och lufta tanken.

mvh Jonas, numera med avklarad uppkörning :yoparty

.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag hade lite problem med min TRX då den stannade efter några mil pga vacum i tanken. När man öppnade tanklocket sööögs det in luft och hojen var bara att starta igen som om inget hade hänt.
Nu var jag på firman som sålt den till mig och dom trodde att det kunde vara igensatt i luftningshålen i tanklocket. Dom monterade av locket och blåste med tryckluft i alla hålen samt "överfyllnadsröret" i tanken och trodde det var bra sen,,,,
På väg hem stannade den naturligtvis igen :mad:
Har Ni några andra idèer vad det kan vara? Jag vill helst slippa stanna var annan mil och lufta tanken.

mvh Jonas, numera med avklarad uppkörning :yoparty

.
Grattis!

Ingen annan idé om det är så attden går fint så fort du öppnat tanken. (Om det nu inte är så att det är faktumet att du stannar och stänger av som gör att det funkar, då kan det exvis vara soppapumpen som inte mäktar med att fylla förgasarna, eller nåt annat knas med soppförsörjningen). Ett sätt att säkerställa att det är luftningen är, att lyssna efter pysljudet när du öppnar locket. Om det är undertryck i tanken så funkar soppapumpen, men den orkar inte dra ur mer soppa, och då "måste" luftningen vara igensatt.

Fått den, precis vad TRX-doktorn ordinerat :tummenupp
Sen var det förståss ett par nya kolvar....:D

Jag skickar tillbaka skruven när min beställning dykt upp, har beställt en uppsättning nya i guld (om man får tro prislappen).

Fick ihop den nu ikväll som synes, så om ingenting läcker som det gjort de senaste 2 gångerna har du räddat helgen :Bugar Skulle det trots allt fortfarande läcka olja eller kylvätska vet du vart det finns en billig TRX om du behöver fler motordelar eller bara en snabb en i reserv :rolleyes:

[skadeglädjemode:ON]
Hoppas, hoppas, jag behöver en reservmotor...
[skadeglädjemode:/OFF]
Nejdå, håller tummarna att det funkar. Behöver ingen ny skruv, det skulle bara se knepigt ut med en gammal på din och en ny på min :hihi.
 
Last edited:

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
Ingen annan idé om det är så attden går fint så fort du öppnat tanken. (Om det nu inte är så att det är faktumet att du stannar och stänger av som gör att det funkar, då kan det exvis vara soppapumpen som inte mäktar med att fylla förgasarna, eller nåt annat knas med soppförsörjningen). Ett sätt att säkerställa att det är luftningen är, att lyssna efter pysljudet när du öppnar locket. Om det är undertryck i tanken så funkar soppapumpen, men den orkar inte dra ur mer soppa, och då "måste" luftningen vara igensatt.
När jag öppnar tanklocket sugs (rejält sugljud) luft in i tanken så jag tror inte det är något fel med soppapumpen. Finns det någon mer luftning än tanklocket eller är det byta av lock som är lösningen? Vågar inte riktigt skruva isär själva locket då den innehåller fler delar än jag kan hålla reda på...:rolleyes:

mvh Jonas
.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Behöver ett råd. När motorn ändå är i delar, tänkte jag montera oljetempsmätare. Har införskaffat en fin från Bilbuttericks. Tänkte montera givaren i oljetråget ovanpå motorn. Givaren kommer att sticka ut ca 3-4 cm, och är vid basen en M14 skruv. Helst vill jag sätta givaren i bakkant (antingen i bakgaveln eller från sidan fast riktigt långt bak) och i den nedre halvan av oljetråget. Eftersom jag inte har saker och ting på plats, kan någon kolla lämpliga placeringar, dvs där det finns plats och där den inte syns allt för mycket? Det förstnämnda har prio 1, det ska gå att se om det läcker olja, efterdra osv.
Tackar på förhand!
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
Byta till TDM 900

Hej har gått och blivit med åksällskap bakpå hojen (trx) får vissa klagomål på sittställning och komfort. Så vi åkte till den lokala handlaren och provkörde en TDM 900 -04 riktigt trevlig att köra och att sitta bakpå fick jag höra:). Nu till frågorna om det finns nån som vet om vilka årsmodeller som det gjordes uppdateringar att räkna med. Typ insprut och annat.

Med för hoppning att det finns nån expert eller nån som vet nån bra sida om sånt.

Mvh

Ola
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Behöver ett råd. När motorn ändå är i delar, tänkte jag montera oljetempsmätare. Har införskaffat en fin från Bilbuttericks. Tänkte montera givaren i oljetråget ovanpå motorn. Givaren kommer att sticka ut ca 3-4 cm, och är vid basen en M14 skruv. Helst vill jag sätta givaren i bakkant (antingen i bakgaveln eller från sidan fast riktigt långt bak) och i den nedre halvan av oljetråget. Eftersom jag inte har saker och ting på plats, kan någon kolla lämpliga placeringar, dvs där det finns plats och där den inte syns allt för mycket? Det förstnämnda har prio 1, det ska gå att se om det läcker olja, efterdra osv.
Tackar på förhand!

Jag ska kika lite på det i helgen om du kan vänta tills dess. Har ju iofs inte kvar baken men den gigantiska plastbyttan i, men det kanske går att bilda sig en uppfattning ändå.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag ska kika lite på det i helgen om du kan vänta tills dess. Har ju iofs inte kvar baken men den gigantiska plastbyttan i, men det kanske går att bilda sig en uppfattning ändå.

Jag är självklart tacsam för all hjälp, men hinner någon kika innan helgen så. Jag ska bort en vecka på semester i helgen, och vill ha så mycket klart som möjligt innan dess.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jag är självklart tacsam för all hjälp, men hinner någon kika innan helgen så. Jag ska bort en vecka på semester i helgen, och vill ha så mycket klart som möjligt innan dess.

Letade blan bilderna från bygget. Hittade bara en och den var inte ens bra... :)

Men du kanske kan se lite hur det vetter baktill på oljetanken?
 

Bifogat

  • 00001.jpg
    00001.jpg
    127.4 KB · Visningar: 46

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
TDM900 5 eller 6-växlat? ABS?

Hur är det, är alla TDM900 6-växlad eller finns dom med bägge varianterna?

Enligt MC-Poolens hemsida är 02,03 5-växlad och senare modeller 6-växlade, vet någon hur det ligger till?

ABS på vilken årsmodell kom det?

:va
 

palgle

Ny medlem
Gick med
8 May 2007
Ort
Oslo
Hoj
2006 Honda VFR 800
Hei alle!

Hälsningar från Norge!

Jeg begynte å lese på side 1 i tråden og kom til 36. Det er utrolig hvor mange kompetente folk det er her inne! Mye nyttig lesing. Som dere skjønner av språket er jeg fra Norge, men dere fikser vel det? Annars måste jag ju skriva svenska:) Om ni vill att jag ska skriva svenska säger ni till, eller hur?

Jeg har noen spørsmål som jeg håper å få svar på.

1) Jeg har en 97 TRX. Den siste tiden har jeg jaktet på slip ons. Men finner ikke noe noen steder. Er det noen som har tips? Har sjekket e-bay, div internettsaiter...Det virker som om det er lite å finne til TRX.

2) Er det andre ting jeg bør gjøre med min sykkel (hoj)? Den er helt original slik den står nå. Her i Norge tror jeg faktisk at det er under 20 Trixier, og dermed er miljøet lite her hjemme.

3) Har sett at noen har doble, hvite baklykter. Er det vanskelig å montere noe slikt? Syntes det var utrolig kult å se på.

Håper på svar!

Kjør forsiktig alle sammen, og er språket et problem sier dere i fra. (Har bodd tre år i Stholm og har svensk kone, så noe kan jeg da;)
 

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Ösmo
Hoj
Yamaha TRX 850
1) Jeg har en 97 TRX. Den siste tiden har jeg jaktet på slip ons. Men finner ikke noe noen steder. Er det noen som har tips? Har sjekket e-bay, div internettsaiter...Det virker som om det er lite å finne til TRX.

Jag fick mitt nya GPR-slipon idag. Importören heter http://www.boove.se/
Jag blev dock förvånad hur mycket det låter :gnissla , grannarna kommer att slänga ut mig från området...

// Jonas

.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
På grunn av datakrasjen har noen innlegg etter mitt forsvunnet. Jeg fant en side i Tyskland http://www.mgh-bikes.de/bikes/index.html som har en del. Noen som har kjennskap til noen av disse?

Sanoj_, jeg fant ikke noe om GPR på boove.se:/

Det finns en massa på ebay, det senaste har jag sett på akrapovic o MAB helsystem för sjyssta pengar!
Senast inlagda för tillfället:
http://cgi.ebay.co.uk/TITANAUSPUFFA...0QQihZ018QQcategoryZ49781QQrdZ1QQcmdZViewItem

Om du sedan vill ha ett helt eget stuk "one off" så kolla in där jag fixade mina:
http://www.zorstec.com/

Ha D!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Halloj,
Hittade dessa hos BSM, www.bsm-exhausts.

Brand CC Model Typecode System Silencer
Yamaha 850 TRX 4 UN slip-on 2 Future carbon large extreme
Yamaha 850 TRX 4 UN slip-on 2 Future carbon large extreme oval
Yamaha 850 TRX 4 UN slip-on 2 Future titanium large extreme
Yamaha 850 TRX 4 UN slip-on 2 Future titanium large extreme oval
Yamaha 850 TRX 4 UN slip-on 2 Future titanium look large extreme
Yamaha 850 TRX 4 UN slip-on 2 Future titanium look large extreme oval

Jag har helsystem från www.mab-power.de. Akra gör väl fortfarande burkar och helsystem också?
/Hasse
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top