TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Verkar så, definitivt.

Thunder Day och all övrig mc-aktivitet på Monzta förbjuden fr o m idag tisdag 26/6

Trist... Tycker synd om de som engagerat sig och lagt med en massa arbete. Det enda positiva är att jag, nyss hemkommen efter en vecka i Lofoten, slipper packa och sätta mig på hojen direkt, men det hade jag gärna gjort.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Trist... Tycker synd om de som engagerat sig och lagt med en massa arbete. Det enda positiva är att jag, nyss hemkommen efter en vecka i Lofoten, slipper packa och sätta mig på hojen direkt, men det hade jag gärna gjort.

Lofoten är verkligen underbart! ...och inåt hela vägen mot riksgränsen.

...men det jag EGENTLIGEN är nyfiken på är om du kollat något på bågen....och kentkammarna. Inte för att jag ens kan starta min men ändå! :confused:
:D
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Tjena gott folk, det ser ut som det börjar bli dags för en smärre motorrenovering på min pärla, den börjar dra liiiite väl mycket olja, är det någon som har gjort en sån som berätta vad det kostar och om det finns någon vettig verkstad i närheten av Tokholm?

micke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Lofoten är verkligen underbart! ...och inåt hela vägen mot riksgränsen.

...men det jag EGENTLIGEN är nyfiken på är om du kollat något på bågen....och kentkammarna. Inte för att jag ens kan starta min men ändå! :confused:
:D

Har kollat upp hela kylsystemet (rengjort kylare in- och utvändigt, kokat termostat, kollat flöde osv), och det verkar vara OK. Har trots det köpt en ny termostat, som ska dit så fort som möjligt. Har kört en tur idag, och den går varm, fläkten drar igång så snart det går under 20 km/h, eller vid rödljus. Å andra sidan doppar jag stektermometern i oljan titt som tätt, och där är det inga problem öht, håller sig mellan 70 och 95 grader, aldrig varmare. Funtar på en oljekylare med termostat, det är kanske normalt att med mer effektuttag så blir det så pass mycket varmare. Det är ju egentligen ett rätt normalt beteende, utom för TRX:er... Kammar och topp såg OK ut efter Gotlandshelgen, och jag har slängt i bättre olja utan att det gjort någon skillnad. Har ev. en motor på gång ifrån England, då ska jag byta pryttlar mellan motorerna och se om det gör någon skillnad.

Tony på Kent Cams har fortfarande mina kammar, och ska höra av sig under veckan, får se vad han säger. Bänkning har jag inte hunnit med än, men ska försöka boka en tid, kan ju vara att den går lite snålt även om jag tvivlar på det.

Ang. din hoj, har du testat tipset med en liten infettad tygbit på en ståltråd? Tror det skulle funka, bättre än att riva bort toppen i alla fall!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tjena gott folk, det ser ut som det börjar bli dags för en smärre motorrenovering på min pärla, den börjar dra liiiite väl mycket olja, är det någon som har gjort en sån som berätta vad det kostar och om det finns någon vettig verkstad i närheten av Tokholm?

micke

1 liter per 100 mil är väl på gränsen till OK... Om jag har renoverat :hihi
Jag har i princip gjort allt själv, så det är svårt att uppskatta vad det skulle kosta. Beror ju på vad som måste renoveras också. Hona cylinderloppen och sätta i nya kolvringar och ventiltätningar är inte så dyrbart. 10 ventiltätningar gick förra året på 570:-, 2 set kolvringar gick på 645:- och honing 360:-. Arbeteskostnaden har jag ingen aning om, men det är inget jätteavancerat för en mek att fixa, gissar på sisådär 6-12 timmar... En verkstad som jag iofs inte testat själv, men som jag pratat med en del är MCproffsen (http://www.mcproffsen.se/), de verkar rätt så seriösa i alla fall.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
1 liter per 100 mil är väl på gränsen till OK... Om jag har renoverat :hihi
Jag har i princip gjort allt själv, så det är svårt att uppskatta vad det skulle kosta. Beror ju på vad som måste renoveras också. Hona cylinderloppen och sätta i nya kolvringar och ventiltätningar är inte så dyrbart. 10 ventiltätningar gick förra året på 570:-, 2 set kolvringar gick på 645:- och honing 360:-. Arbeteskostnaden har jag ingen aning om, men det är inget jätteavancerat för en mek att fixa, gissar på sisådär 6-12 timmar... En verkstad som jag iofs inte testat själv, men som jag pratat med en del är MCproffsen (http://www.mcproffsen.se/), de verkar rätt så seriösa i alla fall.

Tack Hans, den tar lite mer än 1 liter på 100 mil så därför kan det vara på plats med en renovering, jag hoppas att det räcker med honing+ringar och ventiltätningar.

Micke
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ang. din hoj, har du testat tipset med en liten infettad tygbit på en ståltråd? Tror det skulle funka, bättre än att riva bort toppen i alla fall!

Jo, men dels så dras det mesta fettet av direkt i TS gängan....sen är "kröken" som måste till även om kolven står i bott rätt ordentlig...och man måste ha det rätt rakt för att träffa hålet.

Men en sak som slog mig bara för en stund sedan....
Gå på ståltråd men göra som en "ficka" där framme....borde gå ner hyffsat lätt och då kan man verkligen fiska!

....vet inte om jag skrev detta här el. på eng. men en polare till tjejen hörde en snubbe berätta att han gjort exakt likadant och han fick upp den med en gripklo....R4 750 iofs så han kunde nog gå mycket brantare rakt ner....

Men tjejen skall iaf ta reda på numret och kolla vad han använde och vart det inhandlades! :tummenupp

Hojta när du hört från Kentas!
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Tjena gott folk, det ser ut som det börjar bli dags för en smärre motorrenovering på min pärla, den börjar dra liiiite väl mycket olja, är det någon som har gjort en sån som berätta vad det kostar och om det finns någon vettig verkstad i närheten av Tokholm?

micke

Hejsan.

Jag har presis gjort en sådan under denna vinter, men då jag inte hade Hans kunskaper så lät jag firman som vinterförvarade MC:n plocka ned motorn.
Jag plockade ned allt utan på liggande som tex kåpor, kylare, fuggar, avgas, och divere annat.
Jag fick sedan delarna i en låda och körde över detta till MC proffsen, dom gjorde rent allt från sot och fastbrännt skit, bytte ventiltätningar, mätte upp alla slitdetaljer, även förgasarna, borrade 0.50, ställde ventiler samt TPS:en.
Nya överdimmensionskolvar och kolvringar och nya packningar till allt som behövs för återmontering beställdes av dem. och låg i lådan för återtransport.
9800:- (med jobb och delar) ned och återmontering av motorn var ett uppgjort pris som ingick i priset för vinterförvaringen.
Ja jag har nu kört halva sommaren och inte fyllt på 1dl, känns ganka bra att man inte sprider olja runtom i vår natur.

NLX567
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hejsan.

Jag har presis gjort en sådan under denna vinter, men då jag inte hade Hans kunskaper så lät jag firman som vinterförvarade MC:n plocka ned motorn.
Jag plockade ned allt utan på liggande som tex kåpor, kylare, fuggar, avgas, och divere annat.
Jag fick sedan delarna i en låda och körde över detta till MC proffsen, dom gjorde rent allt från sot och fastbrännt skit, bytte ventiltätningar, mätte upp alla slitdetaljer, även förgasarna, borrade 0.50, ställde ventiler samt TPS:en.
Nya överdimmensionskolvar och kolvringar och nya packningar till allt som behövs för återmontering beställdes av dem. och låg i lådan för återtransport.
9800:- (med jobb och delar) ned och återmontering av motorn var ett uppgjort pris som ingick i priset för vinterförvaringen.
Ja jag har nu kört halva sommaren och inte fyllt på 1dl, känns ganka bra att man inte sprider olja runtom i vår natur.

NLX567

Vad var det för kolvar!? 9800:- :Bugar
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har fått svar från Kent Cams nu. Lite förbryllande, men det blir nog bra.

De menar att profilen legat på gränsen (till vad fattar jag inte riktigt :va), och att lyftarna inte hunnit med att följa kammen. De ska nu slipa om kammen med en specialprofil, 248 graders duration och 0,2 mm mer lyft :yoparty Jag frågade om detta var speciellt för TRX/TDM-kammaarna, men Tony menade att det var första gången de sett något liknande. Jag misstänker att det var någon vajsing med ythärdningen trots allt, men att de inte riktigt vill erkänna det. Ska snacka med min topplockstrimmare, det är kanske idé att förspänna ventilfjädrarna med någon bricka. Kammarna lär nog inte dyka upp denna veckan.

@Jåke:
Jag har sett något på blocket, du verkar vara helt seriös? Vad suktar du efter nu då?

@NLX:
Vad var ditt intryck av MCProffsen? Tror inte det var något överpris (även om jag är glad att jag kan spara en del stålar genom att göra det själv), lägg till en omgång shims, ny topplockspackning, en sats kolvar med ringar och lite extra jobb. Bara materialet jag räknat upp är säkert minst 4000:- extra
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Har fått svar från Kent Cams nu. Lite förbryllande, men det blir nog bra.

De menar att profilen legat på gränsen (till vad fattar jag inte riktigt :va), och att lyftarna inte hunnit med att följa kammen. De ska nu slipa om kammen med en specialprofil, 248 graders duration och 0,2 mm mer lyft :yoparty Jag frågade om detta var speciellt för TRX/TDM-kammaarna, men Tony menade att det var första gången de sett något liknande. Jag misstänker att det var någon vajsing med ythärdningen trots allt, men att de inte riktigt vill erkänna det. Ska snacka med min topplockstrimmare, det är kanske idé att förspänna ventilfjädrarna med någon bricka. Kammarna lär nog inte dyka upp denna veckan.

När du snackar med din trimmare, kan du fråga om han kan se ngt som helst "samband" med min dipp i kurvan. Jag tänker...ju högre varv desto större chans att inte lyftarna hänger med....eller!?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

@Jåke:
Jag har sett något på blocket, du verkar vara helt seriös? Vad suktar du efter nu då?
Säkert bara nåt smuts på skärmen :D

Har för länge sen konstaterat att jag inte har råd att "utveckla" min TRX, lösningen måste bli att byta trots att jag egentligen trivs bra med den. Alternativet är att jag kommer att köra slut på den och då är ju läget inte bättre :gnissla

Jag behåller den om ingen vill betala priset, eller övertar Gixxern. Annars var jag nog ute efter en H***a Fajerbläjd (fast med riktiga dekaler) tänkte jag :)

Det börjar bli mycket suktande efter 890-kubik, FCR från Sudco och annat "slösurfande" nu och det är inte bra för ekonomin :huvet
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
När du snackar med din trimmare, kan du fråga om han kan se ngt som helst "samband" med min dipp i kurvan. Jag tänker...ju högre varv desto större chans att inte lyftarna hänger med....eller!?

Jovisst kan jag det, men jag tror knappt det har nåt med det hela att göra. Om öppningen går för fort i början, och för långsamt i slutet, så medför det ju en större öppningstid, och om våra kammar var extrema, på gränsen, så skulle det kunna vara så som du säger, men i och med att de är relativt milda jmf m Veetwo, Megacycle osv så tvivlar jag. Dessutom, om det skulle vara likadant på din, så skulle det ju bli såna märken som det var på mina kammar det borde ju du/Sölle sett det då kammarna lyftes ur. (Mina kammar hade ju ordentliga förslitningar efter relativt lugn körning i bara 40 mil!) Min topp har ju rätt hårt omfrästa ventilsäten, vilket gör att ventilerna sjunker djupare in, och detta i kombination med minskad bascirkel ger ju lägre förspänning på ventilfjädrarna, och detta tillsammans med ev. dålig ythärdning kan nog vara en god förklaring, men dina ventilsäten var väl inte särskilt omarbetade?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jovisst kan jag det, men jag tror knappt det har nåt med det hela att göra. Om öppningen går för fort i början, och för långsamt i slutet, så medför det ju en större öppningstid, och om våra kammar var extrema, på gränsen, så skulle det kunna vara så som du säger, men i och med att de är relativt milda jmf m Veetwo, Megacycle osv så tvivlar jag. Dessutom, om det skulle vara likadant på din, så skulle det ju bli såna märken som det var på mina kammar det borde ju du/Sölle sett det då kammarna lyftes ur. (Mina kammar hade ju ordentliga förslitningar efter relativt lugn körning i bara 40 mil!) Min topp har ju rätt hårt omfrästa ventilsäten, vilket gör att ventilerna sjunker djupare in, och detta i kombination med minskad bascirkel ger ju lägre förspänning på ventilfjädrarna, och detta tillsammans med ev. dålig ythärdning kan nog vara en god förklaring, men dina ventilsäten var väl inte särskilt omarbetade?

Nope, inte det minsta!
Fiskar väl efter att kvalitén kanske varit eftersatt hos kentas under en period.

...men först är det slakt som gäller....om yamaha har toppackning hemma....skall bli intressant! :gnissla
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
När SH kraschade försvann ett inlägg där jag prisade Mascot Motor i Smauland. De verkar ha en massa hemma på lager, och är vettiga att ha att göra med :tummenupp
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
även om jag är glad att jag kan spara en del stålar genom att göra det själv, lägg till en omgång shims, ny topplockspackning, en sats kolvar med ringar och lite extra jobb. Bara materialet jag räknat upp är säkert minst 4000:- extra

Även jag är glad om jag kan spara lite pengar genom att göra lite mera själv, i synnerhet som jag har en hoj till som behöver en ny motor.


Hejsan.

Jag har presis gjort en sådan under denna vinter, men då jag inte hade Hans kunskaper så lät jag firman som vinterförvarade MC:n plocka ned motorn.
Jag plockade ned allt utan på liggande som tex kåpor, kylare, fuggar, avgas, och divere annat.
Jag fick sedan delarna i en låda och körde över detta till MC proffsen, dom gjorde rent allt från sot och fastbrännt skit, bytte ventiltätningar, mätte upp alla slitdetaljer, även förgasarna, borrade 0.50, ställde ventiler samt TPS:en.
Nya överdimmensionskolvar och kolvringar och nya packningar till allt som behövs för återmontering beställdes av dem. och låg i lådan för återtransport.
9800:- (med jobb och delar) ned och återmontering av motorn var ett uppgjort pris som ingick i priset för vinterförvaringen.
Ja jag har nu kört halva sommaren och inte fyllt på 1dl, känns ganka bra att man inte sprider olja runtom i vår natur.

NLX567

Tack, då vet jag.

Micke
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
... mecka hoj ...

NLX567


Går den något bättre? Efter att ha provat den röda besten blir man ju lite sugen på att hänge upp eländet i taket, leta fram haynesmanualen och köpa ett lock folköl....

Elände att man skall vara född med två vänsterhänder.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Låter som det finns underlag för att samlas kring en Blunder Day i.st.f. Thunder Day, en liten TIW (*) eller nån annan snärtig akronym. Finns det skarp bira så kan jag sitta bredvid och peka med hela handen :hihi

*) TRX Improvement Workshop

Lite mer seriöst, hur skulle intresset vara att lite sådär småspontant träffas på en bandag någonstans i landet, som torftig ersättning för den saligt insomnade Thunderday? Typ bara bestämma en körning, som vi gjorde 2005 på Mossens Raceway, bara försöka sikta in oss på ett gemensamt datum och om intresse finns övernattning och lite pilsnerljugande om hur snabb man var som ung? (Fast i mitt fall så är det, otroligt men sant, tvärsom... Att inte farsan satte en på en RR-hoj när man kom upp i lagom ålder :gnissla )
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top