TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Skulle herr TiaRex vänligen kunna bistå med reservdelsnummer på denna sats eller en kontaktperson på Topham?

www.topham.de, skulle tro att det är en familjefirma, stor lär den inte vara. Ägaren kan som sagt bra engelska, Steven har jag för mig han heter, kan t.o.m. vara britt (även om de i de norra delarna har en hel del engelska namn pga Hamburg/hamn/sjömän...)

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Tjena!
Gjorde mitt livs impulsköp och köpte en TRX 850 -98 i Mint Condition!:yoparty
Nu undrar jag om det är någon som har ett par fina slipon till salu?
Märke spelar ingen roll! Det ska bara låta phett:rock
Bifogar en bild på pärlan:)
View attachment 387949

Grattis! Första du ska göra är att sänka fronten, gaffelrören (alltså själva rören) ska sticka upp 18 mm original, om jag kommer ihåg rätt, om du nu inte tänkt stila med akrobatiska konster på ett ben i sadeln, utan tänker svänga nån gång då och då...

Edit: Kollade en gång till. Ser ut som gaffelrören har rätt höjd, men att styret är höjt i förhållande till kronan? Kolla med förre ägaren (sEiKo?)!

Last edited:

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
TRX 850 -97
Absolut! Innehåller lite mer slitdelar. Men av bilden att döma behöver du 2 kit? :va

Ja, tanken slog mig också. Får kontakta dem och höra. Verkar samtidigt märkligt om ett "comprehensive carb kit" är till endast EN förgasare? Lite som ett drivpaket utan framdrev... Tackar så länge och återkommer.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Grattis, skitsnygg!. Men slipon har du ju redan på den, det där är inte original... :thumbup:

Doh.. Lite långsam...
Tack,
Precis som den förre ägaren sEiKo så finns det en liten bula på den högra sliponet.
Har nu satt på original igen för att den ska se så fin ut som möjligt:)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Har endast bytt olja och filter en ggr om året och nån bromsoljebyte samt kylvätska sedan 2004. Samt smort kedjan då. Hann bara med ca500mil. Inget är rört förutom att sliponen har åkt på och av lite då och då=) Besiktning tycker det låter väl mycket! Men har faktiskt besiktat med slipon. Besiktningsmannen sade "Den låter mycket, Men det gör dom ju" Cool kille:)
Grattis! Första du ska göra är att sänka fronten, gaffelrören (alltså själva rören) ska sticka upp 18 mm original, om jag kommer ihåg rätt, om du nu inte tänkt stila med akrobatiska konster på ett ben i sadeln, utan tänker svänga nån gång då och då...

Edit: Kollade en gång till. Ser ut som gaffelrören har rätt höjd, men att styret är höjt i förhållande till kronan? Kolla med förre ägaren (sEiKo?)!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har endast bytt olja och filter en ggr om året och nån bromsoljebyte samt kylvätska sedan 2004. Samt smort kedjan då. Hann bara med ca500mil. Inget är rört förutom att sliponen har åkt på och av lite då och då=) Besiktning tycker det låter väl mycket! Men har faktiskt besiktat med slipon. Besiktningsmannen sade "Den låter mycket, Men det gör dom ju" Cool kille:)

Såhär ser min ut, dvs inget avstånd mellan styrhalvor och kronan. Avståndet från styrhalva till överkant av rör ska vara 18 mm original, har jag för mig. Jag har lite till. :)
2013-07-04 10.05.30.jpg

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
TRX 850 -97
Absolut! Innehåller lite mer slitdelar. Men av bilden att döma behöver du 2 kit? :va
Japp, man behöver 2 kit! Blir runt en tusing med frakt. Fick snabbt besked och bra input på de frågor jag hade. Kanske lika bra att byta alla o-ringar etc. och fixa "allt" när jag ändå är igång. Vad säger ni?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Japp, man behöver 2 kit! Blir runt en tusing med frakt. Fick snabbt besked och bra input på de frågor jag hade. Kanske lika bra att byta alla o-ringar etc. och fixa "allt" när jag ändå är igång. Vad säger ni?

Jag skulle nog köpt kiten, även om det säkert är onödigt. Pengafråga egentligen...

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
TRX 850 -97
Jaha, stiften skall ut go' vänner. Jag får inte ens upp tändhattarna. Läste på det engelska forumet att det kan hjälpa att lossa och flytta kylet lite (allt rörmokeri intakt) för bättre åtkomst. What say you, gentlemen?

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Japp, fäll fram kylarn. Jag brukar använda verktyget till hojen och sätta en insex i hålet. Låter ju dock inte bra det där med att hattarna sitter fast...undrar just hur det ser ut där nere...

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
TRX 850 -97
Ska de lossa lätt eller, hattarna? Kom liksom inte åt och fick därför inget tag om den. Den gummiplupp som tätar hålet borde sitta ganska bra gissar jag. Hela hojen är väldigt ren o fin så jag hoppas inte på några överraskningar. Forts. följer!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Mina tändhattar sitter stabilt... Kan vara ett litet helvete, men har man gjort det några gånger så går det lättare. Inbillar mig att det är positivt att de sitter tight, då läcker de i alla fall inte. Jag brukar lossa kylarens fästen också. Lyfter tändhatten med en hand, under den sida där kabeln går in, och håller emot på andra sidan med den andra handen, för att vara säker på att jag lyfter så rakt som möjligt. Det ger också möjlighet att gunga lite fram och tillbaka under lyftet.

Lite kuriosa: För några år sen på de tyska TRX-åkarnas årliga träff, så var 2:ans tändstiftsbyte en av deltävlingarna de hade :)

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
TRX 850 -97
Och detta moment är klassat med en (1) blocknyckel i Haynesmanualen... Pffft. På söndag drar jag norrut för en tripp på ca 200 mil, hojen går utmärkt. Stiften byter jag en annan gång. :hej

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
jag har tappat en skruv!

närmare bestämt den som nyper fast gaffelbenet i övre styrkronan, se HansJ bild i inlägg 6391 högst upp på denna sida. Min manual jag hade på datorn har försvunnit (krash) och länken jag fick till manualen ab HansJ 2009 funkar inte längre.

nu till frågan: någon som kan dela med sig av en manual eller berätta för mig vilken dimension på skruv jag ska köpa

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det sitter väl en likadan på andra sidan som det bara är att skruva bort och mäta? Säkert M8x25 eller så.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati