TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Bytt upp till 155 och måste säga att det blev ganska stor skillnad. Hojen "tål" mer gas tidigare och har inga problem med fullgas heller. Viss mattning kan anas vid segdragning från låga varav med öppna spjäll men nu börjar jag närma mig där det är dags att bänka och få en A/F kurva för att ha mer och gå på.

För att komma fram till en bra mainjet låg jag på ca. halvgas och öppnade fullt, steppade upp tills alla tveksamheter var borta och detta blev ett 170 i vårväder ~15 grader, 175 är nog att föredra vid ensiffriga grader. (dynon visade perfekt)
Se nu bara till att dels personen som bänkkör vet hur flattisar funkar (yamaha center har inte en clue) och att han iaf kör "5-stegs" på gashandtaget från tomgång. Då ser du precis vart dom ligger fett/tunt! Detta blir nog toppen!! :tummenupp
Skall bli kul att se om dina lågfart och nålar är samma som mina var! Feta.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Ser man på, då får du vinka, för jag kommer häcka på samma ställe när jag inte smiter till garaget emellan :)

Har dålig koll på hur du ser ut men det kanske körs någon presentationsrunda. Eller det kanske blir tjockt med folk? Vet i alla fall att kompisen Staffan skall hålla något föredrag i retorik.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Sverige är ett långsmalt land, här kommer det återigen något vitt från himlen. :huvet
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
För att komma fram till en bra mainjet låg jag på ca. halvgas och öppnade fullt, steppade upp tills alla tveksamheter var borta

Just vad jag söker. Eftersom detta är nytt för mig så är min fundering om hur det skall låta / upplevas när man har hittat rätt med main jet. Eftersom jag upplever att jag fortfarande kan få lite bättre acc genom att backa tillbaka något på gasen och sedan "följa efter" så antar jag med ditt resonemang att jag kan feta på lite till. 160 i nästa steg då. Kontrollfråga - du går från halvgas och ger fullt och då har du ingen tvekan eller "bröööll" som tyder på en mager blandning?

En annan sak. Min temp går sällan upp över 60 på mätaren (när den är varm så visar den 65). Så hur vanligt är det med missvisande tempmätare eller felaktig termostat / tempgivare? Den öppnar till kylaren för det känner jag på slangarna. Eller är detta en effekt av utetemperatur (har ju faktiskt inte haft hojen längre än att det alltid varit kallt ute)?

Hans... Här är det lite mulet och plus fyra. Hehe. Sorry, kunde inte låta bli =)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Keihin har inte acc-pump, eller hur var det nu?

Helt optimerat går nog inte att få för alla situationer, du får hitta en bra inställning, och sen anpassa dig lite efter vad som funkar för dig/din körstil. Originalfuggarna är bra mycket mer förlåtande.

Jag länkade tidigare till en annan teknik, att man kör med rena stift, och kör en fullgasrepa (utan att slå av något), stänger av med dödaren och kikar på stiften.

Tempen är helt normalt, t.o.m. på sommaren i landsvägshastighet med 878-kit. Bana eller stadstrafik får dock upp tempen lite mer.

Jo, det där med sydligare breddgrader har sina fördelar. Tjejen ska ned till sina föräldrar i Tyskland i helgen, efter att sett väderrapporterna så plockar hon fram vårkläderna, ca 15 grader är senaste förutsägelserna...
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Keihin har inte acc-pump, eller hur var det nu?

Tempen är helt normalt, t.o.m. på sommaren i landsvägshastighet med 878-kit. Bana eller stadstrafik får dock upp tempen lite mer.

Jo de har acc-pump men inte choke.

Å fasiken? Jag trodde den gick kallt eftersom tempmätaren knappt rör sig upp från viloläge till 65 grader. Skönt att veta (man blir lätt nojig av sånt här...)

Hoppas KW kan upplysa mig om känslan jag försöker beskriva i mitt inlägg!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Så var det! OK, acc-pumparna hjälper ju avsevärt vid själva gaspådraget. En sak att ha rätt munstycken för konstant fullgas, en annan för att ha rätt blandning vid öppnande. Du kan säkert få lite tips av KW om acc-pump inställning också.

Jag skulle satsa på fullgastestet ovan för att välja huvudmunstycken, och sen labba med acc-pump för att bli av med tvekan vid pådrag. Kan t.o.m. bli bättre resultat jmf med bänkning, det är alltför många "bänk-operatörer" som bara kör mappningar av sprut, och som inte har en aning om flattisar eller förgasare öht...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Just vad jag söker. Eftersom detta är nytt för mig så är min fundering om hur det skall låta / upplevas när man har hittat rätt med main jet. Eftersom jag upplever att jag fortfarande kan få lite bättre acc genom att backa tillbaka något på gasen och sedan "följa efter" så antar jag med ditt resonemang att jag kan feta på lite till. 160 i nästa steg då. Kontrollfråga - du går från halvgas och ger fullt och då har du ingen tvekan eller "bröööll" som tyder på en mager blandning?

Det var exakt så min var då den var tunn, fullt spätt och tveksam backade av och så kom den. När du är rätt kommer den dra fullt spätt!

...inte säkert att detta blir bäst för din setup men jag märkte att den mådde bättre då jag satte en stripe på acc pumpen vilket gör att den pumpar direkt istället för standard fjäderbelastning.

...och som tillägg är min riktigt bra på 170 munstycken om du glömt, utan luftburk alltså!
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Det var exakt så min var då den var tunn, fullt spätt och tveksam backade av och så kom den. När du är rätt kommer den dra fullt spätt!

...inte säkert att detta blir bäst för din setup men jag märkte att den mådde bättre då jag satte en stripe på acc pumpen vilket gör att den pumpar direkt istället för standard fjäderbelastning.

...och som tillägg är min riktigt bra på 170 munstycken om du glömt, utan luftburk alltså!

Okej, då fick jag bekräftat vad jag funderade över. Har bytt till 160 ikväll och passade även på att tighta till kedjan (satte den hårdare än handboken efter tips på engelska forumet). För sent för provkörning men imorgon blir det 10 grader här i sydligaste Skåne och vägarna är helt torra =).

Min setup är standard motor, FCR 41, DNA filter (som K&N) samt no name öppnare blås. Ingen portning, 878 eller annat extremare trim.

Jag förväntar mig att hamna under dina main jets eftersom din motor verkar (?) hårdare trimmad med portning etc.

Byter nu på ca: 30 minuter vilket känns okej eftersom jag tar av förgasarbryggan och byter munstycken på verkstadsbänken och sedan monterar tillbaka allt.

Hans - japp, jag kollade upp den metoden men helt ärligt känns det rätt meckigt att komma åt stiften på våra hojar. Det räckte med att byta nu under vintern för att jag skulle lessna på just det. Jag vet inte hur ni gör men jag fick släppa på kylaren också för att komma åt med nyckeln.

Ibland är det bra att vara gräsänkling så man inte får kommentarer då man är mer i garaget än med frugan =)

:hojraket
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Byter nu på ca: 30 minuter vilket känns okej eftersom jag tar av förgasarbryggan och byter munstycken på verkstadsbänken och sedan monterar tillbaka allt.

Skruvar också av gasarna men vänder bara skiten och låter gasvajer sitta kvar för jag tycker den är en biatch. Iofs kan man ju ta med handtaget istället....jaja, skall som sagt bli kul att se skillnaden i bänken. För du bänkade väl den original så du vet vad du fått? :tummenupp
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Skruvar också av gasarna men vänder bara skiten och låter gasvajer sitta kvar för jag tycker den är en biatch. Iofs kan man ju ta med handtaget istället....jaja, skall som sagt bli kul att se skillnaden i bänken. För du bänkade väl den original så du vet vad du fått? :tummenupp

*host*, *host*. Nej jag har inte mätt innan, men jag kan säga att med 160 i main känns det som att jag har hittat rätt. Bågen drar som ett tåg. Otroligt drag utan tvekan och jag körde en lugn runda i Skåne (12 grader) med test enligt KW-modell där jag för första gången fick lite brunt i kalsongen. Shit vad bra den drar på fullgas! Perfekt. Återkommer med siffror när de är gjorda.
 

Traktorföraren

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gbg
Hoj
Tr (aktor) x850
Vad är det för färgkod till dom grafitgrå fälgarna på en 96a ?

Nån som vet var jag kan hitta den ?
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vad är det för färgkod till dom grafitgrå fälgarna på en 96a ?

Nån som vet var jag kan hitta den ?

Tyvärr, ingen aning. Jag lackade om ett par Marvic-fälgar och letade efter koden. Slutade med att jag lät firman lacka med en standard kulör de hade laddat sen tidigare i pulveranläggningen. Blev lite ljusare, men man ska nog vara kännare för att reagera.

Tror dock att de flesta lack-firmor nu för tiden har möjlighet att mäta kulör optiskt, och på så sätt kunna matcha till rätt kod. Får du fram koden så meddela den gärna!

*host*, *host*. Nej jag har inte mätt innan, men jag kan säga att med 160 i main känns det som att jag har hittat rätt. Bågen drar som ett tåg. Otroligt drag utan tvekan och jag körde en lugn runda i Skåne (12 grader) med test enligt KW-modell där jag för första gången fick lite brunt i kalsongen. Shit vad bra den drar på fullgas! Perfekt. Återkommer med siffror när de är gjorda.

Gott!

Apropå stift, du behöver ju bara kika på det vänstra. Det får jag loss utan att behöva lossa på något annat. Bäst är original tändstiftshylsa, har funderat på att modifiera den, så att man får på ett litet 1/4" spärrskaft. Tvåans stift, då måste jag lossa kylaren, men jag lossar bara de två nedersta skruvarna, och viker kylaren framåt. Kostar oavsett lite knogskinn och några svordomar...

Och det där med huvudmunstycken. Jag har hört att exempelvis en portning inte behöver betyda att man ska gå upp i storlek, kanske t.o.m. tvärsom. Låter märkligt, men förklaringen ska vara att med ökad gashastighet så sugs mer soppa upp. Det är inget självupplevt, utan jag har som sagt fått det förklarat för mig av en man som jag litar på...
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Lurar på att skaffa ett extra set med fälgar. Om det nu är så att det inte dräller av trxfälgar, kan man titta efter någon annan Yammymodells fälgar som passar rakt av?
Handlar inte om "bredfälgbaksomsercooltut". Började fundera på detta efter att jag konstaterade att förra årets användning av hojen var rätt "spretig". Många mil, pendling till jobbet, touring och sedan skapligt mycket varv på bana. Så ett set med touringmackor och ett set med lite mer baninriktade däck skulle vara smidigt att ha.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Lurar på att skaffa ett extra set med fälgar. Om det nu är så att det inte dräller av trxfälgar, kan man titta efter någon annan Yammymodells fälgar som passar rakt av?
Handlar inte om "bredfälgbaksomsercooltut". Började fundera på detta efter att jag konstaterade att förra årets användning av hojen var rätt "spretig". Många mil, pendling till jobbet, touring och sedan skapligt mycket varv på bana. Så ett set med touringmackor och ett set med lite mer baninriktade däck skulle vara smidigt att ha.

Vet inte, har för mig att YZF750:s framfälg passar, men det ärväl snarare bak-fälgen som är mest intressant.

Metzler Sportec M3 som jag kör med ger faktiskt rätt bra med mil. Man skulle däremot ha en uppsättning fälgar med regndäck :D
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Vet inte, har för mig att YZF750:s framfälg passar, men det ärväl snarare bak-fälgen som är mest intressant.

Metzler Sportec M3 som jag kör med ger faktiskt rätt bra med mil. Man skulle däremot ha en uppsättning fälgar med regndäck :D

Är inte det till för killar som är gjorda av socker?:tungan:D
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top