Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Väldigt enkelt sett, om du bara hänger på en turbo på kröken (innan expansionskammaren) så kommer du att förlora hela effekten från expansionskammaren i avgassystemet, dvs det mottryck som en avstämd expansionskammare skapar och som behövs för att överhuvud taget få någon effekt ur en tvåtaktare.
Hänger du på den efter expansionskammaren så är det högst tvivelaktigt om du kommer att få tillräckligt med snurr på den för att generera tryck som gör skillnad.
Så enkelt sett, det lär bli sämre än original om du inte tar hand om alla bitarna i kedjan. Att tvångsmata en motor bra är aldrig "lätt", men en tvåtaktare är avsevärt mycket krångligare än en fyrtaktare.
Du har fått många bra länkar och tips kring tvåtaktsturbo, ta ett av dom exemplen där någon verkligen beskriver hur det fungerar och fundera själv på hur du skulle lösa det på det sättet på din hoj innan du börjar skruva dit massa olika bitar på känn. Det vill säga om du är seriös på att få ihop det.
När det kör ihop sig, kom igen med bilder/frågor/funderingar så är jag övertygad om att det blir både roligare och enklare att hjälpa till för dom som verkligen kan.
Själv är jag gammal bilmeck och har skruvat motorer av alla de slag genom åren, dock har jag aldrig byggt tvångsmatat själv, bara läst på hur det fungerar och kikat på polare som byggt
Tjing/Danne
tack, bara det jag undrade