TRX-tråden

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Keihin FCR 41

Så har det kommit ett kul paket =)

Intressant att BRS tar sina grejor direkt från Sudco. Jag gjorde för skojs skull en snabb prisjämförelse och visst blir det lite billigare att ta dem från USA (efter att jag lagt på 25% moms och 4% tull) men det blir bara några hundra kronor så det kan kvitta.

De är fabriksinställda enligt följande;

Fuel screw 1.0 turn out
Slow jet #48
Slow air screw 1.5 turns out
Jet needle OC-EMP
Main jet #150

Återstår att se om det blir bra =) Återkommer lite längre framåt vårkanten med resultat.

Bifogat

• Kei pkt mindre.jpg
    Kei pkt mindre.jpg
    57.8 KB · Visningar: 53
  • Kei gas mindre.jpg
    Kei gas mindre.jpg
    89.6 KB · Visningar: 69
  • Kei tbh mindre.jpg
    Kei tbh mindre.jpg
    75.7 KB · Visningar: 67

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i

Fuel screw 1.0 turn out
Slow jet #48
Jet needle OC-EMP
Main jet #150

Återstår att se om det blir bra =) Återkommer lite längre framåt vårkanten med resultat.

Well, min gick inte alls med 150 main...ligger på 170 nu.
För att det skulle bli optimalt från låga varv satte jag i en storlek mindre slow jet och skruvade ut fuel screw något. Har även höjt brickan på nålarna ett hack då den var fet där....

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Well, min gick inte alls med 150 main...ligger på 170 nu.
För att det skulle bli optimalt från låga varv satte jag i en storlek mindre slow jet och skruvade ut fuel screw något. Har även höjt brickan på nålarna ett hack då den var fet där....

Bra att veta. Jag har standard motor, men dock öppnare blås och kommer nu att slänga på DNA-filter (som K&N) så 150 kanske är litet...

Om man höjer nålen blir den väl fetare i blandningen?

Läser en gång till. Aha, du höjer brickan (alltså sänker nålen) ett hack. I see.

Är det någon annan som kör med FCR som kan delge sin setup? Här skall provas men det känns bra att ha lite jämförelsedata (troligt mål).

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga

Intressant att BRS tar sina grejor direkt från Sudco. Jag gjorde för skojs skull en snabb prisjämförelse och visst blir det lite billigare att ta dem från USA (efter att jag lagt på 25% moms och 4% tull) men det blir bara några hundra kronor så det kan kvitta.

De är fabriksinställda enligt följande;

Fuel screw 1.0 turn out
Slow jet #48
Jet needle OC-EMP
Main jet #150

Får man verkligen lägga upp porrbilder på den här tråden?:D

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Det kan du ge dig på att jag gör.

Det är rätt kul att skruva och se saker och ting ta form (fast jag ligger i lä med en del av er och den förändringstakt era hojar verkar ha).

Men att komma ut och köra... Ahhhhhh.

Jag är så himla spänd på att uppleva skillnaden med flatslides istället för mina gamla CV.

Undrar om man skall prova i bänk eller om det finns ett bra verktyg för att göra det själv. Någon som har koll på ett dylikt verktyg? Antar att man får dra några repor med hojen för att få koll på A/F och sedan spekulera i åtgärder....

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Det kan du ge dig på att jag gör.

Det är rätt kul att skruva och se saker och ting ta form (fast jag ligger i lä med en del av er och den förändringstakt era hojar verkar ha).

Men att komma ut och köra... Ahhhhhh.

Jag är så himla spänd på att uppleva skillnaden med flatslides istället för mina gamla CV.

Undrar om man skall prova i bänk eller om det finns ett bra verktyg för att göra det själv. Någon som har koll på ett dylikt verktyg? Antar att man får dra några repor med hojen för att få koll på A/F och sedan spekulera i åtgärder....

Testade mina med 150 standard jetting och vid full gas dog den nästan, jobbade mig sedan uppåt tills det kändes bra. Gjorde sedan en dyno och det var spot on på fullt men lågfart och nål låg lite off ändrade på ett ungefär och sedan perfekt....kanske tur men det går att "känna" när det är som det ska...mellan tummen och....

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Detgår att komma hyfsat rätt med manuella metoder. Men det finns mycket som kan tolkas fel, och en ändring kan påverka andra grejor. Exempelvis acc-pump, som kan "dölja" felaktigheter, men bara under en kort period. Här är en rätt bra beskrivning av grov-justering. http://www.1dirracing.com/pdf/SparkPlugs.pdf

En bänkkörning kan f.ö. också bli tokig, om man inte gör rätt. Och även en riktigt utförd bänkkörning kanske inte ger optimalt resultat för din körstil, det är svårt att simulera exempelvis en bankörning... På papperet ser det bra ut, men en annan inställning kanske ger bättre upplevt resultat.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
En bänkkörning kan f.ö. också bli tokig, om man inte gör rätt. Och även en riktigt utförd bänkkörning kanske inte ger optimalt resultat för din körstil, det är svårt att simulera exempelvis en bankörning... På papperet ser det bra ut, men en annan inställning kanske ger bättre upplevt resultat.

Apropå dyno, är det verkligen ingen i Sverige som dynokör som AF1 med flera? :va
Känns ju som bra mycket effektivare över hela registret, är väl factory pro som gör dom bänkarna har jag för mig!?

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Slipon med anslutningsrör

slipon till salu, 4 st burkar med 4st dB killers.
Venom standard och nya venom....högstbjudande....
Dom nya på bild, dom andra standard som sagt med vanliga pipor...

Bifogat

• TRX_sepia_small.jpg
    TRX_sepia_small.jpg
    197 KB · Visningar: 81

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Liten uppdatering samt ett par frågor.

hur har ni andra gjort med ventilationen från toppen? Jag tänkte ev. bara surra den mot mina DNA-filter och så sugs det in den vägen (se bild). Förslag mottages tacksamt.

Mina FCR har TPS-uttag men efter att jag slängt över den gamla kontakten från de gamla originalförgasarna och vrider på tändningen (har ej startat ännu - kanske därför?) så får jag felindikation genom att varvräknaren pendlar mellan 0 och 3000 varv. Såvitt jag kan se är den rättmonterad. Behöver man starta motorn för att den skall komma igång igen eller vadan detta?

Tack på förhand.

Bifogat

• fcr 41 ovan liten.jpg
    fcr 41 ovan liten.jpg
    143.7 KB · Visningar: 57
  • Fcr 41 plus filter liten.jpg
    Fcr 41 plus filter liten.jpg
    127.5 KB · Visningar: 48
  • fcr 41 sida liten.jpg
    fcr 41 sida liten.jpg
    147.2 KB · Visningar: 56

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Liten uppdatering samt ett par frågor.

hur har ni andra gjort med ventilationen från toppen? Jag tänkte ev. bara surra den mot mina DNA-filter och så sugs det in den vägen (se bild). Förslag mottages tacksamt.

Mina FCR har TPS-uttag men efter att jag slängt över den gamla kontakten från de gamla originalförgasarna och vrider på tändningen (har ej startat ännu - kanske därför?) så får jag felindikation genom att varvräknaren pendlar mellan 0 och 3000 varv. Såvitt jag kan se är den rättmonterad. Behöver man starta motorn för att den skall komma igång igen eller vadan detta?

Tack på förhand.

Först, jag har ett K&N filter på min breather...
Sen kommer jag inte ihåg 100 rätt följd men har för mig du sätter på tändningen med kontakten ur...sätter i den och då visar varvräknare antingen 1000 el. 8000....vrid på kontakten så det visar 4000 och skruva åt!

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Filter på breathern givetvis *doah!*

Ok, skall försöka justera in TPS-en. Tack!

Jag måste lida av hjärnsläpp just nu. När man delar på hållaren till push- pull kablarna uppe vid rullen så finns det ju även en skiva. Frågan är ju om den skall vara innanför halvorna (och vila mot plasten som ett slags lager) eller om den skall vara utanför halvorna??? Minnet är bra men kort...

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Filter på breathern givetvis *doah!*

Ok, skall försöka justera in TPS-en. Tack!

Jag måste lida av hjärnsläpp just nu. När man delar på hållaren till push- pull kablarna uppe vid rullen så finns det ju även en skiva. Frågan är ju om den skall vara innanför halvorna (och vila mot plasten som ett slags lager) eller om den skall vara utanför halvorna??? Minnet är bra men kort...

Ligger väl en plastskiva på utsidan så inte gummit i handtaget greppar!?

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Kära TRX-vänner. Vad skulle jag göra utan er?

Då har jag sparat lite jobb för jag satte den utanför och numera vet jag även varför =)

Jag får (försöka) skylla på bensinångor och annat mög.

Bara att invänta en lämplig dag för lite tester nu då :)

Thanks a bunch, guys!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar