TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är det någon som har konverterat en TRX till insprutning?
Ja, det har gjorts. Inte av mig uppenbarligen, men har för mig nån i FB-gruppen kör 850 med insprutning. Det byggdes även några på forumet tidigare, med microsquirt tror jag? En dansk håller på med kammar just nu, men han har en komplett 900-motor med tillhörande insprutning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Ja, det har gjorts. Inte av mig uppenbarligen, men har för mig nån i FB-gruppen kör 850 med insprutning. Det byggdes även några på forumet tidigare. En dansk håller på med nåt just nu, men jag är rätt säker på att de utgår från en hoj med 900-motor.

Det skulle ju vara ett sätt att slippa renovera förgasare, är det en stor operation?

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Hej !

Jag sökte runt lite om kända problem på TRX/TDM och en sak som kom upp var problem
med växellådan.

Det brukar ju stå i tester att växellådan är lite klonkig men jag har inte tidigare hört att
det ska vara hållbarhetsproblem med den. Missljud, växlar som trillar ur, krökta shiftgafflar,
treans drev som tröttar på tillvaron... Någon som vet något om det? Hur stort är problemet?

/ Mikael

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Det skulle ju vara ett sätt att slippa renovera förgasare, är det en stor operation?
Ja, du behöver förutom injektorer och trottelhus även pump, tillhörande reläer för att hantera trycket, ny ECU som matchar och slangar. Såvitt jag förstår funkar det inte riktigt rakt av med TDM 900-grejer även om ett komplett sånt system troligen är enklaste utgångspunkten.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hej !

Jag sökte runt lite om kända problem på TRX/TDM och en sak som kom upp var problem
med växellådan.

Det brukar ju stå i tester att växellådan är lite klonkig men jag har inte tidigare hört att
det ska vara hållbarhetsproblem med den. Missljud, växlar som trillar ur, krökta shiftgafflar,
treans drev som tröttar på tillvaron... Någon som vet något om det? Hur stort är problemet?

/ Mikael
Nej, det är inget stort problem. Första generationen TDM (3VD) kan det möjligen vara som dyker upp, de var känt klonkiga och med åren tenderar vissa att hoppa ur läge. Så finns ett kit till dem från FactoryPro.

Lådorna är idiotsäkra annars, kan inte ens komma ihåg att jag under 15 år läst om nån som rasat lådan i en TRX. Veven brukar vara det som går...

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Ja, du behöver förutom injektorer och trottelhus även pump, tillhörande reläer för att hantera trycket, ny ECU som matchar och slangar. Såvitt jag förstår funkar det inte riktigt rakt av med TDM 900-grejer även om ett komplett sånt system troligen är enklaste utgångspunkten.

Då blir det till att fortsätta med förgasarrenovering...:hihi

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Då blir det till att fortsätta med förgasarrenovering...:hihi
... jag gjorde ett par förra veckan. Keyster-kit.

De är iaf lättare hålla på med än de nyare förgasarna i TDM 99-01, där finns inte ens några kit.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
... jag gjorde ett par förra veckan. Keyster-kit.

De är iaf lättare hålla på med än de nyare förgasarna i TDM 99-01, där finns inte ens några kit.

Jag köpte ett original Mikuni renoveringskit, där fick man tom. med tätningarna till rören mellan förgasarna, tror att jag ska ta och köra förgasarna i ultraljudstvätten också...

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ja, det har gjorts. Inte av mig uppenbarligen, men har för mig nån i FB-gruppen kör 850 med insprutning. Det byggdes även några på forumet tidigare, med microsquirt tror jag? En dansk håller på med kammar just nu, men han har en komplett 900-motor med tillhörande insprutning.

Kommer inte ihåg hans namn men en el wizard från AUS gjorde ett megasquirt på sin trix....alla på UK forum följde detta slaviskt ett tag men sedan försvann han.
.....found him on a google "quan-time"......

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Kommer inte ihåg hans namn men en el wizard från AUS gjorde ett megasquirt på sin trix....alla på UK forum följde detta slaviskt ett tag men sedan försvann han.
.....found him on a google "quan-time"......
Jepp, tråden kom aldrig i mål. Vet inte hur det blev med hojen?

Har för mig nån annan gjort det i FB-gruppen mer nyligen.

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Tack för svaret på min fråga om växellådorna.

Jag plockade upp en TDM igår och det känns alltid lite osäkert när det inte går att
provköra innan köp. Men som sagt, det låter som man inte behöver vara speciellt
orolig för växellådan så länge man inte misshandlar grejerna.

/ Mikael

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Tack för svaret på min fråga om växellådorna.

Jag plockade upp en TDM igår och det känns alltid lite osäkert när det inte går att
provköra innan köp. Men som sagt, det låter som man inte behöver vara speciellt
orolig för växellådan så länge man inte misshandlar grejerna.

/ Mikael
Du kan nog vara helt lugn på den punkten, antar att det var 2:a generationen alltså en 4TX, så växellådan är det minsta du behöver oroa dig för. Det är vanligare att vevlager går pga ägare inte fattar hur man håller koll på oljenivån... :D

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Jag köpte ett original Mikuni renoveringskit, där fick man tom. med tätningarna till rören mellan förgasarna, tror att jag ska ta och köra förgasarna i ultraljudstvätten också...

Jo, man fick med tätningarna till rören mellan förgasarna, men inte alla o-ringarna, är det någon som har lyckats köpa en KOMPLETT förgasarrenoveringssats, och i så fall var? Kan ju säga att jag börjar bli fan så less på att köpa renoveringskit och skruva förgasare...BB55A19E-DE57-412C-AD5A-80C7D2357F40.jpeg

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Jo, man fick med tätningarna till rören mellan förgasarna, men inte alla o-ringarna, är det någon som har lyckats köpa en KOMPLETT förgasarrenoveringssats, och i så fall var? Kan ju säga att jag börjar bli fan så less på att köpa renoveringskit och skruva förgasare...View attachment 466985

Om det är Mikuni finns det på EBay. Köpte packningssats med nålar samt flottörer. Inga problem.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Jag sökte på Mikuni BDST 38. Jag sökte runt en hel del men till slut beställde jag packningskit. Bytte även flottörerna. Nålarna till flottörerna är lite klena och fjädern inne i nålen kan kärva.
Var handlade du någonstans? :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...