Tungt kopplingsproblem GSXR 750 98:a

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Her ett litet problem med min koppling. Den är så satans Tung. Specielt nu när jag har dragit på mig någon form av inflamation i handen. var ute o körde en sväng i Lördags första gången på en månad men kände direkt av att det inte var nyttigt för handen.
Jag har alltid upplevt min koppling som tung jämfört med tex CBR 600

Nu har jag inget justerbart kopplings handtag och kan för tillfället inte ha något heller då hojen kräver att jag tar kopplingen hela vägen in. den vill inte koppla ur riktigt till 100% det klonkar till när man lägger i en växel vid stilla stående.

Men frågan är vad kan jag göra?
Vist kopplingen bör bytas. men jag hade hoppats slippa det denna säsongen.

Någon med en smart lösning eller vad som kan vara fel. eller är det något fel? De kanske är tunga o koppla?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför byta koppling? Det som gör att kopplingen känns tung är dels kopplingsfjädrarna och dels trögglidande kopplingsvajer. Fjädrarna bör du inte byta, då slirar kopplingen, men du kan smörja vajern.

Det är ganska självklart att en Gixxer har tyngre koppling än en CBR600, den är ju starkare och har en helt annan motorkaraktär/användningsområde. Det låter dock konstigt att du inte kan justera kopplingen? :va Den ska inte ta längst in, iofs inte längst ut heller, men det är viktigt att den frikopplar ordentligt.
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Varför byta koppling? Det som gör att kopplingen känns tung är dels kopplingsfjädrarna och dels trögglidande kopplingsvajer. Fjädrarna bör du inte byta, då slirar kopplingen, men du kan smörja vajern.

Det är ganska självklart att en Gixxer har tyngre koppling än en CBR600, den är ju starkare och har en helt annan motorkaraktär/användningsområde. Det låter dock konstigt att du inte kan justera kopplingen? :va Den ska inte ta längst in, iofs inte längst ut heller, men det är viktigt att den frikopplar ordentligt.

Min gixer har ju ingen fjäder lätt koppling heller men dock inte så farligt som du beskriver det:va klonkar gör min med när man lägger i 1an från friläge men vad jag har hört så gör ju nästan alla sporthojar det:tungan men smörj vajern som tidigare sagts så ska det nog bli bättre:pannkyss
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Köp hem fjädrande handtag för handledsträning och använd dom framför tv:n.Annars kan du ju alltid använda en latexfogspruta med gammalt lim el dyl för att bygga upp musklerna.Tennisbollar att sitta och krama ihop är ett bra sätt att få nyp i händerna..:D
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Glöm inte att man även kan justera kopplingen där vajern går in i ''motorn'', och på en liten skruv nere vid motorn.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Slavcylindern brukar på ett eller annat vis ge sig på dessa och då går det trögare. BYT DEN! Gäller 96-99 1000:- ca

Sedan ny vajer eller om vajern ser nice ut så smörj upp den. Men vill du vara säker så köp ny. ca 250:-

Justera sedan: slavcylinder, justeraren i som går ner i motorn och det som sitter vid handtaget och den kommer gå lättare om inte ovanstående är gjort nyligen.

Att byta detta behöver du inte tömma något system på olja eller något.

Sedan byta koppling kan du också göra själv. Var bara lugn och metodisk och byt olja, filter + packning samtidigt. Kopplingssats ligger nog på ca 1500:-

Ta priserna med en nypa salt jag gissar bara.

Hur mkt lättare den går än nu är ju svårt att säga och min srad gick ju inte buslätt trots byte av vajer och slavcylinder men en jäkla skillnad vart det.

Mvh R


Her ett litet problem med min koppling. Den är så satans Tung. Specielt nu när jag har dragit på mig någon form av inflamation i handen. var ute o körde en sväng i Lördags första gången på en månad men kände direkt av att det inte var nyttigt för handen.
Jag har alltid upplevt min koppling som tung jämfört med tex CBR 600

Nu har jag inget justerbart kopplings handtag och kan för tillfället inte ha något heller då hojen kräver att jag tar kopplingen hela vägen in. den vill inte koppla ur riktigt till 100% det klonkar till när man lägger i en växel vid stilla stående.

Men frågan är vad kan jag göra?
Vist kopplingen bör bytas. men jag hade hoppats slippa det denna säsongen.

Någon med en smart lösning eller vad som kan vara fel. eller är det något fel? De kanske är tunga o koppla?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Slavcylindern brukar på ett eller annat vis ge sig på dessa och då går det trögare. BYT DEN! Gäller 96-99 1000:- ca

Sedan ny vajer eller om vajern ser nice ut så smörj upp den. Men vill du vara säker så köp ny. ca 250:-

Justera sedan: slavcylinder, justeraren i som går ner i motorn och det som sitter vid handtaget och den kommer gå lättare om inte ovanstående är gjort nyligen.

Att byta detta behöver du inte tömma något system på olja eller något.

Sedan byta koppling kan du också göra själv. Var bara lugn och metodisk och byt olja, filter + packning samtidigt. Kopplingssats ligger nog på ca 1500:-

Ta priserna med en nypa salt jag gissar bara.

Hur mkt lättare den går än nu är ju svårt att säga och min srad gick ju inte buslätt trots byte av vajer och slavcylinder men en jäkla skillnad vart det.

Mvh R

:va:va:va Har du slavcylinder har du ju hydralisk koppling och då har du ingen wire, har du wire har du inte hydralisk koppling och då har du ingen slavcylinder :va:va
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Wiren drar i en "sak" som puttar på axeln rätt genom motorn på kopplingen.
Den "saken" har jag fått berättat för mig av superbikes mc mek att den kallas för slavcylinder. Trots att det är en "wire" som putter på en stång...

I ett hydraulsystem hade motsvarande slavcylinder suttit där. Om det är jag som fått lära mig fel eller om det slarvigt kallas så vet jag ej.

Vad heter delen annars? WireLänkageputtarpåkoppling? ;)

På engelska heter det clutch release (assy) och är nummer 23 på ritningen:
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...05/Model/GSX-R750/GroupID/290132/Group/CLUTCH

Nummer 24 och 25 börjar man med att spänna lagom.
Sedan wiren som går ut ur motorn och slutligen finjusterar vid handtaget.


Det som händer på nummer 24 är att den blir glappig och sliten. det sitte ett lager i den som inte är meningen att man skall byta. Det blir skit av det ibland antagligen pga bristande underhåll. Sedan själva fästet som som wiren sitter i ser man knappt på ritningen. Men den går ofta av på dem. Att svetsa i den är ingen bra ide... Har testat och det håller inte länge.

:va:va:va Har du slavcylinder har du ju hydralisk koppling och då har du ingen wire, har du wire har du inte hydralisk koppling och då har du ingen slavcylinder :va:va
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Wiren drar i en "sak" som puttar på axeln rätt genom motorn på kopplingen.
Den "saken" har jag fått berättat för mig av superbikes mc mek att den kallas för slavcylinder. Trots att det är en "wire" som putter på en stång...

I ett hydraulsystem hade motsvarande slavcylinder suttit där. Om det är jag som fått lära mig fel eller om det slarvigt kallas så vet jag ej.

Vad heter delen annars? WireLänkageputtarpåkoppling? ;)

På engelska heter det clutch release (assy) och är nummer 23 på ritningen:
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...05/Model/GSX-R750/GroupID/290132/Group/CLUTCH

Nummer 24 och 25 börjar man med att spänna lagom.
Sedan wiren som går ut ur motorn och slutligen finjusterar vid handtaget.


Det som händer på nummer 24 är att den blir glappig och sliten. det sitte ett lager i den som inte är meningen att man skall byta. Det blir skit av det ibland antagligen pga bristande underhåll. Sedan själva fästet som som wiren sitter i ser man knappt på ritningen. Men den går ofta av på dem. Att svetsa i den är ingen bra ide... Har testat och det håller inte länge.

Superbike är ju ganska flummiga, finns ju en anledning att de inte får vara licenserad KTM verkstad/återförsäljare längre.
Slavcylinder är på hydralsystem, annars kallas det bara kopplingsarm, sry om jag är petig :krama
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nä, jag vill gärna veta vad som är rätt så jag bugar och bockar.

Superbike är ju ganska flummiga, finns ju en anledning att de inte får vara licenserad KTM verkstad/återförsäljare längre.
Slavcylinder är på hydralsystem, annars kallas det bara kopplingsarm, sry om jag är petig :krama
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Det stora problemet är nog inte mina muskler i handen utan att kopplingen är lite tung arbetad. självfallet förstår jag att det är lite tyngre på en 750 jämfört med en 600. Skall undersöka Wiern o se så den inte spökar. Vad det gäller klonkandet när man lägger i en växel så är det så pass att med växel i så skall man inte försöka starta motorn med indragen koppling för det är långt ifrån säkert att han orkar dra runt motorn tillräckligt fort för att orka starta. Detta gäller både kall o varm motor. Så det är här jag har misstänkt att lamellerna eller stålskivorna är skeva. men detta kanske går att justera ?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det stora problemet är nog inte mina muskler i handen utan att kopplingen är lite tung arbetad. självfallet förstår jag att det är lite tyngre på en 750 jämfört med en 600. Skall undersöka Wiern o se så den inte spökar. Vad det gäller klonkandet när man lägger i en växel så är det så pass att med växel i så skall man inte försöka starta motorn med indragen koppling för det är långt ifrån säkert att han orkar dra runt motorn tillräckligt fort för att orka starta. Detta gäller både kall o varm motor. Så det är här jag har misstänkt att lamellerna eller stålskivorna är skeva. men detta kanske går att justera ?

Hur länge har den varit så? Inte så att det har klibbat ihop lite över vintern och behöver gå ordentligt varm och ett oljebyte på det?
Sedan testa att justera kopplingen även vid kopplingsarmen.

Det stora problemet är nog inte mina muskler i handen utan att kopplingen är lite tung arbetad. självfallet förstår jag att det är lite tyngre på en 750 jämfört med en 600. Skall undersöka Wiern o se så den inte spökar. Vad det gäller klonkandet när man lägger i en växel så är det så pass att med växel i så skall man inte försöka starta motorn med indragen koppling för det är långt ifrån säkert att han orkar dra runt motorn tillräckligt fort för att orka starta. Detta gäller både kall o varm motor. Så det är här jag har misstänkt att lamellerna eller stålskivorna är skeva. men detta kanske går att justera ?

Jojust... det skall inte vara något problem att starta med kopplingen indragen om allt står rätt till. Men lite trögare blire och är batteriet lite segt så kan det vara droppen...
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Ja när jag köpte den vintern 07 så var den lite trög tyckte jag. men om den sedan har blivit trögare vågar jag inte riktigt svara på. Men jag skall gå igenom allt o justera det. Så får vi se om det bättrar sig. fårla leta upp en lika dan hoj o prova o se om det är någon större skilnad. O sen kanske vänta tills min hand har hunnit repa sig innan jag åker ut igen :p
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En obeprövad ide:

BE någon här på forumet ta en badrumsvåg och tryck på handtaget tills den går långt in och gör samma på din och jämför hur mkt man behöver trycka. Inte jättevetenskapligt men ger dig tillräckligt med data. Viktigt är att båda har sina så exakt på nollan som möjligt även om detta kanske inte är optimalt för normalvikt ala 80kg. Hade ju naturligtvis varit uppskattat med större upplösning osv men bör kunna hjälpa dig.

Kan testa på min egen gixxer 750 imorgon och se om det funkar hyggligt.

Ja när jag köpte den vintern 07 så var den lite trög tyckte jag. men om den sedan har blivit trögare vågar jag inte riktigt svara på. Men jag skall gå igenom allt o justera det. Så får vi se om det bättrar sig. fårla leta upp en lika dan hoj o prova o se om det är någon större skilnad. O sen kanske vänta tills min hand har hunnit repa sig innan jag åker ut igen :p
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Wiren drar i en "sak" som puttar på axeln rätt genom motorn på kopplingen.
Den "saken" har jag fått berättat för mig av superbikes mc mek att den kallas för slavcylinder. Trots att det är en "wire" som putter på en stång...

I ett hydraulsystem hade motsvarande slavcylinder suttit där. Om det är jag som fått lära mig fel eller om det slarvigt kallas så vet jag ej.

Vad heter delen annars? WireLänkageputtarpåkoppling? ;)

Jag kallar den för kopplingsskruv Alt. Kopplingsarm.

Ja när jag köpte den vintern 07 så var den lite trög tyckte jag. men om den sedan har blivit trögare vågar jag inte riktigt svara på. Men jag skall gå igenom allt o justera det. Så får vi se om det bättrar sig. fårla leta upp en lika dan hoj o prova o se om det är någon större skilnad. O sen kanske vänta tills min hand har hunnit repa sig innan jag åker ut igen :p

Har du bytt olja?
Min slirade fint på kopplingen innan oxå men Motul 300V 10-40W gör susen för dessa cyklar!
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Ja olja byttes nu till våren. men med risk för o bli hängd av ena halvan av forumet så kanske man inte skall säga att man kör med Biltema olja i hojen

Ja kanske inte vetenskapligt men dock en fingervisning. men se hur många kilos tryck som går åt så kan jag jämföra
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Varför byta koppling? Det som gör att kopplingen känns tung är dels kopplingsfjädrarna och dels trögglidande kopplingsvajer. Fjädrarna bör du inte byta, då slirar kopplingen, men du kan smörja vajern.

Det är ganska självklart att en Gixxer har tyngre koppling än en CBR600, den är ju starkare och har en helt annan motorkaraktär/användningsområde. Det låter dock konstigt att du inte kan justera kopplingen? :va Den ska inte ta längst in, iofs inte längst ut heller, men det är viktigt att den frikopplar ordentligt.

Hur går man vill väga för att smörja vajer?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Kan kolla hur mkt kraft det behövs på min imorrn. tycker min koppling är skapligt lätt iaf.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om inte wiren är bytt sen -98 kan jag lova dig att det lär bli stor skillnad av att byta den.

Att försöka smörja upp den själv mislyckas nästan alltid, vare sig man använder fett eller olja iom att man inte kan dra ut wiren ur höljet och smörja hela. (och olja är ofta för tunnt för att faktiskt smörja som det ska)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top