Tung mc först vid 24

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vilket skitförslag. MC-olyckorna håller sig på en väldigt låg nivå i Sverige men det räcker inte för förbudsmaffian. När man är 18 är man myndig och vuxen, och bör få ta ansvar för sitt liv själv. Pappafasoner och kontrollbehov klarar sig ett västerländskt modernt samhälle mycket bra utan.
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Kluven

Jag är kluven till detta förslag.

Visst är det bra om man minskar olyckorna för yngre förare men hur ska man göra med de som fick körkortet med flingpaketet eller om det var med ett annat körkort? Vilka är egentligen överrepresenterade i olycksstatistiken för när jag läste MCfolket så blev jag förvånad hur många medelålders som råkade ut för olyckor.

Sen tror jag inte det spelar någon roll när man får sitt tunga kort för man kommer ändå att testa gränserna för just den hojjen man har för tillfället. Det kommer säkert att utvecklas hojjar på 400cc med 240 hk i stället. Kommer ni ihåg den "livsfarliga" RD350 när den kom? Samma snack då.

Det spelar ingen roll när man få sitt körkort för det farligaste tycks vara när man haft sin MC under ett år så då ska man kanske låta någon annan äga hojjen det första året och bara lease den. (OBS sarkasm!)

Nä, se till att polisen börja kontrollera alla förares beteende i trafiken och ta kortet från stresspellarna som inte kan samarbeta med andra trafikanter på ett trafiksäkert vis.
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Detta är enligt mig ett av de mest puckade förslag som kan komma. :mad: När man är 18år är man fan myndig och skall få göra vad som "vuxna" får göra. Sanningen är den att det är mest "äldre" som kört ihjäl sig den senaste tiden.... Hörde detta på radion. Visst som ung och dum kan man köra lite för fort, men alla dessa ungdomar i sina små jävla plåtlådor(golfar) som har uppemot 200 häst ska de få köra ihjäl folk? Jag har själv längtat som fan efter hoj sedan jag var typ14 år, och i min värld har det inte funnits några alternativ till sporthoj (ca 600) Jag vet att jag inte kommer köra som en jävla dåre och jag vet att om jag hade behövt vänta till 24 hade jag varit ute på vägarna med tung hoj ändå, detta eftersom jag anser att denna lag är frihetsberövande... Jag anser att alla ska få göra som de vill och är man myndig så är man. Till alla er som säger att det är bra, ni låter som min gamla farmor som inte kommer ihåg hur det var att va ung.... Fy skäms hoppas jag aldrig blir så gammal och "moralisk".. Vet att jag skrivit osammanhängande men är ganska så arg på alla dessa lagar! :huvet
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
de som redan har tagit kortet ska väl för f*n inte behöva göra om allt igen ?!?!? det är ju som att jag skulle vilja gå ner från 600 till 125 cc och så måste jag göra ett nytt körprov för det??
 

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
sandvångsgatan
Hoj
cbr600rr
Nejvafa,,, Åldergräns är idioti. Finns 35 åringar i trafiken som beter sig som 13 åriga moppefuckon.
Ska det vara någotsomhelst krav på kk för tung så är det att man kört i trafik i 2 år eller så. Bil eller vad som. Den tiden lär en grön trafikant att läsa av trafiken mkt bättre, man lär sig b,l,a att ibland stannar inte bilar vid stopplikt, de förvarnar inte med blinkers vid filbyte och ofta fnns inte högerregeln.
En trafikant med vana vet bättre var de största riskerna finns och är mer beredd där.
Innan man själv nästan skitit på sig då någon svängt ut rakt framför en i en ens egen fil utan förvarning, när man just skulle dra järnet förbi en hög med bilar så förstår man inte hur viktigt det är att ha stenkoll på vad alla runtom en gör och kan tänkas göra.
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Vilket skitförslag. MC-olyckorna håller sig på en väldigt låg nivå i Sverige men det räcker inte för förbudsmaffian. När man är 18 är man myndig och vuxen, och bör få ta ansvar för sitt liv själv. Pappafasoner och kontrollbehov klarar sig ett västerländskt modernt samhälle mycket bra utan.
Nja, man är myndig vid 18 men långt ifrån vuxen.
Bara mellan 18 och 22 tycker jag att de flesta, speciellt killar, utvecklas mycket.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Funker Vogt skrev:
Behöver jag som 31-åring förnya mitt tunga mc-kort då eller?

Att höja instegsåldern ser jag dock några positiva effekter av när man slipper 21-åringar på rettor och andra maskiner med mer hästar än kg.

Kan lova att jag kör precis lika "ovettigt" nu som då. Om det säger att jag va en av de vettigare 21-åringarna eller en av de galnare 26-åringarna vet jag inte...

Men jag håller ändå med dej, överlag kanske 21-åringarna kör värre än oss/de lite äldre.
Visst blir man visare och klokare med åldern, förhoppningsvis, men bara för att man är 24 ist för 21 så behöver man ju inte köra mc bättre, det har mycket mer med mc-vana och erfarenhet att göra.
Så visst, det kanske får ner statistiken lite, och det är ju bra, men.. ja, vad ska man göra för att få ner den ordentligt?
 
Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Btw... funka det inte bra med övergångar och dyl när dom höjde gränsen från 18 till 21?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ålder har ingenting med mognad att göra, det finns mogna 18-åringar och omogna 40-åringar, jag har träffat bägge kategorierna i olika utbildningssituationer.

Jag tror att man måste införa ett särskilt "sporthojskörkort", någon form av extra utbildning/behörighet för att få framföra ett fordon med ett visst vikt/effektförhållande, och denna behörighet skall man kunna ta från 21-års ålder. Den utbildningen skall vara fokuserad på två saker, dels att lära eleven att behärska hojen med betoning på broms- och svängteknik, men också en "attitydutbildning" där speciellt utbildade lärare helt enkelt får bedöma vilket typ av människa eleven är, lite grann som i uttagningarna till stridspilot.

Detta får då till följd att vissa människor inte kommer att få något Sporthojskort, är man omogen så är man inte lämpad att framföra en sporthoj. Då får man försöka senare i sitt liv eller ta licens och köra sporthoj bara på bana.

Det finns säkert brister med ovanstående förslag men jag tror att hela problemet måste lösas med utbildning, inte åldersrelaterade förbudsåtgärder.

Sen finns det alltid en massa folk som tycker att detta inte är ett problem, att Nollvisionen är ett jämra svammel och att det hör till att det skall kosta ett antal liv per år att göra något så roligt som att köra hoj...

Nollvisionen ÄR i mångt och mycket ett jämra svammel, och det kommer alltid att kosta människoliv att utföra intressen som förenar hög fart med oskyddade trafikanter, människor gör misstag vilket kan få katastrofala följder och det ligger i människans natur...men det innebär INTE att vi bara kan acceptera detta och gå vidare, strävan skall ju alltid vara att minska olyckorna vilket ju redan är ett statistiskt faktum om man tittar på hur många människor som dör kontra hojar i trafik, men finns det sätt att förbättra det hela så är jag inte den som klagar.

Ett tecken på mognad är väl ända att försöka tillgodogöra sej så mycket kunskap som möjligt innan man gör det som är riskfyllt, inte f-n är det någon som bestiger Mount Everest utan att först ha kollat hur man gör?
Om jag skall släppa ut mina barn i trafiken så ligger det i både mitt och ungarnas intressen att kunna så mycket som möjligt för att minska riskerna, och med kunskap menar jag INTE att framförsa fordonet utan att framföra fordonet med en ödmjuk attityd för trafiken och dess faror, det har ingen som helst betydelse vems felet var när man ligger i ett dike med bruten rygg, eller hur?
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
mjukis skrev:
Kan lova att jag kör precis lika "ovettigt" nu som då. Om det säger att jag va en av de vettigare 21-åringarna eller en av de galnare 26-åringarna vet jag inte...

Men jag håller ändå med dej, överlag kanske 21-åringarna kör värre än oss/de lite äldre.
Visst blir man visare och klokare med åldern, förhoppningsvis, men bara för att man är 24 ist för 21 så behöver man ju inte köra mc bättre, det har mycket mer med mc-vana och erfarenhet att göra.
Så visst, det kanske får ner statistiken lite, och det är ju bra, men.. ja, vad ska man göra för att få ner den ordentligt?

Den statistik jag läst ljuger inte. Under 25 är "riskgruppen"

Ordentligt? Tja, förbjuda helt givetvis, men i realiteten är 24-årsgräns troligtvis det enda genomförbara.
 

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R
Asså det är ju bara i sverige något sånt här kan hända..! Fyller 20 senare i år och skall ta hojkort till våren, men om denna lagen träder i kraft så kommer jag att få köra runt med 25kW i 4år! Inte direkt upphetsande.. :död

Kommer ju bara att leda att fler kommer köra ostyrpta hojar=löser inga problem!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Kan ju slå orättvist också:

Om detta träde i kraft så kommer tjejen min som haft tungt kort sedan år 2002 och är nu 22 år kört klanderfritt i 3 år .. helt plötsligt inte får köra en hoj som hon "en gång redan tagit kort för" känns ju lite fel också!
Om det träder i kraft 2007 så har hon hunnit fylla 23 & 1/2 år skall hon vänta ett halvvår då för att göra ny uppkörning... eller kommer regeln innebära att de som innehar kort för tung mc får göra uppkörningen med en gång oavsett åldern ?
Om regeringen då betalar det så säger jag inget, men att slanta ut ännu mer för ngt man redan betalt för SUGER!

VARFÖR KÄNNER MAN SIG SOM EN DUM JÄVEL SOM STANNAR KVAR I DETTA LAND ?
Säger regeringen hoppa så gör alla det! :kocko
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
F*n man blir helt snurrig av allt skrivande. Vad innebär detta igentligen någon som kan förklara lite snabbt och kort??
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
sandstream skrev:
Med tanke på att folket under 24 år som kör sporthoj är klart överrepresenterade i dödsolyckorna är det väl inget dumt förslag.

När Messing säger att de som redan har hunnit ta kortet ska få genomgå en enklar uppkörning så måste hon syfta på dem under 24.

"Nyheten" fanns för övrigt att läsa i senaste MC-folket.
Skulle nog kosta skjortan för staten med ny förenklad uppkörning för dom som är under 24:va Min teori att alla under 24 få parkera sin nuvarande rejser över 400cc tills dom nått 24. under tiden får man väl puttra omkring på nån motard eller nått.. typ :rolleyes:
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
*suck* :huvet

Dödsolyckorna totalt har drastisk minskat och är idag det lägsta i sverige sedan 50-talet. Idag är 55% av de mc-förare som omkommer över 50 år.

Men det klart att det alltid är den 20-30 åriga killen som kör sporthoj som är orsaken och ansvarig till alla olyckor, bilisterna gör ju aldrig nga fel :rolleyes:
 

renegade

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
05 turbobusa
Funker Vogt skrev:
Behöver jag som 31-åring förnya mitt tunga mc-kort då eller?

Att höja instegsåldern ser jag dock några positiva effekter av när man slipper 21-åringar på rettor och andra maskiner med mer hästar än kg.
Kan bara hålla med,kanske sänker premien för oss som inte kraschar . peppar peppar ta i trä :tungan
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
fortsomfan skrev:
över 400 kubikcentimeter. Men den som hunnit ta ett sådant körkort ska bara behöva genomgå en enklare variant av uppkörning för att få det nya, berättar Messing. De nya reglerna träder i kraft tidigast 2007-2008. !!!

Yes..
Jag hinner få tungt innan:)

men håller med det e sjukt..
man kan ju fortfarande vara 18 år och sätta sig i en ferrari och dra iväg...
inte rätt... tror inte att det kommer att gå igenom heller..
höjer de en gräns ska de väl höja alla gränser... eller hur!?
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Snackade me snubbarna från vägverket på mc mässan, o dom sa att de bara va skitsnack att de skulle höja åldern till 24 för tung mc! Den skulle va kvar på 21 år, så de låter ju bra! :tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
sandstream skrev:
..........
Men problemet är ju att ni kör ihjäl er, blir invalider osv.
Spelar ingen roll att en del "sköter" sig när den stora massan inte gör det.

Nu är det väl ändå så att den stora massan sköter sig och en del kör hjäl sig?


Vilket f.ö. är för mycket. Tycker >24gräns är bra men kanske 500cc.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top