Något man inte ska förvänta sig om man monterar turbo på en sugmotor är lägre bränsleförbrukning, men vid lugn körning så ska förbrukningen inte ändra sig alltför mycket om man byggt systemet väl.
En turbo tar energi från avgaserna och använder detta till att komprimera insugsluften. Detta skulle egentligen bidra till en ökad verkningsgrad, och gör också det på dieselmotorer. Tyvärr så sätter bränslets benägenhet till att knacka en gräns för detta på ottomotorer.
Om vi tänker oss att vi laddar på med ett bars laddtryck, detta innebär något förenklat 100% effektökning. Denna effektökning har vi fått utan att öka vare sig varvtal eller volym, och detta ger faktist en liten höjning av verkningsgraden.
En turbomotor har lägre kompressionsförhållande men detta kompenseras av det högre starttrycket. Borde gå att fixa någon formel på detta, ska kika vidare på det. Men man kan ju nämna att de gamla turboladdade F1 motorerna slår dagens då det gäller verkningsgrad trots deras lägre kompression.
En motorcykelmotor är ganska kortslagig, detta gör att det är svårare att få en hög kompression och man ofta måste höja upp kolven så att den fyller ut toppen på ett annat sätt än med en lågkompskolv och detta gör att dess form blir allt annat än idealisk.
Om man hade tillgång till en stor hög pengar som man kan tänka sig att lägga på byggnaden av en turbohoj så borde man kunna lösa problemet med okörbarheten.
Detta skulle kunna gå till genom att man väljer ett styrsystem som fungerar enligt metoden med vridmomentsbegäran, dvs ett med elektronisk trottel (tex Magneti Marelli Step9). Sedan får man använda sig av "antilag" och montera sensorer på cykeln så att styrsystemet känner till lutning, marktryck på framhjulet samt varvtal på båda hjulen. Med detta så borde styrsystemet kunna se till att motorn hela tiden lämnar maximalt vridmoment som kan hanteras då föraren gasar fullt. Det borde också kunna hantera starter som i F1, dvs genom en knapptryckning och starten blir perfekt (om man utrustar hojen med elektronisk styrd koppling).
Här är en liten formel som härleder cylindertrycket vid kompressionens början till trycket då kompressionen är klar:
kompressionstrycket = tryck*kompressionsförhållande^1,32
vid fyllnadsgraden 100% och 12,5 i kompressionsförhållande
1*12,5^1,32=28 bar
vid fyllnadsgraden 200% (tex 1 bars laddtryck) och 7,5 i kompressionsförhållande
2*7,5^1,32=28,5 bar