Turbohojen byggs om igen! GSX-R 1200 Turbo.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jahaja, nu är man på det igen... :rolleyes: Ska bli ännu mer fart i grejorna. K24:an sitter på, nya turbon ligger under. Lite större är den allt :)
DSC01528.jpg

DSC01518.jpg
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Jahaja, nu är man på det igen... :rolleyes: Ska bli ännu mer fart i grejorna. K24:an sitter på, nya turbon ligger under. Lite större är den allt :)
DSC01528.jpg

DSC01518.jpg

Tja, det finns ju ett talesätt som säger: Störst kör först!
SATAN, blir kul att se fortsättning. Vad siktar du på hkr ? Har du bänkat den med förra turbon, hittade inget om det i tråden.
Lycka till!:yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tja, det finns ju ett talesätt som säger: Störst kör först!
SATAN, blir kul att se fortsättning. Vad siktar du på hkr ? Har du bänkat den med förra turbon, hittade inget om det i tråden.
Lycka till!:yoparty

Får se vad det blir. Siktar på så mycket som möjligt :D Turbon räcker till 550 hk, men kanske 400 på hjulet om jag laddar på lite :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det är rätt att sikt högt, man vill ju inte riskera att bli frånkörd liksom :tungan

Nä, det vill man ju inte :) Den går ju bra nu också, men man vänjer sig fort.

Vad är det för turbo?

är det ett twin entry avgashus?

Det är en Schwitzer S200. Har sån där extended tip technology, anti surge och lite annat smått och gott.
Pratade med en som hade en S200 (med samma hus som min) med twin entry grenrör på sin Nissan 200 och hade haft en GT3071R (Garrett kullagrad) med singel entry på innan, och han får fullt ladd 600 varv tidigare med Schwitzern än med Garretten. Så den spoolar bra. Plockade ut 470-någonting på hjulen vid 1,4 bar. Funkar fint med väldigt höga tryck också.

Japp, twin entry. Så nu ska jag försöka bygga ett twin entry grenrör som får plats :rolleyes: Tänkte prova att bygga så 1:an och 4:an går till en port, och 2:an och 3:an går till en, men får det inte plats så får det väl bli 1 och 2 till en och 3 och 4 till en. Vi får se!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fin liten snurra det där:yoparty

Tyvär så behöver du 2 wastgates eller en rejält mycket större
där man separerar rören ända fram till ventilen
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fin liten snurra det där:yoparty

Tyvär så behöver du 2 wastgates eller en rejält mycket större
där man separerar rören ända fram till ventilen

Ja, den verkar vara väldigt vettig. Kommer igång tidigt, spoolar snabbt, räcker långt och bygger inte mycket mottryck alls under 500 hk. Kan ju inte bli bättre :)

Den wastegate jag har är på 38 mm. Räcker inte det för runt 400 på hjulet? Eller det är 50 mm som gäller? Nu har S200:an ganska stort avgashus och jag har fått för mig att ju större och friflödande avgashus man har desto större wg behövs för att få till ett tillräckligt tryckfall innan turbinen, så 38 mm är kanske inte tillräckligt? Blir ju ganska mycket gaser ändå.
Jag tänkte köra pulssplit ända fram till ventilen. Ska försöka klura ut något som ser bra ut och samtidigt får plats... Får nog bli en wastegate och inte två. Tror inte jag får plats med två. Jag har ju lite ramrör och grejor ivägen :näsblod
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ju lägre avgasmottryck desto viktigare är det med storlek och placering på wastegaten. Har jag hört.:)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bakdelen är till Honda RS125R, inte 250. Basåruvet. Jag har en likadan.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ja, den verkar vara väldigt vettig. Kommer igång tidigt, spoolar snabbt, räcker långt och bygger inte mycket mottryck alls under 500 hk. Kan ju inte bli bättre :)

Den wastegate jag har är på 38 mm. Räcker inte det för runt 400 på hjulet? Eller det är 50 mm som gäller? Nu har S200:an ganska stort avgashus och jag har fått för mig att ju större och friflödande avgashus man har desto större wg behövs för att få till ett tillräckligt tryckfall innan turbinen, så 38 mm är kanske inte tillräckligt? Blir ju ganska mycket gaser ändå.
Jag tänkte köra pulssplit ända fram till ventilen. Ska försöka klura ut något som ser bra ut och samtidigt får plats... Får nog bli en wastegate och inte två. Tror inte jag får plats med två. Jag har ju lite ramrör och grejor ivägen :näsblod

38an blir aldeles för liten när man delar upp pulserna

Den är faktiskt för liten ävan vid singel entry turbin (går inte att hålla ner laddtrycket)

Kika lite på KL racings HKS kopior , Prisvärda balla wastegates med V-bands flänsar

Enklast och bäst blir det om man kör separata rör fram till gaten och sen gör 2 til 1 kollektor ända fram vid ventilen

Man låter en tunga ligga an mot ventilen med bara några tiondelars mellanrum

Rören fram behöver inte vara mer än 38mm ( utvändigt)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
38an blir aldeles för liten när man delar upp pulserna

Den är faktiskt för liten ävan vid singel entry turbin (går inte att hålla ner laddtrycket)

Kika lite på KL racings HKS kopior , Prisvärda balla wastegates med V-bands flänsar

Enklast och bäst blir det om man kör separata rör fram till gaten och sen gör 2 til 1 kollektor ända fram vid ventilen

Man låter en tunga ligga an mot ventilen med bara några tiondelars mellanrum

Rören fram behöver inte vara mer än 38mm ( utvändigt)

Ahaaa, tackar för infon. Då blir det en 50 millimeters istället :tummenupp

Ja, två separata rör till wg:n och en kollektor där har jag tänkt bygga. Ska bara försöka få plats med det :näsblod Men då är det ju pulssplittat hela vägen och det är ju lika bra att bygga så när man ändå håller på.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det blir ju en riktig värsting det här. Jag diggar det:yoparty:yoparty
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
:hoppaBilder:hoppa Bilder:hoppa Bilder:hoppa
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nja, bilder får ni vänta på en stund :tungan
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Hej vad var det för kåpor du hade tidigare på hojen?(tippar på gsxr 1000, -00-01?) Har du flera bilder då hojen var i dom förra kåporna, tänkte försöka kopiera looken av dig, gillade den skarpt! Även det nya utförandet ser super bra ut :tummenupp
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det är rätt att sikt högt, man vill ju inte riskera att bli frånkörd liksom :tungan

Problemet är ju just det att man blir ifrån körd om man har en turbo hoj... Ett par tre kurvor så har torbo hojen inte en suck sen mot tex en orginal 1000 av nyare model...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet är ju just det att man blir ifrån körd om man har en turbo hoj... Ett par tre kurvor så har torbo hojen inte en suck sen mot tex en orginal 1000 av nyare model...

Nu är det i realtieten inget problem då LångsvingsLahi inte svänger, jag tror knappt han kan.. Han kör mest rakt fram och då kan allt valfritt nytt kamma sig. Å det grövsta...

Tror hans styrlås sitter fast i mittläge, faktiskt..
:D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Problemet är ju just det att man blir ifrån körd om man har en turbo hoj... Ett par tre kurvor så har torbo hojen inte en suck sen mot tex en orginal 1000 av nyare model...



Nåja, Jag tycker jag hänger på rätt bra med min blymoppe
på diverse sporthojskörningar

Men vist, frånkörd blir man lite då å då

Tror dock inte det skulle varit nån större skillnad om jag hadde en modern 1000kubikare heller

Somliga kör stekigare helt enkelt det får man finna sig i
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top