Turbo bygges på Fzr1000 motor. Erfarenheter?

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Jag har rivit ner min fzr1000 -94 motor nu för renovering av lådan. Så tänkte passa på att modifiera det som är nödvändigt direkt.

Kanske ska nämna att motorn sitter i ett 4hjulsdrivet rörramsbygge så jag har gott om plats.

Finns det någon här som har erfarenhet av turbo på denna maskin?
Vad kan man tänka sig att ladda så att grejorna håller en stund?

Det jag har tänkt mig är sänka kompet nu med aluminumpackning i cylinderfoten till ca 8.5-9:1.

Förstärka kopplingen som verkar halvdan original. Hur?

Håller lådan om man tar med sig hjärnan när man åker?

allt omkring sen då: Turbo typ Mitsu td04 16t? sätts efter avgasventilen?
plenum finns som ska vara avvägt. större soppapump, bränsletrycksregulator från mcexpress. trycksätta förgasarna. Intercooler, oljekylare. Lambdamätare och eller avgastempmätare?

Har ingen erfarenhet av att bygga turbo på mc maskin med förgasare, enbart bilmotor med insprut. något speciellt att tänka på?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HAHAH , Då slipper jag skriva mer i den frågan:D

Nåja skriv till mig om du undrar nått mer som inte avhandlats under åren

Peter

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Läst redan :)

Finns väl 2 frågetecken nu när motorn är isär. Hur förstärker man kopplingen? Såg att du hade gjort en egen special med trycksatt kopplingskorg, är det bara ett membran som trycker mot korgen vid ladd?

Växellådan. Hur klen är den igentligen? Finns det något man kan förstärka för en vettig peng?

Läste att du gnällde på tändningen vid överladdning Andersson. Vad är det som inte är bra då menar du? Jag vill hålla det här på budget så mappbart sprut o tändning känns inte aktuellt för tillfället.

/Lars

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Då var vi igång då... cylinderfotspackningen filas till ikväll och monteras innan nästa vecka hoppas jag med dom nya delarna till lådan. Hade hoppas på att kunna stoppa i APE dragstänger i blocket också men dom verkar finnas 1 månad bort enl motospeed. Nån som vet vart det kan finnas närmre?

Beställt ic, btr, dump. dyna2000 beställs imorrn. Har nån tips på billigare soppapump än en walbro eller är den nödvändig?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du är väl en riktig stjärna :3freak

Jag försöker bara göra allt det möjligen går för att hjälpa till, inklusive tipsa om hur man kan söka på sporthoj - utan att använda sporthojs lite mindre begåvade sökfunktion. Du vet väl vad en Emoticon är? :näsblod

Turbomatar man en fzr behöver man all info och tur man bara kan få - för att få bitarna att hålla ihop. Enklaste sättet är att sälja fzr'en och köpa nåt tåligare, typ vilken annan sporthoj som helst. Men är man lagt åt det plågsammare hållet är det bara att bläddra igenom gamla inlägg gjorda av Andersson för att minimera blåmärkena - fysiskt som psykiskt.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Då var vi igång då... cylinderfotspackningen filas till ikväll och monteras innan nästa vecka hoppas jag med dom nya delarna till lådan. Hade hoppas på att kunna stoppa i APE dragstänger i blocket också men dom verkar finnas 1 månad bort enl motospeed. Nån som vet vart det kan finnas närmre?

Beställt ic, btr, dump. dyna2000 beställs imorrn. Har nån tips på billigare soppapump än en walbro eller är den nödvändig?

Eftersom dyna 2000 inte finns till denna modell så är typ Kawa ZZR 1100 ett bra alternativ, sitter på rätt sida ( vänster ) så rotorn blir rätt

(gpz 900 mm funkar det med)

Valbropump dyr??:va

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Blir en Dyna från kawan ser det ut som. I jämförelse med vad ett komplett dyna2000 med tändspolar gick på så är väl en wahlbropump ett piss i havet.

Tänkte mer på om man kan ta begagnad från nån insprutningsbil el dyl då jag har gott om plats

Andersbrink: Om man turboladdar fzr med rätt tändning och komp så har jag fattat det på Andersson som att det håller ihop om man håller sig på ca 1 bar.
Motorn sitter i en rörbygge så det känns jobbigt att köpa en ny motor och bygga om igen för att turboladda, eller?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har du inga bilder på bygget? jag har en komplett drivlina till sierra xr4x4, liggandes efter ett avstannat projekt inklusive cosworth v6:a, kompressor m112, 535växellåda. så lite inspiration skulle man behöva, en vacker dag tar ju förhoppningsvis turboprojektet slut och då ska man ju ha nåt att göra.

Däremot kan jag inte hjälpa dig med fzren, för om dom kan jag inget..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Motorn sitter i en rörbygge så det känns jobbigt att köpa en ny motor och bygga om igen för att turboladda, eller?

Eftersom du meckar själv är det väl bara att köra med en lite Darwinistisk approach, dvs när du rent praktiskt vet gränsen för motorn finns ju det lätta valet att köpa en likadan eller en annan mer skottsäker - om du har som mål att uppnå X antal hästkrafter. I slutänden är det oftast plånkan som sätter gränsen på antalet hästar man kommer att använda. Det är lite fuzzy då olika motorer av samma typ tål olika många hästar, dvs variationer på tillverkat material från fabrik. Backar du av typ 20% från vad man generellt sett säger att en motor ska klara får du förhoppningsvis slippa skruva allt för ofta.

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Kan lägga upp lite bilder direkt jag får tid över. Tänkte knäppa lite nu när motorn är isär och det lackas lite på carten.

Ja det är ju oftast plånboken som styr, och tiden :(
Satsar inte på någon speciellt effekt, mycket vill ha mer bara.
Är mest så att det är roligt med turbo och så saknar man ju ljudet efter en trimmad turbo med raka rör :)

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Lägger upp lite inspirationsbilder till dig som var sugen.

Bifogat

• IMG_6559small.jpg
    IMG_6559small.jpg
    228.4 KB · Visningar: 208
  • IMG_6560small.jpg
    IMG_6560small.jpg
    228.5 KB · Visningar: 114
  • IMG_6564small.jpg
    IMG_6564small.jpg
    213 KB · Visningar: 206
  • IMG_6561small.jpg
    IMG_6561small.jpg
    235.4 KB · Visningar: 205
  • IMG_6565small.jpg
    IMG_6565small.jpg
    215.6 KB · Visningar: 179
  • IMG_6571small.jpg
    IMG_6571small.jpg
    141.5 KB · Visningar: 116

Lhmattsson

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2008
Hoj
92 Yamaha Super Tenere
Du är välkommen Mats.

Hoppas jag kan montera motorn direkt efter nyår så jag får börja med den roliga monteringen sen

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS