Turbo på twin ??

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Coolt.. :) gthyni, du råkar inte sitta på någon länk till en infosida om den där? Är det en centrifugalkompressor? Använder man samma metod för att trycksätta förgasarna och samma plenum som vid turboladdning?
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
gthyni skrev:
Turbo "tallar" också,
du tror väl inte det är gratis att täppa till avgasröret.
Ofta kan en remdriven kompressor var nog så effektiv
och ekonomisk t.ex. på V-motor där det kan blir mycket
rörkrökar för att få en bra turbo, och plats har vi inte i överskott
på en MC.

Ketchup kan vara kul, men inte så användbart.
Jo det är klart den också snor lite, men inte lika mycke! :)
Man slipper ju också grenrörskrånglet med kompressor :)
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ugluk skrev:
Coolt.. :) gthyni, du råkar inte sitta på någon länk till en infosida om den där? Är det en centrifugalkompressor? Använder man samma metod för att trycksätta förgasarna och samma plenum som vid turboladdning?

Guzzi-projektet verkar använda en skruvkompressor utan något
separat plenum, den har insprutning där man har luftmassa som
styrparameter.
På en radfyra skulle det nog vara billigare och lika bra att bygga med
en centrifugalenhet och plenum. I princip är komponenter samma som
i ett turbobygge (plenum, waste gate etc) bara kompressorhus och
drivningen (rem istället för rörkrökning) skiljer.

En kompressor tar lite mer effekt än en turbo men har andra fördelar:
* mindre värmeproblem
* mindre rörmakeri
* lättare att få en jämn effektkurva med bottendrag och bra toppeffekt.

ESS Tuning i Norge är duktiga
på kompressorer även om de jobbar med bilar.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
[KoRn] skrev:
Går tankarna till rectum ??
Plenum är luftvolymen/kammaren just innan dom separata insugsrören till varje cyl. Viktigaste funktionen är att se till att alla cyllar får lika mycket luft.
Samt jämna ut tryckvariationerna pga sugpulserna fr cyllarna resp tryckpulserna från kompressorn. Turbo ger sånt, spec m få cylindrar, skruvkompressor mycket lite, roots-kompressor rätt 'stötig'.
Lämplig volym nånstans runt 3-5 ggr varje cylinders volym. Beror säkert oxå på om man har laddluftkylare o långa slangar el kompressorn nära insuget.
/u
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
gthyni skrev:
En kompressor tar lite mer effekt än en turbo men har andra fördelar:
* mindre värmeproblem
* mindre rörmakeri
* lättare att få en jämn effektkurva med bottendrag och bra toppeffekt.
Du glömde en viktig sak: ingen turbolag som ställer till det.
Guzzin har ingen laddluftkylare, vilket kraftigt begränsar vad du kan ladda. Gör säkert inget i det fallet, tror inte man siktat på 300 hk iaf.
/u
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har för mig att marklund håller på att knåpar på en kompressor till busan, kan tänka mig vilket ruskigt botten drag man borde kunna få på en sådan :banana
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
bebbe skrev:
Har för mig att marklund håller på att knåpar på en kompressor till busan, kan tänka mig vilket ruskigt botten drag man borde kunna få på en sådan :banana

Jag var i kontakt med marklund, han har en anställd som åker TL1000 som är rätt mobbad för han inte hade turbo, Erik sa med ett skratt att han vridit och vänt på cykeln men inte riktigt lyckats man kunde ana lite skadeglädje.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
gthyni skrev:
I princip är komponenter samma som
i ett turbobygge (plenum, waste gate etc) bara kompressorhus och
drivningen (rem istället för rörkrökning) skiljer.

Wastegate? Har du inte på en ren kompressoröverladdad motor.

En kompressor tar lite mer effekt än en turbo men har andra fördelar:
* mindre värmeproblem
* mindre rörmakeri
* lättare att få en jämn effektkurva med bottendrag och bra toppeffekt.

Oftast så ger mekaniska kompressorer en extremt dålig verkningsgrad på toppen vilket är en rätt begränsande egenskap. Sedan är det precis som du säger; det är ju inte helt gratis att driva turbon heller -det finns något som kallas pumpförluster...

Ketchup går ju att bygga bort utan problem, det är "bara" en matchningsfråga kombinerat med en styrsystemsfråga.

Långa rör på den där Vmax:en förresten.

/J
 

NLR

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hayabusa turbo
"det finns något som kallas pumpförluster"
Om Du syftar på avgasmottryck så är det möjligt att uppnå en positiv
tryckdifferens över gasväxlingsystemet hela vägen till maxvarv på en hyfsat optimerad turboinstallation. På min busa motor tex ,så hade vi ca 0,9 bar i positivt deltaP vilket ingen sugmotor med även det mest avstämda gasväxlingsystem kommer i närheten av. Detta gör att vi når över 100%
effektökning per bar av övertryck. Sedan kan man ju få pumpförluster under
tömmning av cylindern pga den höga fyllnadsgraden i relation till den numera
inte längre optimerade avgasventilen/porten, men det är ju inte turbospecifikt.
/Christer J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
NLR skrev:
....möjligt att uppnå en positiv
tryckdifferens över gasväxlingsystemet hela vägen till maxvarv på en hyfsat optimerad turboinstallation. På min busa motor tex ,så hade vi ca 0,9 bar i positivt deltaP....
Fattar inte ett dyft. Har du lust att förklara vilka tryck o skillnader du menar, vore jag tacksam.
/u
 

NLR

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hayabusa turbo
ulf_lundin skrev:
Fattar inte ett dyft. Har du lust att förklara vilka tryck o skillnader du menar, vore jag tacksam.
/u
Jomenvisst , laddtrycket i mitt fall var 0,9bar över avgasmottrycket
uppströms turbinen.
/Christer J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Christer menar att han har ett positivt PMEP; dvs att vid gasväxlingen så är arbetet för att skjuta ut avgaserna mindre än det *tillförda* arbetet när insugsluften fyller cylindern (och på en kraftigt överladdad motor så blir det ett rätt stort tillfört arbete pga av det höga laddtrycket).

Du måste, för att åstadkomma detta, ha låga avgasmottryck relativt laddtrycket (deltaP = tryckförhållandet mellan avgas/insug). Detta sker normalt sett vid låga avgasmassflöden om man inte har ett avgassystem som är grymt bra -vilket iof är fallet på hojar vanligtvis. På bilar är det direkt utslagsgivande då vi har långt avgassystem, kat och allt vad det nu är. Avgasmottryck i regionen 50-60-70 kPa efter turbinen är normalt vid maxeffekt. Tryck före turbin ligger vid samma driftfall en bra bit över 1 bar, runt 1,5-1,7 bar i vissa fall. Detta är främst pga att vi matchar dramatiskt annorlunda än vad som är vanligt för maxeffektsfreaksen.

Vad har du för turbo, och vad har du för tryck & tempfall över turbinen vid maxeffekt, Christer?

/J
 

[KoRn]

www.mc-kompaniet.se
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Skövde, tyvärr...
Hoj
Ingen & alla...
Ok !!
Säkert viktigt att veta, men det var inte riktigt detta jag tänkte på när jag startade tråden...
Turbo på twin tror jag att det var.......

Jag vet att det sitter en del turbokunskap "där ute" och trycker :)

Dela med er av kunskapen så att de som är nyfikna på twin'ar får lite hjälp.

Ha det så bra !!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
[KoRn] skrev:
Tjena !!
Är himla sugen på turbo-hoj till våren. Problemet är bara att jag vill ha en V-twin räser...
Funkar den kombinationen ??
Ni som har eller ni som sett nått, berätta !!

Tack..


Lite sent svar kanske? :va

men här är i alla fall en som provat på en TLS
http://www.hammerit.net/html/Scott Birdsall.htm

Funkar dåligt. Den gick sönder.
Läs och kolla igenom de problem de fick, och kolla om Arse är bättre rustad?


Lycka till
:hej
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top