Lugn i stormen det kommerMen för guds skull...säg vad den bänka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det står skårman på svingen, är inte det en ärkefiende till görgen?
Det står skårman på svingen, är inte det en ärkefiende till görgen?
Nej, däremot har vi haft tekniska diskussioner av det mer illuminerade slaget...
Jag har själv uppmanat Lars att skriva om sitt turboprojekt här på SH. Jag tror det kan vara win- win. Här på SH finns många, kanske främst Andersson-Turbo men även Jojje1963 mfl, som är kunniga på motorstyrningsstrategier för EFI- turbo på mc. Och det är lite där Lasse är nu. På svenska HD-forum, där Lasse redan skrivit om sin konvertering, är många av de motorkunniga förgasarkramare, och de som kör ny sprut-HD brukar ha motorteknisk nollkoll och i bästa fall starta trådar om larmproblem och var man hittar kromat tingel tangel från kurrijuckin.
Till den andra ändan spådde jag att många SH-medlemmar kanske skulle gilla ett lite ( iaf på SH) udda turboprojekt. Och intresse verkar ju finnas! Lasse hinner inte skriva inlägg fort nog för Phillee mfl Sist det var en HD/sportster-turbotråd på SH var (om jag inte missminner mig) här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248043-Harley-turbo! Men den tråden verkade rinna ut i sanden. Lars har hunnit betydligt längre, flera mil och en första bänkning mm.
Lars på forum uttalade mål med denna första konvertering är dock inte att testa gränserna, mer se vad man med en rimlig slant kan göra med turbo på en internt orörd EFI-sportster. Man ska komma ihåg att redan 100 rwhp på en NA-sportster går på en del pengar. I USA har det därför blivit lite hett med turbosatser till EFI-sportster.
Konverteringer som just siktar mot den effekt man får med "Steg III" på en NA sporre. Till min förvåning verkar funkar det bra utan vare sig kompsänkning eller IC, men förvisso bara 8-13 Psi. Hellcat Customs är en sån ny enmansfirma i USA som säljer billiga turbosatser med tillhörande mapp till EFI sportster. Tänkta att användas utan motorinterna ändringar. Jag förstår inte själv hur det kan fungera, men det gör det tydligen. Jag tror att det bla kan ha att göra med piston jetsen och de mycket fina förbränningsrummen i nya EFI-sportsters (mycket squish-area, kort flamväg och väldigt spikobenägna). HD har gjort allt för att så länge som möjligt klara miljökraven utan kat, via lean burn och motorinterna åtgärder som tex fina förbränningsrum.
Här i sporthojssverige är ju dock många turbobyggen på en helt annan nivå. Mycket mer avancerat och högre laddtryck mm. Tror att det kan finnas mycket att diskutera här. Och kanske tom HD-kunder och bänkjobb för våra nestorer på sporthojsturbo här i Sverige.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |