Trygghansa

martin1000cc

Gixxxer Power!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Thailand
Hoj
No bike at this time...
Godförmiddag,

Jag vill lyfta varningens långfinger åt Trygghansa som jag verkligen inte kommer överränns med längre. De hävdar att eftersom jag har ställt av och på så många gånger redan under året så kommer de att numera låsa försäkringen:confused:
Anledningen är för deras datasystem inte klarar av att beräkna den verkliga summan för försäkringen de dagarna man har hojjen påställd. De hävdar att man bara kan ställa av och på 2-3 gånger per säsong. :va
Och var står det i deras policy ???
Om de nu har begränsningar i deras system så skall inte vi kunder bli lidande för det eller hur? Vi som ställer av och på så här gör det för att går och att finns pengar att spara för förs-premierna är sky-höga för oss.
De har för den delen förskingrat mellan 1000-1500 kr för mig redan bara för att de inte kan se bättre i deras system. Klantskallar minst sagt !!!:kulspruta

Jag har börjat se mig omkring för andra försäkringar och fick idag ett erbjudande från Tennant förs på 77 212 svenska kroner per år/hel. A joh tjena malena... Ni kan ju tänka er att de fick åter ett skärpnings brev av bra kaliber...
Salusansvar ser bäst ut för tillfället för den delen.:tummenupp

Hoppas jag har förhindrat andra att gå i denna fällan hos Trygghansa genom detta inlägg.

Ha det bäst // M.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
beräkningarna

premierna är beräknade på att man skall ha hojen påställd sommarhalvåret. Du utnyttjar bara systemet, dom vill inte längre ha dig som kund...

Jag har en viss förståelse för det, trygg-hansa är det bolag som behandlat mig bäst genom åren. men det är min erfarenhet bara.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tennant är svindyra..Kolla me "länet" Ta helårsförsäkrings å slipper du "bråka" me försäkringsbolag (har skiljt nga 100-lappar när jag har jämfört men försäkringar är ett lotteri).

Och var står det i deras policy ???

Läst igenom försäkringsvillkor som du, förhoppningsvis, har fått?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Just den försäkringen du har tillåter bara 3 av o på-ställningar/år.
Sen ska den övergå till en annan typ av förskring, dyrare..

Så sa dom till mig ifjol tror jag det var.
 

FearMe

Vill åka supermoppe
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Köping
Hoj
KTM640-SM -05(såld) CBR 929RR -01(såld) Honda xr500r -84(såld)
Hmm 2-3 ggr per år, när skulle de börjat med det påstår de ??

Jag har haft TryggHansa sedan senhösten. Under vintern hade ja hojen avställd o pynt 150-200 i månaden.

Under våren har jag oxå ställt på hojen på fredagen o ställt av hojen på söndagen, detta eftersom jag inte har tid att åka och den står och dammar i garaget resten av tiden och försäkringen kostar mig dryga 100:- om dagen (23800/år hel/hel (3200/sommarmånad))

Har nog i o f s bara ställt på aoch av den 5-6 ggr än så länge. Men jag sköter det över webben via vv.se

Ringde de upp dig o sa det eller hur fick du veta det ?
 

martin1000cc

Gixxxer Power!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Thailand
Hoj
No bike at this time...
Jag har ställt av och på vid de tillfälle jag brukat hojjen, finns ingen anledning att betala mer än vad du använder den för eller hur?
Typ 12 tillfälle hittills kanske den har ställts av och på under vårkanten, men våren här nere i Ungern börjar ju i tidig mars förstås. Allt via www.vv.se
Jag kontaktade dem på egen hand då jag vill ändra min premie, det var så jag blev varskod.
Klart jag utnyttjar deras system på så vis, varför? för att det går !!! De utnyttjar ju oss och tjänar bra med pengar på oss. Vem har råd med bolagens premier nu för tiden? Skyhöga...
Idag säger jag upp min TH förs och har redan tecknat med Salusansvar helår. Helt ok, mindre krångel förhoppningsvis....

Ha det bäst och kör hårt :)
 

whizquiz

whizquiz
Gick med
21 Sep 2006
Ort
bodås
Hoj
yamaha r1 silver en 03ans
klart man ställer av och på har if själv och hos dom får man göra det upp tilkl 10 ggr sen lägger dom på 50% på premien! jag betalar för min r1a 36kr dagen när den är påställd sen när den är avställd ca 105kr månaden! försäkringarna är på tok för dyra!
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Hos Salusansvar får du väl inte ens ställa av mcn nån gång.. Betala under vinterhalvåret för en mc som du inte använder suger väl?

Jag bytte från dem till Trygg Hansa i alla fall, och enligt deras kundtjänst så kan jag ställa av 5-6 ggr utan problem per år... Skumt!
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Generellt: Lita aldrig på muntliga "avtal", se över vad som står :fakta

Sant, men samtidgigt så är det ju som så att i Sverige så gäller även muntliga avtal, (lag), kolla bara upp vem det var du pratade med, samt telefon nummer till personen så är det ju inga problem
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade också TH en gång i tiden. Han jag pratade med kan ju inte ha vart riktig i huvudet :huvet Jag frågade vad det kostade att försäkra hojen om jag flyttade till Enskede (va på väg att flytta), men de vägra han svara på, det gick inte att få fram. Då frågade jag om dom hade tärning, men det hade dom inte, dom hade ju listor. Gott, då ville jag ju så klart veta vad det skulle kosta, men det gick ju inte att ta fram så klart. Hans råd var att flytta runt å prova mig fram :dummer Sen menade han att dom dyra premierna berodde på att de ringde kunder å störde dom :dummer
Å angående att ställa av å på vägrade han svara på hur många gånger man fick göra de, det skulle märkas :dummer
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Jag kan bara skaka på huvudet. :confused:

Försäkringsbolagen räknar ut en risk för varje mc/förare kombination. Sedan måste de få in pengar för att täcka risken + deras vinst. Förstår ni inte att om ni ställa av och på hela tiden så kommer de bara höja priserna, och att det drabbar alla andra! Det är ju därför det kostar så mycket!!! Om alla betalda helår så skulle premierna vara mycket lägre ju!
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Detta har gått igenom hos i princip alla bolag numera. Jag blev själv drabbad denna säsong då jag hade IF och ställde på/av varannan vecka (barnvecka) , jag förstår försäkringsbolaget och tycker det är rätt att göra så. Detta kan förhoppningsvis generera att de får in de summorna som premien är baserad på och kanske slippa premmiehöjningar p.g.a att vi ställer av och på hela tiden.
Jag gjorde det av två skäl, 1: Jag tyckte det var dyrt som student 2: Det gick att göra så.

Nu är det slut i alla fall, jag köpte en helårsförsäkring så fick de vara bra med det.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Sant, men samtidgigt så är det ju som så att i Sverige så gäller även muntliga avtal, (lag), kolla bara upp vem det var du pratade med, samt telefon nummer till personen så är det ju inga problem

hjodå jag vet detta men orka att tjafsa med försäkringsbolag även om det lönar sig att överklaga..näe :tuttar försäkring ställt på helår det e grejer det :tungan

ot men:fatta! fram för jämlikheten nu ..slå näven i bordet så det blir lika billigt för er

*tyckasyndomerpojkar:pannkyss*
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Trygghansa är i mitt fall väldigt mycket billigare och dessutom lägre självrisk, än andra bolag.
Jag har inte haft några problem med avställning vid säsongens slut fast försäkringsvillkoren inte egentligen medger det...
De svarade att de har som praxis att tillåta enstaka av-påställningar även om försäkringen är helårsförsäkring.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
premierna är beräknade på att man skall ha hojen påställd sommarhalvåret. Du utnyttjar bara systemet, dom vill inte längre ha dig som kund...

Jag har en viss förståelse för det, trygg-hansa är det bolag som behandlat mig bäst genom åren. men det är min erfarenhet bara.



Exkat hålle fullständigt med.... Har Trygghansa själv, Alla försäkringar där hem, liv, olycksfall, fritid, drulle, rese, ja name it.

Har funkat knaon bra inga problem med dem...


///Micke
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
klart man ställer av och på har if själv och hos dom får man göra det upp tilkl 10 ggr sen lägger dom på 50% på premien! jag betalar för min r1a 36kr dagen när den är påställd sen när den är avställd ca 105kr månaden! försäkringarna är på tok för dyra!

Då du ställer "av och på" stup i kvarten, skapar du en kostnad för detta hos F-bolaget. Detta är inte gratis. Och som det nu är gjort hjälper inte "kollektivet" (andra försäkringstagare) till och delar på denna kostnad, du får ta den själv. Vilket jag anser är korrekt.

Försäkringar är på tok för dyra!
Ja inte faan är dom billiga.......men.
Det finns en anledning till detta.
Tittar man på det med lite distans, så är det ganska enkelt.
Förare+mc+boende=premie
Tillhör man förare i största riskgruppen och väljer hoj ur segmentet mest kvaddade, då blir det dyrt. Är man då inte beredd att ta den kostnaden, får man förändra någon parameter. Vilken riskgrupp man tillhör är ju svårt att göra ngt. åt.

Att kollektivet (andra försäkringstagare) inte ställer upp på "en för alla-alla för en" resonemanget, är ganska självklart. -Varför ska jag drabbas av hög premie som är 55 år, skadefri och kör Maruder?!? Som dessutom har hus, bil, båt, traktor i ert bolag........

Så sporthojskollektivet får nog bita i det sura äpplet, eller vända trenden på olyckorna. Vilket jag läste (minns inte var), att så hade skett - glädjande :tummenupp Men det tar nog tid innan vi ser detta på premierna.

TryggHansa har jag haft som F-bolag under dom 22 år som jag kört Mc.
Minns att jag hade en premie på halvförsäkring av en Gsx11ooEF under åren -88 och -89 på 1000:-/månaden. Med lönen man uppbar då, var detta inte roligt alls.
Jag har i dag en mycket bra premie, ställer på och av 1 gång per år.
Kan inte säga att jag haft problem med TH.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top