turbo på 125:a?

:tummenupp Kul tråd! Jag gillar att det finns envisa unga grabbar som vill ..... bara vill! Fast å andra sidan kommer detta "aldrig" att funka utan att det kommer att kosta skortan.
Du har för det första ingen trycksmöjning till motorn som kan smörja turbon, du har ingen elektrisk bensinpump som du måste ha en tryckkänslig regulator på (om du ska köra med tryckmatning), du får som beskrivit mottryck under kolven som kommer ta dig ett hav av timmar framför datorn för att simulera osv.
Knöglade själv i hop något så "enkelt" som en B20 med turboladdning här i somras. Inga problem skulle många säga, men om man bara tar bitar man hittar på skroten ska det laborering till innan det lirar även om man pillat med motorer några år.

Funderade i hop med kompisen en sen kväll efter några öl över hur vi skulle bygge den optimala racemoppen till Heron Hill Climb backtävlingen.
Vi konkluderade när ölbacken var tom med att en dykartub med komprimerad luft på ryggen kopplat till en tryckbox på förgasaren nog vore det optimala. Hjärnan ville dock inte vara med på detta med bränsletrycket, så projektet stannade där.

Mitt tips; hitta en lite mer överkomlig utmaning att börja med och låt den överladdade 2-taktaren vara den stora utmaningen du en dag ska lösa. Jag är säker på att du en dag kommer presentera lösningen för oss och säga :"Told you so"
 
:tummenupp Kul tråd! Jag gillar att det finns envisa unga grabbar som vill ..... bara vill! Fast å andra sidan kommer detta "aldrig" att funka utan att det kommer att kosta skortan.
Du har för det första ingen trycksmöjning till motorn som kan smörja turbon, du har ingen elektrisk bensinpump som du måste ha en tryckkänslig regulator på (om du ska köra med tryckmatning), du får som beskrivit mottryck under kolven som kommer ta dig ett hav av timmar framför datorn för att simulera osv.
Knöglade själv i hop något så "enkelt" som en B20 med turboladdning här i somras. Inga problem skulle många säga, men om man bara tar bitar man hittar på skroten ska det laborering till innan det lirar även om man pillat med motorer några år.

Funderade i hop med kompisen en sen kväll efter några öl över hur vi skulle bygge den optimala racemoppen till Heron Hill Climb backtävlingen.
Vi konkluderade när ölbacken var tom med att en dykartub med komprimerad luft på ryggen kopplat till en tryckbox på förgasaren nog vore det optimala. Hjärnan ville dock inte vara med på detta med bränsletrycket, så projektet stannade där.

Mitt tips; hitta en lite mer överkomlig utmaning att börja med och låt den överladdade 2-taktaren vara den stora utmaningen du en dag ska lösa. Jag är säker på att du en dag kommer presentera lösningen för oss och säga :"Told you so"

jo, har väl själv som sagt också börjat inse svårigheterna med det här och mer eller mindre lagt 2t-turboplanerna på is... filar för nuvarande på en liten 4t-turbohoj istället, mest för att lära sig inför nästa projekt:tummenupp
haha, det hade ju lätt blivit en fet moppe annars...:yoparty
vi får väl se vad framtiden bär med sig men tack för din uppmuntran iallafall:tummenupp
 
jo, har väl själv som sagt också börjat inse svårigheterna med det här och mer eller mindre lagt 2t-turboplanerna på is... filar för nuvarande på en liten 4t-turbohoj istället, mest för att lära sig inför nästa projekt:tummenupp
haha, det hade ju lätt blivit en fet moppe annars...:yoparty
vi får väl se vad framtiden bär med sig men tack för din uppmuntran iallafall:tummenupp

Kul att du inte ger upp! Passar på att ge dig en annan liten grej att fundera på. Kålla tråden om nostalidragracing. Minns att det var en kille eller två som åkte riktigt trimmade 125or och även en 50a, alla:Rockbanan i snygga dragracechassin för sådär 25-30 år sedan.
Spåra upp en utav dessa om de finns kvar, köp den för fikapengar och släng dig med på strippen!
 
Kul att du inte ger upp! Passar på att ge dig en annan liten grej att fundera på. Kålla tråden om nostalidragracing. Minns att det var en kille eller två som åkte riktigt trimmade 125or och även en 50a, alla:Rockbanan i snygga dragracechassin för sådär 25-30 år sedan.
Spåra upp en utav dessa om de finns kvar, köp den för fikapengar och släng dig med på strippen!

klart jag inte gör, jag har principer!:mattias och passar inte de har jag andra:hihi
kan vara värt att kolla mest för skojs skull men tjöpa färdigbyggt...:va nä, byggbiten är ju något av det roligaste:yoparty
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top