Turbohojen byggs om igen! GSX-R 1200 Turbo.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Japp, anslutningen av downpipen. Ett rör med 140 mm ytter och 70 mm inner. Tog bort 33 mm, dvs. ca 3 kg :)
Plan som en jäkligt plan sak. Kollade med ena änden av en vinkelhake och det räcker för mig. Blev ganska imponerad av den där bandsågen. Trodde inte det gick att såga med sådan precision. Närbild på snittet nedan!

Ja den såg onödigt lång ut tidigare i tråden :)brynad) så det var helt rätt!
Gött! Ja då måste det varit en stadig såg och bra instpänning av biten, snyggt! :tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Finns det någon anledning till avgashusets storlek? Känns bara onödigt klumpig. :va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja den såg onödigt lång ut tidigare i tråden :)brynad) så det var helt rätt!
Gött! Ja då måste det varit en stadig såg och bra instpänning av biten, snyggt! :tummenupp

Kan jag slippa 3 kg som hänger i grenrörsbultarna så gör jag gärna det :)
Inspänningen var inte så avancerad. Lägga dit huset rakt mha vinkelhake, veva in den där mojängen som klämmer åt och trycka på start. Den klämmer åt extra hårt när sågen är igång eftersom en tryckluftscylinder hjälper till, så en tveksam uppspänning funkar rätt så bra ändå :rolleyes:

Finns det någon anledning till avgashusets storlek? Känns bara onödigt klumpig. :va

Hur menar du nu? Att huset är alldeles för stort jämfört med vilken storlek den borde kunna ha med bibehållna innermått eller menar du att huset är för stort för en hojmotor, dvs. för stora kanaler?

Antar att det var första alternativet du menar. Eftersom turbon kommer från en lastbil och vissa har intern wastegate, andra har extern wastegate och vissa har ingen alls så antar jag att de vill ha samma hus ut ur gjutformen för alla alternativ. Så vill de ha intern wastegate så bearbetar de den där klumpen så den får de kanaler och grejor den behöver. Och vill de inte ha intern wg så skiter de bara i att bearbeta, istället för att gjuta en annan artikel på en annan line som egentligen är samma grej fast kortare. 3 kg extra på en lastbil är nog skitsamma... :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En bild! :) Fick erbjudande av herr Pain att han skulle snida ihop ett najs grenrör till mig till ett mycket bra pris, men pengarna tog slut. Tvättmaskinen kastade in handduken. (Det var faktiskt handdukar i den när den dog) Humor... Nästa vinter kanske herrn får snida!
Jaja, så jag gjorde så här lite snabbt och lätt. En liten adapter med två kanaler och utgång till wastegaten från båda. Pulssplittat hela vägen till tallriken. Så slapp jag göra nytt grenrör nu när tiden inte finns. Behövde ändå ha ner turbon ca 50 mm för att den skulle få plats, så varför inte utnyttja det genom att klämma in utgångar från båda rör. Fräs fanns på jobbet så flänsplattor och grejor gjordes där. Sen smattrades det ihop med rörtrådssvetsen (därav lopporna :D ) men huvudsaken är att det är fint invändigt, och det är det. Slipat läääänge med Biltema fräs i borrmaskinen och ett skruvstycke som inte satt fast ordentligt... Grenröret ser värre ut än vad det är. 1:an och 4:an går nästan rakt mot varandra, men nu är det helt separerat inuti med fina radier så böjarna ner i kollektorn ser ut ungefär som insidan på två vanliga 42,4 mm svetsböjar och ungefär samma radier också. Inga krockande pulser så långt ögat når.

Får till och med plats! Jävligt trångt mot oljefilter och jag måste gjuta om kåporna lite (som om jag inte gjort det förr... :rolleyes: ), men ändå. Wastegaten kommer att sticka ut några centimeter genom kåpan, men det är rejsing!
 

Bifogat

  • DSC03591_red.JPG
    DSC03591_red.JPG
    157.3 KB · Visningar: 303

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Vilken turbo blir detta i ordningen? 7'e? :) Härligt bygge som bara fortsätter att skena :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Härligt ny större turbo blir mumma:tummenupp

Ja, varför satte jag inte dit en sådan från början när jag byggde de första turbogrejorna för 6-7 år sedan? Måste tänkt fel då. Eller så trodde jag att 266 hk på slangen som jag hade då (i 2 veckor innan jag höjde trycket) skulle räcka mer än väl hur länge som helst :D Ska bara ladda liiiite och nöjer mig med ganska låg effekt, jo tjena. Man vänjer sig fort vid effekt, men plånboken vänjer sig aldrig... suck.

Vilken turbo blir detta i ordningen? 7'e? :) Härligt bygge som bara fortsätter att skena :tummenupp

Nä, faktiskt bara nummer 3 :tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Får ju nästan plats med en fiddy i den snäckan....ballt !
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Får ju nästan plats med en fiddy i den snäckan....ballt !

Slurp säger den.

Nu hänger grenrör, turbo och wastegate på plats! 10 mm frigång till oljefilter och 10 mm frigång till framhjul när gaffeln är ihopfjädrad. Gött.

Började kapa till downpipen också, men då tog tiden slut. Downpipen ska bara vinklas om lite och kortas, så det är snabbt gjort. Och så ska en pipa till wastegaten byggas.
Intercoolern monteras på 10 minuter, oljekylare likaså. Fästen är klara till dem. Oljeslang till turbon ligger på hyllan. Returslangar och grejor ligger också på hyllan. Så egentligen är det bara montering kvar om man bortser från svetsning av downpipe och wg-pipa. Känns bra :)

Ja, alltihop är skitskitigt pga. ett oljeslangshaveri på motorns ovansida i höstas, men just nu skiter jag i att tvätta så noga eftersom det ändå kommer att sölas med olja. Tar tvätten när det är klart och tätt. Och finish får jag ta någon annan gång om jag ska hinna få ihop hojen till säsongen. Har fullt upp och lite till med allt annat nu. Så nu bygger jag för att det ska fungera och inte för att det ska vara snyggt. Det går inte fort för att det är blankt, det går fort för att det fungerar som det ska :)
 

Bifogat

  • DSC03620 (Large)1.JPG
    DSC03620 (Large)1.JPG
    68.1 KB · Visningar: 194
  • DSC03624 (Large)1.JPG
    DSC03624 (Large)1.JPG
    56.9 KB · Visningar: 206

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Slurp säger den.

Nu hänger grenrör, turbo och wastegate på plats! 10 mm frigång till oljefilter och 10 mm frigång till framhjul när gaffeln är ihopfjädrad. Gött.

Började kapa till downpipen också, men då tog tiden slut. Downpipen ska bara vinklas om lite och kortas, så det är snabbt gjort. Och så ska en pipa till wastegaten byggas.
Intercoolern monteras på 10 minuter, oljekylare likaså. Fästen är klara till dem. Oljeslang till turbon ligger på hyllan. Returslangar och grejor ligger också på hyllan. Så egentligen är det bara montering kvar om man bortser från svetsning av downpipe och wg-pipa. Känns bra :)

Ja, alltihop är skitskitigt pga. ett oljeslangshaveri på motorns ovansida i höstas, men just nu skiter jag i att tvätta så noga eftersom det ändå kommer att sölas med olja. Tar tvätten när det är klart och tätt. Och finish får jag ta någon annan gång om jag ska hinna få ihop hojen till säsongen. Har fullt upp och lite till med allt annat nu. Så nu bygger jag för att det ska fungera och inte för att det ska vara snyggt. Det går inte fort för att det är blankt, det går fort för att det fungerar som det ska :)

Dessutom har du gamla 2-kolvade glidok med expanderslangar, eller? Om inte de ökade fartresurserna är spännande nog kan du ju reducera till enkelskiva....

Finish är visst rätt fascinerande, men jag gillar det här mer.

Som jag gillar detta aldrig avslutade bygge!:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dessutom har du gamla 2-kolvade glidok med expanderslangar, eller? Om inte de ökade fartresurserna är spännande nog kan du ju reducera till enkelskiva....

Finish är visst rätt fascinerande, men jag gillar det här mer.

Som jag gillar detta aldrig avslutade bygge!:tummenupp

Ja, det har jag :) Men jag har precis ropat hem Hayabusa-ok på Ebay och Dunlop-Hiflex har stålomspunna slangar så det blir nog bra till slut :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, det har jag :) Men jag har precis ropat hem Hayabusa-ok på Ebay och Dunlop-Hiflex har stålomspunna slangar så det blir nog bra till slut :)

Meh, den logiska slutledningen utifrån hur det här bygget fortskridit måste ju vara;

större turbo - sämre bromsar

ännu större turbo - såga bort delar av ramen

Fegis!:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Meh, den logiska slutledningen utifrån hur det här bygget fortskridit måste ju vara;

större turbo - sämre bromsar

ännu större turbo - såga bort delar av ramen

Fegis!:D

Det har jag redan gjort. För lääääääääääänge sedan, dvs. 2007:
 

Bifogat

  • 44 (Medium).JPG
    44 (Medium).JPG
    64.7 KB · Visningar: 148

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Uppstartad (med väldigt osynkade förgasare). Brappbrapp.

[YOUTUBE-ID]daG7XizVLYg[/YOUTUBE-ID]

Även provkörd nu i kväll :) Något står inte rätt till med bestyckningen efter turbobytet :D Mottrycket är ju helt annat så jag antar att det kan ställa till det. Tvekar ganska mycket. Men det går att ordna! Får fixa det så fort jag hittar någon som har tid i bromsbänken snart. Sen ska det gasas :)
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Gratulerar till provkörningen! Gött att det rullar igen. Och tur med vädret hade du oxå.

En annan ägnade sig åt finnish idag. Och som sagts tidigare i tråden; den går inte fortare för det. Men jag var tvungen, när farsans nya hoj stod i jämte så såg min väldigt skitig ut :död
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Gratulerar till provkörningen! Gött att det rullar igen. Och tur med vädret hade du oxå.

En annan ägnade sig åt finnish idag. Och som sagts tidigare i tråden; den går inte fortare för det. Men jag var tvungen, när farsans nya hoj stod i jämte så såg min väldigt skitig ut :död

Tackartackar :) Ja, det var jäkligt gött att få ut den på gatan. Måste hinna köra mycket nu innan nästa unge kommer :gnissla

Finish? Vafan e de? :D Kom och ställ din hoj bredvid min så slipper du tvätta för då ser din helt plötsligt väldigt ren ut :D Brustna oljeslangar och en massa slipdamm gör sitt för finishen :död
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Låter fett! :yoparty

Grattis till uppstarten också! :tummenupp

Tack så mycket :) Lite traktor över det pga. osynkade förgasare, men hur ofta ligger man på tomgång? :rolleyes:



En fråga till alla: hur ska jag tajma kammarna? Har aldrig kört med så här stor turbo och kammarna står faktiskt på 114/114 nu för att kräma ur det sista ur den K24:an jag hade innan... är det helt kass nu med den nya turbon (Schwitzer S200) eller ska jag grada ner dem till kanske 105/105 eller något liknande? Eftersom turbon är så stor så vill jag ha igång den så tidigt som möjligt. Gör det någon skillnad på spoolupen med nya snurran om jag gradar om kammarna till runt 105/105 eller är det marginellt? Kommer den igång tidigare? Någon som vet?
Har kanske lite garagetid ikväll.
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top