Utvärdering av den röde;
...
Angående TD..... Det rör transportproblem för min del mer än något annat, jag ber att få återkomma utan att lova något :-(
Utvärdering av den blåe dåråj...
Förberedd på ett rangligt instabilt monster (trots att jag logiskt sett borde insett misstaget) så rullade jag ut för att testa ett par varv. Första som slog mig var just bromsarna, man fick nypa ordentligt för att få stopp på ekipaget. (Och jag har nog lite luft kvar i systemet, det var liksom inte prio 1 natten innan...) Ålandet märkte jag inte så mycket av, men du bromsar nog å andra sidan lite mer aggresivt än jag gör...
Första kurvan, däremot, visst, jag körde lugnt och fint, men ändå, som du påpekar, stabilitet och förtroende. Kändes att jag kunde kört otroligt mycket snabbare i kurvorna utan problem. Bara känslan när man satte sig på hojen var helt annorlunda. Vet inte vad det beror på, men mäta lite olika TRX:er vore kul. Jag har ju 120/70, 180/55 med 5,5 fälg, höjd bak med 4 cm, sänkt fram till ca 25 mm uppstick(lite osäker?). Något annat som kan påverka, förutom ramändringar (ofrivilliga?) kan jag inte komma på. Dina clip-ons sitter väl som original också? Visst, däcken kan kanske spela en roll, men som sagt, din kändes förtroendeingivande, och det hade jag faktiskt inte väntat mig efter Frovens kommentarer!
Nåväl, utgången ur första kurvan så gjorde sig motorn påmind, dvs att responsen var helt annorlunda. Jag misstänker att flatslide spelar en roll, dvs att man får en mer direkt koppling till motorn jmf med CV-förgasarna. Sen kommer det andra till så klart, det bör vara en hel del mer kusar/vrid på min. Den ska vara portad för körbarhet, dvs mellanmos, men ger ju självklart mer på topp också. Jmf med när Froven testade förra året så är det 878-kolvar i, och lite bättre anpassade insugsrör (och en insugskam som inte går kärvt...). Jag märker klar skillnad jmf med förra säsongen, även om jag upplevde skillnaden med Kent kammarna som ännu mer märkbar. Det positiva med att testa en annan motor, var att jag ändrade körstil. För att hänga med mina kombattanter i Lugna gruppen, var jag plötsligt tvungen att vrida på gas MYCKET tidigare i kurvorna, inte bara lite stödgas, utan verkligen ge gas. När jag klev tillbaks till min så satt det i, och det kändes som jag snabbade upp mig ordentligt. Synd bara att det bara var ett pass kvar då...
All in all: Just förtroendet som den ingav var verkligen märklig. En helt annan känsla av att sitta i hojen än på, det måste vi kolla vad det kan vara! Annars, all respekt för att det går så in i h-e med den blå. Att man känner sin hoj gör ju sitt, men att du med de bromsarna och med avsaknandet av pulvret i motorn ändå kan hänga av betydligt nyare/snabbare hojar förtjänar Respeckt111!! Lite TLC så... Jag lämnade in komplett hoj och renoverade/justerade originalbakdämpen för ca 2500:-, nya belägg fram, lite Bräkleen, ett par folkpilsner och några timmar i garaget, och den är än mer en ulv i fårakläder. Det värsta med det här är ju att det är än mer uppenbart vilken sopa jag är, får väl börja satsa på golf i stället...
Håller tummarna att transportproblemen löser sig!