Trygg Hansa reparerar med Beg delar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fick nya villkor från TH idag o höll på att ramla av stolen när jag läste att i fortsättningen så skall skador ersättas med likvärdiga begangnade delar där detta är möjligt.
:skrämd

Vem fan vill ha sin hoj reparerad med delar från en skrot. Garanterar Th då att delen är utan fel. Vissa saker kan ju ha tagit stryk utan att gå sönder vilket ju påverkar trafiksäkerheten.

E detta något som alla försäkringsbolag inför eller e det TH som försöker tjäna pengar?
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Kommer nog gälla alla bolag och varför inte? Ett stort problem idag är ju att alla ska ha ett nytt avgassystem om det blivit repor på fästklammern som håller burken. Om folk kunde sluta mygla o kräva omlack av samtliga kåpor pga repan i tanken som egentligen inte hade med olyckan att göra skulle det gynna oss alla.
Vad spelar det för roll om du får en beggad del eller till och med en reparerad så länge det inte syns. Delarna som ersätts var ju inte nya dom heller.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Borsiin skrev:
Vem fan vill ha sin hoj reparerad med delar från en skrot.

Någon som vill ha en lägre premie i framtiden.

Självklart ska inte hojarna repareras med dåliga eller farliga delar.
Jag tycker bolagen ska prova alla tänkbara möjligheter för att sänka premierna i framtiden.

Pungslå försäkringsfuskarna.
Reparera med beg. delar.
Byt inte ut en del som bara fått en repa.
Sätt åt tillverkare och importörer av reservdelar.
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Har det inte varit så för bilar mest hela tiden? Likvärdig beggad del. Det vore fel att klaga om man fick tillbaka hojen i samma skick som den var innan den ev. olyckan. Eg. är det helt rätt av bolagen att göra så tycker jag. Sålänge som delen dom ersätter med håller likvärdigt skick. Sämre delar vore givetvis fel att ersätta med. Sen så har man väl alltid en viss garanti på reparationer, 3månader brukar det väl vara?
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Jag tycker att det är ok att dom använder begagnade delar, om jag tex behöver byta tank och får en likvärdig så spelar det ingen roll, det behöver inte vara en ny. Med dessa reparations metoder hoppas jag att premierna kan sjunka en anning.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Lugnt med mig så länge premierna sjunker, hojen är ju inte helt ny när den pajjar heller,

Allt som sänker premierna är av godo!

/F
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Borsiin skrev:
Fick nya villkor från TH idag o höll på att ramla av stolen när jag läste att i fortsättningen så skall skador ersättas med likvärdiga begangnade delar där detta är möjligt.

Bra Trygg-Hansa!
Kanske det kan bli slut på att verkstäderna byter halva hojen när nån skrapat i ljuddämparen. Ingen kan räkna med att en vurpa ska vara något man tjänar på.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Gilgo skrev:
Har det inte varit så för bilar mest hela tiden? Likvärdig beggad del. Det vore fel att klaga om man fick tillbaka hojen i samma skick som den var innan den ev. olyckan. Eg. är det helt rätt av bolagen att göra så tycker jag. Sålänge som delen dom ersätter med håller likvärdigt skick. Sämre delar vore givetvis fel att ersätta med. Sen så har man väl alltid en viss garanti på reparationer, 3månader brukar det väl vara?

Helt okey för min del oxå.

Ser dock problemet med garantin för nya hojar.
Jag menar alltså ifall det strider med "osäkra" beg. delar, mot garantivillkoren ?
Kanske man kan tänka sig att det skall användas nya delar tills garantin gått ut ?
Hmm, med garanti på 5 år så blir det inga billigare premier i så fall.
 

Honda_Driver

Guest
dom ersätter bara med likvärdig del så det är inga problem. om man måste byta en del som påverkar trafiksäkerheten så har man ju antagligen varit med om en ganska stor smäll så då kanske skiten blir skrot istället...?
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Helrätt! När jag gjorde en närmare kontroll av ett vajerräcke för nåt år sen med min förra bil så satte de bla dit en begagnad front, nylackad iofs. Såg ingen skillnad och för min del hade det kvittat om de satte dit en helt ny. Lägre utgifter för försäkringsbolagen leder till lägre premier för oss. :tummenupp
 

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
Magnus_RF900 skrev:
Helt okey för min del oxå.

Ser dock problemet med garantin för nya hojar.
Jag menar alltså ifall det strider med "osäkra" beg. delar, mot garantivillkoren ?
Kanske man kan tänka sig att det skall användas nya delar tills garantin gått ut ?
Hmm, med garanti på 5 år så blir det inga billigare premier i så fall.


Ser inte skillnaden på en beg. orginaldel och en ny orginaldel förutom att den kan ha någon mindre skavank, typ repa eller så.
Den som skulle kunna påverka garantin är om det är piratdelar. Men när det är orginaldelar och reparationen utförs på en auktoriserad verkstad kan inte garantin påverkas vad jag kan se.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bilverkstäder som gör reparationer på uppdrag av försäkringsbolag har gjort så sedan Flinta lämnade in sparkomobilen första gången. Antar att mc-verkstäder gjort likadant ända sedan Gösta Honda (han hette faktiskt så) körde in i sidan på Mount Fuji första gången. Inga som helst fel tycker jag.

Meckar själv med hojen ofta på en plåtverkstad och de som jobbar där kan jag lova släpper bara iväg bilar i bättre skick än innan ev. krasch oavsettt vilka delar de använt sig av.
 

Skorpan

Guest
Tycker det var på tiden så länge man får likvärdiga och fungerande grejjer.
Nu kanske det börjar hända nåt med premierna när det blir billigare och laga med begagnat+omlackning istället för nytt.
ett litet exempel när jag laga min hoj (laga själv utan förs. inblandat)
ny toppkåpa kostar ca 6-7000 på yamaha
tank ca 7000
=ca 14000

mitt pris blev: omlackning av tank+kåpa 3000:- ,dekaler 300:-
totalt 3300kr - resultat: som nytt fast billigare

en skillnad på ca 11000 kr och då bara på 2 delar,tänk då hur många som klotar och vad delar det kan bli !!
vad pengar det finns o spara där!!!
ex bara på tanken+kåpan:
100st som klotar x 11000=1100000kr
1000st som klotar x 11000=11 MILJONER !!!
inte konstigt att det är dyrt och försäkra
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Cosmo skrev:
Ser inte skillnaden på en beg. orginaldel och en ny orginaldel förutom att den kan ha någon mindre skavank, typ repa eller så.
Den som skulle kunna påverka garantin är om det är piratdelar. Men när det är orginaldelar och reparationen utförs på en auktoriserad verkstad kan inte garantin påverkas vad jag kan se.

Jag tänkte inte på delar som bara har en kosmetisk betydelse, utan delar som belastas mekaniskt.
T.ex. om man tar en beg framfälg, som senare visar sig spricka i godset (inte vanligt kanske, men ett exempel som sagt).
Eller en kylare som börjar läcka efter en tid, som i sin tur (i absolut värsta fall) kan ge motorskador på sikt.

Ovs exempel kan ju vara delar som har fått sig en törn vid en tidigare olycka, men till det yttre verkade okej, och efter en tids belastning (användning) så ger sig materialet lite mer och felet blir tydligt.

Edit....
Jag tycker själv att det är bra ifall man kan minska rep.kostnaderna med beg. delar, men kan se ovs problem som extremfall.
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag ringde upp TH när jag fick mitt brev och då fick jag veta att det inte är vagnskadorna som är de stora kostnaderna för bolaget utan att det är personskadorna.

fick 50% höjd premie... :(

höjer dom premien mer så har jag inte längre råd...
 

s9d8as0vjk

Guest
UltraMarine, fråga bolaget varför inte Trafik-delen är den största delen nästa gång du snackar med dom. ;)
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Mr B skrev:
UltraMarine, fråga bolaget varför inte Trafik-delen är den största delen nästa gång du snackar med dom. ;)

Precis!
det verkar som om det råder stor okunskap (?) hos tjänstemännen på f-bolagen.
Ibland säger de att det är personskador som är dyrast, och iblind säger de att det är vagnskada och stöld som är dyrast! :rolleyes:

Har iofs full förståelse för att kostnaderna har ökat för f-bolagen, men den interna informationen hos bolagen verkar lite dålig...
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Jag ringde upp TH när jag fick mitt brev och då fick jag veta att det inte är vagnskadorna som är de stora kostnaderna för bolaget utan att det är personskadorna.
fick 50% höjd premie... höjer dom premien mer så har jag inte längre råd...


osis! min premie sänkte Trygg Hansa med 35%... men jag bor iofs i en mindre stad
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
varför kan inte försäkringsbolagen införa någon typ av "pot-system"? om man har betalat 20 tusen i 5 år så har man ju betalt för en ny hoj.. har man dessutom inte "använt" försäkringen så har man ju i princip gett bolaget en hoj. varför kan inte försökringsbolagen förstå detta? vore det inte enkelt att för en person som redan har gett exempelvis Trygghansa 50 tusen att få betala en mindre summa för "gott uppförande" eller nått... förstår ni mina tankar sporthojs-medlemmar?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top