Tuono, Shiver eller Superduke?

Vilken skulle du köpa?

• Antal röstningar
    0

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Ska troligtvis köpa en ny hoj och står just nu och väljer mellan de tre i rubriken. Provade en Triumph S3 också (hade i princip bestämt mig för en sån) men den gillade jag inte efter en längre provkörning. Min högerhand domnade bort, ingen bra alls. :(

Gillar Aprilia starkt (hade en RSV Factory förut) så innan jag provkört någon av hojarna så ledar de två en aning. Fast KTM:n har ett grymt utseende!

Ska använda hojen för att pendla till/från jobbet samt lite "carving" på helgerna. En långtur per år lär det också bli.

Vad tycker ni, vilken skulle ni välja och varför? Och vilken är snyggast?

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
hehe lätt partiskt i frågan:D

Glömm inte bort å prova Ducati Hypermotard och KTM 990 sm.
Mycket trevliga hojar båda två!

/Freddan

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Shivern bleknar ju i denna jämförelse tycker jag. Tuono däremot är en kanonhoj som imponerade stort på mig när jag provade den. Har du kört RSV tidigare också så...

När det gäller KTM så har jag inte riktigt förtroende för deras kvalitet. Det beror dock på tidigare erfareneheter som kanske inte alls gäller längre...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har du kört dom andra nån längre sträcka? S3an borde ju va den som vibrerar minst i ställskapet, om man ser till konstruktion.

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Om din högerhand domnade bort, hoppas det inte beror på att du har nya handskar och högerhandsken är för trång över tummen... :)

Är du lång kommer du passa fint på Apriliorna, de är ganska höga. Men om du har haft en RSV innan så vet du ju redan. Tuonon är ju lika hög.

Om du får tag på en Shiver som producerades innan mars 08 så är den lite högre än de senare Shivrarna. Shivern är dessutom något tyngre än Tuonon men känns lättare och mer lätthanterlig.

Av de hojar du listar är ju Shivern en lite "klen" hoj, motormässigt. Övriga är ju upp mot litern i storlek. Det ger ju lite mer knuff på rakorna. Men i kurvorna är den nog nästan snabbare med sin mindre svängmassa.

Jag gillar båda, Shivern för sin design och Tuonon för sin brutalitet.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
hehe lätt partiskt i frågan:D

Glömm inte bort å prova Ducati Hypermotard och KTM 990 sm.
Mycket trevliga hojar båda två!

/Freddan

Och när du ändå provar dessa hojjar, så tar du och tittar lite på aprilia smv 750 Dorsoduro, verkar vara en fin hoj med busig karaktär :tummenupp

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
Fiskebåt
Ktm SD´n är en busrolig hoj med kaxigt utseende,men som nån annan här sa prova 990sm känns som den går lite mjukare än SD men sjukt mycket pulver,,annars är tounon åsså ok,du väljer mellan hojjar som OK allihopa så du får prova,prova,prova
Vet inte om det spelar roll för dej men glöm inte kolla försäkringspremier på dom olika hojjarna :) //trevlig sommar

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Superduken passar bäst om du ska åka korta aktiva sträckor med mkt bus , men om du ska pendla längre sträckor vettfasen då ligger kanske Touno bäst till ..

denniseriksson

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Hoj
KTM 990 SM
lite orättvis jämförelse kanske. men aprilia är ju alltid säkert:) kolla in min shiver, kanske du blir mer sugen på en sånt:) helt underbar

sportbike

Guest
Vad du än gör,prova inte en Hypermotard.
Då faller dom andra bort,nämligen :)

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Äh, klart grabben ska ha en Apa... :rolleyes:

visabild.php

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Vilken fråga?:D Superduke så klart:tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag hade valt SuperDuken. Den är lite vassare på allt och tyvärr, trots att den är sjukt läcker, faller Shivern bort i jämförelsen. Men Tuonon är på inget sätt en dålig hoj, det är väl just de två som det står mellan även för mig men jag hade valt SuperGreven för den är lite vassare i motorn, lite vassare i chassit och lite vassare i bromseriet. Sen tycker jag den ser lite brutalare ut.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Hur kan man inte vilja ha en superduke? =) Allt annat blir moppe efter
provkörning!

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Superduken passar bäst om du ska åka korta aktiva sträckor med mkt bus , men om du ska pendla längre sträckor vettfasen då ligger kanske Touno bäst till ..

Håller med i ovanstående inlägg. Superduken är svår att hålla en jämn trafikrytm med... Den liksom vill iväg hela tiden - attackhoj!
Jag hade cykeln mest på landsväg, till och från jobbet och där blev den
jobbig. Men som bus och lekhoj är den fenomenal!!!
Sen saknar jag kåpglas så nu blir det en sporthoj igen..
Polarn tyckte jag var mesig som gnällde om luftmotstånd och antydde
att en Gold Wing var något för mig... :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag hade valt SuperDuken. Den är lite vassare på allt och tyvärr, trots att den är sjukt läcker, faller Shivern bort i jämförelsen. Men Tuonon är på inget sätt en dålig hoj, det är väl just de två som det står mellan även för mig men jag hade valt SuperGreven för den är lite vassare i motorn, lite vassare i chassit och lite vassare i bromseriet. Sen tycker jag den ser lite brutalare ut.

Var är den vassare i motor, chassi och broms?!
Ktm:en har lägre effekt och mindre vrid kontra Apan. Toppenkombination....
Bromsarna är same same, brembos 4-kovlare radiellt.
Vikten är ingen skillnad på heller, ev. 1kg lättare apa.

Sen är väl det ingen nyhet att Aprilias chassi sparkar röv på de flesta andra...

Hepp, Tuonon är värd varenda öre och vill man ha nåt som är smidig som en BMX så hoppar man på Factoryn. Eh... Det var milsvid skillnad när jag var ute och letade hoj, då även SD-R gick under luppen.

SD föll på dålig gasrespons/ruppig motorkaraktär, trögjobbad/osmidig växellåda, täta serviceintervall och bristande kvalitetskänsla.
Sen vibrerade den för mycket för mitt tyckande...

Edit: Och ska du köra mer än 10-15mila svängar så är det endast Tuonon som gäller.

Last edited:

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce

Hur vet du allt detta??

Var är den vassare i motor, chassi och broms?!
Ktm:en har lägre effekt och mindre vrid kontra Apan. Toppenkombination....
Bromsarna är same same, brembos 4-kovlare radiellt.
Vikten är ingen skillnad på heller, ev. 1kg lättare apa.

Sen är väl det ingen nyhet att Aprilias chassi sparkar röv på de flesta andra...

Hepp, Tuonon är värd varenda öre och vill man ha nåt som är smidig som en BMX så hoppar man på Factoryn. Eh... Det var milsvid skillnad när jag var ute och letade hoj, då även SD-R gick under luppen.

SD föll på dålig gasrespons/ruppig motorkaraktär, trögjobbad/osmidig växellåda, täta serviceintervall och bristande kvalitetskänsla.
Sen vibrerade den för mycket för mitt tyckande...

Jag är helt enig med dig...

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...