Tung mc först vid 24

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Ny mc-gräns

Sundsvalls Tidning skriver i en artikel 050618... "Den 27-28 juni deltar Messing i ett ministerrådsmöte där flera nyheter på trafikens område ska införas, under förutsättning att en majoritet ställer sig bakom. Det ska bli en ny åldersgräns på 24 år för att ta körkort på tung motorcykel, över 400 kubikcentimeter. Men den som hunnit ta ett sådant körkort ska bara behöva genomgå en enklare variant av uppkörning för att få det nya, berättar Messing. De nya reglerna träder i kraft tidigast 2007-2008. Men alla över 50 år, med gamla körkort som också gäller mc, kan även i fortsättningen skaffa sig en Harley Davidson på ålderns höst utan att det ställs några krav på ny prövning. Vid ministermötet ska också det länge förberedda beslutet om ett gemensamt EU-körkort fattas. Frågan har visat sig vara tekniskt komplicerad och övergångstiden blir nu hela 20 år."

Källa: Sundsvalls Tidning
Artikelrubrik: Glädjebesked till husvagnsägare
:huvet :huvet :Bugar :confused:

Kan detta vara sant? Isf flyttar jag till usa där gränsen är 18!!!
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Behöver jag som 31-åring förnya mitt tunga mc-kort då eller?

Att höja instegsåldern ser jag dock några positiva effekter av när man slipper 21-åringar på rettor och andra maskiner med mer hästar än kg.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Varför inte. Statistiken säger ju klart och tydligt att kidsen kör ihjäl sig. I samma veva tycker jag att vi kan ta bort A-behörigheten på alla som fått den gratis så slår vi två flugor i en smäll, och förhoppningsvis friserar vi statistiken lite.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Ska vi få lida ska fan de som fick "A" gratis fan med få lida... :mad:
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Halogen skrev:
Varför inte. Statistiken säger ju klart och tydligt att kidsen kör ihjäl sig. I samma veva tycker jag att vi kan ta bort A-behörigheten på alla som fått den gratis så slår vi två flugor i en smäll, och förhoppningsvis friserar vi statistiken lite.

Håller med dig, erfarenhet är viktigt, kanske rentav att man ska ta och köra bil nåt år innan man börjar med mc. Statistiken säger att unga 20-24 åringar kör sönder sig. Men det är inte bara så, håller även me att alla som tog körkort innan 69 (för bil å fick mc gratis) borde få ta det.
Men ändå, tung mc vid 24 å innan det max 400 kubik.. kan väl sätta ngn lite mer lämplig gräns..
Å dessutom finns det folk som kan tänka å inte kör ihjäl sig heller vars ålder inte passerat 21...
 

sandstream

Guest
Med tanke på att folket under 24 år som kör sporthoj är klart överrepresenterade i dödsolyckorna är det väl inget dumt förslag.

När Messing säger att de som redan har hunnit ta kortet ska få genomgå en enklar uppkörning så måste hon syfta på dem under 24.

"Nyheten" fanns för övrigt att läsa i senaste MC-folket.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Jag som redan har kort måste jag göra om allt som 24 åring :confused: Ska dom ta ifrån mig en behörighet jag redan har, Skulle inte tro det då lämnar jag reggplåten hemma för gott :FU
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kan hålla med i viss mån på det som sägs. Jag vet att yngre personer står för en stor del av alla skador i trafiken, men det tror jag inte beror på att de är just unga utan att de har liten körvana.

Alltså en 25 åring som nyss tagit sitt körkort tror jag har lika stor chans att råka ut för någon som en på 21 år. Eller finns det någon bevisning mot det också?
 
Last edited:

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Halogen skrev:
Varför inte. Statistiken säger ju klart och tydligt att kidsen kör ihjäl sig. I samma veva tycker jag att vi kan ta bort A-behörigheten på alla som fått den gratis så slår vi två flugor i en smäll, och förhoppningsvis friserar vi statistiken lite.

Samtidigt är det kanske lätt och säga sådär om man är i ålder för det. Tänk själv om du hade varit 18 snart som jag...
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
eV1Te skrev:
Jag kan hålla med i viss mån. Jag vet att yngre personer står för en stor del av alla skador, men det tror jag inte beror på att de är just unga utan att de har liten körvana.

Alltså en 25 åring som nyss tagit sitt körkortet tror jag har lika stor chans att råka ut för någon som en på 21 år. Eller finns det någon bevisning mot det också?

Word. SKulle kunna vara erfarenhet av bilkörning då men annars word som sagt!
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
fortsomfan skrev:
Samtidigt är det kanske lätt och säga sådär om man är i ålder för det. Tänk själv om du hade varit 18 snart som jag...

Inte ens jag var sur när jag var 18 och skulle få vänta till 21 innan jag fick ta tungt kort. Men visst, hade jag haft en retta i garaget så, men då skulle jag troligtvis inte köra så bra heller som tonåring med den.
 

sandstream

Guest
fortsomfan skrev:
Samtidigt är det kanske lätt och säga sådär om man är i ålder för det. Tänk själv om du hade varit 18 snart som jag...
Med åldern kommer erfarenheten och det är inte förrän då man inser hur lite man visste och hur omogen man var i övre tonåren.
Det kanske låter överdrivet men, trust me, du kommer att tycka samma sak när du passerat 30.
 

sandstream

Guest
eV1Te skrev:
Jag kan hålla med i viss mån på det som sägs. Jag vet att yngre personer står för en stor del av alla skador i trafiken, men det tror jag inte beror på att de är just unga utan att de har liten körvana.

Alltså en 25 åring som nyss tagit sitt körkort tror jag har lika stor chans att råka ut för någon som en på 21 år. Eller finns det någon bevisning mot det också?
Det finns säkert fakta som visar att ju yngre man är, ju sämre kör man generellt.
Som jag skrev innan kommer vissa saker med åldern och det är ju ingen slump att folk i 20-årsåldern överskattar sig själva och kör av vägen.
De tror att de kan mer än de kan.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Halogen skrev:
Varför inte. Statistiken säger ju klart och tydligt att kidsen kör ihjäl sig. I samma veva tycker jag att vi kan ta bort A-behörigheten på alla som fått den gratis så slår vi två flugor i en smäll, och förhoppningsvis friserar vi statistiken lite.

Varför inte satsa på bättre utbildning. Om man ska göra skillnad på hojkort så borde det vara logiskt att t ex införa:

- ett instegskörkort för hojar upp till en viss effekt (varför inte 25kw)
- ett kk för hojar mellan 25 kw och 100 hk
- ett för hojar över 100 hk

I kk för hojar över 100 hk bör ingå bankörning.
I samtliga kk ska det ingå mycket trafiksäkerhet och ABC.

Det här är bara ett förslag på hur det skulle kunna se ut, självklart så ska ett dylikt förslag vara väl genomtänkt men poängen är att man tar det kk man behöver och att det ska ställas väldigt höga krav för kk till sporthojar över 100 hk.

Höjd åldergräns skapar säkert bara mer problem än det gör nytta. Man kan ju bara gissa hur många i åldern 18-24 som helt struntar i kk, försäkring etc om
man inför en åldergräns på 24.

Som sagt bättre utbildning (varför inte redan i gymnasieskolorna).
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag tycker det låter som en strålande idé faktiskt.

Kan bara svara för mig själv angående 'åldern' och hur man kör men jag kör betydligt lugnare, eller fegare som många säkert skulle kalla det, nu än för fyra år sedan.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Så om jag som 20årng när jag ska få mitt tunga kort sommaren 2007 (2år efter uppkörningen för mellankortet). Jag behöver alltså bara genomgå "en enklare variant av uppkörning" så har jag det tunga kortet, fast jag ännu inte fyllt 24?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det var rätt många år sedan man fick A-behörigheten i samband med att man tog B-behörigheten. Jag ser ingen anledning varför man skulle dra in A-behörigheten efter alla år. De som utnyttjat A-behörigheten har vid det här laget år av erfarenhet bakom sig varför de nog är lämpligare än många av oss som tagit behörigheten på "riktigt" sätt.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det skulle med lite tur innebära att det kommer hit lite flera coola sportiga 400or. Alltid något.
Och för att det står i tidningen betyder det inte att lagen kommer införas imorgon. Kan man få en länk till artikeln förresten?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top