TRX-tråden

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Eller neger tvåa som den så populärt kallas....skottsäker hoj! :tummenupp
Nja, sådär jävla skottsäker verkar den inte vara
Något är lite vajsing med den, varvar inte ur och ännu mer skumt är det att hon varvar mindre och mindre ju högre växel jag kör på
2:an drygt 7000 varv
3:an knappt 7000
4:an drygt 6000
5:an ungefär 5500 med en topphastighet på 120-125 (riktigt så slö ska den inte vara)

Var börjar jag felsöka?

(Jaja, det är en TRX-tråd jag vet, men lite ursäktad kan jag väl vara eftersom jag hade en TRX innan :tungan)

perantoniohanss

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Turbo cbr 900, nsr 250 x2 , TRX, mm
Trx vevaxel

TRX / TDM HJÄLP vevaxel!:Bugar

Kamkedjedrevet på vevaxeln har inga kuggar kvar på min TRX.:huvet
Jag tänkte hitta en beg vevaxel för att byta vev eller bara ta kuggkransen och montera på min vev. Har någon en vev liggande??
En vev från annan hoj med 17 kuggars nedre kamdrev (dvs då ska övre kamdrev ha 34 kugg) är också av intresse. Troligt är att kedjan är av någolunda standard format?. Kolla era skrot lådor!!!.:bow

Alternativet är att jag får fräsa ett nytt drev o härda för att sedan försöka pressa på min modifierade vev, Eller har ni andra tips på hur jag ska laga min vev??

perantoniohansson@hotmail.com tel 0640-20333:hej

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Kamkedjesträckare

Våren börjar komma, nu ser man ungefär lika mycket barmark som snö!:)

Håller på att skruva ihop hojjen, ventiljusteringen gick bra, problemet med shims löste sig lätt, det sitter likadana på crosshojjarna så det fanns hos den lokala crosstillbehörsbutiken 3 km bort, han tog till och med mina gamla i inbyte.
Vad värre är så sprätte bulten, som trycker in fjädern i kamkedjesträckaren, iväg, :huvet den finns nånstans i lokalen, förmodligen i nåt skrymsle på cykeln.:confused: Jag hittar den i alla fall inte, kan inte köpas separat, utan man måste köpa komplett sträckarenhet. :mad:
Nån som har en liggande - förmodligen inte, men man kan ju alltid ställa frågan, annars får man väl tillverka en fast det känns lite drygt.
Förhoppningsvis snart på hjul!!!

PS
Gick ut i garaget igen, nu med en ficklampa och inget annat ljus tänt. Då hittade jag bulten, inte lätt att se, definitivt inte i dagsljus, otroligt vad grejor kan hamna på konstiga ställen - helgen är räddad! :banana

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
PS
Gick ut i garaget igen, nu med en ficklampa och inget annat ljus tänt. Då hittade jag bulten, inte lätt att se, definitivt inte i dagsljus, otroligt vad grejor kan hamna på konstiga ställen - helgen är räddad! :banana

Så det funkar att göra som de gör på CSI. :yoparty

Sven Höek

Eleganten
Gick med
19 Jun 2006
Hoj
2000, Yamaha TDM-850
TDM-frågor

Lånar tråden här en sväng.
Jag är lite sugen på en TDM 850, och det kommer isf bli min förstahoj. Är den lämplig som det? Och är det nått speciellt man bör tänka vid köp av en sådan?
Är det nån skillnad på t ex en 97:a och en 02:a?

Tacksam för svar.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Lånar tråden här en sväng.
Jag är lite sugen på en TDM 850, och det kommer isf bli min förstahoj. Är den lämplig som det? Och är det nått speciellt man bör tänka vid köp av en sådan?
Är det nån skillnad på t ex en 97:a och en 02:a?

Tacksam för svar.
Hej!

TDM borde vara alldeles utmärkt som första hoj. Sittställningen ger bra översikt och kontroll, samtidigt finns det betydligt mer pulver än de flesta så kallade "allroadhojar". Jag tyckte den gränsade till huliganhoj när jag fick den lite "justerad" :D

Tänka på? Ja, eftersom det är torrsump är oljekollen speciell. Vet den tidigare ägaren om detta eller inte? Vet han inte, gå till nästa hoj...
Den kan ticka en del, utan att det är nåt fel och även dra lite olja. Det är normalt. Motormässigt i övrigt nästan identisk med TRX:erna så de som fortfarande har sina kan nog berätta en del.

TDM uppdaterades 96, 98 samt 01?

96-97 är första åren med 270-gradersmotorn som sitter i TRX.

98-00 uppdaterades med några hkr extra. De slet fortfarande förgasare lite mer än senare, men samtidigt går dessa att renovera billigt och enkelt.

01-02 Senare modell har inte riktigt problemet vad jag hört, men samtidigt går inte förgasarna att renovera om det skulle uppträda... I övrigt ingen skillnad på dessa år förutom utväxlingen.

Shit! Konstaterade just att det är 5 år sedan denna bilden togs... :brinnerup

Bifogat

• P7020139.jpg
    P7020139.jpg
    230.5 KB · Visningar: 79
Last edited:

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Hej!
98-00 uppdaterades med några hkr extra. De slet fortfarande förgasare lite mer än senare, men samtidigt går dessa att renovera billigt och enkelt.

:brinnerup

Jag hade en -98 som jag trivdes alldeles utmärkt med, var rena revolutionen efter att ha haft en customhoj i 1,5 mån. Vill minnas att man sänkte utväxlingen på 1:an det året, hade varit högt växlad förut, flyttat chokereglaget upp till styret och andra förgasare, tror även att elektrisk bränslepump kom med den årsmodellen (de tidigare årsmodellerna kunde vara hårdstartade efter att ha stått några dagar sas det).
Enligt min mening en underskattad hoj, fungerade även förvånansvärt bra på banan vid behov. :D

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag hade en -98...
Enligt min mening en underskattad hoj, fungerade även förvånansvärt bra på banan vid behov. :D
Jupp, jag med.

Jodå, t-rex fick kämpa liiite för att komma om på A-torp och dessutom gick min fortare rakt fram än polarens 900 :D

tror även att elektrisk bränslepump kom med den årsmodellen
... så var det. Vad man glömmer :rolleyes:

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Hur är det nu egentligen? Behövs det en lång bakstänkaflärp nu för tiden när man skall besikta? Har själv lyckats hålla mig undan från Svensk Bilprovning de senaste fem åren pga vältajmade hojbyten och har på ryktesvägar hört att det nu för tiden är en liberalare atmosfär i besiktningshallen.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Mycket läppstift på en gris....

TRX_100423_2.jpg

...fast jag "sprängde" den kortade arrow burken idag så nu får man börja leta annat....

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Prillorna är kewl hojar. Åkte själv en Falco förut men det var det där med att få vänta på reservdelar... Kan ju hoppas att de fått ordning på reservdelsdistributionen. Jättekonstigt, men många säger att det går fortare att få prylarna härifrån http://www.af1racing.com/store/Scripts/default.asp än att beställa hos återförsäljare i Sverige.

hur va falcon mot trxen..

Hur är det nu egentligen? Behövs det en lång bakstänkaflärp nu för tiden när man skall besikta? Har själv lyckats hålla mig undan från Svensk Bilprovning de senaste fem åren pga vältajmade hojbyten och har på ryktesvägar hört att det nu för tiden är en liberalare atmosfär i besiktningshallen.

skulle va kul om vi kunde köra på tuvängen i stelje igen det va kul...får kolla med hasse....

Mycket läppstift på en gris....

TRX_100423_2.jpg

...fast jag "sprängde" den kortade arrow burken idag så nu får man börja leta annat....

snygga

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Motorn på falcon är fantastisk om man ser till karaktär. Inga direkta peaks i registret. Om man säger att prillan är en käftsmäll så är trx.en en skapligt rejäl utskällning.
Urstadigt chassie. Kass stötdämpare bak. För mig, knepig körställning.
Det var något med falcocyklarnas elsysstem.Dåliga kontakter som tydligen orsakade spänningsfall som i sin tur påverkade elstartens funktion där resultatet kunde bli kostbar reparation av transmissionen. Jag råkade själv inte ut för det.

skulle va kul om vi kunde köra på tuvängen i stelje igen det va kul...får kolla med hasse....
Jag röstar på torsdagskörning med LMS på Sviestad eller Bikeweek på Gälleråsen.

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
KW, den där hojen i förgrunden med helkåpa etc (din?) är ren TRX-porr. Mycket snyggt.

Jag har inte glömt (bänka hojen) men firman som skall hjälpa mig göra det ställde diverse önskemål innan bänkning varav det sista var att montera nya insugsgummin (de gamla var faktsikt rätt spruckna) vilket nu är monterat. Siktar på att göra det till veckan för att ha lite mer att jobba på och givetvis bara för att det är kul att dela med sig.

Avseende modden att låsa acc-pumpen så att den är 100% kopplad till gasen så har jag gått tillbaka till original. Vid flertal prov så tycker jag att originaluppsättningen fungerar bättre, framförallt när man rullar på gasen istället för att försöka ge järnet direkt.

TRX-porr var det ja.....

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
KW, den där hojen i förgrunden med helkåpa etc (din?) är ren TRX-porr. Mycket snyggt.

Jag har inte glömt (bänka hojen) men firman som skall hjälpa mig göra det ställde diverse önskemål innan bänkning varav det sista var att montera nya insugsgummin (de gamla var faktsikt rätt spruckna) vilket nu är monterat. Siktar på att göra det till veckan för att ha lite mer att jobba på och givetvis bara för att det är kul att dela med sig.

Avseende modden att låsa acc-pumpen så att den är 100% kopplad till gasen så har jag gått tillbaka till original. Vid flertal prov så tycker jag att originaluppsättningen fungerar bättre, framförallt när man rullar på gasen istället för att försöka ge järnet direkt.

TRX-porr var det ja.....

Tackar, ja denna gång fick jag till det som jag ville. Skall bara pulverlacka den nya svingen svart också. Den som sitter på nu har repor från kinnekulle :(

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Motorn på falcon är fantastisk om man ser till karaktär. Inga direkta peaks i registret. Om man säger att prillan är en käftsmäll så är trx.en en skapligt rejäl utskällning.
Urstadigt chassie. Kass stötdämpare bak. För mig, knepig körställning.
Det var något med falcocyklarnas elsysstem.Dåliga kontakter som tydligen orsakade spänningsfall som i sin tur påverkade elstartens funktion där resultatet kunde bli kostbar reparation av transmissionen. Jag råkade själv inte ut för det.

ok jo intressant..yama e väl bätte kvalitet annars e den nog bra..
Jag röstar på torsdagskörning med LMS på Sviestad eller Bikeweek på Gälleråsen.

jo iofs ska väl till försöka dra över till gotland oxå..va där flera ggr förra året o körde..har du kört där.den banan kan verkligen rek....

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Merhaba...

Tebax efter en ofrivilligt lång semester i Turkland :D

Hojen står sen i fredags i mitt garage. Lite fix kvar innan jag kan köra på allvar, oljebyte, gaffelolja, fixa bakdrev m offset (KW: hur mkt offset har du för att få allt rakt med 5.5" fälgen?).

Har bänkat om med dB-killers i, hoppas det innebär att jag slipper byta avgassystem, mkt tystare, men dessvärre tapp i mellanregistret (inte så mkt i topp!)

Kammarna stod galet fel, men injustering gav inte så mkt i mellan som jag / mek hade hoppats på. Verkar vara nåt skumt med mina Kent-kammar, ska nog testa med original-kammarna för att se om jag kan hitta mer pulver i mellan.

Snyggt med helkåpan KW!

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Merhaba...

Tebax efter en ofrivilligt lång semester i Turkland :D

Hojen står sen i fredags i mitt garage. Lite fix kvar innan jag kan köra på allvar, oljebyte, gaffelolja, fixa bakdrev m offset (KW: hur mkt offset har du för att få allt rakt med 5.5" fälgen?).

Har bänkat om med dB-killers i, hoppas det innebär att jag slipper byta avgassystem, mkt tystare, men dessvärre tapp i mellanregistret (inte så mkt i topp!)

Kammarna stod galet fel, men injustering gav inte så mkt i mellan som jag / mek hade hoppats på. Verkar vara nåt skumt med mina Kent-kammar, ska nog testa med original-kammarna för att se om jag kan hitta mer pulver i mellan.

Snyggt med helkåpan KW!

Både jag o Jock414 har 3mm har jag helt klart för mig...rätta mig om jag har fel Jocke.

Stod galet fel? Slottade ni dreven då eller? ...eller du kanske hade det redan innan?

TACKAR! ...har ju "lapparna" som gör diopan till vanlig halv också i samma lack, ombyte förnöjer :tuttar

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
If memory serves me right, 100 grader på avgas, och ungefär detsamma på insug (ska ju vara 105/109, märkligt att det inte påverkade mer :va), med fasta drev. Numera slottade drev. Dessutom verkar det som de inte var helt runda på motsatta sidan av nockarna, ventilspelet diffade om man vred bara lite lite... Kent Cams specialare...

Har inte diagrammen här, får dem när stången till Öhlinaren kommer, då blir det nytt verkstadsbesök. Klåparen som renoverade min (antagligen) hade gjort märken i den vid förra renoveringen, så det var inte så konstigt att den läckte. Har nu temporär lagning, och ny stång beställd.

OK, jag tänkte hälften av skillnaden mellan 5.0" och 5.5", dvs ca 6 mm? Sen är ju min drevmedbringare säkert inte likadan som original heller...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept