turbo på 125:a?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Väldigt enkelt sett, om du bara hänger på en turbo på kröken (innan expansionskammaren) så kommer du att förlora hela effekten från expansionskammaren i avgassystemet, dvs det mottryck som en avstämd expansionskammare skapar och som behövs för att överhuvud taget få någon effekt ur en tvåtaktare.

Hänger du på den efter expansionskammaren så är det högst tvivelaktigt om du kommer att få tillräckligt med snurr på den för att generera tryck som gör skillnad.

Så enkelt sett, det lär bli sämre än original om du inte tar hand om alla bitarna i kedjan. Att tvångsmata en motor bra är aldrig "lätt", men en tvåtaktare är avsevärt mycket krångligare än en fyrtaktare.

Du har fått många bra länkar och tips kring tvåtaktsturbo, ta ett av dom exemplen där någon verkligen beskriver hur det fungerar och fundera själv på hur du skulle lösa det på det sättet på din hoj innan du börjar skruva dit massa olika bitar på känn. Det vill säga om du är seriös på att få ihop det.

När det kör ihop sig, kom igen med bilder/frågor/funderingar så är jag övertygad om att det blir både roligare och enklare att hjälpa till för dom som verkligen kan.

Själv är jag gammal bilmeck och har skruvat motorer av alla de slag genom åren, dock har jag aldrig byggt tvångsmatat själv, bara läst på hur det fungerar och kikat på polare som byggt :)

Tjing/Danne

tack, bara det jag undrade:) är som sagt intye ute efter nåt toppresterande utan bara något som funkar hyfsat för att göra det lätt för mig men om inga genvägar existerar är det bara att ta sig i kragen och göra det ordentligt. länkarna har varit väldigt givande och jag funderar själv på hur jag ska göra på just min hoj, ett av problemen är kapital och realkapital... aja, vi får väl se hur det går, när jag väl kommer igång blir det byggtråd och om jag kör fast blir det hjälpförfrågning i denna:)

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
Det finns motorsågar med tyrbo ... borde väll gå att köpa en snn och kolla hur allt ee upp byggt och bara "härma" ?? de motorern är ju på 90cc tror ja

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns motorsågar med tyrbo ... borde väll gå att köpa en snn och kolla hur allt ee upp byggt och bara "härma" ?? de motorern är ju på 90cc tror ja

litet lyft där också, trevligt:tummenupp kan nog vara en idé att kolla det, men som det ser ut nu filar jag istället på ett lustgassystem til tvåtaktaren och möjligen turbo på fyrtaktaren... samtidigt som jag bygger en caféräser, samtidigt som jag ska börja fippla med en bil, samtidigt som jag ska bygga en träningslokal... var ska jag få tid och pengar till allt ifrån?:rolleyes:

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
tiden får du med alla inkänade transportsträckor med dessa trimmade fordon och pengarna får du väll hyra ut träningslokalen några gånger? (A)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
tiden får du med alla inkänade transportsträckor med dessa trimmade fordon och pengarna får du väll hyra ut träningslokalen några gånger? (A)

det var fan det smartaste jag hört idag, det kör vi på:tummenupp :rofl

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

De har inte turbo. Det är ett luftreningssystem som de kallar turboluftrening :huvet Vet dock inte hur det funkar, eller vad som är bra med det.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
De har inte turbo. Det är ett luftreningssystem som de kallar turboluftrening :huvet Vet dock inte hur det funkar, eller vad som är bra med det.

Insugsluften passerar svänghjulet, som har fläktvingar på sig. En del av luften kyler motorn, resten av luften trycks in i luftrenaren. Fläkten är utformad så att sågspån centrifugeras och försvinner ut igen, medans ren luft kommer fram till luftfiltret. Luftfiltret håller sig rent minst 5ggr så länge som på en såg utan "centrifug". Ett visst övertryck blir det i förgasaren också. Men att kalla det turbo är väl lite väl magstark. Fungerar gör det dock.

Mats

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Insugsluften passerar svänghjulet, som har fläktvingar på sig. En del av luften kyler motorn, resten av luften trycks in i luftrenaren. Fläkten är utformad så att sågspån centrifugeras och försvinner ut igen, medans ren luft kommer fram till luftfiltret. Luftfiltret håller sig rent minst 5ggr så länge som på en såg utan "centrifug". Ett visst övertryck blir det i förgasaren också. Men att kalla det turbo är väl lite väl magstark. Fungerar gör det dock.

Mats

Ahaaa, smidigt. Då funkar det ju nästan som på en Puch Dakota, fast utan övertrycket i förgasaren. :D De var väl fläktkylda om jag minns rätt... kanske bra att fuggen inte var trycksatt, vet inte om man hade lyckats hålla sig kvar då :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ahaaa, smidigt. Då funkar det ju nästan som på en Puch Dakota, fast utan övertrycket i förgasaren. :D De var väl fläktkylda om jag minns rätt... kanske bra att fuggen inte var trycksatt, vet inte om man hade lyckats hålla sig kvar då :D

haha, stressfläkt på en dakota hade ju blivit fräckt:D får bli nästa projekt:hihi

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.

Mats

Kompressor .. :hihi

Det där med centrifugluftrening var nått nytt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
...men som det ser ut nu filar jag istället på ett lustgassystem til tvåtaktaren och möjligen turbo på fyrtaktaren... samtidigt som jag bygger en caféräser, samtidigt som jag ska börja fippla med en bil, samtidigt som jag ska bygga en träningslokal... var ska jag få tid och pengar till allt ifrån?:rolleyes:

Ha ha, gissa om man känner igen sig i det där. Innan man hunnit göra klart hälften på ett projekt så har man två nya färdigplanerade och ett precis påbörjat. Man intalar sig själv att nu jävlar ska man göra klart det man håller på med och sen blir det lugnt ett tag men det skiter sig ju ganska omgående...:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ha ha, gissa om man känner igen sig i det där. Innan man hunnit göra klart hälften på ett projekt så har man två nya färdigplanerade och ett precis påbörjat. Man intalar sig själv att nu jävlar ska man göra klart det man håller på med och sen blir det lugnt ett tag men det skiter sig ju ganska omgående...:D

hehe, jodu...:D och utöver det jag nämnde håller jag ju på att renovera rd:n, putsa till den gamla moppen inför försäljningen och plugga satan med alla kursavslutningsprov...:rolleyes: :D så mycket att göra, så lite tid/pengar...:D

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
litet lyft där också, trevligt:tummenupp kan nog vara en idé att kolla det, men som det ser ut nu filar jag istället på ett lustgassystem til tvåtaktaren och möjligen turbo på fyrtaktaren... samtidigt som jag bygger en caféräser, samtidigt som jag ska börja fippla med en bil, samtidigt som jag ska bygga en träningslokal... var ska jag få tid och pengar till allt ifrån?:rolleyes:

...och kunskap?

Dominator-Rocks

Guest

:rolleyes: Jag hade en kompis som alltid hade 300 projekt pågång som han bara skulle göra fixa köpa osv...

Det var välldigt mycket snack och välldigt liten verkstad kan jag säga!

Är det likadant med dig?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
...och kunskap?

kommer med tiden.

:rolleyes: Jag hade en kompis som alltid hade 300 projekt pågång som han bara skulle göra fixa köpa osv...

Det var välldigt mycket snack och välldigt liten verkstad kan jag säga!

Är det likadant med dig?

om du spanar in min byggtråd kommer du se att det finns viss aktivitet på caféräsern, träningslokalbygget är just nu på fixahålenigolvetstadiet vilket du kan få bilder på om du är intresserad, lustgas/turbo på fordonen är fortfarande bara i det experimenterande tankestadiet och bilprojektet ska påbörjas så fort jag sålt av min gamla moppe så att jag har pengar till det. så visst, här snackas. men det händer en del också:tummenupp

Erfarenhet och kunskap får man väl av att hålla på med lite av varje:tummenupp

åh, en som tänker som jag!:D

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...