Tur att man inte bor i storbrittanien

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Var ska detta sluta??:dummer

En chip inopererade i huvudet som övervakar dina tankar - tänker du på ett sätt som inte regeringen ha godkänt så kortslutas det och man vaknar upp med en ny mer medgörlig personlighet.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
En chip inopererade i huvudet som övervakar dina tankar - tänker du på ett sätt som inte regeringen ha godkänt så kortslutas det och man vaknar upp med en ny mer medgörlig personlighet.

Fast det är väl trevligt ifall man sitter i regeringen? :)

Kommer det hit ska det köpas falska skyltar registrerade på politiker.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Att övervaka var man kör är ett brott mot integritetenväl? Vi är så fruktansvärt måna om den och jag tror aldrig dom får anvönda dom här i sverige.. Men man får se. Smart idé även om det suger en aning.

Tänk att bo i frankrike med deras MAX 100Hk gräns för gathojar. :krama

Lite OT här men hört att det är lite sånna här regler lite överallt i eruopa en annan i tyskland tror jag det va säger att man inte får ha effektsystem på.
Gäller det även turister? Och om man blir tagen för det kan mans kita i o betala boten eller skickas det över till sverige?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Snart är vi där....
På tal om fåniga övervakningssystem fick jag hem ett inbetalningskort från Norska myndigheter igår, hade tydligen passerat en betalstation i Oslo, för 6 månader sedan.....inbetalningskortet var på 25 spänn...att dom orkar! :3freak

Bifogat

• 1984_movie.jpg
    1984_movie.jpg
    17.3 KB · Visningar: 71
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
foliehatt.jpg

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Så de e väll bara en tidsfråga innan våra VÅÅÅÅÅRA kära folkvalda inför ägaransvar för att finasiera flera hål i deras budget...:mad:

Det lobbas hårt för ett ägaransvar här i Sverige med. Personligen tror jag att vi snart kommer att få det.
Att ägaransvar skulle tillämpas för att finansera hål i budgeten är ju bara en dålig konspirationsteori.
Visst om den stora massan gjorde sig skyldiga till trafikbrott. Men det gör de inte. Allra helst inte vid hastighetskameror mm.
Så de få tusenlappar du hävdar ska vara för att finansera något skulle på sin höjd räcka till kaffet åt våra folkvalda.

Det handlar helt enkelt om att kunna övervaka och få folk att inte bryta mot trafikregler. mm.mm.
DVS en säkrare trafikmiljö för ALLA trafikanter.

Öhlin

Solen lyser alltid bakom molnen!
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
GSXR 600

Ja man kan ju börja undra med tanke på hur mycket man registreras varje dag. Jag tror inte att man vet hur mycket som egentligen loggas om oss. (och det kanske är tur det??):va

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Hypermotard 1100S
Snart är vi där....
På tal om fåniga övervakningssystem fick jag hem ett inbetalningskort från Norska myndigheter igår, hade tydligen passerat en betalstation i Oslo, för 6 månader sedan.....inbetalningskortet var på 25 spänn...att dom orkar! :3freak

även jag hade passerat förmodligen samma station 3ggr i somras med min dax 110, problemet är att jag aldrig ens varit i norge:confused: 3x25 spänn kan man väl stå ut med men risken är ju stor att det kommer mer:gnissla

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
hahaha..... och alla tycker att det är för jävligt att vi inte kan åka 250 km/h på våra vägar..... fii faaan... ska man behöva bli kollad....
är det inte just oss dom vill åt..... fattar man väl att om man kör 200 knyck på vägen... och polisen inte har en chans att stoppa oss.... då är dom väl inte dummare än att dom hittar på något..... känns så jävla självklart någonstans att det kommer.... vi har väl själva sett till att det blir så här....

sen kan man väl tycka att det finns bättre saker att aggera på än fortkörning... men jag tror tyvärr inte att vi kommer att komma till den gräns då vi kommer helt överens med våra folkvalda....

känns lite "skyll dej själv" va.....

missförstå mej rätt.... hatar tv-licensen åxå.... men tror inte att vi slipper den heller....

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Chipteknologin är skrämmande....

Det blir lite jobbigt ifall det t.ex. införs chip på hojar här i Sverige.
Redan nu finns ju tekniken att chipmärka hojar ifall man vill.
Då kan man ju läsa av vilken hoj som passerar en viss plats. Fartkamera, vägtullstation, osv.
Polisen skulle även kunna läsa av hojen med hjälp av enkel utrustning när de stannar den för en rutinsak.
Saknar du chip eller har fel chip blir det dryga böter.

Iofs skulle det kanske bli svårare att stjäla hojar med inbyggda chip.

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
vi hade väl 100 hk gräns i sverige med om ja inte minns fel,,,,,,,,,,,,om dom mäter tiden då mellan 2 punkter o därav räknar ut hastigheten, om de inte är jättekort mellan dessa punkter så måste ju man kunna bromsa ner o liksom dra ut på tiden, förutsatt då att man sett kameran eller sensorn(eller ligger den dold i vägen) och att man inte kör i 250......elr ja har kanske uppfattat det fel

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
vi hade väl 100 hk gräns i sverige med om ja inte minns fel,,,,,,,,,,,,om dom mäter tiden då mellan 2 punkter o därav räknar ut hastigheten, om de inte är jättekort mellan dessa punkter så måste ju man kunna bromsa ner o liksom dra ut på tiden, förutsatt då att man sett kameran eller sensorn(eller ligger den dold i vägen) och att man inte kör i 250......elr ja har kanske uppfattat det fel

Jag kommer också ihåg något om 100 hk innan jag tog hojkort....hhmmm....:va

Klart man kan stanna till och vänta in tiden ifall det är ett par kilometer, men vill göra det...?

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
övervakning = säkrare trafik milö..

[
Det handlar helt enkelt om att kunna övervaka och få folk att inte bryta mot trafikregler. mm.mm.
DVS en säkrare trafikmiljö för ALLA trafikanter.[/QUOTE]

och vi får säkrare trafik mijlö av mer fartkameror ? vajer räcken som är livsfarliga för mc åkare ?...

Det tror jag inte ett ögonblick på , och mer övervakning på vägarna vill jag inte vara med om. Storebror ser redan för mycket.

Men med en omöjlig nollvison så har man målat in sig i ett hörn.

Utbildning hjälper , fler motorbanor hjälper , fler poliser på vägarna hjälper. Men mer övervakning med kameror och annat , nej tack!

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
Lite OT här men hört att det är lite sånna här regler lite överallt i eruopa en annan i tyskland tror jag det va säger att man inte får ha effektsystem på.
Gäller det även turister? Och om man blir tagen för det kan mans kita i o betala boten eller skickas det över till sverige?
Det stämmer inte. Däremot måste avgassystemet, precis som allt övrigt du kan tänkas ha bytt från original, vara godkännt av TÜV. Och du måste ha papper med dig som visar att det är godkännt.
Blir du stoppad Polizei och dom gör en ljudkontroll och det inte blir godkännt,
kann du få gå därifrån, inte så kul kanske om man kommer ända från norra europa.
Edit: Och ja, det gäller även utländska turister på genomresa.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Det lobbas hårt för ett ägaransvar här i Sverige med. Personligen tror jag att vi snart kommer att få det.
Att ägaransvar skulle tillämpas för att finansera hål i budgeten är ju bara en dålig konspirationsteori.
Visst om den stora massan gjorde sig skyldiga till trafikbrott. Men det gör de inte. Allra helst inte vid hastighetskameror mm.
Så de få tusenlappar du hävdar ska vara för att finansera något skulle på sin höjd räcka till kaffet åt våra folkvalda.

DVS en säkrare trafikmiljö för ALLA trafikanter.

Det där rimmar ju illa med
1: Man vill ha ägarnasvar för att få fast hojåkare med fartkamera på vägar där absolut minst fartrelaterade olyckor sker.
2: Motorcyklismen är inte ens medräknad i "Nollvisionen".
3: Jag kan utan att skämmas säga att den stora massan definitivt gör sig skyldig till en hel rad trafikbrott var enda dag man åker till/från jobbet om man skall gå efter lagboken.
4: Förklara för mig hur övervakning skall kunna få folk att minska antalet trafikförseelser?
5: Har du någon aning om hur mycket pengar det hela rör sig om?

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Undrar hur lång tid det dröjer innan människor accepterar hastighetskameror för gående/löpare ute på gångvägarna.
"Oj förlåt konstapeln..det var inte meningen att gå så fort, jag var tyvärr i ett lyckorus och kunde inte hjälpa det."

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras