turbo på 125:a?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har funderingar på att turbomata min yamaha rd 125:a, vad tror ni om det? nåt speciellt man ska tänka på? förslag på turbo? tänkte mig nåt i stil med en garrett från en saab 900 turbo, kan det funka tror ni? jag är väldigt mycket nybörjare på turboområdet så förklara gärna så enkelt som möjligt:D
 

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
Lämpliga sökord på detta forum:

Överladda
2-takt
turbo 2-takt
turbo expansionskammare

Detta ämne har tagits upp säkert 5ggr innan! Och hamnat i långa diskutioner..
(Sen så orkar inte avgaspulserna från en liten 125a driva turbon till nått ordentligt tryck!)

//hej
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
var någon som gjorde turbo till en yamaha 400 nånting tror jag (tvåtakt) har varit uppe på forumet innan. Tror dock det blir knivigt att bygga turbo på sån liten cylinder och speciellt när det är tvåtakt.
Du kan glömma att det finns något annat som "passar". Om du inte har kunskaperna så borde du lägga ner projektet om du inte har massvis med pengar och låter någon bygger åt dig
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lämpliga sökord på detta forum:

Överladda
2-takt
turbo 2-takt
turbo expansionskammare

Detta ämne har tagits upp säkert 5ggr innan! Och hamnat i långa diskutioner..
(Sen så orkar inte avgaspulserna från en liten 125a driva turbon till nått ordentligt tryck!)

//hej

jag har kollat runt lite men inte hittat något matnyttigt, just därför tänkte jag att om någon satt inne med kunskap och inte delat med sig av denna i en redan skriven tråd så kunde det vara bra att ställa nämnda person till svars med en konkret fråga.

var någon som gjorde turbo till en yamaha 400 nånting tror jag (tvåtakt) har varit uppe på forumet innan. Tror dock det blir knivigt att bygga turbo på sån liten cylinder och speciellt när det är tvåtakt.
Du kan glömma att det finns något annat som "passar". Om du inte har kunskaperna så borde du lägga ner projektet om du inte har massvis med pengar och låter någon bygger åt dig

att det inte finns något som "passar" vet jag redan, fanns det så skulle turbo på 125:a vara vanligt, eller hur?;) det jag funderar på är en bilturbo som är ungefär lagom stor vars insug passar någorlunda och bygga ett externt kylsystem till denna. jag kanske inte har kunskaperna som krävs just nu men det är ju just därför jag frågar. man kan väl alltid lära sig?:tungan

Låter ju ballt med tvåtakts turbo:) Lycka till grabben..

heh, vi får väl se om jag lyckas;)
 
Last edited:

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
jag har kollat runt lite men inte hittat något matnyttigt, just därför tänkte jag att om någon satt inne med kunskap och inte delat med sig av denna i en redan skriven tråd så kunde det vara bra att ställa nämnda person till svars med en konkret fråga.

http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=5050944
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100206&highlight=%F6verladda
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56065&highlight=%F6verladda
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46077&highlight=%F6verladda
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60259&highlight=2-takt+turbo
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87785&highlight=2-takt+turbo
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54388&highlight=2-takt+turbo
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=22985&highlight=2-takt+turbo

Du har inte hittat nått va?
Personligen så håller jag på att överladda en 2t just nu.. jag kan förklara hur jag gör.. Men läs på dig lite om hur motorer o det funkar först!

//R
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

ok, jag är tydligen dålig på att söka... :näsblod
en del av det har jag läst men det finns ändå vissa frågetecken att räta ut, just därför jag valde att starta en egen tråd (som för övrigt ska göras om till byggtråd så fort projektet kommer igång, bara jag får tag på lite info först:tummenupp ). du får gärna tala om hur du gör med din! hur tänker du lösa det här med avgaspulserna? så vitt jag förstår är ett av problemen att en så pass liten tvåtaktare inte orkar driva runt turbon tillräckligt bra, vad gör man åt det? ska expansionskammaren sitta före eller efter turbon? har sett folk som har olika åsikter om detta, vilket är rätt?:va

kan någon med bra koll på turbo och ett hum om dito till tvåtakt svara på det här:
vad skulle hända om jag tar en turbo (exempelvis garrett från saab 900), plockar av ljuddämparen från min expansionskammare, sätter turbon efter denna och dämparen efter turbon, leder tillbaka trycket som turbon genererar till förgasaren och trycksätter denna och låter turbon smörja sig själv med olja som byts lite då och då? skulle det hända något eller inget alls?:)
 
Last edited:

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
ok, jag är tydligen dålig på att söka... :näsblod
en del av det har jag läst men det finns ändå vissa frågetecken att räta ut, just därför jag valde att starta en egen tråd (som för övrigt ska göras om till byggtråd så fort projektet kommer igång, bara jag får tag på lite info först:tummenupp ). du får gärna tala om hur du gör med din! hur tänker du lösa det här med avgaspulserna? så vitt jag förstår är ett av problemen att en så pass liten tvåtaktare inte orkar driva runt turbon tillräckligt bra, vad gör man åt det? ska expansionskammaren sitta före eller efter turbon? har sett folk som har olika åsikter om detta, vilket är rätt?:va

Turbon ska sitta EFTER expansionskammaren, men innan stingern (om du ska ha nån).
Den kommer nog inte orka driva en turbo endå iuförsig.. o OM den gör de så kommer den inte orka ladda ordentligt.
Kan förklara varför det ska vara efter expansionskammaren om du absolut vill veta.. men orkar itne nu.
Sen finns det vad jag vet inga tummregler om hur man gör med avstämmningen av röret, fråga lennart zanders :p Han lär dock inte ha tid eller lust!
Sen är ett till stort problem förutom att du kommer få total genomströmning av färskgaserna och inget laddtryck i cylindern eftersom att avgasporten stängs sist påvägen upp, o det är där avstämmningen kommer in.. som är extremt svår o få till.. framför allt o få den så stark att det blir nått överladd!
Sen skulle du få en liten överladdning så kommer den att vara på ett VÄLDIGT begränsat område på effektbandet!
Sen ett till problem som är stort att laddar du i insug (vevhuset och spool) så kommer du få ett högt mottryck under kolven.. o det trycket tar en massa energi du inte får tillbaka.. genom att trycka på undersidan av kolven så den inte kommer ned lika lätt!

Sen kommer vi till så som jag gör.. som är svårt och effektivt!
För att kort förklara principen, så är det en port på ena sidan högt upp och en lägre på andra sidan.
Använder inte spool eller vevhuset att ladda i, utan där har jag bara smörjolja!
Sen så har jag backventiler nära cylinderväggarna.. sen så har jag en tryckkammare precis utanför den ÖVERSTA porten, där i laddar jag samt blandar bränsle, (antingen med förgasare eller insprut) samt har övertrycksventil osv osv.. Så det fungerer i korta drag så att:

Kolven är i sitt översta läge och smäller av en blandning, den går ned o öppnar insugsporten, men det förbrända bränslet har för högt tryck, så backventilerna (reed typ) stänger och kolven fortsätter neråt till avgasporten, och släpper ut alla avgaser därigenom, och så FORT som trycket är högre på insugssidan än i cylindern så öppnar ju ventilerna och TRYCKER ut avgaserna så man får en ordentlig genomströmmning, sen så är kolven påväg upp igen o stänger avgasporten, sen så laddar den så mycket den kan vid punkt X, sen så komprimerar den själv med, så så fort som trycker av kompressionen blir högre i cylindern så stänger ju ventilerna igen.. och den går upp och då får den högre komp pga att vi har laddat den innan..

Det som är bra / bättre, det är att genomströmningen är så jävla mycket bättre!
Ventilerna är lätta reedventilet.
Man kan ladda tills kolven inte pallar mer.. de ä inte mycket delar som är avancerade!
Sen kan man egentligen ladda, inte bara i en port.. utan i MÅNGA hela vägen runt cylindern, likaså avgasportarna kan vara hela vägen runt cylinder likaså!
Vilket gör att man kan ha kortare slaglängd och få högre varv o massor massor med bra.. super bra genomströmning osv osv..

Hoppas du förstår!
O om du lyckas med detta innan mig, kom då ihåg att det var min idé! :yoparty :tummenupp

//R
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Turbon ska sitta EFTER expansionskammaren, men innan stingern (om du ska ha nån).
Den kommer nog inte orka driva en turbo endå iuförsig.. o OM den gör de så kommer den inte orka ladda ordentligt.
Kan förklara varför det ska vara efter expansionskammaren om du absolut vill veta.. men orkar itne nu.
Sen finns det vad jag vet inga tummregler om hur man gör med avstämmningen av röret, fråga lennart zanders :p Han lär dock inte ha tid eller lust!
Sen är ett till stort problem förutom att du kommer få total genomströmning av färskgaserna och inget laddtryck i cylindern eftersom att avgasporten stängs sist påvägen upp, o det är där avstämmningen kommer in.. som är extremt svår o få till.. framför allt o få den så stark att det blir nått överladd!
Sen skulle du få en liten överladdning så kommer den att vara på ett VÄLDIGT begränsat område på effektbandet!
Sen ett till problem som är stort att laddar du i insug (vevhuset och spool) så kommer du få ett högt mottryck under kolven.. o det trycket tar en massa energi du inte får tillbaka.. genom att trycka på undersidan av kolven så den inte kommer ned lika lätt!

Sen kommer vi till så som jag gör.. som är svårt och effektivt!
För att kort förklara principen, så är det en port på ena sidan högt upp och en lägre på andra sidan.
Använder inte spool eller vevhuset att ladda i, utan där har jag bara smörjolja!
Sen så har jag backventiler nära cylinderväggarna.. sen så har jag en tryckkammare precis utanför den ÖVERSTA porten, där i laddar jag samt blandar bränsle, (antingen med förgasare eller insprut) samt har övertrycksventil osv osv.. Så det fungerer i korta drag så att:

Kolven är i sitt översta läge och smäller av en blandning, den går ned o öppnar insugsporten, men det förbrända bränslet har för högt tryck, så backventilerna (reed typ) stänger och kolven fortsätter neråt till avgasporten, och släpper ut alla avgaser därigenom, och så FORT som trycket är högre på insugssidan än i cylindern så öppnar ju ventilerna och TRYCKER ut avgaserna så man får en ordentlig genomströmmning, sen så är kolven påväg upp igen o stänger avgasporten, sen så laddar den så mycket den kan vid punkt X, sen så komprimerar den själv med, så så fort som trycker av kompressionen blir högre i cylindern så stänger ju ventilerna igen.. och den går upp och då får den högre komp pga att vi har laddat den innan..

Det som är bra / bättre, det är att genomströmningen är så jävla mycket bättre!
Ventilerna är lätta reedventilet.
Man kan ladda tills kolven inte pallar mer.. de ä inte mycket delar som är avancerade!
Sen kan man egentligen ladda, inte bara i en port.. utan i MÅNGA hela vägen runt cylindern, likaså avgasportarna kan vara hela vägen runt cylinder likaså!
Vilket gör att man kan ha kortare slaglängd och få högre varv o massor massor med bra.. super bra genomströmning osv osv..

Hoppas du förstår!
O om du lyckas med detta innan mig, kom då ihåg att det var min idé! :yoparty :tummenupp

//R

fattar en del, kanske inte allt men vi kan ju alltid diskutera vidare och sådär för att det ska gå in på rätt sätt:tungan du ska få all cred om jag gör på ditt sätt, jag loovar:tummenupp men bara för nyfikenhetens skull, vad tror du om min extremt amatörmässiga idé här ovan?:gnissla för principen är väl att bygga upp ett övertryck med hjälp av avgaserna som man sedan använder för att skicka in bränslegaserna i cylindern i ett högre tempo? det är väl ungefär det hela i ett nötskal? skulle det inte gå att lösa så som jag har försökt beskriva det där uppe?:)
 

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
fattar en del, kanske inte allt men vi kan ju alltid diskutera vidare och sådär för att det ska gå in på rätt sätt:tungan du ska få all cred om jag gör på ditt sätt, jag loovar:tummenupp men bara för nyfikenhetens skull, vad tror du om min extremt amatörmässiga idé här ovan?:gnissla för principen är väl att bygga upp ett övertryck med hjälp av avgaserna som man sedan använder för att skicka in bränslegaserna i cylindern i ett högre tempo? det är väl ungefär det hela i ett nötskal? skulle det inte gå att lösa så som jag har försökt beskriva det där uppe?:)

Alltså.. din ide bygger ju igentligen på att få ett högre atmosfärstryck.. Men, trycker under kolven kommer att bromsa upp motorn.. o du kommer få VÄLDIGT svårt att stämma av avgasröret.. Men i praktiken.. så funkar det.. o har gjorts.. dock inte med några super resultat! (rätt dåligt)

Du får fråga på om de ä nått du inte förstår eller nått.. så ska ja se om ja kan!

//R
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Turbon ska sitta EFTER expansionskammaren, men innan stingern (om du ska ha nån).
Den kommer nog inte orka driva en turbo endå iuförsig.. o OM den gör de så kommer den inte orka ladda ordentligt.
Kan förklara varför det ska vara efter expansionskammaren om du absolut vill veta.. men orkar itne nu.
Sen finns det vad jag vet inga tummregler om hur man gör med avstämmningen av röret, fråga lennart zanders :p Han lär dock inte ha tid eller lust!
Sen är ett till stort problem förutom att du kommer få total genomströmning av färskgaserna och inget laddtryck i cylindern eftersom att avgasporten stängs sist påvägen upp, o det är där avstämmningen kommer in.. som är extremt svår o få till.. framför allt o få den så stark att det blir nått överladd!
Sen skulle du få en liten överladdning så kommer den att vara på ett VÄLDIGT begränsat område på effektbandet!
Sen ett till problem som är stort att laddar du i insug (vevhuset och spool) så kommer du få ett högt mottryck under kolven.. o det trycket tar en massa energi du inte får tillbaka.. genom att trycka på undersidan av kolven så den inte kommer ned lika lätt!

Sen kommer vi till så som jag gör.. som är svårt och effektivt!
För att kort förklara principen, så är det en port på ena sidan högt upp och en lägre på andra sidan.
Använder inte spool eller vevhuset att ladda i, utan där har jag bara smörjolja!
Sen så har jag backventiler nära cylinderväggarna.. sen så har jag en tryckkammare precis utanför den ÖVERSTA porten, där i laddar jag samt blandar bränsle, (antingen med förgasare eller insprut) samt har övertrycksventil osv osv.. Så det fungerer i korta drag så att:

Kolven är i sitt översta läge och smäller av en blandning, den går ned o öppnar insugsporten, men det förbrända bränslet har för högt tryck, så backventilerna (reed typ) stänger och kolven fortsätter neråt till avgasporten, och släpper ut alla avgaser därigenom, och så FORT som trycket är högre på insugssidan än i cylindern så öppnar ju ventilerna och TRYCKER ut avgaserna så man får en ordentlig genomströmmning, sen så är kolven påväg upp igen o stänger avgasporten, sen så laddar den så mycket den kan vid punkt X, sen så komprimerar den själv med, så så fort som trycker av kompressionen blir högre i cylindern så stänger ju ventilerna igen.. och den går upp och då får den högre komp pga att vi har laddat den innan..

Det som är bra / bättre, det är att genomströmningen är så jävla mycket bättre!
Ventilerna är lätta reedventilet.
Man kan ladda tills kolven inte pallar mer.. de ä inte mycket delar som är avancerade!
Sen kan man egentligen ladda, inte bara i en port.. utan i MÅNGA hela vägen runt cylindern, likaså avgasportarna kan vara hela vägen runt cylinder likaså!
Vilket gör att man kan ha kortare slaglängd och få högre varv o massor massor med bra.. super bra genomströmning osv osv..

Hoppas du förstår!
O om du lyckas med detta innan mig, kom då ihåg att det var min idé! :yoparty :tummenupp

//R

Väldigt intressant projekt. Har du någon byggtråd? Lycka till!
 

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
Väldigt intressant projekt. Har du någon byggtråd? Lycka till!

Ja det är ett VÄLDIGT intressant projekt, och tyvärr har jag ingen byggtråd än. Är bara på utvecklingsstadiet då jag försöker komma fram till riktlinjer och regler, formler osv.. durationer mm!
Så nu har jag bara en minimotomotor som jag ska överladda m hjälp av stationär kompressor.
Räknar med att den kommer vara klar om ungefär, max ett halvår! Och då är det 50/50 att den ens starktar känns det som!

Men OM det funkar, med bra resultat.. så kommer byggtråd och hemsida upp!

//R
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alltså.. din ide bygger ju igentligen på att få ett högre atmosfärstryck.. Men, trycker under kolven kommer att bromsa upp motorn.. o du kommer få VÄLDIGT svårt att stämma av avgasröret.. Men i praktiken.. så funkar det.. o har gjorts.. dock inte med några super resultat! (rätt dåligt)

Du får fråga på om de ä nått du inte förstår eller nått.. så ska ja se om ja kan!

//R

när du säger rätt dåligt, betyder det att det funkar och blir lite bättre än original (men bara lite) eller att det rentav blir sämre än vanligt? för jag är mer ute efter en fungerande (bättre än vanligt alltså) 125cc turbohoj än en högpresterande sådan. men iallafall, idén med turbo är väl att med hjälp av undertrycket som avgaserna alstrar suga in bensinångorna i turbon och skicka tillbaka dem in i motorn med högre tryck och hastighet än original, visst? (vill bara få rättsida på saker och ting) vad är det förresten för nån hoj du ska turbokonvertera och vilken sorts turbo ska du göra det med?
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Man har ju hört om att bike överladdade en TZR 125 och fick ut 70 hästar eller vad det var, innan kopplingen inte ville vara med längre.
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Jag skulle nog föreslå att du skippar turbo'n, och matar med kompressor istället. Du få då övertryck utan att behöva stämma av avgaserna, vilket ger dig mycket större chanser att få ett lyckat resultat.

Så sätt på en kompressor som du matar via vevaxeln (vet inte exakt hur din motor ser ut, men det borde finnas utgående delar av vevaxeln du kan avnända), och mata luftburken via en intercooler så borde du kunna få ut 70 hk utan problem. (Du lär dock få problem med koppling, växellåda, mm, men det är en annan sak).

Lycka till /Rickard (www.skalmanmc.com)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag skulle nog föreslå att du skippar turbo'n, och matar med kompressor istället. Du få då övertryck utan att behöva stämma av avgaserna, vilket ger dig mycket större chanser att få ett lyckat resultat.

Så sätt på en kompressor som du matar via vevaxeln (vet inte exakt hur din motor ser ut, men det borde finnas utgående delar av vevaxeln du kan avnända), och mata luftburken via en intercooler så borde du kunna få ut 70 hk utan problem. (Du lär dock få problem med koppling, växellåda, mm, men det är en annan sak).

Lycka till /Rickard (www.skalmanmc.com)

jag gör det som sagt inte för att få ut mesta möjliga effekt, jag gör det för att få en fungerande turbo125:a som dessutom är tvåtaktare;)



intressant läsning, tack för det:tummenupp
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top