Kör ganska mycket rallyn och dyl. Inte sällan blir det 25-30 mil på en dag. Jag kör inte som (vad jag förstått på övriga forumet) den traditionella sporthojåkaren. Visst kör jag på bakhjulet jag med, men jag har ju framhjulet i samtidigt...
Är alltså inte ute efter värsta hojjen, men det får ju gärna vara lite tryck i den ändå...
En TRX är väl inte nån bekväm hoj i den meningen, om man tänker 750F. 50 mil plus på en dag är dock inga problem, motorgången gör att det blir ganska avslappnad körning. Originaldrevningen gör dessutom att den bara varvar nånstans 3-3500 rpm på motorväg i laglig fart.
Den generelle TRX-åkaren kör väl inte som en typisk sporthojsåkare heller, även om det finns några som väl försöker
TRX är en lite udda maskin som Hans skriver, tänk Ducati 750 Sport eller 900SL så hamnar du väldigt rätt. Rent fysiskt är den förvånansvärt liten, mycket tack vare att den är väldigt smalt byggd, inte alls som din helkåpade Suzuki. En TL1000 känns svulstig att sitta på i jämförelse även om den förmodligen inte är större. Rörramen är fräck, kåpan skyddar om du är under 180. Jag får turbulens precis fel men är 188 cm. Lättmekad om man är lagd åt det hållet då det bara är ett topplock. Kräver lite service om man bara har koll på oljan.
Den får oftast uppmärksamhet, iaf om man har lite öppnare kolfiberburkar så att folk tror det kommer en Ducati
Verkar i stort sett bara de i ålder runt 35-40-45 som känner igen den, många andra frågar vad det är för hoj.
Tryck och tryck, en TRX som fått öppnare filter och inte så igenkorkade ljuddämpare håller väl jämt med en hyggligt modern 600 sporthoj upp till kanske 160 knyck, sen tryter orken. På kurviga vägar är twinnen dessutom mycket mer lättkörd än en fyra och det är lättare att gå på gas riktigt tidigt för att få bra flyt i körningen, utan att växla en massa. Med en väl injusterad TRX ska det till mycket effekt, långa rakor och en duktig förare för att köra ifrån på bana.
Mer då? Tja, skruvar man mycket med den är kamaxelfästena känsliga på första årsmodellerna (oftast import). Hans har haft lite otur på senaste tiden... De allra flesta drar mer eller mindre olja, en sjukdom hos större Yamahamotorer från den tiden (TRX, ThunderAce, R1). Förgasarna kan slitas fort om den körs mycket i stan eller med konstant gas (ensidigt slitage av nålar). Ger högre förbrukning, men är ganska enkelt åtgärdat. Den kan dra ganska lite soppa, ner mot 0,4 välavstämd eller upp mot 0,65 med öppen andning. Blandad körning beroende på bestyckning osv...