TRX-tråden

pewe

pewe
Gick med
16 Apr 2004
Ort
skåne
Hoj
--------TRX---------
Tändmodul

Hej alla
Min polares trx e stendöd dvs ger ingen gnista på stiftet , vi tog min tändmodul -som sitter precis bakom batteriet och bytta tvärs över och den tände .
ALLTSÅ min fråga är var hittar man en ny eller likvärdig sådan och vad kan de kosta ???
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850

Prexis! Fast jag var på Polo, en Euro dyrare men ingen frakt. Just den modelllen har testats av en av de tyska MC-tidningarna, och fick bra kritik. Och ärligt talat, för mig duger det att få en hum om när arbetstemp är uppnådd, sen om de står 90 eller 110 är inte så noga.

CDI-Boxar är dyra grejor, leta på ebay, det dyker upp i bland. Tror jag har nån länk till en tysk skrot som har en till salu, men jag är på resade fot fortfarande.
 

Lena.x

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Västragötaland
Hoj
R1
uppkörning

Hej!

Tänker köra upp på en lånad TRX (i morgon) och har ett par funderingar, då jag saknar instruktionsboken :rolleyes:

1. Kontroll av kylarvätska - Hittar inget expansionskärl - ska jag skruva av locket?
2. Går det att höja tomgången?
3. Hur mycket spel ska det vara på kedjan?

/ Lena
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hej!

Tänker köra upp på en lånad TRX (i morgon) och har ett par funderingar, då jag saknar instruktionsboken :rolleyes:

1. Kontroll av kylarvätska - Hittar inget expansionskärl - ska jag skruva av locket?
2. Går det att höja tomgången?
3. Hur mycket spel ska det vara på kedjan?

/ Lena
1. Expansionskärlet sitter under förarsitsen liksom batteriet. Du måste ta bort passagerarsadeln och dra i en liten spak i framkant av utrymmet för att lossa den främre sitsen. Men det säjer inget om nivån på kylarvätskan ändå, för det måste du bort med kylarlocket och det är säkrat med en 8 mm skruv. Men om de ber dig kolla expansionskärket så ska du såklart göra som de ber och inte mer :)

2. Ja, på vänster sida av hojen, i underkant på det övre ramröret i höjd med bakdelen av tanken sitter en "knopp" som du kan skruva på. Jag skulle rekommendera att du ställer upp tomgången till ca 1500 rpm, minskar transmissionsglappet och gör gaspådrag lite mjukare.

3. Lagom... typ 25-35 mm mitt på kedjan när den står på bägge hjulen utan avlastning. Den ska alltså inte stå på stödet och du ska inte sitta på.

Lycka till imorgon! :tummenupp

Edit: Å när du klarat lappen imorgon tar du och anmäler dig hit: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=902 så får du se vad körskolan glömde lära ut :)
 
Last edited:

Saxtorp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Saxtorp
Hoj
Ducati 900 ss
Hej alla
Min polares trx e stendöd dvs ger ingen gnista på stiftet , vi tog min tändmodul -som sitter precis bakom batteriet och bytta tvärs över och den tände .
ALLTSÅ min fråga är var hittar man en ny eller likvärdig sådan och vad kan de kosta ???


Så ja då rullar min Trixi igen..:)

Jag kan meddela intresserade att jag fick tag i en cdi box på skroten i Flenninge för 1500:- ..En ny på Yamahacenter i HGB kostar 5800:-:confused:

på min gamla box står det 4un-82305-01 och 131800-6691
Och på den begagnade----4un-82305-00 och 131800-6690

Trevligt forum föresten.. det tog ett tag att hitta hit.. har ju kört TRX i 8år..

HaDe Bäst! (Tack för hjälpen pewe)
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Men fy f-n... Lite drygt 22 timmar innan färjan går, och jag står med två kammar i näven... Lagren har klarat sig, men nockarna har slitits grymt på mina 40 mil. Ingen skugga över Kent, de lovar att fixa till dem om jag skickar kammarna till dem, ythärdningen verkar vara skit...torsdag 11.00 är dock min deadline :( Ska försöka putsa till mina gamla kammar nu, annars är plan B en Speed Triple från min oerhört vänliga svåger! GR blir det hur som helst, trist att lägga så mkt tid i garaget och inte nå fram bara...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
ta mig f-n! För 12 timmar sen stod jag med 2 kamaxlar i näven, och nu har jag precis avslutat en provrunda om 5 mil, och allt verkar sitta på plats! Gotland, here I come! 11 timmar till färjan går, och inte hann jag byta bakdäck. Peter, kvarstår erbjudandet om däcksbyte? Jag bjuder på en pilsner på pizzerian i Fårö sund!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
ta mig f-n! För 12 timmar sen stod jag med 2 kamaxlar i näven, och nu har jag precis avslutat en provrunda om 5 mil, och allt verkar sitta på plats! Gotland, here I come! 11 timmar till färjan går, och inte hann jag byta bakdäck. Peter, kvarstår erbjudandet om däcksbyte? Jag bjuder på en pilsner på pizzerian i Fårö sund!



Stressmeck rijerar. Se nu till att den håller ihop resten av vägen med, vi anländer inte förrän mitt i natten i morgon, men nåt sorts bytande skall säkert gå att lösa.

Var bor herrn?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Stressmeck rijerar. Se nu till att den håller ihop resten av vägen med, vi anländer inte förrän mitt i natten i morgon, men nåt sorts bytande skall säkert gå att lösa.

Var bor herrn?

Stressmeck, jo jag spenderade nog en sådär 20 min. bara på att försöka hitta kylarlocket... En stilla Jever på balkongen har fått ned pulsen nu i alla fall. Vi bor i en lägenhet i Fårösund nånstans. Ingen panik med däcket, tror jag klarar mig åtminstone en 1/2 dag, om inte en hel. Själva då, gamla sura logementsbaracker, eller som de kallas på gotländska, "vandrarhem"?
 

-nemesis-

Medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750 -04, gsx-r 750 -07
Funderar på att köpa mej en trx istället för min suzuki. Undrar om det är någon som känner till lite om skillnaderna dom emellan?? Rent tekniskt så har jag ju fattat en del, men jag har aldrig kört en trx... Är det någon som känner för att berätta lite om den??
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Funderar på att köpa mej en trx istället för min suzuki. Undrar om det är någon som känner till lite om skillnaderna dom emellan?? Rent tekniskt så har jag ju fattat en del, men jag har aldrig kört en trx... Är det någon som känner för att berätta lite om den??
kan ju göra ett försok, men har nog lite svårt att vara objektiv :)
Din hoj kan nog jämforas med en SAAB 9-3, TRX:en snarare en som nån ovanlig engelsk/italiensk billigare sportbil... Den är inte snabbast, starkast,praktisk, men den har potential ändå. Som Bike skriver i Beg guiden, perfekt för ensamma söndagsmorgonturer. Du kan inte skjutsa någon, såvida du inte vill dem ont. Du axar inte från någon 1000 kubikstwin (eller modern 600). Det vibrerar och slamrar från motorn. Den kräver lite TLC, de har ju några år på nacken. å andra sidan får du en ovanlig hoj, som märks. Den är en rolig kurvsmiskarmaskin. Den togs ju fram som en motsvarighet till Ducati 900 SS, och vann faktiskt flera jämförelsetester. Ytterligare en fördel att man får TRX:er för en vettig peng. Har du inte avskräckts så hör av dig igen om du vill ha mer konkreta tips!
 

-nemesis-

Medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750 -04, gsx-r 750 -07
Kunde lite räkna ut att det inte skulle bli en riktigt objektiv jämförelse :) ...
Men vem kan man bäst fråga ändå om trx än just någon som själv har en?? Kanske skulle berättat lite om vad jag vill ha ut av min mc för att du ska kunna ge fler tips... Kör ganska mycket rallyn och dyl. Inte sällan blir det 25-30 mil på en dag. Jag kör inte som (vad jag förstått på övriga forumet) den traditionella sporthojåkaren. Visst kör jag på bakhjulet jag med, men jag har ju framhjulet i samtidigt...
Är alltså inte ute efter värsta hojjen, men det får ju gärna vara lite tryck i den ändå...

Tack så mycket för den tidigare infon...:)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kör ganska mycket rallyn och dyl. Inte sällan blir det 25-30 mil på en dag. Jag kör inte som (vad jag förstått på övriga forumet) den traditionella sporthojåkaren. Visst kör jag på bakhjulet jag med, men jag har ju framhjulet i samtidigt...
Är alltså inte ute efter värsta hojjen, men det får ju gärna vara lite tryck i den ändå...
En TRX är väl inte nån bekväm hoj i den meningen, om man tänker 750F. 50 mil plus på en dag är dock inga problem, motorgången gör att det blir ganska avslappnad körning. Originaldrevningen gör dessutom att den bara varvar nånstans 3-3500 rpm på motorväg i laglig fart.

Den generelle TRX-åkaren kör väl inte som en typisk sporthojsåkare heller, även om det finns några som väl försöker :D

TRX är en lite udda maskin som Hans skriver, tänk Ducati 750 Sport eller 900SL så hamnar du väldigt rätt. Rent fysiskt är den förvånansvärt liten, mycket tack vare att den är väldigt smalt byggd, inte alls som din helkåpade Suzuki. En TL1000 känns svulstig att sitta på i jämförelse även om den förmodligen inte är större. Rörramen är fräck, kåpan skyddar om du är under 180. Jag får turbulens precis fel men är 188 cm. Lättmekad om man är lagd åt det hållet då det bara är ett topplock. Kräver lite service om man bara har koll på oljan.

Den får oftast uppmärksamhet, iaf om man har lite öppnare kolfiberburkar så att folk tror det kommer en Ducati :rolleyes: Verkar i stort sett bara de i ålder runt 35-40-45 som känner igen den, många andra frågar vad det är för hoj.

Tryck och tryck, en TRX som fått öppnare filter och inte så igenkorkade ljuddämpare håller väl jämt med en hyggligt modern 600 sporthoj upp till kanske 160 knyck, sen tryter orken. På kurviga vägar är twinnen dessutom mycket mer lättkörd än en fyra och det är lättare att gå på gas riktigt tidigt för att få bra flyt i körningen, utan att växla en massa. Med en väl injusterad TRX ska det till mycket effekt, långa rakor och en duktig förare för att köra ifrån på bana.

Mer då? Tja, skruvar man mycket med den är kamaxelfästena känsliga på första årsmodellerna (oftast import). Hans har haft lite otur på senaste tiden... De allra flesta drar mer eller mindre olja, en sjukdom hos större Yamahamotorer från den tiden (TRX, ThunderAce, R1). Förgasarna kan slitas fort om den körs mycket i stan eller med konstant gas (ensidigt slitage av nålar). Ger högre förbrukning, men är ganska enkelt åtgärdat. Den kan dra ganska lite soppa, ner mot 0,4 välavstämd eller upp mot 0,65 med öppen andning. Blandad körning beroende på bestyckning osv...
 
Last edited:

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
TRX - Bra nybörjarhoj?

Intressant inlägg där Jåke. Du verkar ju ha skapligt bra koll på denna modell. Nu har jag inte gått igenom hela denna tråd, så frågan kanske redan har ställts, men den lyder ju som rubriken - är TRX 850 en vettig förstahoj?
Jag tog kortet för ganska exakt ett år sen, men inte kommit för mig att köpa cykel än, men man blir ju mer och mer sugen för varje dag som går, och man har ju spanat in ett ex antal olika modeller också. Har på slutet nu fastnat för just denna modell pga av motorstorlek/modell och utseendet på själva cykeln. Grymt snygg! Ganska vettiga priser på dom också.
Jag är ingen hejjare på att mecka, och har dåligt med möjligheter till det också, så en cykel som hyffsat "lättägd" är ett litet krav jag har.
Hur är det med skatt och försäkring (fyller 30 i höst)? Tillgång till reservdelar? Nått annat som kan vara bra att känna till? Många frågor...och är tacksam för svar.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
- är TRX 850 en vettig förstahoj?
Lite lagom diplomatiskt svarar jag att den varken är bättre eller sämre som förstahoj än många andra val.
Fördelarna är att den är billig, det är relativt lätt att få tag i delar (speciellt om man ser sig om i England och Tyskland) och det är en okomplicerad konstruktion. Det finns inte en massa elektronik eller finmekaniskt som kan gå sönder, lite traktor.... Jämför man med andra twinnar har man ju som sagt fördelen här med att det bara är ett topplock och två kammar, inte dubbel uppsättning.

Många retar sig på ett ganska stort transmissionglapp och är man färsk kan det vara lite problematiskt att komma iväg snyggt innan man vant sig vid den höga utväxlingen. Glappet går till stor del att justera bort, men få gör det av nån anledning.

Hur är det med skatt och försäkring (fyller 30 i höst)? Nått annat som kan vara bra att känna till? Många frågor...och är tacksam för svar.
Tror det dyraste jag hört är nånstans runt 5000,- för helförsäkring helår. Jag betalar 3200,- i Borlänge och är 37.
Motorn är "samma" som TDM850 från -96 och framåt, en del prylar från ThunderCat och tidiga R6/R1 passar. Bromsar från R1 passar rakt av och är en vanlig modifiering. Yamaha kör lite modulsystem på det viset :)

Serviceintervallen är stora, förutom oljan vid 600 mil så ligger ventiljusteringen på 4200 mil vilket kan vara en fördel för ovana skruvare. Motorn har torrsump, så den måste varmköras innan man kan kolla oljan vilket många nyblivna TDM och TRX-ägare missar första gången.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top