Ålder har ingenting med mognad att göra, det finns mogna 18-åringar och omogna 40-åringar, jag har träffat bägge kategorierna i olika utbildningssituationer.
Jag tror att man måste införa ett särskilt "sporthojskörkort", någon form av extra utbildning/behörighet för att få framföra ett fordon med ett visst vikt/effektförhållande, och denna behörighet skall man kunna ta från 21-års ålder. Den utbildningen skall vara fokuserad på två saker, dels att lära eleven att behärska hojen med betoning på broms- och svängteknik, men också en "attitydutbildning" där speciellt utbildade lärare helt enkelt får bedöma vilket typ av människa eleven är, lite grann som i uttagningarna till stridspilot.
Detta får då till följd att vissa människor inte kommer att få något Sporthojskort, är man omogen så är man inte lämpad att framföra en sporthoj. Då får man försöka senare i sitt liv eller ta licens och köra sporthoj bara på bana.
Det finns säkert brister med ovanstående förslag men jag tror att hela problemet måste lösas med utbildning, inte åldersrelaterade förbudsåtgärder.
Sen finns det alltid en massa folk som tycker att detta inte är ett problem, att Nollvisionen är ett jämra svammel och att det hör till att det skall kosta ett antal liv per år att göra något så roligt som att köra hoj...
Nollvisionen ÄR i mångt och mycket ett jämra svammel, och det kommer alltid att kosta människoliv att utföra intressen som förenar hög fart med oskyddade trafikanter, människor gör misstag vilket kan få katastrofala följder och det ligger i människans natur...men det innebär INTE att vi bara kan acceptera detta och gå vidare, strävan skall ju alltid vara att minska olyckorna vilket ju redan är ett statistiskt faktum om man tittar på hur många människor som dör kontra hojar i trafik, men finns det sätt att förbättra det hela så är jag inte den som klagar.
Ett tecken på mognad är väl ända att försöka tillgodogöra sej så mycket kunskap som möjligt innan man gör det som är riskfyllt, inte f-n är det någon som bestiger Mount Everest utan att först ha kollat hur man gör?
Om jag skall släppa ut mina barn i trafiken så ligger det i både mitt och ungarnas intressen att kunna så mycket som möjligt för att minska riskerna, och med kunskap menar jag INTE att framförsa fordonet utan att framföra fordonet med en ödmjuk attityd för trafiken och dess faror, det har ingen som helst betydelse vems felet var när man ligger i ett dike med bruten rygg, eller hur?