Coolt.. gthyni, du råkar inte sitta på någon länk till en infosida om den där? Är det en centrifugalkompressor? Använder man samma metod för att trycksätta förgasarna och samma plenum som vid turboladdning?
Jo det är klart den också snor lite, men inte lika mycke!gthyni skrev:Turbo "tallar" också,
du tror väl inte det är gratis att täppa till avgasröret.
Ofta kan en remdriven kompressor var nog så effektiv
och ekonomisk t.ex. på V-motor där det kan blir mycket
rörkrökar för att få en bra turbo, och plats har vi inte i överskott
på en MC.
Ketchup kan vara kul, men inte så användbart.
I stort sett ja.Ugluk skrev:Använder man samma metod för att trycksätta förgasarna och samma plenum som vid turboladdning?
Ugluk skrev:Coolt.. gthyni, du råkar inte sitta på någon länk till en infosida om den där? Är det en centrifugalkompressor? Använder man samma metod för att trycksätta förgasarna och samma plenum som vid turboladdning?
Går tankarna till rectum ??[KoRn] skrev:Plenum ??
Du glömde en viktig sak: ingen turbolag som ställer till det.gthyni skrev:En kompressor tar lite mer effekt än en turbo men har andra fördelar:
* mindre värmeproblem
* mindre rörmakeri
* lättare att få en jämn effektkurva med bottendrag och bra toppeffekt.
bebbe skrev:Har för mig att marklund håller på att knåpar på en kompressor till busan, kan tänka mig vilket ruskigt botten drag man borde kunna få på en sådan
gthyni skrev:I princip är komponenter samma som
i ett turbobygge (plenum, waste gate etc) bara kompressorhus och
drivningen (rem istället för rörkrökning) skiljer.
En kompressor tar lite mer effekt än en turbo men har andra fördelar:
* mindre värmeproblem
* mindre rörmakeri
* lättare att få en jämn effektkurva med bottendrag och bra toppeffekt.
Fattar inte ett dyft. Har du lust att förklara vilka tryck o skillnader du menar, vore jag tacksam.NLR skrev:....möjligt att uppnå en positiv
tryckdifferens över gasväxlingsystemet hela vägen till maxvarv på en hyfsat optimerad turboinstallation. På min busa motor tex ,så hade vi ca 0,9 bar i positivt deltaP....
Jomenvisst , laddtrycket i mitt fall var 0,9bar över avgasmottrycketulf_lundin skrev:Fattar inte ett dyft. Har du lust att förklara vilka tryck o skillnader du menar, vore jag tacksam.
/u
[KoRn] skrev:Tjena !!
Är himla sugen på turbo-hoj till våren. Problemet är bara att jag vill ha en V-twin räser...
Funkar den kombinationen ??
Ni som har eller ni som sett nått, berätta !!
Tack..
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |