turbo på 125:a?

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Hällevadsholm
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
:tummenupp Kul tråd! Jag gillar att det finns envisa unga grabbar som vill ..... bara vill! Fast å andra sidan kommer detta "aldrig" att funka utan att det kommer att kosta skortan.
Du har för det första ingen trycksmöjning till motorn som kan smörja turbon, du har ingen elektrisk bensinpump som du måste ha en tryckkänslig regulator på (om du ska köra med tryckmatning), du får som beskrivit mottryck under kolven som kommer ta dig ett hav av timmar framför datorn för att simulera osv.
Knöglade själv i hop något så "enkelt" som en B20 med turboladdning här i somras. Inga problem skulle många säga, men om man bara tar bitar man hittar på skroten ska det laborering till innan det lirar även om man pillat med motorer några år.

Funderade i hop med kompisen en sen kväll efter några öl över hur vi skulle bygge den optimala racemoppen till Heron Hill Climb backtävlingen.
Vi konkluderade när ölbacken var tom med att en dykartub med komprimerad luft på ryggen kopplat till en tryckbox på förgasaren nog vore det optimala. Hjärnan ville dock inte vara med på detta med bränsletrycket, så projektet stannade där.

Mitt tips; hitta en lite mer överkomlig utmaning att börja med och låt den överladdade 2-taktaren vara den stora utmaningen du en dag ska lösa. Jag är säker på att du en dag kommer presentera lösningen för oss och säga :"Told you so"
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:tummenupp Kul tråd! Jag gillar att det finns envisa unga grabbar som vill ..... bara vill! Fast å andra sidan kommer detta "aldrig" att funka utan att det kommer att kosta skortan.
Du har för det första ingen trycksmöjning till motorn som kan smörja turbon, du har ingen elektrisk bensinpump som du måste ha en tryckkänslig regulator på (om du ska köra med tryckmatning), du får som beskrivit mottryck under kolven som kommer ta dig ett hav av timmar framför datorn för att simulera osv.
Knöglade själv i hop något så "enkelt" som en B20 med turboladdning här i somras. Inga problem skulle många säga, men om man bara tar bitar man hittar på skroten ska det laborering till innan det lirar även om man pillat med motorer några år.

Funderade i hop med kompisen en sen kväll efter några öl över hur vi skulle bygge den optimala racemoppen till Heron Hill Climb backtävlingen.
Vi konkluderade när ölbacken var tom med att en dykartub med komprimerad luft på ryggen kopplat till en tryckbox på förgasaren nog vore det optimala. Hjärnan ville dock inte vara med på detta med bränsletrycket, så projektet stannade där.

Mitt tips; hitta en lite mer överkomlig utmaning att börja med och låt den överladdade 2-taktaren vara den stora utmaningen du en dag ska lösa. Jag är säker på att du en dag kommer presentera lösningen för oss och säga :"Told you so"

jo, har väl själv som sagt också börjat inse svårigheterna med det här och mer eller mindre lagt 2t-turboplanerna på is... filar för nuvarande på en liten 4t-turbohoj istället, mest för att lära sig inför nästa projekt:tummenupp
haha, det hade ju lätt blivit en fet moppe annars...:yoparty
vi får väl se vad framtiden bär med sig men tack för din uppmuntran iallafall:tummenupp
 

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Hällevadsholm
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
jo, har väl själv som sagt också börjat inse svårigheterna med det här och mer eller mindre lagt 2t-turboplanerna på is... filar för nuvarande på en liten 4t-turbohoj istället, mest för att lära sig inför nästa projekt:tummenupp
haha, det hade ju lätt blivit en fet moppe annars...:yoparty
vi får väl se vad framtiden bär med sig men tack för din uppmuntran iallafall:tummenupp

Kul att du inte ger upp! Passar på att ge dig en annan liten grej att fundera på. Kålla tråden om nostalidragracing. Minns att det var en kille eller två som åkte riktigt trimmade 125or och även en 50a, alla:Rockbanan i snygga dragracechassin för sådär 25-30 år sedan.
Spåra upp en utav dessa om de finns kvar, köp den för fikapengar och släng dig med på strippen!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul att du inte ger upp! Passar på att ge dig en annan liten grej att fundera på. Kålla tråden om nostalidragracing. Minns att det var en kille eller två som åkte riktigt trimmade 125or och även en 50a, alla:Rockbanan i snygga dragracechassin för sådär 25-30 år sedan.
Spåra upp en utav dessa om de finns kvar, köp den för fikapengar och släng dig med på strippen!

klart jag inte gör, jag har principer!:mattias och passar inte de har jag andra:hihi
kan vara värt att kolla mest för skojs skull men tjöpa färdigbyggt...:va nä, byggbiten är ju något av det roligaste:yoparty
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top