Trygghansa

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
TH funkar bra så länge inget händer.
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Generalisera -->Att utöka ett resonemang som gäller för några typiska exempel, till en allmängiltig regel.
 

joeychitwood

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Halmstad
Hoj
tt600 -00
Håller med Lonsdale.

Kraschade två veckor sedan. I trafikförsäkringen ingår ersättning för skador på utrustning & kläder i samband med krock (även singelolycka). Det visar sig dock efter att ha sökt ersättning för en sprucken hjälm, att ersättning enbart utgår om man själv tagit skada i samband med olyckan.

Hur fungerar den logiken? Om jag har såpass bra skydd att jag själv klarar kraschen utan skador på mig själv men utrustningen har förbrukats (gjort sitt jobb) får jag ingen ersättning..
Om jag istället haft dåliga skydd, ex. en dålig men godkänd plasthjälm som orsakat huvud eller nackskador och inte tagit upp hela smällen hade jag fått full ersättning dels för min utrustning och låt oss säga en skallskada med vårdkostnader som kunde undvikits billigt..

I och med att ersättningen uteblir kanske detta innebär (inte i detta fallet tack och lov) att man fortsätter köra med sin gamla skadade hjälm av ekonomiska skäl, kraschar igen och gör sig riktigt illa, får ingen ersättning för att man kört med trasig utrustning, kan inte fortsätta jobba, tar livet av sig och sen är det slut..

Och TH snackar om att man bryr sig och värnar om sina kunder, bah. De ser de skadade bara som ett hinder för deras inkomst. Min försäkring där hänger just nu i en mycket tunn & lös tråd...
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Håller med Lonsdale.

Kraschade två veckor sedan. I trafikförsäkringen ingår ersättning för skador på utrustning & kläder i samband med krock (även singelolycka). Det visar sig dock efter att ha sökt ersättning för en sprucken hjälm, att ersättning enbart utgår om man själv tagit skada i samband med olyckan.

Kanske är ute och cyklar men kanske hemförsäkringen ersätter?
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
ärligt alltså, ja tycker nästan synd om trygghansa.. tänk å få en sån pain-in-the-ärsel-kund som dig :D
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Enkel lösning på problemet: Gå en SMC sporthojsutbildning och skaffa sedan Folksams sporthojs-SMC försäkring. Billigt.

/ Jens
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Håller med Lonsdale.

Kraschade två veckor sedan. I trafikförsäkringen ingår ersättning för skador på utrustning & kläder i samband med krock (även singelolycka). Det visar sig dock efter att ha sökt ersättning för en sprucken hjälm, att ersättning enbart utgår om man själv tagit skada i samband med olyckan.

Hur fungerar den logiken? Om jag har såpass bra skydd att jag själv klarar kraschen utan skador på mig själv men utrustningen har förbrukats (gjort sitt jobb) får jag ingen ersättning..
Om jag istället haft dåliga skydd, ex. en dålig men godkänd plasthjälm som orsakat huvud eller nackskador och inte tagit upp hela smällen hade jag fått full ersättning dels för min utrustning och låt oss säga en skallskada med vårdkostnader som kunde undvikits billigt..

I och med att ersättningen uteblir kanske detta innebär (inte i detta fallet tack och lov) att man fortsätter köra med sin gamla skadade hjälm av ekonomiska skäl, kraschar igen och gör sig riktigt illa, får ingen ersättning för att man kört med trasig utrustning, kan inte fortsätta jobba, tar livet av sig och sen är det slut..

Och TH snackar om att man bryr sig och värnar om sina kunder, bah. De ser de skadade bara som ett hinder för deras inkomst. Min försäkring där hänger just nu i en mycket tunn & lös tråd...

Samma som hände mig.:mad:

Kanske är ute och cyklar men kanske hemförsäkringen ersätter?

Det gör den, men i försäkringsvillkåren står det att TH ska ersätta utrustningen. Så då förutsätter jag att jag får ersättning.
 
Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
ja, TH har jag haft på bilarna i många år utan att vara vållande till skador, och det har varit bra... MEN sen dristade jag mig att köpa en importerad bil... Då bröt premiehelvetet löst... Nästan 900 bagis helförskingrat per månad för en sketen 7-sitsig Ford windstar från 1996!!! Det tog ett tag innan jag reagerade eftersom jag har autogiro men ändå!

Sen köpte jag äntligen min hoj... En enkel landsvägsreggad enduro, honda XR400 från -99 med 25Kw och 125 kilo, privatimporterad för flera år sen.
Nu efter förskingringsskatten ligger hojen på över 1300 :- i månaden och bilen på över 900 :-!!! Men va i HE håller dom på med!!! Det är ju inte som om jag var nybakat KK tagare, jag har ju faktiskt haft båda korten sen jag var 18 och är 42 i dag!

Fine, jag byter bolag! Nähä... Jag har helårsförskingring, då kan jag inte ens ställa av och minska kostnaden... Är tvungen att sälja och köpa tillbaka för att kunna byta bolag!!!! Grrr...

Det blir inte TH nästa gång, den saken är klar.
/Danne
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Ska inte drista mig till att spekulera över dina premier, men nog tycket jag att dom var lite i överkant.:galen

Själv betalar jag 3600:- helf. / år på en -99 Cbr11000XX.
Något som jag tycker är relevant :tummenupp
 

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Ort
Scottsland
Hoj
Skeppshult
ja har trygghansa ,25 år och betalar 5900 halv/helår på mim zx6r -95.
tyckar ja e billigt för att va sporthoj iaf.......
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag kan bara skaka på huvudet. :confused:

Försäkringsbolagen räknar ut en risk för varje mc/förare kombination. Sedan måste de få in pengar för att täcka risken + deras vinst. Förstår ni inte att om ni ställa av och på hela tiden så kommer de bara höja priserna, och att det drabbar alla andra! Det är ju därför det kostar så mycket!!! Om alla betalda helår så skulle premierna vara mycket lägre ju!


Haha...skämtar du med mig! "om alla betalade helår så skulle premierna vara mycket lägre"

Så du tycker att jag ska betala 45.000:- helår bara för att du ska få billigare försäkring. Skrattretande!
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det är ju därför det kostar så mycket!!! Om alla betalda helår så skulle premierna vara mycket lägre ju!

Eller så är det så att vissa bolag helt enkelt inte VILL (detta har t om en del försäkringbolag själva sagt)försäkra vissa typer av sporthojar till vissa riskgrupper, men de kan inte neka trafikförsäkring med andra ord kollar man inte runt och jämför olika bolag och således betalar det dem anger så tackar dem och tar emot.
 
Last edited:

Mister NO

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VTR1000F
Länsförsäkringar erbjöd mig 83.000 kr helf/år och innan telefonisten klämde ur sig summan, gav hon mig rådet "bäst att du sätter dig ner" :tummenupp
Vilka miffon...
 

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Stor Elak Twin
Ja och hur många gånger har inte vissa smackat av på bana men sen sagt man vurpat på vanliga vägar. Bolagen har betalat men vet och andra sidan att det är fejk ifrån start,,
Hand upp alla som aldrig nånsin låtit en äldre bekant äga hojen eftersom det blir billigare,,, mormor Agda 102år i långtbortiträsk äger en R1,,,,,

Det är inte underligt att hojar är dyra att försäkra,,,
Som jämförelse handlägger enbart IF skador på fordon för cirka 2 miljarder per år.... Nånstans måste pengarna komma in,,,
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det är enkelt att komma runt problemet med skadad utrustning om man klarar sig bra vid klotning. Om du "skadar" dig så mycket att det kräver ett läkarbesök får du ersättning för utrustningen. Det är bara att besöka läkare/vårdcentral och beklaga sig över sina blåmärken och sträckningar så ersätts utrustningen så får du ett intyg.



Samma som hände mig.:mad:



Det gör den, men i försäkringsvillkåren står det att TH ska ersätta utrustningen. Så då förutsätter jag att jag får ersättning.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Länsförsäkringar erbjöd mig 83.000 kr helf/år och innan telefonisten klämde ur sig summan, gav hon mig rådet "bäst att du sätter dig ner" :tummenupp
Vilka miffon...




ha ha ha precis det telefonisten sa till mig med när jag ringde LF!!! det kanske var samma gumma vi pratade med:näsblod fast min gamla häck var ngt billigare än din att försäkra !!! om jag inte minns fel så skulle den landa på nånstans runt 70-75K:yoparty

Har en TLR-99 5800 halv helår. Avställningsbar hur många gånger som helst.. hehe


vilket bolag har du?
 
Last edited:

whizquiz

whizquiz
Gick med
21 Sep 2006
Ort
bodås
Hoj
yamaha r1 silver en 03ans
ja inte sjutton tä'nker jag ha hojjen påställd med tanke på premierna jag ställer på den om jag använder den! har bara halv försäkring så fbolaget slipper ju ersätta mcn vid ev olycka! vaddå kostnad när jag ställer av och på vad sjutton blir det för kostnad för dom jag göra ju allt jobb! någon administrativ kostnad får dom ju in allt med det jag betalar!
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Klart att dom blir sura på dig när du utnyttjar deras eget system.
Nån fet gubbjävel någonstans lär väl få lägra avkastning på sina aktier.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top