Mjae jag har inte kört insprut med turbo heller men jag mappar hoj som tvåtaktsskotrar en hel del. Jag kan ju ta några ex om de äör till hjäp?
De dryga är att du måste mappa om bränslet så den får typ 0,8 lambda på all full gas och full belastning med laddtryck oavsett växel och fart. Eller sålänge den laddar fullt ut oavsett växle och vartal bör den få 0,8. På lätt last i jämn fart med lågt till måttligt laddtryck (0,5 bar) kan du snålställa den mer typ till AFR 13;1. Ursäkta att jag blandar in afr för jag kör alltid i afr för i usa kör man oftast afr och då finns de uppsjöar av info på forum där (räkna om afr till lambda så blir de rätt.. Ex på en org sughoj så brukar de flesta bänkfirmor mappa dem till ca afr 13; 1 i hela registret även på full mutter som crusing, de kan gå ner till lite fetare på höga varv och full mutter typ afr 12-12,8: om hojen lev mer pulver där. Jag har min KTM 990 mappad till afr 13,8:1 på all lätt last och 12:8 på 80-100% gaspådrag och över 8000v-max varv 9800. Mappar jag den snålare än afr 13,8 typ 14;1 så börjar den rycka i jämn fart under 150kmt.
Om jag tar kompoisaren BMW m5a med 1000hk på e85 laddar 2 bar så är den mappad på firma tilkl 0,8 på full klast fullt laddtryck i stort sett på alla varvtal men på lätt last om han kör 50kmt /90ktm/110/150kmt där den knapt laddar alls så är den lika snålställd som en helt org bil typ lambda 1. Men såfort laddet kommer ex från 0,8bar-2 bar så ger den lambda 0,8. DE är typ samma värden om den gått på bensin de skiljer väldigt lite. En fördel eller fenomen med e85 vs bensin är att motorn tycks svälja och gå bra även med tokfet lambda, den kan gå rel bra med 0,68-0,7 lambda.