turbo på 125:a?

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
jag funderar för fullt över hur cylindern ska byggas om för tillfället, vi får väl se vad det kan bli av det...

kan du nånting om lustgasmatning förresten? bara utifall att jag vill göra det enklare för mig:tungan

Ja det kan jag.. men inte lika mycket..

Du får gärna skriva om vad du kommer fram till med cylindern sen och varför..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
jag funderar för fullt över hur cylindern ska byggas om för tillfället, vi får väl se vad det kan bli av det...

kan du nånting om lustgasmatning förresten? bara utifall att jag vill göra det enklare för mig:tungan

Med tanke på dina ringa kunskaper om motorer så tycker jag du ska nöja dig med att köpa en 170cc cylinder, större förgasare och en sjysst pipa till din RD. Du kommer nog få haverier ändå innan du lärt dig justera rätt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
häng på en liten kompressor istället ;)

får jag inte precis samma problem som vid turbomatning då? med enda skillnaden att jag slipper driva kompressionen med motorns egna avgaser så att säga?:tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
HAHAHA, det här var den roligaste tråden jag läst på länge!!:D

O du, bushido. Skulle du ens få till turbo på en 4-taktare så skulle det verkligen vara "OUTSTANDING"

Men man lär sig inget om man inget frågar:tummenupp

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Sluta nu alla att gnälla på honom. Grabben vill inte ha en R1 eller nått annat nu! Han vill lära sig saker +att han vill hitta på något eget. Hjälp honom istället ni som kan! :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Sluta nu alla att gnälla på honom. Grabben vill inte ha en R1 eller nått annat nu! Han vill lära sig saker +att han vill hitta på något eget. Hjälp honom istället ni som kan! :tummenupp

tack för att du förstår...:tummenupp

HAHAHA, det här var den roligaste tråden jag läst på länge!!:D

O du, bushido. Skulle du ens få till turbo på en 4-taktare så skulle det verkligen vara "OUTSTANDING"

Men man lär sig inget om man inget frågar:tummenupp

om jag kunde allt från början skulle jag inte behöva starta en tråd, fråga en massa frågor om ämnet och visa upp min okunnighet för allmänheten:näsblod man måste ju börja nånstans...:rolleyes:

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)

Visst, trevligt initiativ.
Dock är det ju så att varningsklockorna har ringt sedan starten på tråden, det är mycket svårt att få en turbo att fungera på en tvåtaktare, även med mycket goda kunskaper.
Med bristfälliga, eller inga kunskaper alls, är det ännu svårare eller omöjligt.
Det borde kanske trådskaparen, och du, ha snappat upp vid det här laget.
Att försöka lära sig genom att fråga om råd på ett sådant objekt är väl till att be om mer trubbel än man förtjänar?:D

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Hoj
Ducati
Eeeehhhhh ?????

byggde turboaggregat själv på gymnasiet? gick som fan? har du möjligtvis fallit offer för en folkölshistoria? :D

Haha nej, han är ingen lögnare, kristen som få... men bor man iprincip i en mekanisk verkstad med en far som är expert på tvåtaktare så kan man säkert göra en hel del...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Haha nej, han är ingen lögnare, kristen som få... men bor man iprincip i en mekanisk verkstad med en far som är expert på tvåtaktare så kan man säkert göra en hel del...

du har inte möjligen nån mer information om hur han löste problemen som tvåtaksturbo genererar?:rolleyes:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
ponera att man bara kränger dit turbon utan att bygga om cyllen för att råda bot på mottrycket, tjänar man någon effekt alls trots motståndet som laddet i vevhuset genererar eller vore det att göra skiten sämre än original?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
ponera att man bara kränger dit turbon utan att bygga om cyllen för att råda bot på mottrycket, tjänar man någon effekt alls trots motståndet som laddet i vevhuset genererar eller vore det att göra skiten sämre än original?

ingen som kan svaret?:rolleyes:

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
häng på en liten kompressor istället ;)

Jag har hört att det inte ska funka med kompressor på en tvåtaktare då övertrycket kommer bara pressa igenom luft/bränsleblandningen genom cylindern och ut med avgaserna. Så kompressor är nog tyvärr kört, och om inte svårare också. Kanske redan någon som sagt?
Men det är alltid kul med 2-takt turboprojekt! Kör hårt!

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R

Väldigt enkelt sett, om du bara hänger på en turbo på kröken (innan expansionskammaren) så kommer du att förlora hela effekten från expansionskammaren i avgassystemet, dvs det mottryck som en avstämd expansionskammare skapar och som behövs för att överhuvud taget få någon effekt ur en tvåtaktare.

Hänger du på den efter expansionskammaren så är det högst tvivelaktigt om du kommer att få tillräckligt med snurr på den för att generera tryck som gör skillnad.

Så enkelt sett, det lär bli sämre än original om du inte tar hand om alla bitarna i kedjan. Att tvångsmata en motor bra är aldrig "lätt", men en tvåtaktare är avsevärt mycket krångligare än en fyrtaktare.

Du har fått många bra länkar och tips kring tvåtaktsturbo, ta ett av dom exemplen där någon verkligen beskriver hur det fungerar och fundera själv på hur du skulle lösa det på det sättet på din hoj innan du börjar skruva dit massa olika bitar på känn. Det vill säga om du är seriös på att få ihop det.

När det kör ihop sig, kom igen med bilder/frågor/funderingar så är jag övertygad om att det blir både roligare och enklare att hjälpa till för dom som verkligen kan.

Själv är jag gammal bilmeck och har skruvat motorer av alla de slag genom åren, dock har jag aldrig byggt tvångsmatat själv, bara läst på hur det fungerar och kikat på polare som byggt :)

Tjing/Danne

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...