Trygg Hansa har infört årsförsäkring...

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
varför är du skeptisk till det, klart att dom slutar försäkra dig när du vägrar betala. Ring och hör med dem.

Har du inte kontroll över dina autogiron? Låter farligt :tummenupp Det är bara att ringa banken och säga att fb inte får lov att dra pengar längre, hos swedbank kan man göra det direkt från internetbanken.

Tackar för info :)

och va bra, att man har swedbank då :)

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har betalat drygt 2000 kr/månad för min försäkring, pga detta har jag ställt på i maj och av i september (tills skrivande datum).

Anyway...är inte detta en tjänst som Trygg Hansa tagit betalt för tidigare ?
Varför har dem enbart årsförsäkring numera ?

Killen jag pratade med i kundtjänst visste ju knappt vad klockan var och kunde inte svara på frågan. Att byta ägare till och från på hojjen låter ju grymt omständigt i mina öron.

/ Peter

japp dom har varit aningen dyrare på försäkringar som gått o ställa av, men var snabbt intjänat över vintern när garage låg på en femhundring för 6 mån

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kanske dags att inse vad försäkringar kostar och välja hoj därefter?

Vägverket har redan börjat ta betalt för av/påställning och nu blir det väl avgifter för ägarbyten också.

Vad ska ni göra då? Kräva att Suzuki tar sitt ansvar? :D

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
kollade också runt för att slippa betala under vintern. men nästa alla fb har ju så man måste teckna helår och om man tecknat upp sig på ett år så tror jag du måste betala så att bränna räkningarna är nog ingen bra idee. är ungefär som med mobiler man binder sig ett visst antal månader.

Men har kollat lite och när man har helårsförsäkriingen så betalar iaf jag olika belopp som nu i juni var nog värsta 1100kr sedan trappar de ner allt eftersom säsongen tar slut så under vintern var de inte många kroner.

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
varför är du skeptisk till det, klart att dom slutar försäkra dig när du vägrar betala. Ring och hör med dem.

Har du inte kontroll över dina autogiron? Låter farligt :tummenupp Det är bara att ringa banken och säga att fb inte får lov att dra pengar längre, hos swedbank kan man göra det direkt från internetbanken.

Javisst.:tummenupp Sen skickar de bara en pappersfaktura i stället....
Ändrar eventuellt till kvartals faktura i stället. Jättekul det blir när den räkningen dyker upp:arsele

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Enligt Trygg Hansa sa dom att försäkringen är jämnt fördelat över alla månader så avgiften är lika dyr på sommarn som på vintern, det var tydligen vi mc åkare som hade begärt det sa hon i luren... Jag har betalt halvår på min försäkring nu så om jag skippar betala nästa försäkringsperiod som går över vintern blir min försäkring upphävd utan att få inkasso på mig?

Men förra året när jag ställde av hojen utan att kontakta TH så övergick den till en garageföräkring vilket jag inte ville ha. Efter några veckor fick jag en påminnelse att betala så jag ringde jag TH och frågade varför jag hade fått garageförsäkring. Då sa dom att den automatiskt övergår till garage om man ställer av hojen.

Last edited:

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
Är det inte så att den minst måste vara trafikförsäkrad sålänge den inte är avställd.
Vad händer då om du bara slutar betala?

BillyTheKid

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Gsxr 600 K2
men om man bara slutar betala kommer dem inte kräva pengar då man tecknat sig på helår? Sen får man betalningsanmärkning eller nått sånt skit på sig?

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Om man redan har en säsongsbaserad försäkring hos TH, ändras den till helårsförsäkring då eller blir den kvar som den är?

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Om du tecknade innan den 1 april 2008 hos Trygg Hansa kan man ställa av, efter det så finns bara helårsförsäkring.

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Hoj
Z1000 -09
Jag har TryggHansa och betalar 5 för min hoj och denna månaden kostade den 1000kr så antagligen är den dyrare på sommaren och billigare på vintern annars går det inte ihop sig.

Kan man se någonstans om den är avställningsbar eller man får ringa och tjöta med TH?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Är det inte så att den minst måste vara trafikförsäkrad sålänge den inte är avställd.
Vad händer då om du bara slutar betala?

Eftersom det är lag på Trafikförsäkring så kommer du, om du inte ställt av hojen. Så kommer du få betala till Trafikförsäkringsföreningen.

Fast grejen är att det kostar 273,26 kr per dag.

Så det är nog inte så bra

Last edited:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
har sagt det förr och säger det igen, skaffa månadsbetalning och gör följande:

När du känner för att inte betala din dyra försäkringspremie längre:

1. ta fram räkningen du helst inte vill betala. Kolla på den och se vilken period den gäller för d.v.s. du ska vara säker på hur länge du har betalat för.
2. Ställ av hojen men se verkligen till att du betalar för den perioden den varit påställd så du slipper få onödiga omkostnader för att du kört oförsäkrat.
3. Ta fram en tändare och elda upp räkningen, försäkringen förfaller per automatik när du inte betalar den.

Detta går ju som sagt inte om man valt att betala in hela årspremien med en gång. Salusansvar rekommenderade mig t.o.m. att använda denna taktik en gång i tiden men dock vet jag inte hur dom reagerar sen när man ev. vill teckna ny försäkring igen, kanske blir dom sura för man inte betalt tidigare. Jag kommer köra på denna taktik i varje fall, byta ägare blir ju bara en massa meck.

det med o skita i o betala funkar fiin fint...:tummenupp
Gjorde det på Folksam, bästa va jue påminnelsen med texten "betalar du inte in innan föfallodatum så upphör din försäkring"...:D
MEN ja har dock inte använt dom igen så ja vet inte hur dom ställer sig till det hela...:gnissla

Last edited:

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Ok finns det någon som inte har betalt och sedan tecknat en ny året dårpå för samma bolag utan problem? Om det blir problem gör jag ett ägarbyte istället.

Gabor

Guest
Väldigt mycket klaga på att försäkringar kostar en massa pengar .
Ta en funderare på vad det beror på.
När ni och era polare är ute å drar arselet av varandra och klotar till höger och vänster. Det kostar bolagen en jävla massa pengar.

Sen kanske man ska köpa en hoj man har råd att försäkra.

Eller strunta i att bo mitt i stortaden, flytta ut på landet, kolla vad totalkostnaden blir för att pendla till jobb, bo, idka sin hobby utan att ständigt vara påpassad av grannar, polisen ,osv allt som det klagas över.

Gilla läget kallas det, eller gör något åt det.

Det finns bolag som tillämpar en bra regel om man har flera hojar i drift.
man betalar full försäkring för den som är dyrast, de övriga går för halva summan av sina premier.
Frugans Yamaha Fazer betalar vi 2700:- hel/hel...min oldschoolgixxer går för 750:- hel/hel. ... per ÅR.

Dr Dake

Medlem
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
GSX-R 750 och R1
Gabor skrev något om att det finns bolag som man kan ha flera hojar på
men inte pröjsa fullt för alla.
Vilka bolag har så???
Det känns lite kass att betala för trafik och vagnskada för mina fyra hojar
när jag av naturliga skäl bara kan köra en i taget...
/ T...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...