TRX-tråden

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Hallå på er trx:are!
Jag ska idag åka iväg å titta på en 96:ans trx som jag eventuellt tänker köpa men jag har ett par frågor.
1: vilka milantal ligger servicen på?
2: var kan man få tag i en beg kopplingskåpa? (den har ramlat en gång så den har spruckit lite)
3: Är det nåt speciellt man ska titta på hos en trx innan man köper den?

En del säger att man ska byta framgaffeln men det är redan gjort på den här till en Yzf 600 framgaffel vet inte om det är bättre än orginal eller inte.

Mvh Liff
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Hej
Mina synpunkter som är mina och inte behöver överensstämma med2 övriga
" TRX- kollektivets"
1) Service och service. På en hoj som gått 10-12 säsonger så får man väl vara beredd att pilla lite mest hela tiden, men enligt tillverkaren så skall ventiljustering ske först vid 4200 mil, vilket kan tyckas lite långt.
Hojen är inte svårmekad, min rek. är att köpa en Haynes och gå igenom servicepunkterna när du köpt hojen och eventuellt lämna bort det som du tycker verkar för svårt.

2) Det vanliga och allmäna hittar du i andra trådar, men specifikt värt att kolla kan vara dåliga svetsningar i ramen ex vis för tändspolarna och andra småfästen, feta avgaser och avgaslukt som sprayfärg talar för slitna förgasarkomponenter, vilket är vanligt. Många TRX har " förbättrats" av tidigare ägare, vissa bra och andra mindra bra. Orginalljuddämpare eller i alla fall ngt som går att besiktiga med skall medfölja.

3) En thundercat gaffel på trx kan vara en förbättring men behöver inte vara det.
Man kan komma ganska långt med att börja med att kolla att orginalgaffeln har färsk olja i rätt mängd och att inställningarna inte är helt tokiga.
Har man högre krav än så kan de inre komponenterna i gaffeln bytas ut, vilket blir billigare än att byta.

Lycka till
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

1: vilka milantal ligger servicen på?
2: var kan man få tag i en beg kopplingskåpa? (den har ramlat en gång så den har spruckit lite)
3: Är det nåt speciellt man ska titta på hos en trx innan man köper den?

En del säger att man ska byta framgaffeln men det är redan gjort på den här till en Yzf 600 framgaffel vet inte om det är bättre än orginal eller inte.

Mvh Liff
Hej på dej själv!

1. Oljefilterbyte 1000 mil, ventiljustering 4200 mil men med kontroll vid 2400 mil.
2. Kan vara svårt, du får ringa runt på skrotar. Tror det är relativt sällsynt med skrotade T-Rex. Har inte sett nån på eBay heller men KW har bättre koll där än jag.
3. Att oljenivån är rätt (lurig att kolla för den ovane), att den drar som den ska under 4000 varv även om man kört sakta i stan eller i kö. Den ska inte lämna ett svart moln efter sig då (slitna förgasare). Den bör heller inte ryka blått vid gaspådrag, visst kan de dra olja men det är sällan det syns på avgaserna (då börjar ringarna ta slut).
Annars är det standardproceduren med en riktig säkerhetskontroll så man vet att det väsentliga funkar.

SÅ dålig är inte gaffeln att man behöver byta den för vardagsbruk. Den pallar inte bankörning så bra bara, och nuförtiden har alla börjat använda sina TRX lite annorlunda än tillverkaren tänkt. Men visst är gaffeln billigt byggd, det finns det många gafflar som är...

Gaffeln på ditt objekt är väl lite mer påkostad, så visst är det en förbättring om den är juste.

Det här blev ju ungefär samma sak som Melchet skrev, men repriser har väl alla sett. :D
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Hallå på er trx:are!
Jag ska idag åka iväg å titta på en 96:ans trx som jag eventuellt tänker köpa men jag har ett par frågor.
1: vilka milantal ligger servicen på?
2: var kan man få tag i en beg kopplingskåpa? (den har ramlat en gång så den har spruckit lite)
3: Är det nåt speciellt man ska titta på hos en trx innan man köper den?

En del säger att man ska byta framgaffeln men det är redan gjort på den här till en Yzf 600 framgaffel vet inte om det är bättre än orginal eller inte.

Mvh Liff

Det är inte som så att man bytte gaffeln efter samma vurpa som spräckte kopplingskåpan ?
Vet inte hur långa YZF-gafflarna är, men orginalgaffeln skall sticka upp ca 18mm ur övre gaffelkrona. Ligger gaffelbenen jämns med kronan blir hojen ovillig att ändra kurs, men som sagt gäller detta orginalgaffeln.

Dynojet är dåligt på TRX.

//P
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Okej tackar för svaren.
jag tror nämligen den här var dynojetad + konfilter+bos slipon.
men det är väl bara att sätta tilbaka orginal nålar å ta bort dynojeten sen får man väl justera den hos någon verkstad.
Eller går det att göra själv?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Okej tackar för svaren.
jag tror nämligen den här var dynojetad + konfilter+bos slipon.
men det är väl bara att sätta tilbaka orginal nålar å ta bort dynojeten sen får man väl justera den hos någon verkstad.
Går den som den ska finns ingen anledning att riva den, det kan man vänta med till vintern åtminstone. Man ska ha nåt att göra då med...

Däremot kan du fråga om bensinförbrukningen (ligger den över 0,6-0,65 lit/mil?) och som jag sa tidigare, den ska inte tveka eller blåsa ur sig svart rök om du ger på efter att ha kört stadstrafik runt 3000rpm ett tag. Då är det slitet, annars är det bara att köra som det är :tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag kan hämta kompressorn på kneget.
På eng forumet fick jag en god!? idé där dammsugaren tejp o silikonslang vart inblandat....skall också testas!

Tackar!

Kompressorn hämtas lördag, dammsugarn funka inte....kände inte ens något där nere med silikonslangen....

Om inget funkar o motorn skall isär igen får det bli 878cc samtidigt.....vaffan....detta liknar ju inget!! :mad:
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Nu är man en nybliven 97:ans Trx ägare :yoparty.
Jäklar vilket gott ljud i bos sliponen.
Så nu ska man ut å köra in sig på hojen!
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Garagerensning

Börjar tröttna på att halva garaget tas upp av prylar jag inte har användning för.
Se länken http://trx850.blogspot.com/ och ge mig ett vettigt bud för det ni eventuellt behöver.
Gaffeln är borta sedan länge, men kåpsatsen är kvar inkl rak kåpställning.
Ljuddämparna ser ut som på bilden, inte vackra men de låter mycket.
Burkarna kan vi skicka med bussgods, kåporna är ju lite känsligare och i åtminstonde 90-95% skick (de satt ju trots allt på hojen i 10 år). Måste de skickas kan vi säkert komma överrens.

Se det som en försäkring vid eventuell vurpa :)

Finns även en tank utan kranar och lock med en rejäl bula på höger framsida som jag har börjat spackla. Jag har inte tryckt den men den skall vara tät...

Någon måste ju behöva detta mer än mig eller ?
//P
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Börjar tröttna på att halva garaget tas upp av prylar jag inte har användning för.
Se länken http://trx850.blogspot.com/ och ge mig ett vettigt bud för det ni eventuellt behöver.
Gaffeln är borta sedan länge, men kåpsatsen är kvar inkl rak kåpställning.
Ljuddämparna ser ut som på bilden, inte vackra men de låter mycket.
Burkarna kan vi skicka med bussgods, kåporna är ju lite känsligare och i åtminstonde 90-95% skick (de satt ju trots allt på hojen i 10 år). Måste de skickas kan vi säkert komma överrens.

Se det som en försäkring vid eventuell vurpa :)

Finns även en tank utan kranar och lock med en rejäl bula på höger framsida som jag har börjat spackla. Jag har inte tryckt den men den skall vara tät...

Någon måste ju behöva detta mer än mig eller ?
//P

Sätter du ett bra pris på framkåpan kan jag tänka mig att förpassa min nuvarande till kraschkåpe status!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Som sagt, ge mig ett bud.
Jag har ingen lust att ge bort grejorna, men ett bra pris till en märkesbroder känns ju alltid roligt.
//P
Hmm, jag kommer aldrig att krascha... Men utifall att, kåpsatsen är i ofixat originalskick utan lagningar, eller?

Nu är man en nybliven 97:ans Trx ägare :yoparty.
Jäklar vilket gott ljud i bos sliponen.
Så nu ska man ut å köra in sig på hojen!

Kul, välkommen. Låt höra en första intrycksrapport!

Kompressorn hämtas lördag, dammsugarn funka inte....kände inte ens något där nere med silikonslangen....

Om inget funkar o motorn skall isär igen får det bli 878cc samtidigt.....vaffan....detta liknar ju inget!! :mad:

Hur har det gått? Funtade på om du är säker på att fnutten ramlat in igenom tändstiftshålet, eller kan den ligga ovanpå nånstans? Du vet att hålet som finns i toppen på vänster sida är ett dräneringshål som går genom hela vägen till 2:ans cylinder? Om du skruvar i stiften och blåser tryckluft genom hålet så borde det i alla fall skak om plutten (du får hålla för 1:ans tändstiftshål i ventilkåpan om du ska få över luften i 2:ans cyllinder.

@ALL:
Huir ser det ut med ThunderDay? Vilka kommer att närvara? Själv är jag dessvärre fortfarande osäker, har inte 100 tilltro på motorn, och inte hittat orsak eller lösning på överhettning. Måste försöka hinna gå igenom några lösa trådar till, och om jag inte hittar något skumt, så försöker jag ta mig upp!
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Framdrev

Hejsan

Har försökt byta drevet fram, men det sitter fast så in i:mad::gnissla
Har provat på både åt höger och vänster men den rör sig inte ens en tusendels millimeter (ja, jag har vikt ut låsbrickan) Nu ser jag inte ut som Samuelsson, så visst kan det behövas lite mer råstyrka, men innan jag ordnar det med ett par blodiga biffar till frukosten i morgon så undrar jag vilket håll som är det rätta...tyvärr så missar jag Rörken i dag bara för det:huvet
Jag som vill träna inför Thunderday, så man hänger med vart efter däckstemperaturen stigen, och hornen växer.

mvh NLX 567
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hejsan

Har försökt byta drevet fram, men det sitter fast så in i:mad::gnissla
Har provat på både åt höger och vänster men den rör sig inte ens en tusendels millimeter (ja, jag har vikt ut låsbrickan) Nu ser jag inte ut som Samuelsson, så visst kan det behövas lite mer råstyrka, men innan jag ordnar det med ett par blodiga biffar till frukosten i morgon så undrar jag vilket håll som är det rätta...tyvärr så missar jag Rörken i dag bara för det:huvet
Jag som vill träna inför Thunderday, så man hänger med vart efter däckstemperaturen stigen, och hornen växer.

mvh NLX 567

Dränk muttern med WD-40 över natten....funka för mig.
Annars är det nog bara en mutterdragare som gäller, finns ju ganska billigt på JULA om du har kompressor hemma....

Hur har det gått? Funtade på om du är säker på att fnutten ramlat in igenom tändstiftshålet, eller kan den ligga ovanpå nånstans? Du vet att hålet som finns i toppen på vänster sida är ett dräneringshål som går genom hela vägen till 2:ans cylinder? Om du skruvar i stiften och blåser tryckluft genom hålet så borde det i alla fall skak om plutten (du får hålla för 1:ans tändstiftshål i ventilkåpan om du ska få över luften i 2:ans cyllinder.

Tacksam för alla idéer som sagt!
Vad som hänt, har förträngt det över helgen då tjejen var uppe...var ganska lätt att glömma med henne bredvid! :tummenupp
Det vart värre när vi körde förbi Falken och sporthojkursen som jag egentligen skulle närvara....FAEN va kul dom hade! :näsblod

Vi har på jobbet en utsugsenhet till våra lasrar och det är liiiiiiite bättre sug i dessa än en dammsugare för hemmabruk, skall testas snarast!! Skall så klart kolla det du sa också!
es400im_102706_600x600.jpg


Hoppas för övrigt du hittar "felet"...över 100 grader vid snabba farter låter inte sunt....
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Ok, jag handlar det på hemvägen samtidigt med blodig biff, men vilket håll är det rätta är den vänster eller högergängad :confused: :confused:

mvh nlx567
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Hmm, jag kommer aldrig att krascha... Men utifall att, kåpsatsen är i ofixat originalskick utan lagningar, eller?

Vad är det de säger på länkarna, förnekelse är första tecknet på sjukdom eller något åt det hållet ?

Jepp, de är (såvitt jag vet) orginallack, olagade tror tom att den lilla löjliga sadelbiten där bak sitter på i orginal TRXskick, dvs inte i perfekt skick.

//P
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hejsan

Har försökt byta drevet fram, men det sitter fast så in i:mad::gnissla
Har provat på både åt höger och vänster men den rör sig inte ens en tusendels millimeter (ja, jag har vikt ut låsbrickan) Nu ser jag inte ut som Samuelsson, så visst kan det behövas lite mer råstyrka, men innan jag ordnar det med ett par blodiga biffar till frukosten i morgon så undrar jag vilket håll som är det rätta...tyvärr så missar jag Rörken i dag bara för det:huvet
Jag som vill träna inför Thunderday, så man hänger med vart efter däckstemperaturen stigen, och hornen växer.

mvh NLX 567

Och om du tycker du behöver nytt så har du här ordernr. hos kedo (jag var ändå inne på sidan)
91040 Sicherungsblech Ritzel 2.50 €
91041 Sicherungsmutter Ritzel 3.95 €

Ok, jag handlar det på hemvägen samtidigt med blodig biff, men vilket håll är det rätta är den vänster eller högergängad :confused: :confused:

mvh nlx567

Monteras av motsols som dom flesta skruv (missade frågan tyvärr!)
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top