Turbon ska sitta EFTER expansionskammaren, men innan stingern (om du ska ha nån).
Den kommer nog inte orka driva en turbo endå iuförsig.. o OM den gör de så kommer den inte orka ladda ordentligt.
Kan förklara varför det ska vara efter expansionskammaren om du absolut vill veta.. men orkar itne nu.
Sen finns det vad jag vet inga tummregler om hur man gör med avstämmningen av röret, fråga lennart zanders
Han lär dock inte ha tid eller lust!
Sen är ett till stort problem förutom att du kommer få total genomströmning av färskgaserna och inget laddtryck i cylindern eftersom att avgasporten stängs sist påvägen upp, o det är där avstämmningen kommer in.. som är extremt svår o få till.. framför allt o få den så stark att det blir nått överladd!
Sen skulle du få en liten överladdning så kommer den att vara på ett VÄLDIGT begränsat område på effektbandet!
Sen ett till problem som är stort att laddar du i insug (vevhuset och spool) så kommer du få ett högt mottryck under kolven.. o det trycket tar en massa energi du inte får tillbaka.. genom att trycka på undersidan av kolven så den inte kommer ned lika lätt!
Sen kommer vi till så som jag gör.. som är svårt och effektivt!
För att kort förklara principen, så är det en port på ena sidan högt upp och en lägre på andra sidan.
Använder inte spool eller vevhuset att ladda i, utan där har jag bara smörjolja!
Sen så har jag backventiler nära cylinderväggarna.. sen så har jag en tryckkammare precis utanför den ÖVERSTA porten, där i laddar jag samt blandar bränsle, (antingen med förgasare eller insprut) samt har övertrycksventil osv osv.. Så det fungerer i korta drag så att:
Kolven är i sitt översta läge och smäller av en blandning, den går ned o öppnar insugsporten, men det förbrända bränslet har för högt tryck, så backventilerna (reed typ) stänger och kolven fortsätter neråt till avgasporten, och släpper ut alla avgaser därigenom, och så FORT som trycket är högre på insugssidan än i cylindern så öppnar ju ventilerna och TRYCKER ut avgaserna så man får en ordentlig genomströmmning, sen så är kolven påväg upp igen o stänger avgasporten, sen så laddar den så mycket den kan vid punkt X, sen så komprimerar den själv med, så så fort som trycker av kompressionen blir högre i cylindern så stänger ju ventilerna igen.. och den går upp och då får den högre komp pga att vi har laddat den innan..
Det som är bra / bättre, det är att genomströmningen är så jävla mycket bättre!
Ventilerna är lätta reedventilet.
Man kan ladda tills kolven inte pallar mer.. de ä inte mycket delar som är avancerade!
Sen kan man egentligen ladda, inte bara i en port.. utan i MÅNGA hela vägen runt cylindern, likaså avgasportarna kan vara hela vägen runt cylinder likaså!
Vilket gör att man kan ha kortare slaglängd och få högre varv o massor massor med bra.. super bra genomströmning osv osv..
Hoppas du förstår!
O om du lyckas med detta innan mig, kom då ihåg att det var min idé!
//R