Tunga italienare

gasglad

Bannad
Gick med
13 May 2003
Ort
gbg
Hoj
R1:a-06 Öhlins
Är det nån som vet varför Italienska motorcyklar är dyra och tunga? T,ex Ducati väger ju 15-20 kg mer än en japansk radfyra...
 

Gabor

Guest
Förr var ducce lätt jämfört med japsar.....kan det vara så att teknologin gått om italienarna. :va
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Tänk dock på att Italienarna alltid skriver sina viktuppgifter "semi-torrt" (inkl. alla vätskor förrutom bensin), medans japsarna har snustorrt!
Det gör ett par kg!

Hörde dock att Ducati skulle börja ange vikten likadant som japsarna, för att det skulle se bättre ut på pappret...dock tycker jag att torrvikten som japsarna anger är ganska meningslös...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har för mig att det inte skiljer sådär jätte mycket i verkliga uppgifter dock. Men sedan så är det ju också det att en twin blir tyngre än en rad fyra. Kolla bara på motsvarande japanska bågar.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Säkert av samma anledning som att de är svagare och dyrare.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
gasglad skrev:
Är det nån som vet varför Italienska motorcyklar är dyra och tunga? T,ex Ducati väger ju 15-20 kg mer än en japansk radfyra...

Varför jämför du en v-twin med en radfyra?, gör så här istället jämför en TL1000R,SP1 mot en Aprilia rsv mille,ducati 999 hur är viktför hållandet då? :rolleyes:

Att jämföra en v-twin med en radfyra är som att jämföra en gran och en tal.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Lam-Kaka skrev:
Varför jämför du en v-twin med en radfyra?, gör så här istället jämför en TL1000R,SP1 mot en Aprilia rsv mille,ducati 999 hur är viktför hållandet då? :rolleyes:

Att jämföra en v-twin med en radfyra är som att jämföra en gran och en tal.

Japp, eller lite grann som att jämnföra en riktig muskelbil med en Honda civic :D
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
H4 skrev:
Vilken är muskelbilen i det här fallet? :)

Typ ett riktigt jänkejärn (eller bil med dyl motor då) Visst en civic kan gå som f-n den med men endast om man varvar skiten till oigenkännlighet. Jänke järnet har samma tryck redan från tomgång :D Och som sagt "real men dont eat sushi" (Sedan att jag har ett sushi åk skall man kanske inte prata om :rolleyes: :tungan)
 
Last edited:

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Fr o m 2005 års modeller så anger Ducati orealistisk torrvikt (exklusive alla vätskor o batteri), och skryteffekt (på vevaxeln), precis som jappsen alltid har gjort...

T ex Monster 1000s, har blivit 8kg lättare, och 10hk starkare i ett nafs!
http://www.ducati.com/bikes/index.jhtml
för aktuella vikt o effekt uppgfter.

/
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Cujo skrev:
Fr o m 2005 års modeller så anger Ducati orealistisk torrvikt (exklusive alla vätskor o batteri), och skryteffekt (på vevaxeln), precis som jappsen alltid har gjort...

T ex Monster 1000s, har blivit 8kg lättare, och 10hk starkare i ett nafs!
http://www.ducati.com/bikes/index.jhtml
för aktuella vikt o effekt uppgfter.

/

Idiotiskt med tanke på förs :kocko
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
gasglad skrev:
Är det nån som vet varför Italienska motorcyklar är dyra och tunga? T,ex Ducati väger ju 15-20 kg mer än en japansk radfyra...


Dom är dyra för att de är exklusiva, på samma sätt som en Ferrari. De är inte tyngre än andra hojar, du har fel.

( duckar o springer )
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
bebbe skrev:
Japp, eller lite grann som att jämnföra en riktig muskelbil med en Honda civic :D

Är det såhär du menar eller:
 

Bifogat

  • zo6 vs honda.jpg
    zo6 vs honda.jpg
    41.9 KB · Visningar: 228
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Personligen har jag alltid gillat att Ducati anger hög torrvikt och låg effekt. Det ger billigare premier...

Samma sak med alla 1000DS motorerna.
Det har stått 84 hästar, men de har haft runt 92-94 på kopplingen.. Nu skriver Ducati bara ut den verkliga effekten.

Varför tror ni att 999;an blivit lättare?? Tidigare var det allt utom soppa i torrvikt.. Nu är det väll enligt japansk standard. SNUStorrt minus 10% = siffran på papper.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Fan nu sticker den fina öppningen till alla Japsåkare, varför går din hoj inte fortare med all den effekten och den låga vikten... :D
Sen är ju frågan med försäkringarna, tråkigt om dom sticker i höjden, Duccen är inte gratis att försäkra av senare modell men har ändå varit ganska lindrig i förhållande till motsvarande japs! :)

Fredrik :tomten
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
amullo skrev:
Personligen har jag alltid gillat att Ducati anger hög torrvikt och låg effekt. Det ger billigare premier...

Försäkringsklasserna räknas ut från tjänstevikten (alla vätskor men utan förare). Det spelar alltså ingen roll om torrvikt eller något annat anges i reklamen. Försäkringsmässigt kan det ändå vara fördelaktigt med en twin eftersom dessa i regel har lägre effekt. Det bättre vridmomentet betalar du ingen extra premie för...

Nu när bolagen börjar införa fler klasser och/eller olika system vet jag dock inte hur de räknar. :va
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Wile E skrev:
Det bättre vridmomentet betalar du ingen extra premie för...
Det är inte bättre (högre) vridmoment i en twin än det är i en radfyra med samma cylindervolym.

Annars är ducati ingalunda så mycket tyngre än de japanska radfyremaskinerna, som specarna antyder. Japanerna är mycket fantasifulla när de fastställer vikt, effekt och såna saker.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top