TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jupps, läste precis på manualen....har alltså inte hängt mig än.

Skall slava lite i helgen...får nog vara liiite social också då tjejen skall komma upp....men vi får se om tur infinner sig....NU är det dags att däcka!

Ha det gött!!

Har kört runt med 6mm tryckluftslang idag och "hört" den lille jäveln....vid rotning runt så ramlar den runt cylindertoppen......TOPPEN!!! ....eller inte!

Skall köra ner ES400:an då den är ett 10-tal ggr starkare i suget.....börjar dock känna att tryckluftstötar kan göra the deed!! .....den ligger liksom där och väntar!

nepp....nu när det rödtjut som gäller!!! SKÅL!!!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har kört runt med 6mm tryckluftslang idag och "hört" den lille jäveln....vid rotning runt så ramlar den runt cylindertoppen......TOPPEN!!! ....eller inte!

Skall köra ner ES400:an då den är ett 10-tal ggr starkare i suget.....börjar dock känna att tryckluftstötar kan göra the deed!! .....den ligger liksom där och väntar!

nepp....nu när det rödtjut som gäller!!! SKÅL!!!
Skönt att du kunnat konstatera att den ligger kvar i cylindern, då gör du i alla fall inte det här i onödan.

Tryckluft skulle jag inte tro för mycket på. Har du försökt balansera en pingisboll på en luftström nån gång? Du kommer att flytta på mojängen, men att du har sån tur att den flyger ut ur tändstiftshålet, det vetefan...

Mitt tips är envishet, och silikonslang eller metalltråd med lite fett/klet på, få mojängen att fastna på slangen/tråden, och försiktigt dra ut den. (Du känner ingen kirurg/OP-sköterska? De har kanske grejor som kan funka?).
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Ang. Thunderday

Hejsan alla som skall upp till Montza

Funderar lite på packlistan, jag tror jag har det mesta med, men vad är det ni har glömt de ggr ni åkt upp, eller till annan banåkning, så slipper även jag glömma samma saker.

Är det någon här som åker upp fredag em från Sthlm? Någon som i så fall vill ha sällskap på vägen upp? Jag ämnar lämna stan (sthlm) senast 16:00, kanske tidigare om jag får ledigt.

Angående framdrevet så fick jag hämta en granne på 90kg muskler, då jag själv, trotts 85 cm långt förlängningsrör av järn inte fått loss den.
Grannen tyckte det var löjligt med förlängningsrör, hämtade sina verktyg, han är maskinreperatör till yrket och har således tillgång till annat verktygmaterial än vad jag har. och se där så enklet det kan gå, En ordentlig knyck och muttern var loss, han frågade med ett leende vad som var problemet, Ja vad säger man, Där står man som ett fån med årskortet i plånboken till träningshallen till vilken nytta då, Kankse skall man börja sammla frimärken i stället....

NLX 567
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Skönt att du kunnat konstatera att den ligger kvar i cylindern, då gör du i alla fall inte det här i onödan.

Tryckluft skulle jag inte tro för mycket på. Har du försökt balansera en pingisboll på en luftström nån gång? Du kommer att flytta på mojängen, men att du har sån tur att den flyger ut ur tändstiftshålet, det vetefan...

Mitt tips är envishet, och silikonslang eller metalltråd med lite fett/klet på, få mojängen att fastna på slangen/tråden, och försiktigt dra ut den. (Du känner ingen kirurg/OP-sköterska? De har kanske grejor som kan funka?).

Kollegan har tydligen en gripklo på en halvmeter som inte är tjockare än en penna, låter intressant så den skall lånas! ....jo, envishet är nog bäst....men snart gör jag som Max sa...full rulle och starta! :D
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Wiseco

Satt och slösurfade lite och trillade över en wiseco prislista (schweiziska franc) och dom har ett lite intressant kit till TRX ju!! :tummenupp

wiseco.jpg
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj

Bifogat

  • magnet.jpg
    magnet.jpg
    25.4 KB · Visningar: 50

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Köpte den beggad av en kille i Linköping, som trodde det var en MRA skiva, men både han och jag var/är osäkra.

Lite bilder från GR och förberedelser. (Det var så varmt och stressigt under dagarna att det inte blev många åkbilder tyvärr. Glömde dessutom att stänga av antiskaket, och då blir panoreringarna skit... Får skylla på värmen.)

Bild 1, just kommit på att jag glömt dra kamdreven, och måste slita bort ventilkåpan igen, kl är 20.15, 12,5 timmar innan avfärd...
Bild 2, trots allt, på rull (notera den extra bilringen...)
Bild 3, tanka vätska, både hoj och människa
Bild 4, den snabbe
Bild 5, Pit stop i Lärbro (tack igen!)
Bild 6, Öhlins crew dissar hojen (nejdå, men de verkade trötta också i värmen, inga anmärkningar alls faktiskt)

Underbara bilder Hans. Ni verkar ha haft en lyckad dag. Tycker nästan att det ser ut som att Öhlins-jocke gömmer sina avundsjuka ögon bakom solglasen:tungan
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Kan man, om möjligt ha mer otur än du har haft iår?
Funderar lite som jåke, att man tar en (magnettelescopspenna) långt ord:3freak octh blåser med tryckluft samtidigt?

Jo, skit var det m´et! Nu är det ju aluminium i "pluppen" så jag skall fortsätta med firmans laserutsug...ligger i bilen.


Men FÖRST, ha en underbar midsommar allihop!!! :tummenupp
....det var dock sådär att vakna till ett ettrigt smattrande på fönsterblecket! :va
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Bara för att ge en bild av vadjag ligger i för fas....

Tjejen o jag hade testat ES-400:an men den tyckte att något vart stopp (iom den lilla slangen) så den varvade per automatik ner och blev sämre än min sugare hemma.
Vi gav upp o baxade in kolossen i skuffen igen....tyckte att vi traskar bort till kiosken 10m bort och handlar lite gott gott....
Kommer ut ur kiosken 3 min senare och jag kläcker följande:
"Med tanke på min vanliga tur så har jag säkert fått parkeringsböter!!"

...tjejens Nej stoppades av mitt "Det fick jag!!" ...när jag såg securitasbilen glida ut från tvärgatan där min bil stod.

800:- på en lapp som jag hoppas dom slarvar bort!! :mad:


Glas rödtjut på balkongen nu i väntan på ett regnigt Moto GP....skall bli intressant att se Rossi´s gaskontroll i detta väder!! :tummenupp

Hoppas ni hade en najs midsommar!!
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Har en liten fråga till er trx ägare.
Kör ni med styrdämpare på era trx:er och isånafall hur har ni fäst dom på något snyggt sätt?

Jävligt tråkigt med det här om monztabanan jag pratade med några jag känner i Älvdalen och dom bor precis mittemot banan men dom störs inte av all motor åkning på banan.

Dom mesta som har klagat på ljudet är sommar gäster som är där några veckor på sommaren.
Har även hört talas om att fisken störs väldigt mycket av motor åkningen där på banan enligt en miljögubbe vars namn jag inte kommer ihåg. Men va FAN!!! Hela väg 70 ligger vid vattnet å inte störs fisken för det.....:MAD
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har en liten fråga till er trx ägare.
Kör ni med styrdämpare på era trx:er och isånafall hur har ni fäst dom på något snyggt sätt?

Har även hört talas om att fisken störs väldigt mycket av motor åkningen där på banan enligt en miljögubbe vars namn jag inte kommer ihåg. Men va FAN!!! Hela väg 70 ligger vid vattnet å inte störs fisken för det.....:MAD
Nej, ingen styrdämpare. Har aldrig upplevt behovet heller faktiskt. Hojen är stadigheten själv och den har inte så mycket effekt att den lyfter framhjulet titt som tätt :rolleyes:

Fisken i fråga är faktiskt stendöv och har inga förnimmelser av ljudtryck under 140db. Tror att det vatten den befinner sig i genererar bra mycket mer kaos än aktiviteter båda på banan och vägen. Dessutom leker den vid islossningen och inte under mc-säsong. På natten...

Så det handlar inte alls om någon ljudnivå hit eller dit egentligen utan det ligger annat bakom i det här läget. Sist jag var där gav t ex customhojar på riksvägen större utslag på ljudmätaren än det samtal jag och ett par till förde bredvid mätaren. De hojar som körde förbi låg ungefär 10dbA under den gräns som är satt vid banan. Ändå tar man upp ljudnivåer hos grannen (vid vägen) som skäl att stoppa verksamheten :va
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Har en liten fråga till er trx ägare.
Kör ni med styrdämpare på era trx:er och isånafall hur har ni fäst dom på något snyggt sätt?

Jävligt tråkigt med det här om monztabanan jag pratade med några jag känner i Älvdalen och dom bor precis mittemot banan men dom störs inte av all motor åkning på banan.

Dom mesta som har klagat på ljudet är sommar gäster som är där några veckor på sommaren.
Har även hört talas om att fisken störs väldigt mycket av motor åkningen där på banan enligt en miljögubbe vars namn jag inte kommer ihåg. Men va FAN!!! Hela väg 70 ligger vid vattnet å inte störs fisken för det.....:MAD

Kolla i min TRX-tråd på sida två.
Jag svaravade en aluaxel, delade den i två delar och fräste samma radie som där är på ramen, så fick jag en bricka och en axeltapp att fästa styrdämparen.
Sen borrade jag hål i ramen.
Nu kör jag iofs utan kåpor, men jag gjorde en liknande konstruktion på min gamla TRX. Fast jag fick svarva ett par brickor i svart nylon, för att bredda kåpfästena så att inte dämparen tog i.

Bara för att ge en bild av vadjag ligger i för fas....

Tjejen o jag hade testat ES-400:an men den tyckte att något vart stopp (iom den lilla slangen) så den varvade per automatik ner och blev sämre än min sugare hemma.
Vi gav upp o baxade in kolossen i skuffen igen....tyckte att vi traskar bort till kiosken 10m bort och handlar lite gott gott....
Kommer ut ur kiosken 3 min senare och jag kläcker följande:
"Med tanke på min vanliga tur så har jag säkert fått parkeringsböter!!"

...tjejens Nej stoppades av mitt "Det fick jag!!" ...när jag såg securitasbilen glida ut från tvärgatan där min bil stod.

800:- på en lapp som jag hoppas dom slarvar bort!! :mad:


Glas rödtjut på balkongen nu i väntan på ett regnigt Moto GP....skall bli intressant att se Rossi´s gaskontroll i detta väder!! :tummenupp

Hoppas ni hade en najs midsommar!!

Hmmm! Du verkar onekligen vara inne i ett stim, det är bara att inhandla ett par trisslotter, för nu måste det ju vända snart.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Har en liten fråga till er trx ägare.
Kör ni med styrdämpare på era trx:er och isånafall hur har ni fäst dom på något snyggt sätt?

Upplever du ett behov av styrdämpare? I såfall är framdäcket friskt, eller är gaffelbenen väldigt långt ovanför gaffelkronan?
//P
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Upplever du ett behov av styrdämpare? I såfall är framdäcket friskt, eller är gaffelbenen väldigt långt ovanför gaffelkronan?
//P


Nej inte för att jag behöver det men min uppträder lite nervöst i styret.Ska först byta olja och packningar i framgaffeln sen får vi se. Det känns som om det är för lite olja i gaffeln han är nämligen väldigt mjuk.

Jag har ett par yzf thundercat framgafflar på min och dom sitter ca 2,5cm ovanför styrkronan:va ska dom vara så för alla andra mc:n som jag haft har det inte varit så mycket.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Nej inte för att jag behöver det men min uppträder lite nervöst i styret.Ska först byta olja och packningar i framgaffeln sen får vi se. Det känns som om det är för lite olja i gaffeln han är nämligen väldigt mjuk.

Jag har ett par yzf thundercat framgafflar på min och dom sitter ca 2,5cm ovanför styrkronan:va ska dom vara så för alla andra mc:n som jag haft har det inte varit så mycket.

En orginal TRXgaffel skall sitta runt 25mm ovanför kronan, men om Dundetkattens gaffel är kortare blir geometrin väsentligt förändrad.
En TRX med orginal effekt skakar inte speciellt mkt på huvudet, så det kan vara så enkelt att din gaffel är kortare än orginal.
//P
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Om thunderday, blir det åka?

Maria Montza skriver följande:

"Vi har därför beslutat att lägga ner all mc-verksamhet från 2 juli. Vi hoppas att förbudet inte börjar gälla nästa vecka, Team Pyamas och Jåke har fyra dagar bokade. Det blir förmodligen sista chansen att köra på banan"

Se länk
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159490

Frågan är då, blir det verkligen åka av? Vad menas med "Nästa vecka" inlägget är gjort söndagen den 24, nästa vecka skulle då kunna avse denna vecka det känns ganska trist att åka 34 mil upp för att sedan mötas av en låst grind, Team pyamas som skulle kört dagarna före oss, har ställt in sitt åka på grund av osäkerheten.

mvh
NLX 567
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Maria Montza skriver följande:

"Vi har därför beslutat att lägga ner all mc-verksamhet från 2 juli.
Det viktiga här är datumet 2:a juli. "Nästa vecka" är mycket riktigt den här veckan (före 2:a juli). Du är anmäld, så om det blir stopp får du veta det via mig och behöver inte åka upp :tummenupp

Huruvida vi får köra denna veckan ut bestäms faktiskt idag så jag räknar med att lämna besked till samtliga anmälda senast imorgon onsdag. Just nu räknar jag (och förbereder) med att vi får köra....:gnissla
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Det viktiga här är datumet 2:a juli. "Nästa vecka" är mycket riktigt den här veckan (före 2:a juli). Du är anmäld, så om det blir stopp får du veta det via mig och behöver inte åka upp :tummenupp

Huruvida vi får köra denna veckan ut bestäms faktiskt idag så jag räknar med att lämna besked till samtliga anmälda senast imorgon onsdag. Just nu räknar jag (och förbereder) med att vi får köra....:gnissla

Hoppas verkligen ni får åka!! Hela historien känns nästan absurd...klagande sommargäster eller hur var det! :mad:

...annars får vi väl säga det igen, inget TRX år...
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Det viktiga här är datumet 2:a juli. "Nästa vecka" är mycket riktigt den här veckan (före 2:a juli). Du är anmäld, så om det blir stopp får du veta det via mig och behöver inte åka upp :tummenupp

Huruvida vi får köra denna veckan ut bestäms faktiskt idag så jag räknar med att lämna besked till samtliga anmälda senast imorgon onsdag. Just nu räknar jag (och förbereder) med att vi får köra....:gnissla

Ok, då håller vi alla tummar vi har på att det blir åka av, vill så gäääärna åka
det blir troligtvis enda gången för mig i år på stor bana, ja större än rörken i alla fall...

mvh NLX 567
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top