turbo konv. gixxer 1100?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Teufelskreuter skrev:
Intressant det där med trycksättning av flottörhus.

På min cykel sitter uttaget mitt i röret mellan intercooler och plenum/luftburk. Det är utformat som ett "periskop" dvs det sticker in i röret och vinklar sedan av rakt mot luftströmmen. öppningen är ca 5mm. Finessen med detta är att man utnyttjar det dynamiska? lufttrycket i röret./ Anders
Nej, det statiska. I röröppningen är hastigheten 0 så den mäter det statiska trycket, vilket är precis vad man vill ha. Det finns lufthastighetsmätare som ser ut så där, men den har ett hål till, placerat så att luften sveper förbi. (Precis som luften sveper förbi nålen/nålmunstycket i en förg.) Hastigheten får man ut genom att jämföra det statiska trycket med det dynamiska. Enl Bernouilli's ekvation. Undertrycket varierar m kvadraten på hastigheten (tror jag), därför så svårt få förg funka utan 3 el 4 olika system att dosera soppan.
/u
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hubbabubba skrev:
Men GR verkar inte ha nårgra större problem med att få ner 400(?) hk i gatan!
Klart han har ! Om han o hojen väger 270 kg så har den kraft nog att spinna överallt upp till ca 400 km/t. Även om den har framhjulet i luften, dvs. all vikt på bakhjulet.
Kuriosa:
Förmodligen går gränsen för hur fort en Hayabusa kan gå överhuvudtaget där nånstans. Mer effekt hjälper inte för att den börjar ändå spinna vid lägre dragkraft än vad som behövs för att övervinna luftmotståndet. Lägre luftmotstånd eller högre vikt/bättre grepp OCH mer effekt skulle hjälpa.
/u
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
det där var intressant läsning.. planerar ett turbo bygge i vinter om ekonomin tillåter. men då blir det på en offroad hoj.. mest för
byggandes skull:) finns det ingen bra sida på internet som pysslar med turbo komvertering av hojar????
 

NLR

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hayabusa turbo
Det ni pratar om heter pito (rättstavat?) och ger det dynamiska
trycket i laddluftröret . I ett rör så tenderar värmen att centrera
sig ,så därför centrerar man pito uttaget i laddluftröret för
maximal utdelning, och ju längre raksträcka före uttaget desto
effektivare. Ju högre laddtryck detso varmare luft och desto
större tryckdifferans över uttaget, fiffigt va?
Jag har mätt upp till 15kpa tryckfifferans över pito pipan vid
högre laddtryck. Om ni inte tror mig så kan ni ju fundera på
varför t.e.x en R1100 med 300+hk går klockrent med 130
i h-munstycke (122,5 org) ? Jag har jobbat mycket med det här.
/Christer
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
NLR skrev:
Det ni pratar om heter pito (rättstavat?) och ger det dynamiska
trycket i laddluftröret . I ett rör så tenderar värmen att centrera
sig ,så därför centrerar man pito uttaget i laddluftröret för
maximal utdelning, och ju längre raksträcka före uttaget desto
effektivare. Ju högre laddtryck detso varmare luft och desto
större tryckdifferans över uttaget, fiffigt va?
Jag har mätt upp till 15kpa tryckfifferans över pito pipan vid
högre laddtryck. Om ni inte tror mig så kan ni ju fundera på
varför t.e.x en R1100 med 300+hk går klockrent med 130
i h-munstycke (122,5 org) ? Jag har jobbat mycket med det här.
/Christer

Är det här pitoröret ni talar om? se pilen på bilden

R1T
 

Bifogat

  • plenum r1 copy.jpg
    plenum r1 copy.jpg
    36.5 KB · Visningar: 289

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
daniel 2.3-16 skrev:
tjena.
nån här som är lite insatt i detta?vad behöver man göra med förgasarna för att dom ska kunna trycksättas och hur ser plenumkammarn ut?nån som har så man kan kopiera eller måste det till nya grejer från tex marklund?
hojen i fråga är en 1100w -96.eftersom ingen vill köpa hojen så kanske man bygger sig en lätt trimmad streetfighter i vinter. ;)
mvh /daniel
Ingen vill köpa hojen? De där ska inte va svårsålda vad jag vet... Iofs står de inte så extremt högt i kurs eftersom chassit är lite omodernt, gav exempelvis 40 papp för min -94 i kanonskick. Uppvägs delvis av motorn som är helt suverän.
 

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha R1 -08
jasså
vart ska man slänga ut annons då?ingen här på sporthoj är intresserad iaf.jag begär 45000 för min,är väl inget oskäligt pris?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Varför krångla med avgaskrökar när det finns rem? :)

http://www.koehler-mechanik.de/guzzi_index.htm
Rund1.jpg
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Mer turbosnack, tack. Jätteskoj att läsa.
Lite frågor?
Hur mycket klarar en -92 gsxr i effekt utan att behöva meka hela tiden. 270 hk eller...? Hur mycket soppa tar en sådan vid lugn landsvägskörning? Några problem med att den går varm i stan?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Mell skrev:
Mer turbosnack, tack. Jätteskoj att läsa.
Lite frågor?
Hur mycket klarar en -92 gsxr i effekt utan att behöva meka hela tiden. 270 hk eller...? Hur mycket soppa tar en sådan vid lugn landsvägskörning? Några problem med att den går varm i stan?


Jag har 210-220hk i min GSXR 86 och jag har inte haft nåra problem.
Soppaförbrukninger i lungn landsvägs körning är som en orginal, jag har inte märkt någon ökad bränsleförbrukning.
I stan så går den lite varmare, i sommras när det var som varmast (30grader) så hade jag en oljetemp på 105-108grader mot normala 80grader.
 

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Läbbiga Skogen
Hoj
436 HK....Sålda
Hur mycket soppa ett turbo matat vidunder tar Vid lugn landsvägskörning.. :cool: .?..... :confused: känns väl ganska irrelevant...fråga i stället hur mycket "Gullegull" den dricker när man gasar :skrämd :skrämd :öl :öl :slicka .......ungefär som ett "J.A.S" med full e.b.k.....i förhållande till en originalare...
 

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Turbo skrev:
Hur mycket soppa ett turbo matat vidunder tar Vid lugn landsvägskörning.. :cool: .?..... :confused: känns väl ganska irrelevant...fråga i stället hur mycket "Gullegull" den dricker när man gasar :skrämd :skrämd :öl :öl :slicka .......ungefär som ett "J.A.S" med full e.b.k.....i förhållande till en originalare...

Refererar man sen till vad Allt om MC skrev om min 929/RC211V (nr. ute nu) så ÄR det också som att åka med efterbrännskammare :crash :rock :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Så enormt mycket soppa kan det inte handla om. Finns ju tumregler för val av injektorer o kapacitet baserat på effekten. Ok att man ofta kör lite fett, men undrar om det är fetare än lambda 0.85. Så att börja prata JAS är lite väl överdrivet.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ang soppaförbrukning:
Jag mätte aldrig den hösten jag åkte med min Katana, det kändes inte så relevant. Men i rimlighetens namn så ökar soppaförbrukningen _något_ eftersom:
1. Man har lägre kompression = lägre verkningsgrad.
2. Många (inte alla) turbobyggare läger distans under cylfot ist för lågkompkolvar. Detta är väsentligt billigare men ger sämre (eller ingen) squish. Detta resulterar i sämre förbränning. Borde också bidra till något ökad soppaförbrukning.

Men i vilket fall som helst så tror jag inte soppaförbrukningen vid lugn körning är något problem. Men det går åt en och annan droppe när man gasar. Och det gör man ju. Men det är ju nöjespengar.

Ang motortemp:
Stor oljekylare. Vad du än har för orginalkylare så ska du ha en väsentligt större. Åtminstone på en luftkyld (eller oljekyld) knarr. Vid endast lugn körning fungerar det nog ändå. Men vem petar dit turbo för att pysa fram jättesakta?

Mvh
Robban.
PS Den här tråden och några till på samma tema har fått mig att rycka loss tummen ur ars**** och börja sätta ihop Katanan! Med extra lamell i kopplingen, större oljekyl, större laddluftkyl, ny plenum med mer! Någon som har vakuumfuggar till salu?
 

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Läbbiga Skogen
Hoj
436 HK....Sålda
ulf_lundin skrev:
Så enormt mycket soppa kan det inte handla om. Finns ju tumregler för val av injektorer o kapacitet baserat på effekten. Ok att man ofta kör lite fett, men undrar om det är fetare än lambda 0.85. Så att börja prata JAS är lite väl överdrivet.
/u
...bla..BLA..BLA :slicka .

mmm..beror också givetvis på hur myckat man laddar, du kan ge dig faan på att du kan få virvel i tanken :öl om du laddar på ordentligt, och då kan jag garantera dig att liknelsen med J.A.S
inte är så överdrivet jämfört med en orig, sugmotor..BASTA! ! ! !
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Turbo skrev:
...bla..BLA..BLA :slicka .

mmm..beror också givetvis på hur myckat man laddar, du kan ge dig faan på att du kan få virvel i tanken :öl om du laddar på ordentligt, och då kan jag garantera dig att liknelsen med J.A.S
inte är så överdrivet jämfört med en orig, sugmotor..BASTA! ! ! !

Håller med dig där. Jag körde med skjuts i motvind en gång i raskt tempo och hojfan drog då 2l/milen.
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Robban_C skrev:
Ang soppaförbrukning:
Jag mätte aldrig den hösten jag åkte med min Katana, det kändes inte så relevant. Men i rimlighetens namn så ökar soppaförbrukningen _något_ eftersom:
1. Man har lägre kompression = lägre verkningsgrad.
2. Många (inte alla) turbobyggare läger distans under cylfot ist för lågkompkolvar. Detta är väsentligt billigare men ger sämre (eller ingen) squish. Detta resulterar i sämre förbränning. Borde också bidra till något ökad soppaförbrukning.

Men i vilket fall som helst så tror jag inte soppaförbrukningen vid lugn körning är något problem. Men det går åt en och annan droppe när man gasar. Och det gör man ju. Men det är ju nöjespengar.

Ang motortemp:
Stor oljekylare. Vad du än har för orginalkylare så ska du ha en väsentligt större. Åtminstone på en luftkyld (eller oljekyld) knarr. Vid endast lugn körning fungerar det nog ändå. Men vem petar dit turbo för att pysa fram jättesakta?

Mvh
Robban.
PS Den här tråden och några till på samma tema har fått mig att rycka loss tummen ur ars**** och börja sätta ihop Katanan! Med extra lamell i kopplingen, större oljekyl, större laddluftkyl, ny plenum med mer! Någon som har vakuumfuggar till salu?

Sedan har jag aldrig fattat det där med squishen. Varför får man sämre squish om man lägger en tjockare cyl.fotspackning än om man kör med högkompkolvar som har samma utseende på kolvtoppen som original? Det borde ju bli exakt samma sak eller?? Vet att squishen påverkar spikning och så, men varför. Nu vill jag förstå det där!

Man har väl bättre verkningsgrad på en turbomaskin?
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Angående landsvägskörningsförbrukning så kör man hojen till och från tävlingar och även semester. Då kan det va bra att veta om den tar 1,5 eller 0,8 l/mil. Närmaste strippen från Umeå är i Piteå och det är 21 mil. Blir nog tankstopp på vägen dit.... :rolleyes:
Men ingen Gixxer är väl känd för att dra lite soppa.

Funderade ett tag på Turbo till R1:an men nu löste ett stenigt dike mina problem ett tag framöver.... :mad:
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top