Tung mc först vid 24

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
sandstream skrev:
Med åldern kommer erfarenheten och det är inte förrän då man inser hur lite man visste och hur omogen man var i övre tonåren.
Det kanske låter överdrivet men, trust me, du kommer att tycka samma sak när du passerat 30.

Jag kan nog anta att ja kommer tycka det, men undrar om folk över 21/24 år sätter sig in i en 18årings liv som väntat å drömt om det i ett flertal år å så ska man vänta ännu längre helt plötsligt. Klart man inte har ngn erfarenhet etc etc men man måste inte gasa ihjäl sig för det. Man prövar sig fram vare sig man kan det eller inte, finns ju alltid mer å lära sig. Å en som tar kortet vid 35 års ålder å aldrig kört förut kanske inte heller är den mest skillade.

Ett annat förslag skulle kunna va att den som kört medel i 3-4 år får ta tungt kort. Men d kommer å andra sidan äldre människor lacka på.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det kan nog vara ett beslut i rätt riktning att höja åldersgränsen något så att förarna hinner mogna och skaffa sig körvana lämpligtvis genom B-behörighet innan de tar steget över till A-behörigheten.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Har inte sett svaren, så om jag håller med eller är kärringen mot strömmen får vi se: Jag tycker 24-årsgränsen är BRA! :tummenupp
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Biifer skrev:
Så om jag som 20årng när jag ska få mitt tunga kort sommaren 2007 (2år efter uppkörningen för mellankortet). Jag behöver alltså bara genomgå "en enklare variant av uppkörning" så har jag det tunga kortet, fast jag ännu inte fyllt 24?
´
Vet inte ivan, kanske är det så att man måste ta det tunga innan tiden för 24 årsgränsen är "invigd". Står ju: "Det ska bli en ny åldersgräns på 24 år för att ta körkort på tung motorcykel, över 400 kubikcentimeter. Men den som hunnit ta ett sådant körkort ska bara behöva genomgå en enklare variant av uppkörning för att få det nya, berättar Messing" Menar mellankortet är ju inte egentligen detsamma som tungt även fast det uppgraderas. Är inte uppgraderingen först vid 21 års ålder förresten?

// Jonthe Frankel
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Som jag ser det är dessa regler meningslösa i dagens cituation. Inser ni hur många som inte bryr sig om mellankortet redan idag. Finns väl inte en enda mellan förare som kör med sina snälla 25kw (jag gjorde då inte det) Då det i Sverige inte finns några kännbara straff som frår folk att tänka om.

En sådan lagstiftning skulle nog ignoreras helt av dom som är unga och kör sporthoj. Skulle du acceptera att du får en behörighet indragen :confused: skulle inte tro det. Om du redan kör olagligt är man nog inte så brydd om några andra regler heller.

Hatar "vi vet vad som är bäst för dig" politik och kommer aldrig följa en sådan lag om den blev verklighet. Ska man inte vara myndig då man är 18 och stå för sina handlingar :confused:
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
fortsomfan skrev:
Har också hört det men tror det har ändrats. "Försäkringstagaren är skyldig att meddela Bilsport & Mc Specialförsäkring när han/hon har fyllt 21 år och mc-körkortet övergår till tungt mc-körkort. " http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=9
Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:

haft behörigheten A under minst två år, eller
fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Källa: http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
tycker man ska vara 25 för att få köra mer än 500cc kan va bra så vi slipper dessa olyckor.....
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Man får väl va bra naiv om man tror att en 18-20åring har bra trafikvana. Själv hade jag inte det i den åldern. Jag kanske inte kör speciellt mycket saktare på äldre dar, men vissa riskmoment i trafiken kan inte utbildas bort. Dom måste man träna bort. Det handlar ju inte bara om att kunna köra fort på en sporthoj, dvs kurvtagning, bromsning m.m. Det handlar ju även om erfarenhet och sunt förnuft i trafiken. Och kan vi genom att införa det här förslaget spara en endaste människas liv så tycker jag iallafall att det är värt att tänka över.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
fortsomfan skrev:
Ny mc-gräns

Sundsvalls Tidning skriver i en artikel 050618... "Den 27-28 juni deltar Messing i ett ministerrådsmöte där flera nyheter på trafikens område ska införas, under förutsättning att en majoritet ställer sig bakom. Det ska bli en ny åldersgräns på 24 år för att ta körkort på tung motorcykel, över 400 kubikcentimeter. Men

Kan vara värt att tillägga att för att få köra en tung lastbil eller buss, med släpvagn, krävs "endast" att man är 21 år.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Biifer skrev:
Så om jag som 20årng när jag ska få mitt tunga kort sommaren 2007 (2år efter uppkörningen för mellankortet). Jag behöver alltså bara genomgå "en enklare variant av uppkörning" så har jag det tunga kortet, fast jag ännu inte fyllt 24?
så uppfattar jag det också.
Däremot så tycker jag att det vore smartare att för att kunna få tunga behörigheter ägt en hoj i 5 år exempelvis. Kunna redovisa för att ha haft egen hoj i samanlagt 5 år alltså. Vem säger att en 24 åring utan erfarenhet inte kommer köra ihjäl sig?. Att man blir mognare med åldern är självklart men vore det inte smartare att man måste ha haft någon tidigare erfarenhet av hojåkning för att få köra vadsomhällst?
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Klart det känns rätt för er som har tung och är 30 plusare, men vi unga då?

Som vill köra "värstinghojar"...

Kommer köra endå om det här skiten blir av!!?#""#!&% :mad: :4skrika
 

schtoif

Övar bakhjulsåkning!
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda Hornet 600
För min del så känns det som att dom bara flyttar problemet längre upp i åldern. Jag tror att det handlar mer om erfarenhet än ålder.
En 24-åring utan erfarenhet som tar sitt mc-kort, är nog inte mer mogen att hantera en R1:a än en 21-åring. Men vem vet, det kanske fungerar och alla som vill ta mc-kort köper sig en liten cykel och lär sig grunderna på den och på det viset få erfarenhet tills dom får köra större cyklar! Det skulle i så fall vara väldigt bra, och kanske t.o.m. minska olyckorna?
Men i så fall ska man ju ändra reglerna för alla som tar mc-kort oberoende på ålder.
Lösningen kan annars vara olika typer av körkort beroende på vilken motorcykel man vill köra. Vill man köra sporthoj så ska det vara en svårare utbildning, med mer kurvteknik, broms från högre hastigheter mm, och ev ta med bankörning i utbildningen. För där lär man sig hantera en mc under relativt säkra former.

Bara mina tankar, men hur som helst måste något göras i.o.m. att alldeles för många människor dör.
 

sandstream

Guest
Chii skrev:
Som jag ser det är dessa regler meningslösa i dagens cituation. Inser ni hur många som inte bryr sig om mellankortet redan idag. Finns väl inte en enda mellan förare som kör med sina snälla 25kw (jag gjorde då inte det) Då det i Sverige inte finns några kännbara straff som frår folk att tänka om.
Då kan vi ju ta bort hastighetsbegränsingarna också, alla kör för fort.
Hårdare straff fungerar sällan, se på USA där dödsstraffet knappast minskar antalet brott.
uggla skrev:
Klart det känns rätt för er som har tung och är 30 plusare, men vi unga då?
Som vill köra "värstinghojar"...
Kommer köra endå om det här skiten blir av!!?#""#!&% :mad: :4skrika
Men problemet är ju att ni kör ihjäl er, blir invalider osv.
Spelar ingen roll att en del "sköter" sig när den stora massan inte gör det.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Det finns säkert fakta som visar att ju yngre man är, ju sämre kör man generellt.

Vet inte om det gör det men beslutet handlade inte riktigt om det. Det handlade om "åldersgräns på 24 år för att ta körkort på tung motorcykel". För det finns det rapporter.

TÖI

Förbud mot att unga förare kör tung motorcykel ser inte ut att ha någon säkerhetsvinst. Undersökningar tyder på att antal olyckor reduceras kraftigt för den typ motorcykel man förbuds köra, men nedgången uppvägs av en ökning i antal olyckor med lätta motorcyklar.
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Jag håller med schtoif.
Att flytta upp åldersgränsen är bara att flytta upp olyckorna...

Dessutom skulle jag tycka det var riktigt surt om åldersgränsen höjdes just när jag fått åldern inne :3freak .
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Chii skrev:
En sådan lagstiftning skulle nog ignoreras helt av dom som är unga och kör sporthoj. Skulle du acceptera att du får en behörighet indragen :confused: skulle inte tro det. Om du redan kör olagligt är man nog inte så brydd om några andra regler heller.
Med ett sådant resonemang skulle samma ungdomar lika väl skita i att ta körkort överhuvudtaget. Men så är det ju inte.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top