Trycker ut olja på Yamaha R1 -00

billros

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
00 Yamaha R1
Hej har fått problem med min r1 då den har börjat trycka ut olja via övertrycks slangen, Detta händer bara om man råkar dra på lite för mycket när den är kall men nu på sista tiden när det händer så skjuter den av tändhatten på treans cylinder någon som vet vad det beror på.
Kanske dax å byta något tacksam för alla svar Mvh Micke

billros

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
00 Yamaha R1
Har inte en anning då jag inte har skruvat så mycket på den men blir väl å göra det i vinter annars får jag lämna in den i vår!

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har inte en anning då jag inte har skruvat så mycket på den men blir väl å göra det i vinter annars får jag lämna in den i vår!

Det finns en grej som kan göra det, men den är inte så rolig, slitna kolvar/ringar brukar ge mycket vevhusventilation. I början märks det när man lastar lite hårdare, men kolla vevhusventilationen först, den går nog rakt upp i luftburken. Jag vet inte om det sitter någon flamfälla någonstans, men om det gör det kan gom täta om man har otur.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skjuter den av tändhatten på treans cylinder? :va Det låter ju som att det är hål i tändstiftet isf :va

Den har väl "blöta" tändhattar.

Om vevhustrycket är väldigt högt så kan ju motorn blåsa hål på packningen mellan ventilkåpa och topplock inne i en tändstiftsbrunn, så att vevhustrycket lyfter av tändkabelskon. Tändkabelskon på R1 har ju en tätning i ovankant av ventilkåpan för att förhindra att vatten tränger ned i tändstiftsbrunnen.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Om vevhustrycket är väldigt högt så kan ju motorn blåsa hål på packningen mellan ventilkåpa och topplock inne i en tändstiftsbrunn, så att vevhustrycket lyfter av tändkabelskon. Tändkabelskon på R1 har ju en tätning i ovankant av ventilkåpan för att förhindra att vatten tränger ned i tändstiftsbrunnen.

Aha, trodde tändhattarna låg fria i toppen, därav "blöta".

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du har en poäng där ja :)

Ett kompprov på den där motorn vore nog inte så dumt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, trodde tändhattarna låg fria i toppen, därav "blöta".

Ok, då är jag med.
Ngn sådan konstruktion har jag inte sett, skulle bli lite grisgt när man byter tändstift, olja rinner ned i cylindrarna

Du har en poäng där ja :)

Ett kompprov på den där motorn vore nog inte så dumt.

Ja jag har dessutom för mig att det kom en teknisk ändring på ventilkåpspackningen på R1 ngn gång efter -00. Så om det är originalpackning på TS hoj så kan den ju ha visat sig ha brister. Köper man en ny packning så får man den nya uppgraderade modellen.

Håller med, efter att ha kollat att vevhusventilationen inte är igensatt så är det läge med ett komprov eller leak down-test.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
fråga till TS... hur långt har R1.an gått???

me tanke på att det e en -00 så har den ju säkert gott 4000-5000mil. , då brukar ju kolvringarna på R1 börja bli lite slitna. , främst så brukar ju oljeringarna säga upp sig redan efter 3000-4000mil me lite oljeåtgång som följd. :tummenupp (speiellt om man "tok-bombar":D

Yamaha 1000cc. motor e bara skit tycker jag då jag haft 2 st, R1 -00 tidigare som båda drog en del olja o växellådsproblem etc.:va

även "Thunder ace" har ju i princip samma motor o samma problem me kolvringarna då dessa dessutom e Touringhojar som går långa sträckor vilket gör att man inte gärna vill kolla oljan tit som tät.

oljelampan brukar ju lysa bara det har försvunnit 3-4DL. ur motorn vilket förvisso e bra.

hur ofta får du fylla på olja??

mvh.T

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ok, då är jag med.
Ngn sådan konstruktion har jag inte sett, skulle bli lite grisgt när man byter tändstift, olja rinner ned i cylindrarna

Borde veta bättre/tänka mer innan jag skriver, hade ur stiften i en förra veckan:rolleyes:

Men det är vanligt på bilsidan, står inte så stora mängder olja i toppen men dom brukar ha en liten brunn där tändhatten tätar nedtill.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Borde veta bättre/tänka mer innan jag skriver, hade ur stiften i en förra veckan:rolleyes:

Men det är vanligt på bilsidan, står inte så stora mängder olja i toppen men dom brukar ha en liten brunn där tändhatten tätar nedtill.

Ok! Det visste jag inte:tummenupp

billros

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
00 Yamaha R1
Tack för alla svar ska kolla vevhusventalationen å har inte märkt något fel vid tändhattarna eller tändstiften men har skjutit upp en hel del olja i luftfiltret å hojen har gått snart 4500mil så ska lämnas in för ventilkoll å lite annat får be dom kolla kompen då me

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Jag har sölat ned min vänsterstövel med olja och tror att denna kommer från ovan nämnda slang på vänster sida motorn. På andra hojar som jag haft så har denna slang brukat ha en plugg som man kan ta ur och tömma vid behov. På rettan (-01) sitter det ingen plugg, ska det vara så? Är det någon som har en liknande hoj och eventuellt har sett om det sitter nån plugg i slangen?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin