TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Hoppla då! Hade jag haft närmre till en bana hade jag nog också köpt nåt (så kunde lära mig att luta liite mer :)), nu känns det inte som det lönar sig. Hoppas inte turboprojektet dött, utan att du får lite tid över!

Kom hem sent igår, och ska hämta toppen i kväll. 4 kvällar i den här veckan vikta för mekande, håller tummarna för att första åkturen för säsongen ska bli av snart... Men kan nåt dj-velskap hända så gör det nog det. Sista som hände innan jag stack på konferensen var att jag drog av en av fetingbultarna som håller motorn på plats i ramen, trots rengjorda och inoljade gängor och momentnyckel :rolleyes:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hoppla då! Hade jag haft närmre till en bana hade jag nog också köpt nåt (så kunde lära mig att luta liite mer :)), nu känns det inte som det lönar sig. Hoppas inte turboprojektet dött, utan att du får lite tid över!

Kom hem sent igår, och ska hämta toppen i kväll. 4 kvällar i den här veckan vikta för mekande, håller tummarna för att första åkturen för säsongen ska bli av snart... Men kan nåt dj-velskap hända så gör det nog det. Sista som hände innan jag stack på konferensen var att jag drog av en av fetingbultarna som håller motorn på plats i ramen, trots rengjorda och inoljade gängor och momentnyckel :rolleyes:

Håller tummarna för dig Hasse. Du har haft din beskärda del av oflyt tycker jag.
Turboprojektet kommer att bli klart innan sässongen är slut, men jag kommer att slå av på tempot. Man måste leva lite åxå har jag märkt :)

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Sölle/portning etc...

Har mestadels kört allt om detta på mekforumet men eftersom jag tog en liten bild ner i loppet igår då jag ändå hade fuggarna av lägger jag den här med.
Jag vet för lite om detta....men ser det inte lite väl hackigt o jävligt ut....skall inte ytan vara fint polerad!?

port3.jpg

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
....skall inte ytan vara fint polerad!?
Nja, polerad ska den inte vara, däremot bör den inte vara gropig som den där ser ut att vara utan det ska vara jämnare ytor. Det är ju en del av vitsen med portning: att ta bort ojämnheter som förstör flödet.

Har aldrig portat nånting, men fått det gjort på två hojar och ingen av dem såg ut sådär. Tyvärr verkar det som om de satt praktikanten på att göra om din topp eller också är groparna bara mörkare ytor och alltså en synvilla? :gnissla

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Nja, polerad ska den inte vara, däremot bör den inte vara gropig som den där ser ut att vara utan det ska vara jämnare ytor. Det är ju en del av vitsen med portning: att ta bort ojämnheter som förstör flödet.

Har aldrig portat nånting, men fått det gjort på två hojar och ingen av dem såg ut sådär. Tyvärr verkar det som om de satt praktikanten på att göra om din topp eller också är groparna bara mörkare ytor och alltså en synvilla? :gnissla

Jo, ser ju föga ut som topparna Dr.Bike här inne har grottat i!
Skall inhandla Canons S5 i dagarna så då kan jag fota bättre...men det skall väl tilläggas att jag reagerade på det då jag tittade ner i loppet så synvilla är det nog inte!

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är osäker på d där med portning, men ökar man inte ojämnheten på vissa ställen för att skapa en turbulens som ger bättre blanding/fyllnadsgrad?

Det är väl på avgassidan som ska vara jämna för att gaserna ska lämna cylindern bättre?

Aja, som sagt det är inte mitt område direkt. Hoppas det är rätt gjort bara.
Jo, ser ju föga ut som topparna Dr.Bike här inne har grottat i!
Skall inhandla Canons S5 i dagarna så då kan jag fota bättre...men det skall väl tilläggas att jag reagerade på det då jag tittade ner i loppet så synvilla är det nog inte!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
"Min" portpulare läser här också ibland, så jag får passa mig :hihi, jag är verkligen långt från nån expert, och har aldrig portat själv, men ett och annat har jag snappat upp. (Hans toppar är vackra att titta på, svartvita foton av hans insug skulle passa på ett konstgalleri!)

Insugen ska vara helt jämna på "makro"-nivå, dvs mjuka böljande linjer, precis som Jåke säger. På mikronivå däremot, så ska ytan inte vara helt glatt, utan lite rå. En golfboll har små urgröpningar, som skapar småvirvlar nära ytan, som gör att luftmotståndet minskar, likadant med långa skorstenar, som högst upp har utvändiga stålprofiler i spiralform som stör strömningen nära ytan, och som på så sätt minskar böjkrafterna vid stark vind. Avgas, nu är jag ute på tunnare is, men har för mig att den ytan får/ska vara blankare pga av bättre värmeavledning.

Det är svårt att se på bilden hur det ser ut, men är det gropigt så har de nog slintit lite väl mycket. Sen beror det ju på hur det såg ut innan, det kan ju vara en förbättring. Portning är en ädel konst, många är kallade men få är utvalda. Vore kul att se lite bättre bilder senare!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Bliss!

:2cool

En liten provtur är avklarad, och förutom en hel del oljerök de första minutrarna, och ett smärre vatten-läckage, så verkar första etappmålet vara klart, dvs funktionstestet! Nu gäller det att lägga så många mil som möjligt (och typiskt nog ska jag flyga bort över helgen...), hinna byta olja och bakdäck, och om inget lossnar inuti motorn eller rekordslits, så blir det Gotland den 7:e!

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Bliss!

En liten provtur är avklarad, och förutom en hel del oljerök de första minutrarna, och ett smärre vatten-läckage, så verkar första etappmålet vara klart, dvs funktionstestet! Nu gäller det att lägga så många mil som möjligt (och typiskt nog ska jag flyga bort över helgen...), hinna byta olja och bakdäck, och om inget lossnar inuti motorn eller rekordslits, så blir det Gotland den 7:e!

Gött att höra att du är med i matchen igen. Får du bara med dig däck kan vi kränga det "depåstyle" på banan.
Syns i kalkbrottet nästa helg då !

//P

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Bliss!

Kan bara säga ett rungande G R A T T I S!!!

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bliss!

Grattinerar!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Tackar! Lite go' känsla i kroppen när man, efter de första 10 sekundernas intensivlyssnande efter missljud, konstaterar att: 'det verkar OK!'

Som sagt, ett etappmål var det, det finns mycket som fortfarande kan gå snett, det var lite stressmekande sista veckan. Lite sömn är inte kvalitetshöjande...

@Froven: kul, då ses vi där! åker ni över Oskarshamn eller Nynäshamn? Har ni plats och det finns el, så kan ni låna kompressor om ni nte skaffat en själva, men ni måste ta den i så fall, vi åker hoj.

Froven

Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02

@Froven: kul, då ses vi där! åker ni över Oskarshamn eller Nynäshamn? Har ni plats och det finns el, så kan ni låna kompressor om ni nte skaffat en själva, men ni måste ta den i så fall, vi åker hoj.

Kompressor har jag, men orkar nog inte släpa med den till rauklandet. Elverk är däremot införskaffat så mina däck kan få en varm o trivsam tillvaro :)

Vi åker från Oskarshamn tror jag, det som ligger längst söderut av de två är det iaf. Har du med dig killen på gammelhojen i år igen ?
//P

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
...välkommen tillbaka kan man väl säga. Bra spurtat på upploppet. :tummenupp
tackar, det rundades mycket hörn på slutet kan man väl säga. Ratbike look, puts och stuns hanns inte med, inte ens tätat avgassystemet :) å andra sidan så ska ju original på inför Thunderday!

Kompressor har jag, men orkar nog inte släpa med den till rauklandet. Elverk är däremot införskaffat så mina däck kan få en varm o trivsam tillvaro :)

Vi åker från Oskarshamn tror jag, det som ligger längst söderut av de två är det iaf. Har du med dig killen på gammelhojen i år igen ?
//P
Oskarshamn, OK det blir ju en omväg för er att åka förbi här...

Däcksvärmare, roliga siffror i din profil osv. Det förpliktar väl? :) Hunnit med licens och träning/tävling ännu?

Jodå, Stefan är med i år igen, nya sulor har han införskaffat också, med lite mjukare blandning. Efter att ha kikat på bilder/video från förra året så är han rätt fokuserad på att förbättra stil/hastighet/lutning :hihi

Skulle själv åkt mellan, men med tanke på oinkörd hoj och noll km hittills, så byter jag nog till lugn grupp.

Last edited:

Froven

Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02

Däcksvärmare, roliga siffror i din profil osv. Det förpliktar väl? :) Hunnit med licens och träning/tävling ännu?

Jodå, Stefan är med i år igen, nya sulor har han införskaffat också, med lite mjukare blandning. Efter att ha kikat på bilder/video från förra året så är han rätt fokuserad på att förbättra stil/hastighet/lutning :hihi

Skulle själv åkt mellan, men med tanke på oinkörd hoj och noll km hittills, så byter jag nog till lugn grupp.

Licens finnes, dock varken hastighet eller ekonomi för tävlande än.

Stefan har potential att förbättra stilen iaf :D
//P

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

...

Han skall inte köpa en trx i bättre begagnat skick? Blå?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras