Turbohojen byggs om igen! GSX-R 1200 Turbo.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag körde av misstag med 95 i avgas lobcenter med lill mitsun. hoj-jäveln högg som en huggorm i mellanregistret. Kul men okörbart, med 105 blev hojen normal igen. Mer meriterade brukar förespråka 105 så kör på det.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, kammar rätt (105/105), bludder i mellanregister borta i bänken (kunde inte gasa på vägen hem idag pga. regnregnregnregn). Lite kopplingsslir blev det, så jag får biffa upp kopplingen. Röda kurvan från idag.

Bifogat

• Dyno.jpg
    Dyno.jpg
    123.8 KB · Visningar: 3,668

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur fixade du A/F:en i mellanregistret då?

Trevligt att du har fått rätt på den och hittat några pollar till :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur fixade du A/F:en i mellanregistret då?

Trevligt att du har fått rätt på den och hittat några pollar till :)

Andra nålar gjorde susen. Den går fortfarande väldigt fett i mellanregistret, men den går iallafall :) Det feta märks knappt nu.

Det blir fler pållar :) Ska bara stoppa i lite kraftigare fjädrar i kopplingen eftersom den hade lite tendenser till att slira, och sen åker trycket upp 0,4 bar till :) Borde motsvara runt 350-360 på slangen då. Turbon kroknar inte för det, den räcker långt :näsblod

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Andra nålar gjorde susen. Den går fortfarande väldigt fett i mellanregistret, men den går iallafall :) Det feta märks knappt nu.

Det blir fler pållar :) Ska bara stoppa i lite kraftigare fjädrar i kopplingen eftersom den hade lite tendenser till att slira, och sen åker trycket upp 0,4 bar till :) Borde motsvara runt 350-360 på slangen då. Turbon kroknar inte för det, den räcker långt :näsblod

Om 313 hk inte räcker är man duktigt turbosjuk :D

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Så du kommer landa på 1,9 då, efter nästa höjning? :jisses

Japp :) Been there, done that :D Men då höll kopplingen av någon anledning ihop. Lådan kändes tätstegad som en crosslåda trots utväxling för 340 km/h på 5:an :D

Bifogat

• Apexi.JPG
    Apexi.JPG
    60.8 KB · Visningar: 266

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad har du för kammar i denna

Det låter som lite stopp där

Det blir inte mer än 125 grundmotorhästar

Du borde försöka få upp grundeffekten lite Höga ladd på en trång motor brukar gå hårt åt prylarna

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Vad har du för kammar i denna

Det låter som lite stopp där

Det blir inte mer än 125 grundmotorhästar

Du borde försöka få upp grundeffekten lite Höga ladd på en trång motor brukar gå hårt åt prylarna

Jag har original kammar på 105/105 lobecenter. Skulle kanske ha andra? Vad säger du om det? Vilka isåfall?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har original kammar på 105/105 lobecenter. Skulle kanske ha andra? Vad säger du om det? Vilka isåfall?

Du kan stoppa i hyggligt vassa gatkammar

Som om du skulle bygga en 160 hk sugmotor ungefär

Helst en lite portad topp med större ventiler

Det borde gå att hitta nått kit hos nån av sugmotortrimmarna

det är i den här änden du måste börja tänka nu

160 grundhästar skulle ge dig 400 hk på det laddtrycket du kör nu

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Du kan stoppa i hyggligt vassa gatkammar

Som om du skulle bygga en 160 hk sugmotor ungefär

Helst en lite portad topp med större ventiler

Det borde gå att hitta nått kit hos nån av sugmotortrimmarna

det är i den här änden du måste börja tänka nu

160 grundhästar skulle ge dig 400 hk på det laddtrycket du kör nu

Ahaa, på så sätt.
Nu kan jag ingenting alls om kammar och vad som är bra och dåligt. Har du någon rekommendation på vad som skulle kunna fungera? Någon som har något kul liggande? Nytt vetefan om jag har råd med just nu så beggat får det nog bli. Sjukskriven fru kostar. Särskilt när hennes ersättning baseras på hennes inkomst som student, dvs. nada.

Hur mycket tror du det skulle göra med enbart kambyte?

Ja, jag har sett att många kör med 30/26 ventiler och jag har ju original. Men en topp med större ventiler funkar inte för ekonomin. Tyvärr... har inte en aning om hur mycket det gör med större ventiler, men det har du nog koll på?

400 på slangen hade varit fint :) Marklund sa att där går gränsen. De hade tydligen vridit av några växelaxlar när de passerade 400 på slangen :gnissla Med blockbyte varje gång :näsblod

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ahaa, på så sätt.
Nu kan jag ingenting alls om kammar och vad som är bra och dåligt. Har du någon rekommendation på vad som skulle kunna fungera? Någon som har något kul liggande? Nytt vetefan om jag har råd med just nu så beggat får det nog bli. Sjukskriven fru kostar. Särskilt när hennes ersättning baseras på hennes inkomst som student, dvs. nada.

Hur mycket tror du det skulle göra med enbart kambyte?

Ja, jag har sett att många kör med 30/26 ventiler och jag har ju original. Men en topp med större ventiler funkar inte för ekonomin. Tyvärr... har inte en aning om hur mycket det gör med större ventiler, men det har du nog koll på?

400 på slangen hade varit fint :) Marklund sa att där går gränsen. De hade tydligen vridit av några växelaxlar när de passerade 400 på slangen :gnissla Med blockbyte varje gång :näsblod

Det är det som är det fina med stora turbosar

Du ser ju själv vad vridet går ner och effekten går upp = mer linjär effektkurva

Detta i sin tur gör att man frestar på materialet betydligt mindre

Angående toppar och kammar till dessa så måste det finnas massor av kunnskap och delar bland medlemmarna här

Kolla med Henrik Roos och Peter Sjödin med flera

Kanske man inte åker med 400 men 350 på lägre laddtryck är trevligt det med:yoparty:banana

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Det är det som är det fina med stora turbosar

Du ser ju själv vad vridet går ner och effekten går upp = mer linjär effektkurva

Detta i sin tur gör att man frestar på materialet betydligt mindre

Angående toppar och kammar till dessa så måste det finnas massor av kunnskap och delar bland medlemmarna här

Kolla med Henrik Roos och Peter Sjödin med flera

Kanske man inte åker med 400 men 350 på lägre laddtryck är trevligt det med:yoparty:banana

Ja, det blev ganska fin kurva ändå :)

Tack för tipsen, jag ska höra med dem! Men du tror alltså att det kommer att göra ganska mycket på effekten / nödvändigt laddtryck genom att byta kammar trots att jag har original ventiler? Och byter jag kammar måste jag bestycka om igen... :D

Angående kopplingssliret, har du någon erfarenhet av detta? Jag har Motospeeds fjädrar (skulle vara 30% hårdare än original) + 2 eller 3 mm shimsning av dessa, och kopplingen slirar något. Nya lameller sitter i. Pratade precis med Alf på Mc-Xpress och det var 15 år sedan de höll på som mest med dessa så det har kanske kommit nya lösningar sedan dess, men skulle jag ha ut mycket effekt så tyckte han att jag skulle byta till 89-92 kopplingen. Den med "fjäderbrickorna". Vet du om det finns andra lösningar till detta nu? Så jag kan använda de grejorna jag har + lite till? Lockup kan vara jobbigt på gata (förutom en sån som du har)

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Prova med deras Busa kopplingsfjädrar , det är bland det stöddigaste jag råkat på

Nu har du ju bara 4 fjädrar tyvär men värt ett försök

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag har en sådan där modärn koppling 89-1992, helt komplett

Funkade inte med min lockup koppling. hojta till om du är intresserad

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Kul att du fått bra mos i maskin.

Angående koppling höll jag på att bli gråhårig när jag tävlade. För att få till en fungerande koppling, då skulle jag rekomendera lock-up. Mjuk i handtaget å endå låser.
Den blir ju så oträgligt tung i handtaget med många fjädrar, även om man bara skall åka gata.

Den som borde veta mest om dessa är nog Ronny Nordgren. Jag har för mig att han hade en ganska potent motor i grund och botten. Vet att han har labbat mycket med kammar.
Men nästa grej, skall du tävla eller bara vara först till korvmojen?

Men helt klart kammar å portat och gå upp i ventiler gör sitt, men det kostar ju en del.
Jag har ingen topp i dagsläget och bara std kammar.

Mvh Peter

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Prova med deras Busa kopplingsfjädrar , det är bland det stöddigaste jag råkat på

Nu har du ju bara 4 fjädrar tyvär men värt ett försök

Skulle kanske göra det. Hittade några riktigt stöddiga fjädrar på jobbet idag :) Men med dem vetefan om jag ens orkar dra in kopplingsgreppet :D Men de ska få plats iallafall men det är fan tight på höjden.
Jag ska ringa Mc-Xpress igen angående detta.
En konstig grej är att Mc-Xpress som jag vet har erfarenhet av dessa kopplingar säger att solfjäderkopplingen är överlägsen spriralfjäderkopplingen eftersom den inte börjar slira vid höga effekter om man biffar upp den med 2 extra fjädrar, men på t.ex. oldskoolsuzuki.info (ett forum för enbart gammelsuzukisar) säger folk att solfjäderkopplingen är skit och slirar med en gång :va

Jag har en sådan där modärn koppling 89-1992, helt komplett

Funkade inte med min lockup koppling. hojta till om du är intresserad

Hmmm, vad vill du ha för den?

Förresten, har man lockup så måste man väl även ha en annat kopplingskåpa med mer plats?

Kul att du fått bra mos i maskin.

Angående koppling höll jag på att bli gråhårig när jag tävlade. För att få till en fungerande koppling, då skulle jag rekomendera lock-up. Mjuk i handtaget å endå låser.
Den blir ju så oträgligt tung i handtaget med många fjädrar, även om man bara skall åka gata.

Den som borde veta mest om dessa är nog Ronny Nordgren. Jag har för mig att han hade en ganska potent motor i grund och botten. Vet att han har labbat mycket med kammar.
Men nästa grej, skall du tävla eller bara vara först till korvmojen?

Men helt klart kammar å portat och gå upp i ventiler gör sitt, men det kostar ju en del.
Jag har ingen topp i dagsläget och bara std kammar.

Mvh Peter

Ja, det är skoj :)

Men hur är en lockup att köra med på gata? Märker man av att det sitter en lockup på kopplingen eller kan man hantera den som en vanlig koppling? Någon skillnad i hanteringssätt / körsätt? Går det att frikoppla med lite varv på motorn om det skulle behövas? Går det att växla ner vid hyfsat höga varv? Upp går ju alltid :rolleyes:

Jag är aldrig vid korvmojen. Kör jag hoj så ska jag köra också och inte glassa. Jag kör lite kurvigt, lite rakt och så klart för att jävlas med folk som köpt en 2011 års modell och tror att de accelererar ifrån allt :D
Så bara gatåka! Inget rejs ännu. Planer finns på lite dragracing men tid finns inte :rolleyes:

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum