TRX-tråden

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Allt är väl förutom den där sensorn då.

Jag verkar inte kunna komma in i något justeringsläge. TPS´en indikerar hela tiden 0/3000 varv som då skulle innebära en felaktig sensor eller ej kontakt (?). Nästa steg blir att mäta upp själva sensorn men den funkade ju intill dess jag flyttade över den till de nya förgasarna.

Är det något särskilt man skall tänka på när man monterar TPS´en på FCR 41?

Kanske det är så enkelt som att den skall startas en gång innan men det känns långsökt...

:va
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Allt är väl förutom den där sensorn då.

Jag verkar inte kunna komma in i något justeringsläge. TPS´en indikerar hela tiden 0/3000 varv som då skulle innebära en felaktig sensor eller ej kontakt (?). Nästa steg blir att mäta upp själva sensorn men den funkade ju intill dess jag flyttade över den till de nya förgasarna.

Är det något särskilt man skall tänka på när man monterar TPS´en på FCR 41?

Kanske det är så enkelt som att den skall startas en gång innan men det känns långsökt...

:va
... it tells you on Chapter 5 section 6 (5.6) 'Adjustment' how to set the TPS in the correct postion by turning the ignition on, then disconnecting ... mounting screws and rotate the sensor until the tacho needle reads 4000 rpm, tighten screws. Switch ignition on/off ,

Detta SKA funka, om inte så trasig.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Problemet är löst.

Till slut tittade jag på det ställe jag bedömde som mest osannolikt, och det var själva den splitternya förgasaren. Givaren till TPS´en från förgasaren var felmonterad från fabrik. Så efter isärskruvning och tillrättaläggande av en fjäder med två spår till givaren så funkade allt precis som avsett.

Det var som faen!

:tungan

Tack för support från diverse goa gubbar (och kanske någon tant också...)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Så här funkar ju inte mina däck!! :va
Du menar att dina hjul är balanserade, eller? :D

Keramiska lager och inga packpoxar, då rullar det nog bra...

Är det någon som har sett den här förut?

Med en del av dom saker som TRX:en borde ha haft från början: USD-gaffel, 878cc kit, insprutning och blue/gold dot ok...

Snacka om godis...

:drool
Undrar om det blir en officiell TRX1200 i stället?
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Det är väll inte ovanligt för Yamaha att ha varianter av samma motorer i olika chassien. Skulle va kul att se något i stil med Speed 3 eller Moto Morini Corsario.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Visst vore det ballt, uppdaterade komponenter och mer flås :)

Fast jag skulle nog vara mer intresserad av en uppdaterad TRX900, superlight, 150 kg med ca 100 kusar!
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Ja men så där ja! Efter en väntan på inspiration och bättre plats i garaget så rev jag gaffeln nu i förmiddags. Nu när jag har kollat på prylarna och funderat så tror jag att jag låter returventilen sitta kvar och gör moddet med emulatorer så som de gjorde med den där fjr1200 som Lomma länkade till.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Hmmm... De däringa emulatorerna som jag fick tag på stämde vad gäller artikelnummer men nu vid test visar det sig att diametern på dem är ca. 1mm för grovt för att kunna slinka ner i gaffelrören. Får ta och sätta upp dem i svarven men frågan är om det skall vara sugpassning eller om de ska åka ner i gaffelrören av sin egen vikt?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Knepigt!

Mina trillar i, t.o.m. så pass att jag får pilla dem rätt när jag släppt ned dem, eftersom de ibland ställer sig lite snett när de "landat" i botten.

Har dessvärre inte tillgång till hojen nu, så jag kan inte mäta.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Snackade precis med Kumlin i Sala. Han menade att det inte var några probs med att sticka av dem i en svarv. Någon tiondels mm skulle vara bra som spel mellan ventil och gaffelrör, menade han. Tur man har polare som jobbar med finmekanik.:)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tror jag inte heller är några problem. Bara de passar som de ska där de ska ligga mot stången/kolven eller vad det nu heter på svenska...

Men det är ju lite märkligt att de inte passar från början?
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Tror jag inte heller är några problem. Bara de passar som de ska där de ska ligga mot stången/kolven eller vad det nu heter på svenska...

Men det är ju lite märkligt att de inte passar från början?

gaffelspindel har jag förstått att det heter.

Jo skumt är det. Har för mig att jag sett någon tråd på engelska forumet om att det finns vissa skillnader på svarta och silverfärgade gafflar, förutom färgen dårå. Det felade 1 mm i diameter för min svarta och jag mätte godstjockleken på gaffelrören till 3mm. Kan jue va någon skillnad där, kanske.
 
Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Jobbar sakta men säkert framåt. Är lite justerad just nu dessutom efter en olycka så då har man plötsligt för mycket tid att surfa.

Har ännu ej startat upp (väntar på bättre väder) men har förberett för troliga justeringar genom att hitta ett schysst kit med munstycken (tack för erbjudandet KW men detta var såpass billigt och alltid bättre att ha prylarna på hyllan hemma =)

Skall passa till FCR (samma som PWK) och är gjorda av Koso så det skall ju vara ok kvalitet.

Vill bara tipsa om dessa ifall det finns fler som söker. Perfekt range för oss också 150-172 :tummenupp

http://www.racing-planet.se/reservd....html?sessID=28b4cf20d133708d4f7317f7691f711b
 

Bifogat

  • 10748_duesenset_koso_pwk_150_172_web.jpg
    10748_duesenset_koso_pwk_150_172_web.jpg
    39.5 KB · Visningar: 44
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top