TRX-tråden

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Karlstad
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
Tack för snabba svar!
Ja den verkar som sagt intressant. Är det nån direkt skillnad mellan årsmodellerna? Nån man ska direkt undvika?
Hur är det med däck? Läste nånstans att den ska vi lite känslig med just däck, men det kanske är mer om man kör aktivt på bana.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är det nån direkt skillnad mellan årsmodellerna? Nån man ska direkt undvika?
Hur är det med däck? Läste nånstans att den ska vi lite känslig med just däck, men det kanske är mer om man kör aktivt på bana.
Nej, årsmodellerna är identiska med undantag av den första (-95/-96) som har lite mjukare säten/ventiler och kräver lite tätare kontroll av ventilspelet.

När modellen kom var de originalmonterade Michelin-däcken tydligen inte så roliga, nån engelsk tidning rekommenderade byte till Metzeler för att få en ny hoj. Eller om det var tvärs om... Hur som helst är just det problemet knappast aktuellt längre.

Många byter framdäck till 70-profil och skjuter upp gaffelbenen i kronan för att kompensera. Det ger lite mjukare ingång i kurvor och minskar spårkänsligheten. Man får även mer gummi i backen vid nerlägg och ett större däcksurval. Annars tror jag inte däcksvalet har nån avgörande betydelse även om det tydligt märks skillnad i beteende om man kör lite spetsigare sportdäck istf rundare touring (typ Pirelli Diablo Corsa mot Diablo Strada).
 

-nemesis-

Medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750 -04, gsx-r 750 -07
Jag vill också tacka för de snabba svaren.. Lite tur för mej att det även var en kille som ville veta lite. Ni har ju vett att fråga sånt som kan vara väsentligt :rodnar
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Som en påse med nötter...





(dvs med mej som pilot, när T-rex lånade den ett pass gick den som ett skållat troll :hihi)

Har nåt problem med att den går varm, efter T-rex's stekarrunda var den übervarm, mitt nästa pass gick den inte riktigt lika varm, när Göteborgarna lämnat banan gick den som normalt, dvs varmare än normalt men ingen fara å färde. Har nåra grejor att kolla, dels termostaten, men även bestyckning. Misstänker att T-rex höll rullen i botten mer än jag gör, så det skulle kunna vara en snål blandning som är boven. Ska prata med min trimmare och se om det är läge att bänka trots att jag inte har de rätta kammarna i. Nu är det inegn panik dock, GR är ju avklarat.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Den gick nåt så in i h-e.

Helt plötsligt behövde jag inte bromsa mig om folk på de mest konstiga ställen utan det handlade mer om bara vika in på insidan av folk och glida förbi eftersom avstånden var mycket mindre. En frisk bakdämpare förhöjde upplevelsen i hårda inbromsningar, och bettet i bromsarna var grymt bra.

Nu fanns det lite rödmarkering kvar att gasa på, så det är möjligt att man skulle kunna kräma ut lite mer fart ut ur böjarna (tror iofs att effekten går ner på topp, hur är det med det där) men på det stora hela gick den riktigt, riktigt bra.

Att få upp oljan till 100+ grander var kanske inte optimalt, men kanske ett bra underlag för felsökning?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Den gick nåt så in i h-e.

Helt plötsligt behövde jag inte bromsa mig om folk på de mest konstiga ställen utan det handlade mer om bara vika in på insidan av folk och glida förbi eftersom avstånden var mycket mindre. En frisk bakdämpare förhöjde upplevelsen i hårda inbromsningar, och bettet i bromsarna var grymt bra.

Nu fanns det lite rödmarkering kvar att gasa på, så det är möjligt att man skulle kunna kräma ut lite mer fart ut ur böjarna (tror iofs att effekten går ner på topp, hur är det med det där) men på det stora hela gick den riktigt, riktigt bra.

Att få upp oljan till 100+ grander var kanske inte optimalt, men kanske ett bra underlag för felsökning?

Hade jag varit orolig, så hade du inte fått låna den. Det märkliga var att vid min första runda efter din så gick den varmare än den gjort innan, men inte lika varmt. Sen kröp den nedåt tillbaka till normalhög temp. Och visst var det intressant info! Inget annat du tänkte på, chassimässigt? Den kändes inte sned eller nåt? Man blir ju hemmablind...

Jag stod f.ö. och jublade vid ett par av dina "hårigare" inbromsningar på slutet av start/mål :banana Det hade t.o.m. varit värt ett helras, bara för att se alla andra RRRRRR-hojar förnedras av två gamlon.

Kikade lite snabbt på några bänkningsdiagram jag samlat på mig, och originalare verkar ha lika nästan mycket flås vid 9000 som vid 6500, även om derivatan är klart negativ... Innan portningen och utan helsystemet så hade min lika mycket kvar vid 9500 som vid 6500. Mer än så ska man nog inte dra, det är många små pinaler som snurrar runt i motorerna med en rasande hastighet...

Det var f.ö. nyttigt att få prova din också. Kändes som jag blev snabbare efter det. Vet inte om kroppen vant sig vid skräcken eller vad det var...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Låter som ni hade det riktigt kul!!
Film/foto tack!

Får nog tyvärr göra herrn lite besviken... Kameran var med, men hettan i kombination med att passen kortades ned till 15 min, gjorde att ork och tid tröt. Vi har någon skaplig bild på T-rex under race, och lite "runtomkring" bilder, samt en del videofilm. Den sistnämnda ansvarar jag inte för tyvärr. Ska se om jag kan lägga upp några bilder i kväll. Videon lär dröja än mer.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Får nog tyvärr göra herrn lite besviken... Kameran var med, men hettan i kombination med att passen kortades ned till 15 min, gjorde att ork och tid tröt. Vi har någon skaplig bild på T-rex under race, och lite "runtomkring" bilder, samt en del videofilm. Den sistnämnda ansvarar jag inte för tyvärr. Ska se om jag kan lägga upp några bilder i kväll. Videon lär dröja än mer.

Blir väl förmodligen mer under thunderday!?


....vilket får mig osökt in på....är det någon/några från mina hemtrakter som skall köra släp/buss upp och man kan hyra in sig???
Var HELT slut efter 40 mil ner till Ystad så 120 mil t/r känns allt annat än lockande...
Hojta isf!! :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Njae, har varit tvungen att kompensera på hemmafronten för ett par veckors asocialt beteende :pannkyss ... Har frågat runt lite på tyska och engelska forumet, verkar vara vanligt att motorerna går varmare med trim, vilket iofs är rätt naturligt, eftersom det är mer effektuttag. En tysk har t.o.m. bytt ut kylaren mot en från en '03:ans R6 och han hade inga problem efter det. Men, ingen har dock visat samma beteende som när du brände ur den, så något mystiskt är det. Jag ska försöka gå på skiten i morgon kväll, kolla stiften för att se om den gått snålt, kolla om den drar tjuvluft, mäta upp termostaten och kolla kamöverfallen (och byta olja till syntet, nu lär den vara inkörd...).
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag har ett kyl liggandes till R6an, du skulle kunna få låna det och prova om du ser någon skillnad.
Säljer jag det tar det troligen 0,2sekunder innan jag behöver ett själv :huvet
//P

Jag bugar för erbjudandet, och ska ha det i åtanke om jag inte ser någon "naturlig" orsak till tempproblemen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Pluggen på tändstiftet ner i loppet...några goda idéer???
Ursäkta att jag länkar till den engelska sidan men nu är jag så less så jag går och knyter mig....eller skall man hänga sig kanske?? :näsblod

http://trx850.motomaniac.net/forum/viewtopic.php?t=1498
Jösses, vicket skit :gnissla

Och jag som trodde jag var illa ute när jag tappade styrstift till överfallet ner i vevhuset...

Böjlig arm med liten magnet i änden? Eller en magnet säkert förankrad i snöre eller annan tråd, den bör rulla åt samma håll. Men det förutsätter att grejen är magnetisk och du har tur som en tokig... Annars känns det som toppen sitter löst igen :mad:
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jösses, vicket skit :gnissla

Och jag som trodde jag var illa ute när jag tappade styrstift till överfallet ner i vevhuset...

Böjlig arm med liten magnet i änden? Eller en magnet säkert förankrad i snöre eller annan tråd, den bör rulla åt samma håll. Men det förutsätter att grejen är magnetisk och du har tur som en tokig... Annars känns det som toppen sitter löst igen :mad:


Vilket skit, där sa du det! :tummenupp

Har fnulat lite....skall borra lite i en liten kylskåpsmagnet jag hittade och testa att fiska lite till....nu har man väl ändå haft tillräckligt med oflyt så man kan få lite flyt med "fisket".

Det mest irriterande är att jag hade dragit åt dom på dom gamla stiften med polygrip i skruvstäd...dom satt där dom skulle om man säger så!

En sak till...i min desperation kom jag nog ihåg helt fel....hade för mig att man kunde snurra runt motorn i hålet på generatorkåpan....men det är BARA för att ställa tändningen va? ....OJ vad fel den står nu isf!

....har att göra i helgen låter det som....
....inget TRX år sa ngn?? :D
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
En sak till...i min desperation kom jag nog ihåg helt fel....hade för mig att man kunde snurra runt motorn i hålet på generatorkåpan....men det är BARA för att ställa tändningen va?
Du kan inte ställa tändningen på en TRX, den är elektronisk och förtändningen styrs av borrade hål i veven.

Däremot går det jättebra att snurra på motorn med en 19 nyckel, man använder det för att ställa kammarna rätt vid ventiljustering och för att allmänt snurra motorn när man rivit den så att kamtimingen blir rätt.

Hur mycket du vågar köra kolven med en liten pryl där inne vågar jag inte uttala mig om...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Du kan inte ställa tändningen på en TRX, den är elektronisk och förtändningen styrs av borrade hål i veven.

Däremot går det jättebra att snurra på motorn med en 19 nyckel, man använder det för att ställa kammarna rätt vid ventiljustering och för att allmänt snurra motorn när man rivit den så att kamtimingen blir rätt.

Hur mycket du vågar köra kolven med en liten pryl där inne vågar jag inte uttala mig om...

Jupps, läste precis på manualen....har alltså inte hängt mig än.

Skall slava lite i helgen...får nog vara liiite social också då tjejen skall komma upp....men vi får se om tur infinner sig....NU är det dags att däcka!

Ha det gött!!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top