trygghansa är ett skämt

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
Jaha tänkte att jag skulle kolla in premierna med det nya systemet med 17 klasser.

OK jag koillar upp min föredetta hoj, en Hornet 600 00a., jag gav 7000 hel/hel för den förra året.

Innan jag kollade upp hojen frågade jag lite om det nya systemet o dom sa att det var såååå bra :va

OK så gjorde han sökningen o kollade upp premien, han blev knallröd i ansiktet o hostade till, ja den ligger på 45 000kr!!!!!!!!

Va du skämtar sa jag!!!! jag gav sju förra året föredetta susab.

Han blev allt mer röd i ansiktet för an såg hur förbannad jag blev :mad:

Premien beror ju på hur länge man har haft kortet o var man bor.

Ja men inte faan kan ni ta mer än 600% mer än dom andra bolagen!!!.

KAn säga att jag var inte den enda som var förbannad på dom.

En gubbe som hade haft kort i 45 år blev också rasande o frågade va faan dom gjorde där.

Förstår inte vad dom gör där på mässan.

Tolf

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Trygg Hansa är dumma i huvet...dom ville ha 32000:- hel/hel för min hoj....
folksam ville ha 4500 för samma.....undras vilket man ska välja.... :va

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Tror nog att det blir fler bolag som hakar på detta system nu i vår...

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Min gamla hoj. En Fazer 1000 -93, kostade mig 52 000:- i HALVFÖRSÄKRING när jag precis hade tagit körkortet. Hade bara råd att teckna trafik på den hos TH för 14 000 :-. Trajjan som jag har nu kostar 14 000 :- i halv hos Folksam. Man lägger ju bara på luren så fort man pratar med TH. Konstigt att någon tecknar försäkring där överhuvudtaget. Ett sånt KalleAnka-företag så hälften vore nog :fatta!

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
När man ringer till F-bolaget och ska höra om årets försäkring och får ett sådans skambud är det bara att säga följande: "Jaha, ok, då får jag väl byta, hemförsäkring, bilförsäkring m.m m.m vad man nu har, och ni lär aldrig få mig som kund igen"

Sen kanske de börjar inse att de man vinner på karusellerna tappar man på gungorna...
Sen... kanske kanske kanske.. något f-bolag börjar tänka om och inser att man inte behöver reta gallfeber på de som betalar deras löner

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Försäkringsgnisse

Jag hörde att den på TH som kom på detta inte ens äger ett körkort. (Eller har gjort) Det säger ju en del om bolagets referenramar... :kocko

KIRE

Guest
Men snälla :rolleyes:
Trygghansa vill inte ha just er som får skyhöga premier som kunder eftersom ni statistiskt sett kommer bli en förlustaffär för dom. Ska dom ta risken att försäkra er måste dom ha mkt riskkapital för att det ska gå ihop helt enkelt.
Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag och ingen välgörenhetsinstitution.
Starta ett eget bolag och försäkra endast sporthojar och se hur fint det kommer gå ihop sig!! Alla dom fattiga oärliga stackare som inte har moral nog att följa reglerna och ge FAN i att göra försäkringsbedrägerier på olika sätt är dom som ni ska vara förbannade på. DOM är dumma i huvudet :fakta

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
KIRE skrev:
Men snälla :rolleyes:
Trygghansa vill inte ha just er som får skyhöga premier som kunder eftersom ni statistiskt sett kommer bli en förlustaffär för dom. Ska dom ta risken att försäkra er måste dom ha mkt riskkapital för att det ska gå ihop helt enkelt.
Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag och ingen välgörenhetsinstitution.
Starta ett eget bolag och försäkra endast sporthojar och se hur fint det kommer gå ihop sig!! Alla dom fattiga oärliga stackare som inte har moral nog att följa reglerna och ge FAN i att göra försäkringsbedrägerier på olika sätt är dom som ni ska vara förbannade på. DOM är dumma i huvudet :fakta

Förvisso. Men premierna ska väll ändå vara i proportion till motorcykelns värde också. En halvförsäkring för 52 000:-/år på en hoj som är värderad till 35 000:- anser jag inte vara riktigt okej utan är mer ett ockerpris. Dvs om bågen inte blir stulen på ett ungefär halvår så har jag sparat pengar isåfall. Det är itne okej. Nog för att mc-försäkringar är dyra på en sporthoj har ju sina orsaker om man ser på hur många olyckor och bedrägerier det görs.

Däremot ska ju inte personer som gör rätt, straffas för dom som gör fel. Visst är TH ett vinstdrivande bolag men om de tar överpriser av sina försäkringstagare så att de tvingas byta bolag med sina försäkringar...ja...är inte det att sparka undan benen på sig själv?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
StAnger skrev:
Förvisso. Men premierna ska väll ändå vara i proportion till motorcykelns värde också. En halvförsäkring för 52 000:-/år på en hoj som är värderad till 35 000:- anser jag inte vara riktigt okej utan är mer ett ockerpris. Dvs om bågen inte blir stulen på ett ungefär halvår så har jag sparat pengar isåfall. Det är itne okej. Nog för att mc-försäkringar är dyra på en sporthoj har ju sina orsaker om man ser på hur många olyckor och bedrägerier det görs.

Däremot ska ju inte personer som gör rätt, straffas för dom som gör fel. Visst är TH ett vinstdrivande bolag men om de tar överpriser av sina försäkringstagare så att de tvingas byta bolag med sina försäkringar...ja...är inte det att sparka undan benen på sig själv?

Premierna har inte mycket med MC:ns värde att göra. En personskada kan lätt kosta 20 gånger mer än en ny hoj.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag har pratat med folk i försäkringsbranschen och det här är bara början tyvärr...! Flera bolag kommer att haka på och försäkringstagarna i sk. riskgrupper får ett ökat ansvar. Det blir höjda självrisker för vagnskada och villkoren i försäkringarna kommer att försämras. Det skulle inte förvåna mig om man inom ett par år bara kan teckna trafikförsäkring på en sporthoj...

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen
Th

För mig blir försäkringen hos TH "billigare" än 2003. :tummenupp
Jag kan dock förstå alla som tycker att systemet inte är bra. Tanken är väl inte helt fel, men det borde inte spela någon roll hur länge man varit kund hos TH. :kocko
Detta är väl deras metod att skaffa sig kunder som förmodligen inte klotar så mycket och skrämma bort alla högriskkunder innan dom ens fått chansen att bevisa motsatsen. Man undrar ju vad som händer när det bara blir vi "säkrare" förare kvar.
Kommer premien att sjunka ännu mer för oss, vilket den borde göra, eller ska vi till sist utrotas en efter en som i ett öråd tills endast en handfull gubbar och kärringar med hojen i garaget finns kvar? :va

Hur tycker ni att Mc-försäkringen skulle fungera/kosta?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Bee skrev:
Jag hörde att den på TH som kom på detta inte ens äger ett körkort. (Eller har gjort) Det säger ju en del om bolagets referenramar... :kocko

låter som kvalificerat skitsnack tycker jag. dessutom behöver inte innehav av körkort påverka förståndet...

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Vill inte tjata men börja jobba på ett försäkringsbolag som jag gör o trolla fram en egen premie. Det funkar riktigt bra kan jag säga :tummenupp

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Fick faktiskt rätt hygglig premie från TryggHansa idag. Jag är ej tidigare kund i TH, är 23 år, har haft tungt kort sedan 2001, och bor i lägenhet i centrala Göteborg. Mc:n är en Honda VFR750 -86, vilken faktiskt inte är helt fy skam som sporthoj den heller.
Frågade på helårspremie och fick [2444, 3700, 5300] för trafik, halv, hel.
Rätt hyggligt jämfört med dom 13000 /år i trafik dom ville ha innan årsskiftet.

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
visst bolagen vill ha vinst, då undrar jag hur det ena bolaget räknar fram 7000 hel hel för en hornet 600 o den andra räknar fram att ja en 45 000 måste vi ha.

Snacka om att inte ens vara i närheten av sina konkurenter.

Kan dom inte bara skriva på en plakat att vi inte är intresserade av sporthojar. för inte finns det väl folk som vill försäkra en hornet 600 för 45 000. o ja menar hornet 600 är ju inte direkt den värsta hojen, eller?

Tolf

Merlin

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Honda CBR 929 -00
Alla försäkringsklasser skall ju gå med minst +-0 medräknat alla administriva kostnader, löner mm, säsongen 2002 kvaddades 1/3 av alla R1or, snittreprationskostnaden låg på runt 45 000, det blir ju 15 000:-/försäkringstagare, å så kommer ju alla andra kostnader på det, så tro fan att det kostar pengar, håll er på vägen så blir det ju bättre för oss alla! :fatta!

jensa007

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
xxx
pratade med th igår om deras nya system! jag bor i solna och innan deras ändring så skulle jag få ge för en r1100 90a halv: 16000 hel:22000!!! då är jag 35 år, körkort i 19 år, skadefri, zon 1! nu med nya systemet så kostar samma försäkring mig halv 2900!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! fan vad bra!!!! :banana :banana :banana :banana

det nya systemet går ut på att den gruppen man tillhör ska betala sina egna skador , ett bra system som jag inte kan fatta att det inte har införts tidigare, varför ska jag vara med och betala för sådant som händer en 18åring ??????? eller en 50 åring????

detta är det bästa th har gjort....så nu kanske man kan köpa den hojen man vill ha och inte köpa hoj enfter försäkringen!!!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha