ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Nej, det statiska. I röröppningen är hastigheten 0 så den mäter det statiska trycket, vilket är precis vad man vill ha. Det finns lufthastighetsmätare som ser ut så där, men den har ett hål till, placerat så att luften sveper förbi. (Precis som luften sveper förbi nålen/nålmunstycket i en förg.) Hastigheten får man ut genom att jämföra det statiska trycket med det dynamiska. Enl Bernouilli's ekvation. Undertrycket varierar m kvadraten på hastigheten (tror jag), därför så svårt få förg funka utan 3 el 4 olika system att dosera soppan.Teufelskreuter skrev:Intressant det där med trycksättning av flottörhus.
På min cykel sitter uttaget mitt i röret mellan intercooler och plenum/luftburk. Det är utformat som ett "periskop" dvs det sticker in i röret och vinklar sedan av rakt mot luftströmmen. öppningen är ca 5mm. Finessen med detta är att man utnyttjar det dynamiska? lufttrycket i röret./ Anders
/u